Nieuws

Concentreer je op een pijn in je lichaam

Het Boek der Geheimen – techniek 21. Concentreer je op een pijn in je lichaam.
De negende centreringstechniek: Prik met een speld op een plek van je met nectar gevulde gedaante en ga kalm dat geprikte binnen en bereik de innerlijk zuiverheid.

Je lichaam is niet enkel een lichaam, het is gevuld met jou en dat ‘jij’ is de nectar. Wanneer je in je lichaam prikt, word jij niet geprikt, enkel je lichaam, maar je voelt het wel zo, daarom voel je pijn. Word je bewust dat enkel je lichaam geprikt wordt, ga je gelukzaligheid voelen. Dat hoeft niet met een speld, want elke dag gebeuren er vele dingen, en je kunt die voor meditatie gebruiken.

Zit er in je lichaam een zekere pijn, concentreer je dan op dat gedeelte en je ziet het vervolgens kleiner worden. Eerst voel je die pijn in je hele been, maar het zit alleen in je knie. Concentreer je meer en dan voel je niet de hele knie maar enkel een plekje en blijf je daarop concentreren, met gesloten ogen, om te ontdekken waar de pijn precies zit. Het blijft dan afnemen en plotseling verdwijnt het plekje en in plaats van pijn ben je vervuld van gelukzaligheid.

Meer: Concentreer je op een pijn in je lichaam

Verzameld en vertaald door Prem Abhay.

Vandaag is Osho jarig

Ik wil je eraan herinneren dat je moet doorgaan het leven te vieren,
of ik er nu ben of niet. 
Als ik er niet meer ben, moet het intensiever worden 
en zich over de wereld verspreiden.

Het leven vieren is mijn religie.
Liefde is mijn boodschap.
Stilte is mijn waarheid.

Osho

De oorspronkelijke mens

The Original Man is een boek uit de 2e Zen serie die Osho in Pune 2 gehouden heeft. Het zijn pittige lezingen die ons steeds ‘bij de tijd’ proberen te houden. Na de toespraak wordt de lezer steevast door Osho meegenomen in de No Mind meditatie, ook wel ‘Gibberish meditatie’ genoemd. Het betreft een aantal minuten je mind leegmaken door alles te uiten wat in je opkomt, en dit als absolute wartaal naar buiten te brengen. ‘Spreek geen Chinees als je Chinees bent’ is de instructie. 
Dat is nodig, want zoals Osho aangeeft: ‘Oude gewoontes sterven moeilijk uit.’ Zelfs bij een meester als Basui over wie dit boek gaat, zijn af en toe elementen te bespeuren die stammen uit de tijd dat hij nog leraar was, licht Osho toe. Maar dat heeft 
Basui nu niet meer nodig, want hij is een gerealiseerde en kan vanuit zijn eigen ervaring spreken. Hij hoeft niet meer als een papegaai anderen na te praten.

Osho vertelt anekdotes over de Zen meesters terwijl hij toont dat hun schijnbaar absurde uitspraken en acties actuele methodes zijn om mensen uit hun spirituele slaap te wekken. En hij vraagt je om niet op zijn woorden af te gaan, maar dit voor jezelf te gaan ervaren. Deze serie toespraken gaan niet over Zen, ze zijn Zen.
Aansluitend bij de titel ‘The Original Man’ zegt Osho dat je door de oorspronkelijke mens in jezelf te vinden, in feite alles vindt wat het ontdekken waard is. In deze serie toespraken traceert Osho Zen, vanaf de vroege dagen met Bodhidharma in China en verder, door een opeenvolging van Zen meesters en dichters heen.
‘De originele mens heeft de constante aandacht van Zen. In je binnenste wezen heeft zich geen stof van buitenaf verzameld, geen gedachte is in staat om daar binnen te dringen. Het is daar zo puur en schoon als altijd. Het wordt daar nooit oud, het wordt nooit onecht. Het heeft van nature frisheid.’ 

