Nieuws

Depressie overwinnen

Depressie Overwinnen met de Osho Dynamische Meditatie.
Podcast op LoveOsho. Engels, 38 min.

Vandaag is onze gast Ma Anand Modita. Modita nam sannyas in 1995 en heeft 20 jaar ervaring als arts. Ze is opgeleid als therapeut en meditatiebegeleider en is tevens de auteur van het boek ‘Depressie, een Opstap naar Geluk.’
Modita kwam in aanraking met Osho toen ze de achterkant van een boek las en daar heel erg van onder de indruk was. Uiteindelijk besloot ze haar baan op te zeggen en naar Poona te gaan waar ze sannyas nam om dieper in verbinding te zijn met Osho. Ze had al een lange geschiedenis met depressies en eetstoornissen achter de rug, toen ze begon met de dagelijkse beoefening van de Osho Dynamische Meditatie, die haar enorm hielp om daar volledig uit te komen. Modita schrijft nu een tweede boek – over eetstoornissen – om haar ervaringen te delen en andere mensen te inspireren.

Dit is waar je in deze podcast over zult horen:
• 01.20 – Hoe Modita kennis maakte met Osho
• 07.30 – Modita zegt haar baan op en gaat voor de eerste keer naar Poona
• 09.25 – Modita en haar verbinding met Osho
• 10.35 – Modita neemt sannyas
• 12.15 – Modita en haar pad met Osho
• 17.20 – Wat Modita van Osho heeft geleerd, en haar nu helpt in haar leven en werk
• 23.50 – Hoe de Osho Dynamische Meditatie Modita hielp om haar depressies te overwinnen
• 28.30 – Modita’s favoriete Osho plek
• 31.55 – Wat Modita vandaag zou willen zien in de sannyas-gemeenschap
• 34.20 – Modita’s nieuwste project: een nieuw boek schrijven over eetstoornissen

Wereldwijde meditatie

Crispijn Hartzema is een voeding- en lifestyle coach en schrijver. Hij heeft de afgelopen maand hard gewerkt aan een nieuw project, een project waar hij al 20 jaar op loopt te broeden: een wereldwijde meditatie van 20 minuten met 1% van de wereldbevolking. Deze vindt plaats op 21 december van 14.10-14.30.


Iedereen is uitgenodigd om mee te doen. Het is een groot project waar hij hulp bij kan gebruiken, je kunt het project financieel steunen en onder de aandacht brengen bij vrienden. Voor informatie zie World Meditation Event.

Door de eeuwen heen is het steeds weer ervaren, dat als er in een dorp van duizend mensen ook maar één persoon werkelijk een mediteerder is, de hele kwaliteit van de mensen verandert. 
De mens heeft deze toestand bereikt, niet vanwege de meerderheid, maar 
vanwege een paar mensen als Jezus, Boeddha, Zarathustra, Krishna – gewoon vanwege die paar mensen. Met elke Boeddha, elke Christus, elke ontwaakte ziel, zet de mensheid een stap vooruit.

Osho, A Must for Morning Contemplation, p.259.

Verlichte vrouwen

The Last Morning Star
Osho geeft in ‘The Last Morning Star’ aan, dat er zeker Verlichte vrouwen zijn geweest, maar dat er niet veel over hen bekend is. In dit boek gaat het over de mystica Daya. Kijken we naar de woorden van de vrouw-mysticus Daya zelf, dan komen we het volgende tegen in ‘The Last Morning Star’: 
Open je hart voor hen die het goddelijke liefhebben.
Osho zegt daarover: alleen voor deze mensen moet je je hart openen. Alleen zij die opengegaan zijn voor de schoonheid van het goddelijke, in het hart van wie als het ware de gekte voor het spirituele ontwaakt is, deel met diegenen heel je eigen innerlijke schat. Nodig de zoekenden uit in je hart. Laat zien dat wat er met jou gebeurd is, ook met hen kan gebeuren.

Osho heeft het in dit boek vooral over de vrouwelijke mysticus Daya, mar ook over andere verlichte vrouwen. Als een van de weinige meesters benadrukt Osho telkens weer de religieuze kwaliteit van vrouwen Hij zegt, dat er talloze verlichte vrouwen geweest zullen zijn, maar: de geschiedenis gaat voornamelijk over de prestaties en zijns-toestanden van mannen. En daarom is er weinig of niets over deze verlichte vrouwen bekend. Mede daarom heeft Osho in zijn Communes altijd veel leidende taken aan juist vrouwen gegeven. In de Commune in Amerika legde hij dit indertijd uit als:
a little compensation….voor wat er tot dan toe in de historie met betrekking tot vrouwen heeft plaats gevonden, namelijk: het innemen van ondergeschikte posities.

