Nieuws

There is a field…

Marita Coppes is een kunstenares en schrijfster uit Zutphen. Samen met een vriendin runt ze een vertelschool. Dit verhaal stond vorig jaar op haar blog en nu ook in Osho News. maritacoppes.nl

Toen ik negen jaar oud was schreef ik de Indiase guru Bhagwan, die later Osho werd genoemd, een boze brief. Ik vond dat hij mijn vader had afgepakt en als hij hem kon afpakken, zo dicteerde mijn kinderlijke logica, kon hij hem ook weer terugsturen. Maar toen ik ouder werd leerde ik dit: het was mijn vaders vrije wil geweest zijn leven in te richten met Osho in het middelpunt en daarvoor het samenleven met zijn gezin op te geven.
Negen jaar later wilde ik naar de ashram van Osho, in India. Ik wilde uitvinden wat mijn vader had bewogen om een ‘swami’ te worden. Mijn directe omgeving was niet gecharmeerd van het plan. Als een ‘oranje sekte’ een man kon ontwortelen uit zijn burgermans bestaan als echtgenoot, kostwinner en vader, wat betekende dat voor een jonge vrouw die net van de Havo kwam? Na veel slapeloze nachten, waarin de stemmen van de omgeving innerlijke stemmen werden, besloot ik toch dat ik mijn eigen mening over mijn vader wilde vormen en ging.

De ashram in Poona leek op een paleistuin, midden in de ‘stadse jungle’. Boeddha moest ooit zo’n zelfde paradijselijke stadstuin ontvluchten om de oorzaak van het lijden te kunnen doorgronden en ik keerde ernaar terug om mijn jeugd met een ontbrekende vader te begrijpen. Ik had zoveel vragen, waarom moest dit zus en waarom moest dit zo? Waarom deed je dit zus en dat zo? Maar al die vragen hielden me ook kritisch aan de zijlijn, en daarmee nog altijd loyaal aan iedereen die ook zo naar mijn vader keek.
De werkelijke ontmoeting vond plaats in de stiltes die tussen ons vielen toen we door India gingen reizen. We verkenden Goa per brommer, Kerala per boot, we zaten vierendertig uur in een trein naar Calcutta, stonden doodsangsten uit in een bus naar Nepal en logeerden met kamelen in de woestijn van Rajasthan.
Er ontstond een veld waarover Rumi het volgende zegt: 

          ‘Between wrongness and rightness
          there is a field.

          I will meet you there.’

Meditatie is plezier!

 In de OSHO TIMES  spreekt Osho in een aantal weergaven over de speelsheid, het vreugdevolle, het plezier van meditatie. Het zijn samenvattingen uit Osho boeken. Het voelde voor mij weer als iets moois, temeer ook omdat plezier en speelsheid inmiddels een plekje hebben gekregen in mijn dagelijks leven.
 Op internet staan, vanuit onze Westerse wereld, velerlei typeringen van meditatie. Het zijn weergaven die in de kern vaak en overwegend gericht zijn op ‘doen,’ terwijl, zoals Osho aangeeft, meditatie iets is voorbij de mind. 
Die prachtige, essentiële weergaven van de visie van Osho kunnen een mooie stimulans zijn als mediterenden ze even kunnen doorlezen op een rustig plekje in de meditatiecentra in ons land.
Hieronder de visie van OSHO en aansluitend enkele weergaven uit onze denkwereld.

