Prem Johannes

Een Diamant van een Meester

Swami Prem Johannes
(Liefde en Goddelijke Genade)

Geboren in 1949 in Amsterdam
Ontving sannyas in 1979

Ik zat op het strand in Californië, zomer 1978. Las het boek ‘I am the Gate’ van Osho en zag zijn foto. Er gebeurde iets in mij waardoor het gaan naar Hem onherroepelijk moest gebeuren.De vrienden waarmee ik op reis was vonden het maar een vreemde wending, maar gingen uiteindelijk mee in mijn besluit om naar Poona te gaan.

Na enige tijd arriveerden wij gedrieën in de Ashram te Poona. Dat was begin 1979. Eind maart 1979 werden wij door Osho ingewijd en ontvingen de duim en de mala en waren daar erg gelukkig mee. Ik had de tijd van mijn leven en genoot elke dag opnieuw van de Ashram en de daar aanwezige mensen en natuurlijk van de Meester.

Toendertijd was het regel om eerst vier groepen te doen alvorens Sannyas te mogen ontvangen. Ik weet nog dat ik het maar raar vond dat, bij darshan, de aanwezige mensen lachend over de grond rolden en ik vond dat maar niks. Na de vierde groep lag ik zelf ook bij darshan over de grond te rollen!!

Daarna zat ik in de Ashram naar de tuin te kijken, naar een prachtig, groot blad en het ‘zien’ was begonnen. De conclusieloze conclusie houdt voor mij in dat wat wij zijn ‘werkelijkheid’ is, Osho noemt het ‘Inner Sky’. Het zijn hiervan werd herkend en het concept van mijzelf loste op in oneindigheid. Er werd niets gemaakt, het was er al en wordt nu geleefd.

In stilte dank aan deze Diamant van een Meester.

Amsterdam, 18 november 2011
Prem Johannes Luttik

Toespraak van Osho

Dit is je naam: Swami Prem Johannes. Prem betekent Liefde, Johannes betekent God is Genadig. Liefde, Goddelijke Genade – dat is de volledige betekenis van je naam. God en zijn Genade komen in de vorm van Liefde. Liefde is de eerste straal die je hart doordringt en daar een proces van transformatie op gang brengt. Het is de eerste ervaring van Genade en langzaam, langzaam, als die ervaring zich meer en meer verdiept, begint iemand daarachter de onzichtbare handen van God te voelen. De eerste ervaring is dus Liefde, de tweede ervaring is Genade en de derde ervaring is God. Het is mogelijk dat Liefde opkomt, maar dat je niet aan Genade denkt; dan hou je halt bij Liefde. Dan mis je een kans.

Als Liefde komt, als je denkt dat dat alles is, het doel op zichzelf, dan ben je te gauw tevreden. Het was alleen maar een begin, het eerste vleugje. Veel meer is mogelijk; de deur ging alleen maar op een kier. Je moet er geen genoegen mee nemen. Je moet dieper en dieper gaan en de enige manier waarop dat kan is om eraan voorbij te gaan. Je moet letten op iets meer, iets dat altijd als een aroma komt, een geur. Liefde is erg zichtbaar, zoals een bloem, ganade is subtieler, als aroma.

Tenzij je heel erg alert bent zul je het missen. Miljoenen mensen op de wereld missen Liefde; dat kun je hen niet kwalijk nemen. Maar er zijn een paar die Liefde bereiken en daarna Genade missen; dat is onvergeeflijk.

Zodra je Genade gaat voelen is ook Liefde niet meer iets wat je zelf zou kunnen doen. Genade is iets wat gewoonweg gebeurt. Het is iets wat boven jezelf uitgaat, dat je overweldigt, dat groter is dan jezelf. Er komt een nieuwe context in je leven en daaruit komt zingeving voort. Maar als je stopt bij Genade dan mis je opnieuw waar het om gaat – hoewel het moeilijker is om halt te houden bij Genade dan het was om te stoppen bij Liefde. Het is moeilijker om halt te houden bij Genade, omdat je bij Genade al halverwege de reis bent; dan heb je al een vermoeden van de hand van God die daarachter schuil gaat. Maar iemand kan ook daar vast komen te zitten. Dat is waarom er religies zijn die Genade accepteren, maar God ontkennen. Ze houden halt bij Genade en denken dat dat voldoende is. Vrede is neergedaald, compassie is gevonden, wijsheid is ontstaan, wat kan er nog meer zijn? Maar er is nog meer, er is steeds nog meer; er komt geen einde aan.

Dus als Genade je ten deel valt, begin dan een zoektocht; God moet vlakbij zijn. Het is zoiets subtiels dat je het niet eens een geur kunt noemen. Het is zo subtiel dat we het slechts een afwezigheid kunnen noemen, niet eens een aanwezigheid. Het bestaat op een hele niet-existentiële manier. Het bestaat als een lege hemel. Daarom noemt Boeddha het nirvana – het uiteindelijke einde van alles. Enkel pure Ledigheid is dan nog over; er is niemand meer als waarnemer en niemand die waargenomen wordt. Dat is God!

Dus begin bij Liefde, ga verder naar Genade en ga dan verder naar God. Geloof nooit dat er een halte is totdat je compleet verdwenen bent, geloof nooit dat een halte het eindpunt is. De reis moet voortgezet worden totdat je geheel en al verdwenen bent. Als je weg bent, voor altijd weg, dan is het doel bereikt. Als de resultaatzoeker er niet meer is, dan is het doel bereikt. Dat is de paradox.

Darshanboek ‘You Ain’t Seen Nothin’ Yet’
24 maart 1979

Lijst