Hoe bereiken we de oorspronkelijke mens in onszelf. In dat kader reikt Osho, zoals altijd, meditatie aan. 
‘Meditatie is de grootste revolutie in de wereld omdat zij de oorspronkelijke mens in het bestaan brengt. Die is er altijd maar de iedere maatschappij stopt hem onder vele, vele lagen. Ons werk hier is om al die lagen te verwijderen, al die omhulsels en het echte te vinden, het originele, het natuurlijke. 
Begin je groei vanuit je natuurlijke centrum. Dan zul je in alles wat je doet voldoening vinden, je zult veel plezier in het leven vinden. Je zult niet alleen plezier in het leven vinden, maar in de dood ook, want je originele natuur is eeuwig.’

Het boek ‘The Original Man’ is als boek en verder als e-boek en als audioboek verkrijgbaar.
Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Ramses leeft!

10 jaar na zijn overlijden kom je Ramses nog steeds regelmatig tegen, bij de DWDD, bij Beau, bij de biografieën van Sylvester Hoogmoed en Bas Steman, bij de bekroonde documentaire van Pieter Fleury, bij de vierdelige televisieserie ‘Ramses’ van Michiel van Erp uit 2014. Nu toert Maarten Heijmans, die daarin de rol van Ramses speelde, rond met zijn eigen interpretatie van Ramses’ liedjes. 

Zoals Ramses zelf zingt in ‘Laat me’:
‘Ik zal ook heus wel een keertje sterven
daar kom ik echt niet onderuit,
 ik laat mijn liedjes nou maar zwerven
en voor de rest zoek je het maar uit.’

Ramses is een zeer geliefd figuur geworden in het huidige Nederland, om zijn oprechte zoektocht naar liefde en zijn levenslust. Die zoektocht bracht hem ook bij Osho, hij beleefde een heel gelukkige tijd in India en de V.S. bij Osho en leefde een aantal jaren in Nederlandse sannyasin communes. De volgende fotoserie geeft daar een beeld van: Fotocollage van Ramses
En Ramses leeft nog steeds op allerlei manier voort: Ramses leeft voort

Met dank aan Gyanam voor de foto’s. 

Ramses: de dood als groot avontuur

Ramses zag de dood als een groot avontuur, was recent de opmerkelijke titel in een uitgave van de Telegraaf. Deze innerlijke  essentie was vast en zeker een beleving van zijn sannyasin-zijn en zijn verbondenheid met Osho.


Tien jaar geleden overleed Ramses Shaffy, de kleurrijke acteur en chansonnier.

Zijn vriend Gerard Alderliefste, een Amsterdamse verslavingsarts schreef het boekje: Mijn avonturen met Ramses Shaffy. Hij haalt in het boek herinneringen aan hem op, zoals hoe hij aankeek tegen de dood. Voor Ramses stond en elk geval niet vast dat er helemaal niets zou zijn. Hij zei ooit opgewekt: ‘Ik zie het als een groot avontuur.’
Hij sloot niet uit dat er nog wat aan zou komen en was daar erg benieuwd naar.

Denkend aan het laatste zinnetje uit een van zijn grootste hits, Sammy. Dat eindigt met: ‘Er is een die van je houdt.’ Toen ik hem ooit vroeg: wie is dat dan, wie bedoel je daarmee, antwoordde hij: ‘Dat is God.’
Misschien was hij met zijn volstrekt goddeloze leven, toch wat religieuzer dan we hebben vermoed.

Zijn roem kon hem wat schelen, maar soms ook helemaal niet. Hij verafschuwde verafgoding. Werd er geroepen en gevraagd om een handtekening, dan moest hij daar niets van hebben. ‘Niet in dit leven, en niet in het volgende,’ antwoordde hij dan.

Osho over de dood:

Het grootste mysterie in het leven is niet het leven zelf maar de dood. De dood is een culminatie van het leven. In de dood wordt het hele leven samengevat, je arriveert. Vanaf het moment van geboorte is de dood begonnen naar je toe te komen.