Meditatie is geen serieuze zaak
Mensen blijven heel serieus over meditatie praten. Maar meditatie is geen serieuze zaak. Het is niet als werk; het is meer als spel.
Spel is gewoon plezier. De activiteit gaat nergens heen; het is niet gemotiveerd. In plaats daarvan is het ZUIVERE, STROMENDE ENERGIE.
Miljoenen mensen missen meditatie omdat het een verkeerde associatie heeft aangenomen. Het ziet er serieus uit, drukt somberheid uit, heeft iets van de kerk in zich, ziet eruit alsof het enkel voor mensen is die dood zijn of bijna dood. Een echt meditatief persoon is speels. HET LEVEN IS PLEZIER voor hem; het leven is een leela, een spel. Hij geniet er enorm van. Hij is niet serieus. Hij is ontspannen. Voor meditatie is elk moment het juiste moment – je moet alleen maar ontspannen en speels zijn.
Denk alsjeblieft niet aan meditatie als serieus. Het is een hele speelse activiteit. Maak het zo licht als mogelijk. Het moet geen last op je hart zijn. Het moet je VLEUGELS  geven om te vliegen in de lucht. Het moet geen Himalaya gewicht worden op je ziel.
De maatschappij kan TOTAAL GETRANSFORMEERD zijn als kleine kinderen gaan mediteren. Zij zijn niet serieus dus zij zijn helemaal klaar voor meditatie. Zij zijn vreugdevol, speels. Zij pakken alles op met plezier.

Meditatie is plezier!
Zelfs het woord lijkt met meditatie absurd – meditatie en plezier. Door de eeuwen heen is je geleerd naar de kerk te gaan en serieus te worden. Neem een lang gezicht aan en dan zie je eruit alsof je in de kerk bent. Lach niet, dans niet, wees niet speels – het is een serieuze kwestie. Je staat tegenover god. Deze god lijkt op een of andere manier heel vreemd te zijn. Hij kan geen gelach toestaan, geen dans, geen liefde, geen vreugde.
 Hier met mij moet je een nieuwe taal leren: meditatie is plezier, gebed is liefde en lachen; en de tempel, de kerk, is de plek om vreugde te hebben, de plek om dronken te zijn met het leven; de plek om te dansen en handen vasthouden, de plek om te delen wat het bestaan je gegeven heeft, de plek om volledig opgenomen te zijn in het moment. Word als kleine kinderen – DANSEN, ZINGEN, GILLEN.
Maak NOOIT je meditatie tot een serieuze affaire; anders ga je het missen. Wees er speels mee. Ik ben de eerste persoon die dat zegt. Alle godsdiensten hebben je gezegd serieus te zijn. Daarom hebben ze miljoenen mensen gedood, hun spiritualiteit verwoest, ze gespannen, angstig gemaakt – gedomineerd, ziek tot aan de dood. In de poging om hun innerlijk zijn te vinden, hebben mensen allerlei onnodige ascetische praktijken toegepast, wat niets anders is dan masochistische marteling.
Ik leer je speelsheid. Wat is de haast? En wat is de ernst? Wees gewoon speels, licht van gewicht.

Meditatie is speels
Een speels moment is natuurlijk een meditatief moment. En meditatie gebeurt nooit bij serieuze mensen. Het gebeurt nooit bij mensen die te gewichtig zijn. Wees een beetje dwaas; dat helpt.  Dat geeft je dan wat smaak in je leven.
Meditatie is iets aan de mind voorbij. En de eerste stap is er speels mee zijn. Als je er speels mee bent, kan de mind je meditatie niet vernietigen. Anders zet hij het om in WEER EEN EGO TRIP. Je gaat dan denken: ‘Ik ben een grote mediterende. Ik ben heiliger dan andere mensen. De hele wereld is gewoon werelds – ik ben religieus, ik ben deugdzaam.’
Dat is wat gebeurde met duizenden zogenaamde heiligen, moralisten, puriteinen: zij spelen gewoon ego spelletjes, subtiele ego spelletjes.
Ik wil de wortels ervan doorsnijden vanaf het allereerste begin. Wees er speels over. Het is een lied dat gezongen moet worden, een dans die gedanst moet worden. Pak het op als plezier en je zult verbaasd zijn: als je speels kunt zijn over meditatie, groeit meditatie met grote sprongen.
Als je de hoedanigheid begrijpt die meditatie voortbrengt, dan WAT JE OOK DOET  kan een techniek worden. Wees speels, vier het, verheug je erop. Ga er zo diep in dat de tijd ophoudt.