   Daya
Osho heeft het in The Last Morning Star over in totaal drie vrouwelijke mystici, te weten: Meera, Sahajo en Daya.
Deze drie vrouwelijke mystici Meera, Sahajo en Daya komen uit dezelfde landstreek van India (Rajasthan) en zijn tijdgenoten van elkaar. Sahajo en Daya zijn discipelen en wel zeer toegewijde discipelen, devotees dus, van dezelfde meester. En deze meester is: Charandas. Ze hebben dezelfde meester gehad, hebben uit dezelfde bron geput. Dus, vermoedelijk hebben ze heel eenvoudige dingen gedaan, zoals het koken voor de meester, water aan hem brengen, zijn voeten masseren. Als je dichtbij de meester leeft, zal zijn straling, zijn wezen je doordringen. 

Van de twee vrouwelijke mystici, Sahajo en Daya, zijn ook hele poëtische manieren van uitdrukken bekend. ’The Last Morning Star’ is een uitdrukking van Sahajo.  En Daya geeft de volgende expressie:
   A tender red plant,
  waiting, Beloved.
   A tender red plant, keep the doors open;
   clouds of colours will come
   bearing banners of fragrance.

En in dit gedicht drukt Daya dus uit: Open je hart voor hen die het goddelijke liefhebben. Het tere rode plantje dat in het hart van een zoeker is ontstaan, kan groeien tot een grote sterke geurige plant. Maar het heeft de juiste voeding nodig, de juiste omgeving, het goede klimaat. Als je zelf zover bent dat je het goddelijke kunt delen, stel dan je hart open.
En de meester is natuurlijk bij uitstek degene op wie de zoeker wacht, van wie hij het juiste klimaat kan verwachten. De meester zorgt ervoor dat het wachten dragelijk is, er als het ware bij hoort.

Ook aan humor ontbreekt het niet in The Last Morning Star.. zoals over Mulla Nasruddin die tijdens de vasten door enorme dorst werd overvallen. Hij bespeurde in een bron ‘dat de maan bijna aan het verdrinken was’ en deed toen alle moeite om deze te redden, een enorm vermakelijk verhaal.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Swami Ganga over Khajuraho, deel 1

Swami Ganga is een Indiase discipel van Osho uit Khajuraho (Madhya Pradesh, India), waar de beroemde Tantra tempels staan. Als jongeman leidde hij als gids bezoekers rond in de tempels en in de jaren 50 heeft hij vele malen Osho vergezeld, die toen als professor aan de universiteiten van Sagar en Jabalpur bijzonder geïnteresseerd was in de tempels. 
In twee videos, opgenomen door Abhilasha van Nes tijdens een Osho Golden Childhood Tour, vertelt Ganga -tegen de achtergrond van het prachtige tempelcomplex- uitvoerig over de achtergronden van Tantra en de tempels van Khajuraho.
54 min. Engels met Nederlandse ondertitels.

Deel 1 gaat over:
• de Tantra meester Gorakh, die leefde in de 8e eeuw, en die zijn discipelen inspireerde om vorm te geven aan de tempels via de vele prachtige erotische beelden, 
• Dr. Ajit Mukherjee en Philip Rawson die de artistieke en rituele kanten van Tantra introduceerden in de westerse wereld,
• Osho die de meditatieve kant van Tantra introduceerde in de westerse wereld,
• de legende van Shiva en Shakti in de Amarnath grot,
• de meditatietechnieken van de Vigyan Bhairav Tantra,
• de symboliek van de tempelbouw.

Swami Ganga

Zie ook: De onwetendheid voorbij, een reisverhaal van Surya Cliné, die samen met Abhilasha deze Osho Golden Childhood Tour deed. Op deze website zijn 13 afleveringen te zien bij: Boekbesprekingen, van januari tot juli 2020.

Volgende week: Swami Ganga over Khajuraho, deel 2.