De grootste calamiteit die de menselijke mind is overkomen, is dat hij tegen de dood is, wat betekent dat je het grootste mysterie mist, en dat betekent ook dat je het leven zelf mist, want ze zijn diep met elkaar verbonden. Ze zijn niet gescheiden. Het leven ontwikkelt zich en de dood is het tot bloei gekomen zijn. De reis en het doel zijn niet gescheiden – de reis eindigt in het doel.

De dood moet worden opgevat als de climax. Als je diep doordrongen kijkt, zie je dat je elke moment sterft, want je verandert elk moment – iets glipt uit je wezen naar buiten en iets glijdt naar binnen. Je levensrivier is enkel mogelijk door geboorte en dood.

Enkel zij die er klaar voor zijn te sterven, zijn in staat lief te hebben. Ben je bang om te sterven, ben je ook bang lief te hebben. Daarom ontbreekt het aan liefde in de wereld. Alleen zij die in staat zijn in elkaar te sterven, worden geliefden. Anderen spelen enkel een spelletje.

Als je, wanneer de dood op de deur klopt, kunt reageren op een vriendelijke manier, in een ontvankelijk stemming, kan de dood worden getransformeerd in eeuwig leven. Klamp je je aan het leven vast dan word je erdoor bezeten en dan heb je weer een kans gemist,

De dood treedt als een absoluut gegeven ons systeem binnen op het moment dat we worden geboren.

Een materialistische cultuur en maatschappij probeert de dood te ontwijken . Je wilt de dood niet zien zoals die is en je trekt de persoon die sterft nieuwe kleding aan en legt zelfs een masker op de dood. Mensen leven gemaskerd tijdens het leven. Het is een truck, een technologie, zodat je niet geconfronteerd wordt met je innerlijke angst.

Zodra de dood met vreugde is ontvangen, kan niets je meer frustreren. Omdat we de dood niet accepteren, zijn er duizend en één afwijzingen. Alles wat je zekerheid wegneemt, moet worden afgewezen en wat je onzeker maakt daar word je bang van.

De dood is even goddelijk als het leven. Ontmoeten is even goddelijk als weggaan. Samen zijn is even goddelijk als alleen zijn en jong zijn is even goddelijk als oud zijn. Als je op een juiste manier hebt geleefd, op een totale wijze van moment tot moment en als je alle levenssappen er hebt uitgeperst, zal je leven het ultieme orgasme zijn. Het lichaam is dan voor altijd achtergelaten en je wezen wordt één met het geheel.

De mensen die in diepe onbewustheid hebben geleefd sterven in diepe onbewustheid. Als je leven bestond in meditatief zijn, gewaar zijn, getuige zijn, dan ben je ook in staat getuige te zijn van de dood. Als je gecentreerd  kunt blijven, kalm en rustig en waarnemend, dan sterf je geen onbewuste dood, want die brengt je dan tot de uiterste piek van bewustzijn. De dood is niet tegen het leven gericht; het beëindigt het leven niet, het brengt enkel het leven naar een prachtige top.

Osho: The Book, an Introduction on the Teachings.

Een bijdrage van Prem Abhay.

Ramses door alles heen

Sylvester Hoogmoed: Ramses Shaffy. Door alles heen.
Gisteren -de dag dat precies 10 jaar geleden Ramses overleed- was de boekenpresentatie van het nieuwe boek van Sylvester Hoogmoed. Gyanam, een vriend van Ramses in zijn communetijd, was erbij.


Sylvester Hoogmoed en Gyanam.