Als contrast op Osho’s visie op meditatie zijn hier een paar typeringen weergegeven die te vinden zijn op internet websites:
Betrachting, bezinning, overleg. Bron: genealogie.hcc.nl
Iedere vorm van zich richten, ademhaling of contemplatieve methodes, ontworpen om een verhoogde staat van bewustzijn en/of verlichting te bereiken. Bron: biotherapie-praktijk.com
Meditatie is een vorm van spirituele oefening. Vele religies en geloofsstromingen kennen de meditatie in een of andere vorm. Bron: nl.wikipedia.org
Overweging, beraadslaging. Bron: historici.nl
Spirituele bezigheid waarbij men zich diep concentreert. Bron: nl.wiktionary.org
Meditatie is een eeuwenoude techniek om de geest, de gedachten tot rust te brengen. Men kan op vele manieren een meditatie beleven of beoefenen. Het doel is altijd om innerlijk tot rust te komen, om de innerlijke vrede te vinden. Bron: alternatievegids.com
 
Een bijdrage van Prem Abhay
 

Amerikaans TV interview met Modita

Modita is  door een Amerikaanse TV zender geïnterviewd over haar boek:
‘Depressie, een Opstap naar Geluk’.
Het interview was met Matt Nappo van Minddog Reality TV,  ingeleid met het tromgeroffel van de muziek en een vurige introductie.


Engelse uitgave. Boek is ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Modita: ‘Hij stelde diepgaande vragen vanuit een authentieke interesse en het was heerlijk om te mogen vertellen over wat ik belangrijk heb gevonden in de intense reis door de depressie heen. Matt’s vragen maakten me scherp en zetten me aan opnieuw contact te maken met wat zo wezenlijk is om door de grauwe tunnel van de depressie heen te komen.
Ik ben uitgenodigd voor een volgend interview.’


Modita heeft ook een nieuwe website.

Luister naar: Audio podcast.
Of kijk naar: Video op Youtube. 

Osho Online: de toekomst van samen mediteren

Dit weekend werd de Osho Full Moon Meditation Day online gehouden. Een hele dag met meditaties, van dynamic in de vroege ochtend tot een feest met muziek en soefi gedichten in de avond. 28 mensen uit 11 landen hebben deze dag gezamenlijk in één week georganiseerd. Er waren 1230 inschrijvingen uit 81 landen en 741 deelnemers uit 63 landen. Het was mogelijk om vertaling van de meditatie-instructies te krijgen in het Japans, Russisch, Zweeds, Duits, Spaans, Portugees, Hindi en Nederlands. Tussen de meditaties door was het mogelijk om in zogenaamde ‘Breakout Rooms’ andere deelnemers te ontmoeten. Zoom biedt daarvoor de mogelijkheid, je ziet op je scherm allerlei kleine schermpjes met andere deelnemers en je kunt ook met bekenden praten of chatten via een chat-knop. 
Vatayana van Global Connections in Pune, die het initiatief voor het event had genomen, kreeg een heleboel mails van waardering. Een jonge sannyasin had de dag als een ongelooflijke ‘boost’ ervaren. Het experiment was boven verwachting geslaagd, het is de bedoeling dat er  in de toekomst meer van dit soort gelegenheden komen.

 Teerth Park in Pune  

Eind van deze maand begint, ook via Zoom, online de Opleiding OSHO® Meditatiebegeleider met Garimo Ackermann en Sudheer P.Niet. Vanwege de corona-beperkingn kan deze nog niet in Osho Wajid in Den Haag worden gehouden. 
Deze driedaagse cursus is een gelegenheid om je te verdiepen in Osho’s revolutionaire actieve meditaties. Deze zijn speciaal ontworpen voor de mens van tegenwoordig, die in een wereld leeft met veel meer stress dan vroeger. De actieve meditaties zijn ook een geweldige aanvulling op traditionele technieken als yoga en mindfulness.

Wees je er ten volle van bewust dat je een techniek begrijpt, voordat je ermee begint. Iedere techniek heeft ten doel een revolutie in jou te ontketenen. Probeer allereerst de techniek echt goed te begrijpen.  Osho.

