Boekbesprekingen

De zin van het leven

Wat is de zin van het leven?
Het boek ‘Destiny, Freedom and the Soul’ maakt  deel uit van de serie ‘Life Essentials’ die de focus legt op een hogere kwaliteit van leven. Vragen die hierbij onder meer spelen zijn bijvoorbeeld: is er authentieke spiritualiteit mogelijk zonder geloof in God? Wat is meditatie precies en hoe werkt het? Hoe kan ik er als individu ervoor zorgen, dat de wereld mooier en beter wordt?
Osho geeft aan: ‘Doe wat je natuur wil dat je doet. Doe waar je intrinsieke kwaliteiten naar hunkeren om te doen. Luister niet naar de geschriften. Luister naar je eigen hart. Dat is het enige geschrift dat ik voorschrijf. Ja, luister heel aandachtig, luister heel bewust en dan zul je nooit de verkeerde kant op gaan. En als je naar je eigen hart luistert, zul je nooit verdeeld raken.Als je naar je eigen hart luistert, zul je in de juiste richting gaan bewegen, zonder erover na te denken wat goed is en wat fout is.’

Verder worden in het boek ‘Destiny, Freedom and the Soul’ diepgaande kwesties besproken als: is er sprake van het bestaan van een ‘ziel’? Wat is precies de plaats van een begrip als ‘karma’? Heeft mijn leven een bepaalde betekenis, een bedoeling of een bestemming? Het zijn wezenlijke en interessante thema’s die iedere zoeker bezighouden.
Osho daagt de lezer uit om zijn/haar geconditioneerde overtuigingen en vooroordelen te onderzoeken, die hen beperken om van de volle rijkom van het leven te genieten en zich hiervan te bevrijden.

Dit boek is in de Nederlandse boekhandel te bestellen.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Georganiseerde religie gewoon ‘over de datum’

Religion’s Expiration date.
Move from blind belief to the science of your inner experience.

De wereld heeft een grote revolutie nodig.
‘De huidige wereld wordt uiteengereten door religieuze strijd: mensen vermoorden elkaar, maatschappijen vechten over verschillen van mening tussen de geloofssystemen en naties zijn in oorlog. Echter in contrast hiermee is het zo dat mensen eeuwenlang gedacht hebben dat het godsdienstige geloof de morele gids is en het licht waardoor men zich in zijn leven kan laten leiden. Hoe zijn deze twee met elkaar te verzoenen? Of is het gewoon zo dat religie, en het doel ervan in ons leven, langzamerhand gewoon ‘over de datum’ is?

In deze verzameling toespraken schetst Osho een totaal andere benadering: ‘Religie is fundamenteel iets dat in alleen zijn plaatsvindt. Het is wat een mens in zijn alleen zijn doet.’
Osho geeft in dit boek aan dat de wereld een grote revolutie nodig heeft. Hierin gaat ieder individu zijn religie zelf uitvinden. Op het moment dat de religie een georganiseerd karakter krijgt, vervolgt hij, wordt zij gevaarlijk, zij wordt dan in werkelijkheid politiek met een vals gezicht, als is het religie. Daarom proberen alle religies ter wereld steeds maar om telkens meer mensen tot hun religie te bekeren.
Het is de politiek van de aantallen; wie een groter aantal heeft, zal meer macht hebben. Maar niemand lijkt erin geïnteresseerd te zijn om miljoenen individuen tot zichzelf te brengen. Mijn werk hier bestaat eruit om je uit elk type van georganiseerde poging te halen – want de waarheid kan niet georganiseerd worden.
Dit boek bevat Osho’s toespraken uit 1967 en je kunt zien hoe actueel ze zijn.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

De alchemie van verlichting

Osho: Beyond Enlightenment, Responses to Questions.
In dit lijvige werk Beyond Enlightenment staan 32 lezingen die indertijd gehouden zijn in Mumbai, toen Osho aan het einde van zijn World Tour was. Osho zegt: ‘Vergeet alles over spiritualiteit, verlichting, God – die zullen voor zichzelf zorgen. Dat is hun zaak. Ze zitten zonder iets te doen te hebben. Daar hoef je niet over in te zitten. Haal het beste leven wat je kunt uit je leven. Dat is je test, dat is je eredienst, dat is je religie. En de hele rest gaat dan vanzelf volgen.’

