Een passage uit een onlangs verschenen toespraak van Osho op Osho TV:
The Path of the Mystic #38 vraag 2
Niccoló Machiavelli (1469-1527)
Wreedheid is een onbegrip. Het ontstaat in ons vanwege de angst voor de dood. We willen niet doodgaan, dus voordat iemand jou doodt, zou jij hem willen doden – want aanval is de beste verdediging. Ik citeer Machiavelli, wiens achterkleindochter een sannyasin is.
Machiavelli beïnvloedde de politieke mind in het Westen enorm. Dezelfde soort man, werd vijfduizend jaar geleden in India geboren; zijn naam was Chanakya. Hij heeft de oosterse politieke mind op dezelfde manier beïnvloed. Je zult verbaasd zijn te weten dat zelfs na India’s bevrijding en al het praten over geweldloosheid en de grote macht van het geweldloos zijn -wat India de vrijheid heeft gegeven… terwijl Gandhi nog steeds leefde- ze het diplomatieke deel van New Dehli ‘Chanakyapuri’ hebben genoemd naar die man van vijfduizend jaar geleden, Chanakya. Chanakyapuri betekent de stad van Chanakya.
En hij zei precies wat Machiavelli zei net twee, drie eeuwen geleden: ‘De beste manier van verdedigen is de aanval.’ Je weet niet wie jou gaat aanvallen. In het dierenrijk, in de menselijke wereld is er een enorme competitie. Dus mensen vallen simpelweg aan, zich niet druk makend wie ze aanvallen en of hij hen werkelijk ging aanvallen. Maar er is geen manier om dat uit te vinden – het is beter geen risico te nemen. En als je iemand aanvalt, wordt langzaamaan jouw hart harder en harder en begin je van het aanvallen te genieten.
Het verschijnsel kan bij de dieren gezien worden omdat het dezelfde competitie is – voor voedsel, voor macht. De laatste ontdekkingen hebben gevonden dat bijna al de dieren een zekere hiërarchie hebben. Als je twintig apen in een boom ziet zitten, zal de hoogste tak bezet worden door de president. Hij is de meest machtige aap, hij heeft iedereen verslagen. En natuurlijk, omdat hij de machtigste is, heeft hij de beste vrouwen om zich heen. Niemand kan deze vrouwen aanraken. De arme apen op de laagste takken hebben geen enkele vrouw, want het aantal van beide sekse is gelijk.
Onder de president is er de eerste minister; hij heeft zijn eigen groep vrouwen. Dan is er het kabinet. En als je steeds lager in de boom gaat zijn er de gewone apen – zakenlui, soldaten. En als je de bodem bereikt zul je de armste apen vinden – de bedelaars, de lanterfanters, de criminelen. Zij hebben niets. En vaak is er chaos. Als de oude aap sterft dan is er opnieuw groot conflict: Wie moet het hoofd worden? Of zelfs als de oude aap nog leeft maar te oud geworden is, kunnen de jongere apen hem niet tolereren; ze gooien hem eruit. Een beetje jongere aap wordt het hoofd van de groep, en hij neemt bezit van de vrouwen van de oude aap die nu op de laagste tak zit.
…
Wreedheid is niets anders dan een competitieve energie om de eerste te zijn. Als het geweld vraagt, dan geweld – maar men moet de eerste zijn. Het bestaat in de dieren; het is in de mens.