Osho krijgt uitnodiging voor Mumbai

Dit deel 12 van het boek ‘DE ONWETENDHEID VOORBIJ – Een meditatiereis door Osho’s India’ vertelt over Jabalpur. Daar staat een prachtige Jaïn tempel, de Pisanhari Ki Madiya tempel. Osho houdt daar zijn eerste toespraak. Hier  ontmoet hij een voor hem onbekende man, de secretaris van Prasad, één van de rijkste mannen van India, die hem uitnodigt om naar Mumbai te komen.
 
We komen op een prachtige binnenplaats. Anadi wijst ons op een plek links ervan en vertelt dat Osho op die plek begint te spreken tot een gehoor van tien à vijftien mensen. Omdat Osho geboren is in een jaïn familie, begint hij zijn werk in deze jaïn tempel. Van hieruit wordt Osho bekend in heel India. Opvallend is dat niets op deze plek hieraan herinnert.

Jabalpur Pisanhari: het binnenplein waar Osho zijn eerste lezingen hield.

 Ik haal hier Anadi’s woorden aan: In de begintijd is Osho alleen bekend in Jabalpur en omgeving. De jaïn gemeenschap bestond hier uit tien tot vijftien mensen, die in de tempel bij elkaar kwamen. Op een gegeven moment was er een conferen­tie van de jaïns in de tempel. Osho was uitgenodigd om te spreken. Hij was nog jong, ongeveer achtentwintig jaar.
Na de conferentie daalt Osho de trap af naar de voet van de heuvel. Daar zat een oude man van een jaar of zestig, zeventig op hem te wachten. Hij had een deken om zich heen geslagen, maar hij wierp die op de grond voor Osho om op te zitten. Hij zegt: ‘Alsjeblieft, ga een paar minuten zitten.’ Maar Osho zegt: ‘Het is zo koud hier, het is niet nodig dat je je deken hier neerlegt, ik kan op de vloer zitten.’ De man zegt: ‘Alsjeblieft, weiger niet, ga even vijf minuten zitten. Ik heb de premier horen spreken, alle politici, alle bekendheden van India, ik hoorde Gandhi, maar de manier waarop jij praat, heb ik nog nooit van mijn leven gehoord. Wat doe je in Jabalpur? Accepteer mijn verzoek en kom naar Mumbai. Weiger het niet. Kom alsje­blieft, laat me weten wanneer je komt. Ik zal alles regelen. Kom naar Mumbai. Daar is een grote conferentie van de jaïns en ik zou het fijn vin­den wanneer je daar zou spreken.’ Osho kent de man niet, maar later ont­dekt hij dat hij de secretaris is van Prasad. Net als Tata en Birla behoorde Prasad in die dagen tot de drie rijkste mannen van India.

Meer: Osho krijgt uitnodiging voor Mumbai

Juist extra geïnteresseerd geraakt

Over de documentaire Wild Wild Country.
Het Volkskrant Magazine kent een rubriek waarin ‘Bekende Mensen’ uit binnen- of buitenland geïnterviewd worden over zaken die ze in hun leven van groot belang vinden. Dat betreft bijvoorbeeld een muziekstuk, een gezelschapsspel, een bepaald restaurant, etc.

In het nummer van 27 juni 2020 komt de Brit Jarvis Cocker (geb. 1963) aan het woord, muzikant en radio-presentator op o.a. BBC 6. Bij het onderwerp ‘Documentaire’ zegt hij:
‘Wat me aan de serie Wild Wild Country op Netflix over de Bhagwan en zijn volgelingen in Portland zo intrigeerde, was vooral de vraag die niet beantwoord werd: waarom bleven die mensen in hem geloven terwijl zijn rol als geestelijk leider in Portland al was uitgespeeld? Wat zagen ze in die gast die alleen wat paradeerde met zijn dure horloges en Rolls-Royces?

 

Ik stuitte onlangs op zijn Book of Secrets. Misschien gaf dat enige opheldering. Er staan bewerkingen in van toespraken die hij in India hield en het verbaasde me hoe weinig spirituele kolder ik tegenkwam. Ik vond het allemaal best grappig en zeer leesbaar, en ben alle vijf de dikke delen gaan lezen.