In Beyond Enlightenment wordt door Osho onder andere gesproken over de alchemie van verlichting. Door een sannyasin die vanaf zijn kindertijd bij Osho was, wordt de vraag gesteld of Osho niet altijd al een verlicht wezen is geweest. Als hij terugkijkt op zijn jaren met Osho dan ziet hij bij deze altijd al de kenmerken van een verlicht persoon.
Osho antwoordt, dat dit goed gezien is, maar toch niet helemaal overeenkomstig de waarheid. Iedereen wordt als een goddelijk wezen geboren, als een boeddha. Maar daarna is iemand zichzelf vergeten en aan het dromen is geslagen. Op het moment dat je uit je slaap raakt en je droom stopt, zie je dat de schat die je nagejaagd hebt, in jezelf ligt. Er blijkt helemaal geen god te zijn die je uit de Hof van Eden kan verjagen, want de Hof van Eden is jouw eigen wezen.

Verlichting verandert de betekenis van alles wat hij ervaart, zij geeft hem een andere kleur, een nieuw licht en een nieuwe pracht. Dezelfde gebeurtenissen beginnen een geheel andere betekenis te krijgen.
Verder stelt Osho in dit boek: een maatschappij kan niet tot verlichting komen. Een maatschappij kan namelijk niet revolutionair zijn, zij moet gevestigd raken en niet rebelleren. Dat is alleen aan de rebel voorbehouden. De rebel kan puur zijn; hij kan in zijn onschuld tot rebellie komen.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Zen: de diamanten bliksemschicht

Na een nacht met zwaar onweer kwam ik eens op het Wekeromse Zand twee mannen tegen die zochten naar een stuk gesmolten zand waar de bliksem soms in het zand insloeg. Zo stel ik me voor dat zen het zand van een slapend bewustzijn in een flits kan veranderen in het diamant van verlichting.   Srajan

Zen: The Diamond Thunderbolt.
Als een van de weinige Zen boeken van Osho heeft Zen: The Diamond Thunderbolt nog geen herdruk beleefd. Dat zal wellicht in de komende jaren gebeuren. Hier wordt dan ook de klassieke cover van het boek getoond, met op de achterzijde een prachtige schildering van de begaafde onvergetelijke schilderes Meera.

In ‘Zen: The Diamond Thunderbolt’ geeft Osho commentaar op onze religieuze en sociale conditionering door middel van de schitterende verhalen uit het klassieke Zen. Zoals de kleurrijke Zen meesters die hij hoog in het vaandel heeft, brengt Osho ons met een schok tot de herkenning van ‘dit moment, hier en nu’. Zen betekent letterlijk meditatie en aan het eind van iedere toespraak leidt Osho ons door een wetenschappelijk ontwikkelde meditatieve techniek. Hierdoor kunnen we de leegte die het hart vormt van elk Zen verhaal, zelf ervaren.

Osho legt uit over de anekdotes in dit boek betreffende de Zen meesters:
‘Deze korte anekdotes behoren tot een wereld die verdwenen is: de wereld van de zoeker, de wereld om zichzelf te kennen, die we al lang geleden kwijtgeraakt zijn. Het is niet meer dezelfde wereld als waar deze anekdotes plaatsvonden. Nu gaat niemand meer als een wolk op pelgrimstocht. Nu is niemand meer in staat om zo licht en vrij te zijn als een wolk. Iedereen is beladen met vooroordelen, allerlei soorten nonsens, niemand lijkt op zijn minst in één ding geïnteresseerd te zijn en – dat is in zichzelf.’