Een bijzondere meester: Lao Tse

Tao, the Three Treasures
Talks on the Tao Te Ching by Lao Tzu

In Pune werd ik verrast door de prachtige uitgave van de 4 boeken van ’Tao the Three Treasures’ in 1 box. Weliswaar had ik deze publicatie op internet gezien, maar ik betwijfelde of ik deze in het Osho Resort zou kunnen vinden. Deze 4 boeken zijn namelijk naar een zogenaamde buiten-uitgeverij gegaan. Het geheel wordt aan hen verkocht en het is afwachten hoe het gerealiseerd wordt en wat de prijs zal zijn. Als het erg duur is, is het niet in het Osho Resort verkrijgbaar, aangezien zij het moeten inkopen. En dan gaat de prijs teveel van die van de andere Osho boeken afwijken.
Osho, als groot lover en lezer van boeken, heeft bepaald dat zijn boeken tegen kostprijs verkrijgbaar moeten zijn. En daaraan houdt men zich nog altijd zoveel mogelijk, zo werd mij verteld.

Een prachtig fragment uit het eerst deel van ‘Tao the Three Treasures’ vind ik het volgende. Osho spreekt over alle mogelijke religieuze en filosofische stromingen en meestal geeft hij duidelijk te kennen of de stroming inclusief de vertegenwoordigers ervan  wel of niet zijn voorkeur hebben. In dit fragment geeft hij zijn mening over verschillende stromingen naast elkaar. 
‘Ik spreek over Mahavir omdat ik het mijn plicht vind- mijn hart is nooit bij hem. Hij is te wiskundig. Hij is geen mysticus, hij heeft geen poëtische manier van bestaan. Hij is groots, verlicht, maar hij is als een uitgestrekte woestijn; je kunt in hem geen enkele oase tegenkomen. Maar omdat ik als Jaina geboren ben, ben ik het een en ander verschuldigd…
Hetzelfde geldt voor Mozes en Mohammed. Ik heb geen zin om over hen te praten; ik heb niet over hen gesproken. Als ik niet als Jaina geboren was, had ik ook nooit over Mahavir gesproken …
Ik spreek over Krishna. Hij is multidimensionaal, bovenmenselijk, wonderbaarlijk en hij lijkt meer op een mythe dan op een echte man. Hij is zo buitengewoon dat hij dat niet kan zijn. Op deze aarde kunnen zulke buitengewone personen niet bestaan ​​- ze bestaan ​​alleen als dromen. En mythen zijn niets anders dan collectieve dromen …
Ik spreek over Jezus Christus. Ik heb diepe sympathie voor hem. Ik zou graag met hem willen lijden en ik zou zijn kruis een tijdje aan zijn zijde willen dragen. Maar we blijven parallel ten opzichte van elkaar lopen, we ontmoeten elkaar nooit.
Ik spreek over Zarathustra – heel zelden, maar ik hou van de man zoals een vriend van een andere vriend houdt. Je kunt met hem lachen. Hij is geen moralist, niet  puriteins; hij kan genieten van het leven en van alles wat het leven geeft …
Ik spreek over Boeddha – ik hou van hem. Door de eeuwen heen, door vele levens heen, heb ik van hem gehouden. Hij is ongelooflijk mooi, buitengewoon mooi en prachtig. Maar hij is niet op aarde, hij wandelt niet over de aarde. Hij vliegt in de lucht en laat geen voetafdrukken achter …’   
Osho, Tao: The Three Treasures, Vol 1

‘Ik spreek totaal anders over Lao Tzu. Ik ben geen familie van hem, want zelfs om verwant te zijn is er afstand nodig. Als ik over Lao Tzu spreek, spreek ik alsof ik over mezelf spreek. Bij hem is mijn wezen helemaal op zijn plaats … Het is alsof ik in een spiegel kijk: mijn eigen gezicht wordt weerspiegeld. Als ik over Lao Tzu spreek, ben ik absoluut bij hem. Zelfs om “absoluut bij hem” te zeggen is niet waar – ik ben hem, hij is mij.‘  
Osho

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Satsang met Milarepa en vrienden

Zondag 22 november 17.30-18.30 (Nederlandse tijd) is er weer een satsang met muzikanten Milind (bansuri),  Nandin (fluit), Nadama (keyboards), Chandira (zang), Sudhananda (gitaar) en Milarepa (gitaar). Sannyasins van over de hele wereld doen mee met deze satsangs, het zijn juweeltjes van muziek en stilte, in de geest van Osho. 