   The Book of Secrets

Zo’n woord als tantra kennen we eigenlijk alleen van Sting met zijn eeuwigdurende tantrale seks. Maar die 112 technieken om tot de hoogste staat van verlichting te komen, zijn aardig om te lezen. Ik ben ondanks die documentaire juist extra geïnteresseerd geraakt in Bhagwan.’

Osho Full Moon Meditation Day

Zondag 5 juli 2020.
Een hele dag online mediteren, met ervaren meditatieleiders Vatayana, Sudheer, Garimo, Sadhana, Veet Mano en Darpan.
De uitleg gebeurt in het Engels maar het is ook mogelijk om via verschillende virtuele kamers (Breakout Rooms) uitleg in verschillende talen te krijgen.

Je hebt een gratis Zoom account nodig waarvoor je hier kunt registreren: Zoom.
Vervolgens schrijf je je voor de meditatiedag in via OSHO® Full Moon Meditation Day.        

Tijden
06:30-06:45   Deuren open: verzamelen in de verschillende kamers (Breakout Rooms)
06:45-06:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
07:00-08:00   OSHO Dynamic Meditation
08:00-09:55   Ontmoeting in de verschillende kamers
09:45-09:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
10:00-11:00   OSHO Vipassana Meditation
11:00-11:55   Ontmoeting in de verschillende kamers
11:45-11:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
12:00-13:00   Dance Celebration
13:00-13:55   Ontmoeting in de verschillende kamers
13:45-13:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
14:00-14:45   OSHO Golden Light Meditation
14:45-14:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
15:00-16:00   OSHO Nadabrahma Meditation
14:45-14:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
15:00-16:00   OSHO Book of Secrets Meditation
16:00-16:50   Ontmoeting in de verschillende kamers
16:45-16:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
17:00-18:00   OSHO Kundalini Meditation
18:00-18:30   Ontmoeting in de verschillende kamers
18:30-18:40   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
18:45-20:00   OSHO Evening Meeting
20:00-20:55   Ontmoeting in de verschillende kamers
20:45-20:55   Uitleg van de meditatie in verschillende talen via de kamers
21:00-22:30   OSHO Full Moon Celebration, Music and Dance with Poem readings
22:30-23:00   Afscheid

Osho International Online is bezig een hele kalender van meditaties, evenementen, sessies, groepen en trainingen te ontwikkelen op Zoom. Deze dag is een eenmalig gratis evenement om dit nieuwe platform te lanceren. 
 

De totale revolutie

Communism & Zen Fire Zen Wind
‘Tenzij de hele wereld door het Zen-vuur gaat en puur goud wordt, tenzij de hele wereld een Zen-wind wordt die door elk hart gaat en elk hart verbindt met de universele hartslag, is deze utopie niet mogelijk.’ Osho

In het licht van wat Osho ‘Zen Vuur Zen Wind’ noemt, wordt het Communisme ten tijde van Gorbatsjov door Osho besproken. Het is een unieke kijk die veel verheldering brengt. Als kern van ‘Zen Wind Zen Fire’ noemt hij:
‘Ik leer je dit Vuur van Zen. Ik leer je deze Wind van Zen. Dat gaat alles verbranden wat verkeerd is, dat neemt alles weg wat verkeerd is in jou en dat laat alleen de waarheid achter, de ultieme waarheid. Die ultieme waarheid brengt vrijheid. Dit is de enige spiritualiteit, de enige religie. Het is individueel – het heeft niets te maken met een kerk, met een georganiseerde religie. Het heeft niets met een of ander geschrift te maken. Het heeft alleen te maken met je innerlijke zoektocht en het vinden van je authentieke aard – wat Zen-mensen “het oorspronkelijke gezicht” noemen. De Boeddha is je originele gezicht.’