‘De mind van de mens is objectief geworden en deze is een taal vergeten die van subjectiviteit getuigde. Die kijkt naar buiten en heeft diepgaand in de uiterlijke wereld gekeken in de vorm van de verschillende wetenschappen. Hij is helemaal tot in het innerlijkste wezen van het stoffelijke doorgedrongen. Hij heeft de verste ster bereikt, maar hij is iets fundamenteels vergeten: ‘Wie zit er binnenin mij?’ Welnu, al deze kennis van de objectieve wereld is van geen enkele waarde vergeleken bij het hebben van een bescheiden glimp van de innerlijke hemel en de schoonheid ervan – de zonsopgangen en de zonsondergangen ervan, de dagen en de nachten, de luchten en de sterren die zich daar bevinden. Dan lijkt de buitenkant alleen maar een vale reflectie van het innerlijk te zijn en wordt de uiterlijke wereld gewoon een schaduw.’

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Creativiteit als reddingsboei

Luka van den Driesschen is een singer-songwriter, dichter en performer. Zijn soulful mix van pop/new age muziek spreekt aan door de positieve boodschap ervan. Het is zijn passie om liedjes te schrijven die zijn persoonlijke relatie met het leven en zijn strijd op een echte manier weergeven. Zijn warme en scherpe stem zit vol emotie en wordt ondersteund door een band van getalenteerde en ervaren musici. Zijn CD ‘Love is the Seed’ heeft een nummer dat ‘Songs for Osho-historic Burning Ghat’ heet.

Luka van den Driesschen

Herboren. Mijn Odyssee, is zijn autobiografie.
Wat hadden Dorus, Osho en Prins Bernhard gemeen? Wie was getuige van de laatste terechtstelling door ophanging in de beruchte Fremantle gevangenis in Australië?
In zijn boek verhaalt de hoofdpersoon-schrijver (1944) zijn zwerftocht op zoek naar zijn ware zelf. Het gaat over de onderdrukkende sfeer in het na-oorlogse Nederland, de emigratie naar Australië waar hij als 15-jarige jongen door zijn ouders in de steek gelaten wordt, hoe hij de jaren 60 heeft moeten overleven in Australië, de scheiding van zijn vrouw, opname in een psychiatrische kliniek en de ontmoeting daar met de virtuoze pianist David Helfgott (van de Oscar-bekroonde film ‘Shine’). Terug in Nederland trouwt hij met de secretaresse van Prins Bernhard, ten tijde van de Lockheed affaire. In de jaren 80 gaat hij naar India en is hij als Swami Alok Gayaka (Singer of Light) aanwezig als Osho zijn lichaam verlaat in 1990. Door het boek heen nodigt hij de lezer uit om hem te volgen op zijn zoektocht naar spiritueel bewustzijn en innerlijke groei. Het boek leest niet alleen als een film. Het is een film!

Creëer! Laat creativiteit je religie zijn en je raakt nooit meer de weg  kwijt. Hoe meer je creëert, hoe meer je naar binnen groeit. Het werkt naar beide kanten: als je meer creëert, groei je meer naar binnen, als je meer naar binnen groeit, creëer je meer.    Osho: Take it Easy #11.

Psychiatrie en meditatie

Tao: The  Pathless Path, serie 2 #8, Harmony in Conflict.
Over Madness en Dynamic Meditation.

Iemand stelt de vraag aan Osho: hoe moet je een Taoïstisch psychotherapeut zijn binnen een zeer Confucius-gerichte psychiatrische inrichting? In other words: how to be a nut healer instead of a nut cracker?
Osho: ‘Psychiatrische instellingen moeten geen ‘gekkenhuizen’ genoemd worden. Het zouden huizen moeten zijn om verschillende soorten mensen, met respect, te helpen. Zie jezelf niet als dokter. Zie jezelf als vriend. Zie jezelf niet als hoger dan de patiënt. Je bent niet iemand om iets voor te schrijven. Je moet alleen de persoon begrijpen en hem helpen om tot meer bewustzijn te komen.
Veel dingen kunnen behulpzaam zijn. Muziek zal beter helpen dan medicijnen. Meditatie zal ongelofelijk veel meer helpen dan wat ook en in het bijzonder zal de dynamische meditatie tot hulp zijn. Help hem gewoon bij zijn catharsis. Hij heeft veel rotzooi in zijn hart verzameld die hij er nergens uit heeft mogen gooien. Help hem om die eruit te gooien. Onderdruk hem niet langer meer. Zijn familie heeft hem onderdrukt, zijn maatschappij heeft hem onderdrukt, nu kan jij tenminste helpen.