   Milarepa
Live stream vanuit New York via deze link: Zoom.
Of: Join Zoom Meeting 546 062 8357.
Passcode: 164 294.

Opbouw van de meditatie:
– Een belletje aan het begin
– Stilte
– Muziek
– Stilte
– Osho Quote in Hindi
– Stilte
– Osho Quote in het Engels
– Muziek
– Stilte
– Drie belletjes aan het eind.

Toegang is gratis, maar een bijdrage aan de muzikanten wordt op prijs gesteld.
Je kunt via deze knop met Paypal doneren: Donatie.

Meer: www.oneskymusic.com

Groen vertegenwoordigt het leven

Groen vertegenwoordigt het leven, levendigheid, frisheid. Het is de kleur van de bomen. Duizenden jaren lang hebben de zogenaamde religies al het groen in het wezen van de mens vernietigd. Ze hebben de mens zowat achtergelaten als een dode boom: geen gebladerte, geen bloemen, geen sap dat nog stroomt. Daarom ziet de mensheid er zo droevig en verveeld uit. Ik wil weer een dans terugbrengen in de mensheid, ik wil dat wezens weer geworteld raken in de aarde zodat er weer sappen gaan stromen, zodat er weer geweldig veel gebladerte, veel groen kan komen.

Als je niet tot bloei komt blijf je ontevreden. Een boom is vervuld als er bloemen zijn en de mens raakt op dezelfde manier vervuld. De bloemen van liefde, van gelukzaligheid, van vrijheid, van intelligentie, van goddelijkheid – alleen deze bloemen kunnen je een gevoel van vervulling geven.
En de vervulde mens is nooit droevig. Voor mij is de vervulde mens een heilige; anderen doen alleen maar net alsof. Ik wil dat mijn sannyasins heiligen worden in de ware zin van het woord: levendig, blij, zingen, dansen, een feest van het leven maken.
 
Osho: A Must for Morning Contemplation, p.242.

Open gewoon je ogen

As if a tree starts running
Talks on the Songs of Yaari.

In deze zeldzame reeks toespraken weeft Osho soetra’s van de achttiende-eeuwse mysticus Yaari door de citaten van Bengaalse dichters en beantwoordt hij uiteenlopende vragen van zijn publiek. Het  boek is, in de meest poëtische taal, een commentaar op de menselijke staat van zijn. En het laat zien hoe we opnieuw contact kunnen maken met onze innerlijke wortels en onszelf kunnen onderdompelen in de essentie van het leven dat we missen.

‘Het voortdurende streven van de mensheid naar tevredenheid in de buitenwereld heeft ertoe geleid dat we uit de bron van het leven zijn verwijderd.’   

‘We rennen allemaal, maar al dit rondrennen neemt ons weg van onszelf, neemt ons weg van de bron. Het is alsof een boom begint te rennen. Dan gaat het ongeluk beginnen. De boom zal worden ontworteld; alle verbindingen met de bron van zijn leven – met water, met de bodem die voedsel levert – zullen verdwijnen.’  

‘Als een boom tegen zijn aard ingaat en een zwerver wordt, een nomade wordt, hoe zal hij leven?’  
‘Het leven ontstaat niet bij de geboorte. Geboorte is slechts een kans voor het leven. Het leven moet worden gecreëerd, moet worden verfraaid. Het leven is een kunst, de grootste kunst, de kunst van alle kunst. Je moet levend leren zijn, je moet leren leven. Dan zal het geluid van je stem de frisheid van een bloem hebben, en ook dat wat zelfs in de frisheid van een bloem niet kan worden gemanifesteerd.’   

‘Zeer weinig mensen hebben het geluk gehad om te leren leven. De meeste mensen geloven eenvoudig dat omdat ze zijn geboren, ze alles hebben gekregen; er hoeft niets meer te worden gedaan. Alleen al door voedsel te hebben gegeten, een winkel beheerd te hebben, ‘s nachts geslapen te hebben, is alles gedaan. Maar er is helemaal niets gedaan, er is alleen een kans verspild. Er is niets verdiend. Er is zoveel overvloed in deze wereld, maar je verzamelt afval terwijl er diamantmijnen beschikbaar zijn. Dit hele oneindige universum, dat nergens begint, is van jou – en je vecht om kleinigheden.’

   open gewoon je ogen

Osho wijst ons erop dat er bepaalde geheimen om te leven zijn waardoor alles op z’n plek valt.
‘Als we die onthullen, blijft er niets meer over om naar te verlangen. En het allergeheimste ligt in zoiets kleins verborgen – open gewoon je ogen. De rode zon is opgegaan, de vogels zingen, de bloemen zijn tot bloei gekomen, wolken zweven langs de hemel, een geweldige schoonheid doet zich voor. Hoewel je ogen hebt, blijf je in duisternis verkeren omdat die ogen gesloten zijn. Je voelt je ellendig omdat je je in de duisternis bevindt. De duisternis bestaat helemaal niet; die is er alleen omdat jij je ogen gesloten houdt.’