Osho vertelt zeer levendig over de belangrijke stroming van het Communisme die een experiment omvat om mensen anders met elkaar te laten samenleven. Hij heeft de opkomst ervan zelf meegemaakt toen hij student was. Mede omdat zijn interesse hier sterk naar uitging, heeft hij de ontwikkelingen van het communisme op de voet gevolgd. En hij geeft daarnaast commentaar op de ontwikkeling die Gorbatsjov later aan het Communisme gegeven heeft en welke gevolgen dit gehad heeft.
Een interessante vraag die tijdens Osho’s talk gesteld wordt, is bijvoorbeeld deze: ‘Waarom heeft het communisme een “dictatuur van het proletariaat” nodig? Waarom geen democratie?’
Osho antwoordt: ‘In een democratie is het bijna onmogelijk voor de armen om de macht te hebben om de eenvoudige reden dat de rijke mensen genoeg geld hebben om in verkiezingen te strijden, genoeg geld zelfs om de armen en hun stemmen te kopen, genoeg geld om de politici te kopen. Het is onmogelijk in een democratie voor de armen om macht te hebben en zonder macht is er geen mogelijkheid om de samenleving te veranderen. Daarom stelde Karl Marx het idee voor van een dictatuur van het proletariaat.’

   Marx, Engels en Lenin

Osho legt verder uit waarom het Communisme niet verder is doorgedrongen dan tot een beperkt gebied. De voornaamste reden is dat Karl Marx weinig praktische ingesteld was. Hij zat zelf als geleerde de hele dag in de bibliotheek van het Britse Museum. Hij was een groots dromer en utopist en daarom bleef het communisme op denkniveau bestaan. Het praktische leven is heel anders dan wat je logische mind verzint. Ter illustratie vertelt Osho over het volgende voorval.
Het gebeurde in de Sovjet-Unie. Na de revolutie vroeg een journalist aan een arme man: ‘Bent u echt een communist?’ Hij zei: ‘Ja, ik ben een communist.’ De journalist vroeg: ‘Als u twee auto’s had, zou u er dan een aan uw buurman geven?’ Hij zei: ‘Natuurlijk.’
‘Als u twee paarden had, zou u er dan een aan uw buren geven?’ Hij zei: ‘Natuurlijk.’
‘Als u twee koeien had, zou u dan één koe aan uw arme buren geven?’ Hij zei : ‘Zeker.’
En de journalist vroeg uiteindelijk: ‘Als u twee kippen hebt, gaat u dan één kip aan uw buren schenken?’ Hij zei: ‘nee!’
De journalist zei: ‘Maar dit is absoluut onlogisch.’
De man zei: ‘Het is niet onlogisch. Ik heb twee kippen – ik heb geen twee auto’s, ik heb geen twee huizen, ik heb geen twee paarden, twee koeien. Dat wat ik niet heb, wat maakt het uit? – Die kan ik wel geven. Maar twee kippen heb ik, en ik ga ze niet geven!’

Mijn Commune  hier is een veel grootser experiment dan welk communisme ook. Het Communisme was slechts een economische revolutie, die de economische structuur van de samenleving heeft veranderd. Het was heel erg gedeeltelijk; daarom voelen de Russen zich een beetje verdrietig, er ontbreekt iets. Een gedeeltelijke revolutie zal zeker mislukken. Het is alsof slechts één lichaamsdeel gezond is en de rest van het lichaam ziek. Wat ga je doen met één hand die gezond is en het hele lichaam is verder ziek? Gedeeltelijke revolutie is geen revolutie. Alleen de totale revolutie – en totale revolutie moet vanuit je centrum ontstaan. Dat is mijn werk hier. Ik wil dat elk individu het verleden volledig uit zijn mind wist. Al zijn vooroordelen, al zijn gedachten – politiek, sociaal, religieus – alles moet worden losgelaten. Gewoon een schone lei en je bent aangekomen in de ruimte van no-mind.
Het boek ‘Communisme & Zen Fire Zen Wind’ is tweedehands verkrijgbaar en verder in de shop van OIMR of via Amazon.com.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Love Osho Podcasts

Swaram en Chetna zijn twee jonge sannyasins die vanaf mei 2018 iedere week een podcast publiceren van mensen die geïnspireerd en getransformeerd zijn door Osho.
Ze willen hiermee een platform bieden aan vrienden van Osho uit het verleden, het heden en de toekomst. Het is een verkenning van waarom mensen verliefd worden op Osho en welke ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van persoonlijke groei.
Er zijn podcasts bij van sannyasins met totaal verschillende ervaringen, uit alle lagen van de samenleving en uit alle hoeken van de wereld. Het zijn er inmiddels al 84.