Wat ik de ‘dynamische methodes van meditatie’ noem, kan van geweldig veel waarde voor de toekomstige psychiatrie zijn. Help hem zijn gekte naar buiten te brengen, wat hij ook voelt. Als hij wil schreeuwen, laat hem dat doen. Laat hem zich niet schuldig voelen dat hij iets verkeerds doet. Dat is helemaal in orde. Er is niets verkeerds aan schreeuwen, hij heeft het misschien sinds zijn kindertijd nodig gehad. Hij wil schreeuwen, schreeuwen en nog eens schreeuwen. Nu is de schreeuw een te grote last voor hem geworden. Hij moet eruit. Laat hem schreeuwen, laat hem huilen en wenen. Laat hem over de grond rollen.
Geleidelijk aan zul je alle heftigheid zien verdwijnen. Langzamerhand zal hij afkoelen, zal hij rustig worden. Geef hem dan stille meditatie-methodes: za-zen, vipassana en andere methodes. Geef hem eerst cathartische methodes, dan stille methodes. Deze twee dingen. Wees respectvol. Wees hem van dienst. Behandel hem niet – en dan zul je hem juist kunnen behandelen.’

De waanzin overwonnen

Een recensie van het boek ‘Mastering Madness’ van David Hill (Anand Chintan) door Kaiyum. Eerder verschenen in Osho News.
Chintan beschrijft op een heel persoonlijke manier zijn verkenning van de totaal verschillende werelden van enerzijds geestesziekte -met zijn ineffectieve, destructieve orthodoxe behandelingen- en anderzijds de simpele, helende openbaring van meditatie, in het bijzonder van actieve meditaties (catharsis).

Hij schetst een vaak hartverscheurend beeld van zijn ‘normale’ Amerikaanse achtergrond en de eerste twintig hele traditionele jaren van zijn leven als een inleiding tot de daaropvolgende periode van verval tot in de ogenschijnlijk bodemloze put van ‘geestesziekte’. Drugs, ontrouw, scheiding, alcohol, de zelfmoord van zijn broer, dakloosheid… wanhoop, depressie, angst waar je maag van omkeert… die hele ellende wordt op indrukwekkende wijze en met veel detail blootgelegd. Dat is de achtergrond voor het waarom van zijn boek, het tweede deel. Daar gaat het over de ‘onzichtbare hand’ die David Hill naar zijn eerste Dynamische Meditatie leidt en naar het pad om Anand Chintan te worden.

Meer: Mastering Madness, Osho News.
Chintan’s boek is te bestellen bij Osho Viha en Amazon.

Chintan

Kleur aan je leven geven

The Colors of Your Life, Meditative and Transformative Coloring Book.
Dit boek ‘The Colors of Your Life’ is een heel bijzondere uitgave. Het bevat 77 mystieke afbeeldingen die oorspronkelijk gecreëerd zijn door Deva Padma. Zij deed dit voor de Osho Zen Tarot – Het Transcendente Zen Spel. Dit tarot deck werd een bestseller in de tarot-wereld en de afbeeldingen zijn beroemd in de wereld van meditatie.
Het is een kleurboek dat je, al kleurend, bij overwegingen omtrent de kleuren van je eigen leven brengt. Daarbij gaat het niet alleen om de ‘gemakkelijke’ en ‘positieve’ aspecten die gepresenteerd worden. Dit zijn bijvoorbeeld Playfulness, Courage, Celebration, Creativity en andere. Maar we kunnen ook leren om letterlijk en figuurlijk kleuren te vinden voor de wat moeilijkere aspecten. Dit zijn bijvoorbeeld: Alleen Zijn, Schuld, De Last, Stress, Uitputting en Verdriet. Terwijl we onze eigen kleuren aanbrengen bij al deze aspecten, kan er een ongelofelijke verrijking plaatsvinden van het inzicht in onszelf en van wie we zijn.