‘Deze hele wereld straalt. Ieder klein deeltje van deze wereld is vol licht.’

Het boek ‘As if a Tree starts Running’ is tot nu toe alleen in India, via Osho Media, of Amazon India te bestellen.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Voorbij woorden en klanken

Osho: Het Boek der Geheimen – techniek 37. Voorbij woorden en klanken. 
De eerste klanktechniek: Devi, stel je de Sanskriet letters in deze met honing gevulde focussen van bewustzijn allereerst voor als letters, dan meer subtiel als klanken, en dan als gevoel, het meest subtiel. Wees dan vrij door ze los te laten.
 
Woorden zijn klanken. Gedachten zijn woorden in opeenvolging, volgens een bepaald patroon. Klank is fundamenteel en daarmee worden woorden gecreëerd en met woorden gedachten en daarmee religie en filosofie, van alles.
Deze techniek gebruikt een omgekeerd proces. Want we leven in filosofie. Iemand is Hindoe, Mohammedaan of Christen en die zijn heel belangrijk geworden. Iemand noemt Rama of Christus een leugen en dan kan de ander gaan vechten en hij kan diegene doden. Het woord is zo belangrijk geworden, wat onzin is, maar dit is geschiedenis. We leven in filosofieën, denksystemen, die gedachten logisch rangschikken, in een patroon. En gedachten zijn woorden in een systeem van betekenis. En woorden zijn klanken die dit of dat betekenen en klanken zijn fundamenteel, de basisstructuur van de mind en filosofieën de piek.
Een klank is enkel een klank, de betekenis is er door ons aan gegeven, we creëren een denksysteem en dan met een filosofie er omheen. Geen enkel woord heeft van zichzelf betekenis, het is eenvoudig een klank.
 
De soetra zegt in omgekeerde volgorde te gaan, naar de klanken en dan, nog meer fundamenteel, is er een gevoel ergens verborgen. De mens gebruikt woorden, maar dieren, vogels gebruiken klanken met gevoel en zonder taalkundige betekenis. Een vogel zingt met een gevoelsbetekenis, een roep naar de partner, de geliefde, de moeder, het kind.

 


Boven klanken zitten woorden, gedachten, filosofieën, eronder zijn het gevoelens, en tenzij je hieronder kunt komen, kun je niet onder de mind komen. De hele wereld is vol van klanken, alleen de mensenwereld vol van woorden. Zelfs een kind die geen taal kan gebruiken, gebruikt klanken. Alle taal is in feite ontwikkeld door bijzondere klanken die waar ook ter wereld elk kind gebruikt. Bijvoorbeeld, in elke taal, is het woord ‘moeder,’ op een manier verbonden met ‘ma,’ kan zijn ‘mater,’ kan zijn ‘Mutter’ of ‘mata.’ Het kind kan ‘ma,’ de eerste klank, aller gemakkelijkst uiten. Alles is a.h.w. gebaseerd op ‘ma,’ overal ter wereld, want het is de gemakkelijkste klank om te uiten. En de moeder is de eerste persoon van betekenis en van die woorden zijn alle andere woorden afgeleid. Als het kind voor het eerst ‘ma’ uit, is er een gevoel, geen taalkundige betekenis, en fundamenteler dan klank.

Meer: Voorbij woorden en klanken

Verzameld en vertaald door Prem Abhay.

Een uiting van je individualiteit

Sannyas betekent eerder moed dan iets anders, omdat het een uiting is van je individualiteit, getuigt van vrijheid en aangeeft dat je niet langer deel wilt zijn van de massahysterie.

Het is een verklaring dat je universeel wordt; je zult tot geen enkel land behoren, tot geen enkele kerk, geen enkel ras en geen enkele godsdienst.

Osho, Fingers Pointing to the Moon #7.