 Chetna en Swaram

Veena, een van de eerste westerse sannyasins, vertelt over hoe haar goede vriendin Nirvano (Vivek) jarenlang voor Osho gezorgd heeft. Krishna Prem opende een Osho centrum in California en ‘als je van Osho’s moppen houdt, dank Krishna Prem daar dan voor.’ Subhuti, een Engelse parlementaire journalist, beschrijft hoe Osho vanaf het begin een Press Office wilde hebben. Milarepa, de gitarist van One Sky Music, legt uit hoe Osho mensen aantrekt die intelligente individuen zijn. Miten kwam via de seks, drugs en rock and roll ertoe om devotionele muziek te componeren voor Osho. Punya heeft het over hoe Osho de Dynamic en Kundalini meditaties heeft ontwikkeld. Radha en Sarita zijn twee sannyasins van het eerste uur die Osho’s visie op Tantra hebben gedeeld, hoe je bewust kunt omgaan met seksuele energie.
 
Maar afgezien van deze verhalen van oude sannyasins die dicht bij Osho stonden zijn er ook hele persoonlijke ervaringen, zoals van Vandana, die leerde om te gaan met haar alcoholverslaving. Parambodhi bespreekt mannelijke en vrouwelijke energieën, seksuele onderdrukking en het transcenderen van seksualiteit. Zelf homoseksueel maakt hij korte metten met de mythe dat Osho homofoob zou zijn.  Jayapal was een succesvolle ‘investment advisor’ op Wall Street voordat hij sannyas nam. En Jayadip was op een missie om de wereld te veranderen, sloot zich aan bij de guerrilla in Guatemala en leefde na sannyasin te zijn geworden als een monnik in de Himalaya.
 
Ook zijn er podcasts van Nederlandse sannyasins, van Ojas (‘hoe moet je stoppen met denken?’), van Sugit over de Sannyas Wiki en van Amrita over Osho Radio.
 
Meer: Love Osho.

Update: ‘community living’ in Toscane

Het ‘Soli, Liberi, Insieme’-project (Alleen, Vrij, Samen) van Majid.
 
Eerder in deze nieuwsbrief werd verteld over dit boeiende project zo’n 6 km van zee bij Cecina, Italië. Community in Toscane. Ondanks de toestanden rondom corona heeft het team aldaar gestaag doorgewerkt. Hieronder enkele belangrijke punten… want er is nog ruimte voor kopers, investeerders én huurders.
De naam is inmiddels gewijzigd met de toevoeging van het woord ‘vrij’. In het weekend van 11-12 juli vindt de bijeenkomst plaats, die gepland was voor medio-mei: de eerste 30 deelnemers komen ter plekke bij elkaar. Het is dé gelegenheid om ‘het bestuur’ te ontmoeten, mede-‘dorpsbewoners’ te leren kennen én – misschien het allerbelangrijkste – het selecteren van de gewenste woning op het 15 ha-grote terrein.

Net als in Nederland mag er in Italië niet op vakantieparken het hele jaar rond gewoond worden… tenzij het bestemmingsplan gewijzigd is. Heel recentelijk is zo’n ambtelijke stap afgeschoven van provinciaal niveau (Toscane) naar lokaal niveau (Cecina) – voor het project een heel gunstige ontwikkeling: de burgemeester van Cecina is namelijk een grote voorstander van dit project en kan de aanpassing bespoedigen.

Deva Indra en ik vertrekken begin juli om de plek te bezoeken en te onderzoeken of dit onze plek zal worden. Meer weten? Engelstalige site. Of mail me.
 
Kaiyum