Bij al deze kleurplaten staan Osho’s inzichten in de vorm van korte teksten die het thema van de kaart betreffen. Het zijn weer andere inzichten dan die welke we in de handleiding van de Osho Zen Tarot aantreffen. Een overall inzicht van Osho dat hij ons aanreikt, is bijvoorbeeld dit: wij mensen zijn in deze wereld geboren als pure vrijheid zonder enige identiteit, als een bepaalde expressie van het bestaan. Welke kleur we aan ons leven gaan geven en welke schildering we ervan maken, is aan ons.
De kleurplaten in het boek kunnen voor ontspanning gebruikt worden, genieten van het kleuren en wat er spontaan bij je opkomt. Ook kunnen ze therapeutisch ingezet worden. In feite biedt het boek een combinatie van 2 therapeutische benaderingen. Hierover kun je in de uitgebreidere beschrijving meer lezen.
Het boek is bij de Nederlandse boekhandel te bestellen.

Een voorbeeld van een kleurplaat is SILENCE.
STILTE:
Levenskunst begint bij meditatie. En met meditatie bedoel ik de stilte van de mind, de stilte van het hart die het centrum van je wezen bereikt en die de schat vindt die je realiteit is. Als je die eenmaal hebt leren kennen, kun je liefde uitstralen, kun je leven uitstralen en kun je creativiteit uitstralen. Je woorden zullen poëtisch worden, je gebaren zullen gracieus zijn, zelfs je stilte zal een lied in zich dragen.   Osho

De koan van het gansje

The Goose is Out, Zen In Action.
De serie toespraken van ‘The Goose is Out’ is de laatste serie die Osho gedurende de Pune I periode gehouden heeft. De inhoud is  ook nu bijzonder actueel. In onze steeds lawaaieriger wordende wereld waarin ieder luidkeels te kennen geeft, hoe hij/zij het hebben wil, brengt Osho de benadering van Zen.
‘Fundamenteel voor de Zen benadering is dat alles is zoals het moet zijn, er ontbreekt niets. Als je vraag werkelijk van betekenis is, biedt de filosofie geen antwoord. Je moet in een andere richting kijken. Die richting noem ik Zen, die richting noem ik ontwaken – niet theoretiseren, filosoferen, maar stil worden.’
Kernachtig wordt over Zen het volgende gezegd: ‘Zen kun je niet studeren – Je moet het leven.’

Osho laat zien hoe Zen verhalen en uitspraken direct van toepassing zijn op ons leven van nu. In het verhaal ‘The Goose is Out’, tevens de titel van het boek, vertelt hij de geschiedenis van de gans in de fles. Het beeld staat symbool voor de onbewuste staat waarin de mensheid leeft. Door de wereld en de maatschappij word je uit het bewuste bestaan getrokken, maar dat kan niet helemaal weg zijn.
Dat wat nooit verloren geraakt is, kan niet gevonden worden en daarom is het zoeken ernaar absurd. Het gaat over een jonge gans die in een fles groot gebracht wordt en er dan niet meer uit kan. De Zen koan, een onoplosbaar raadsel, is dat allebei niet tegelijkertijd gespaard lijken te kunnen worden. Zen Meester Nansen heeft hier zijn eigen unieke antwoord op die zoekers kan helpen, zoals in het boek wordt weergegeven.

Een van de kernachtige uitspraken van Osho in het boek is: ‘Op een dag besloot ik: genoeg is genoeg. Ik liet het idee van de pieken vallen en ik begon van het dal te genieten en toen zag ik een wonder: Het dal verdween. In feite was er vanaf het allereerste begin geen dal, ik zat altijd al op de top  – maar omdat ik naar een piek aan het zoeken ben, kon ik niet zien waar ik was.’   Osho

Het boek ‘The Goose is Out’ was, ook in deze strakke moderne versie, regelmatig niet meer verkrijgbaar. Op dit moment is dit gelukkig wel weer het geval. Het is bij de boekhandel te bestellen en komt dan na ongeveer een week in je bezit.

De vrouw als verfijning van de man

The Divine Melody, Commentaries on Das Kabir.
Na een groot aantal jaren is er een herdruk van ‘The Divine Melody’ bij Osho Media verschenen. Kabir was een Indiase wever, een eenvoudig handwerksman. Hij leefde in de 15e eeuw en bracht zijn inzichten over via gedichten en liederen. Zeshonderd jaar later geeft de eigentijdse mysticus Osho commentaar op deze poëzie en beantwoordt hij vragen die hieraan gerelateerd zijn.
‘Liefde is de goddelijke melodie’ zegt Kabir. Osho geeft aan dat dit bestaan liefdesenergie is en de manier om die te ervaren, is door met het bestaan mee te stromen, er één mee te worden, door te realiseren dat je een uniek deel van het bestaan bent.
Osho wijst erop hoe de mens compleet geboren is, als een regenboog, het gehele spectrum, maar dat hij door extreme invloeden gefragmenteerd geraakt is. Hij zegt dat het leven een zoektocht naar het terugwinnen van ‘deze eenheid’ is en hij legt uit dat de mens ‘totaal zijn’ kan vinden door langs de chakra’s te gaan.
‘Van het eerste tot het zevende chakra, van de eerste liefde tot de laatste, is het een zoektocht. De zoektocht is naar eenheid. En tenzij je die eenheid gevonden hebt, is er geen rust.’

‘Als liefde eenmaal geboren is, heb je een centrum. Als liefde eenmaal geboren is, ben je gecentreerd en valt alles in harmonie met het centrum. Je wordt een orkest, een mooie harmonie.’

De vrouw als uiteindelijke verfijning.
Osho heeft het in dit boek verder o.a. over het scheppingsverhaal en over de interpretatie ervan door de christelijke theologen. Hij vindt die uitleg oppervlakkig en dat is het christendom en speciaal christelijke theologen eigen, zo zegt hij. Hun inzicht is alleen maar logisch, theoretisch en raakt nooit de diepere kern.
Volgens het scheppingsverhaal heeft God in zeven dagen de wereld geschapen; eerst creëerde hij materie en op het laatst schiep hij de mens. Vijf dagen lang was hij bezig met het scheppen van al het andere in de wereld – de materiële dingen, de dieren en de vogels – en toen schiep hij op de zesde dag de mens. En aan het einde van die zesde dag creëerde hij de vrouw. Dit heeft een speciale symbolische waarde: de vrouw is het laatste wat God schiep, zelfs de man komt niet in de laatste plaats. En de beeldspraak hierbij is nog mooier, omdat uitgedrukt wordt, dat hij de man uit de vrouw creëerde. Er werd immers een rib van Adam genomen en met behulp daarvan werd Eva geschapen.

Met andere woorden: de vrouw is een verfijning van de man, een zuiverder vorm. Oftewel: lest, best!
Vrouw zijn wil zeggen: intuïtie, poëzie en verbeeldingskracht. En man zijn betekent: wil, proza, logica en verstand. Dit zijn symbolen: de man heeft agressie als kwaliteit en de vrouw receptiviteit. En receptiviteit, ontvankelijkheid is de hoogste van de twee. Mannelijk wil zeggen: logica, redeneren, analyse en filosofie. Vrouwelijk betekent: religie, dichtkunst en verbeelding, alles is vloeiender en meer flexibel. De man vecht tegen God of het goddelijke. Wetenschap is een zuiver mannelijk bijproduct. De man is aan het vechten, hij worstelt en hij tracht te veroveren. De vrouw vecht nooit, zij verwelkomt alleen maar, zij wacht en ze is in overgave.