‘Door alles heen’ viert het leven van Ramses Shaffy (1933–2009). Biograaf Sylvester Hoogmoed boort in Door alles heen nieuwe bronnen aan. Hij stuitte op onbekende informatie over onder meer Shaffy’s familie. Zo weet hij een nog vollediger beeld te schetsen. Voor deze fotobiografie openden het Ramses Shaffy Fonds en de platenmaatschappij alle archieven. Naast Hoogmoeds teksten en de waanzinnige fotografie, bevat dit boek een uitgebreide discografie, afbeeldingen van zijn schilderijen en twee cd’s. Een van deze twee schijfjes staat vol met zeldzame, nooit eerder officieel uitgebrachte opnamen.
Dit boek doet het fenomeen Shaffy herleven, in woord, beeld en muziek. Sylvester Hoogmoed, de succesvolle biograaf van Ramses Shaffy (meer dan 10.000 verkochte exemplaren), kreeg de eervolle opdracht om dit ultieme Ramses-naslagwerk te schrijven.

Er staat een mooi verhaal in van toen Ramses net in de Osho commune in Heerde ging wonen. Zijn woonboot in Amsterdam, met veel van zijn persoonlijke bezittingen, is toen gezonken.
Hij had er een douche laten installeren, door louche bouwvakkers die hij in een kroeg had ontmoet. Vervolgens was hij vergeten daarvoor te betalen, had niet gereageerd op de aanmaningen, waarna ze als represaille besloten de boot te laten zinken. Volgens Boudewijn Kruithof, alias Gyanam, die met Ramses een vakantiehuisje deelde in Heerde, was hij er zeer luchtig onder. Dat het was gebeurd op 11 december, de verjaardag van Bhagwan, zag hij als een bewijs dat het zo had moeten zijn.’

Abhivandan mijn lief

Een verslag van de laatste momenten van Abhivandan door zijn partner Mayo, dat teruggaat tot de tijd dat zij elkaar ontmoetten in India ruim 20 jaar geleden.

We hebben elkaar voor het eerst ontmoet op zijn 53ste verjaardag in Pune. Ik had hem al eens eerder gezien toen ik in de receptie van Krishna House werkte. Deze eerste ontmoeting markeerde het begin van een lang en intens samenzijn met vele hindernissen, vooral in het begin. Ongeveer 18 maanden later ben ik hem naar Amsterdam gevolgd waar hij een uitgeverij had van Osho boeken. Dat was een hele mooie uitdaging voor mij en het gaf me de gelegenheid om in de wereld van Osho werkzaam te zijn en tegelijk in de maatschappij te staan.


Abhivandan in aktie

Wij werden helemaal opgezogen door het werk, hij was de gedreven verkoper, bekwaam in zaken en hij vond het heerlijk om de vertalingen te redigeren. In het begin deed ik met plezier alle praktische dingetjes die een klein bedrijf op gang moeten houden, waar we letterlijk alles met zijn tweeën al rennend deden. Later leerde ik het design van de Osho boeken te verzorgen en er iets heel kleurrijks van te maken.

Meer: Abhivandan mijn lief

Op zaterdag 14 december om 15.00 is er een samenkomst voor familie, vrienden en reisgenoten in De Roos, bij het Vondelpark, P.C.Hooftstraat 183, Amsterdam.

Ramses 10 jaar geleden overleden

Komende zondag 1 december is het 10 jaar geleden dat Ramses Shaffy afscheid nam van dit leven.
Ramses nam sannyas in 1981. Hij had net een tour met Liesbeth door Indonesië gemaakt, en ging vandaar rechtstreeks naar Poona. Hij was diep geraakt door het boek ‘Oorspronkelijk gezicht’ van Amrito, Jan Foudraine. Hij kreeg sannyas van Teertha in Poona 1, hij was er samen met Vincent Walter. Hij is twee keer in Rajneeshpuram, Oregon geweest en ging in augustus 1982 wonen in de Stad Rajneesh commune in Heerde….in augustus 1983 vertrok hij naar de Humaniversity in Egmond aan Zee. Daarna belandde hij aan de Herengracht in Amsterdam, in die jaren ging hij geregeld naar Poona. 

Uit een brief aan Gyanam, in de tijd dat Ramses in Egmond aan Zee woonde in de Humaniversity:
Het enige waar het om gaat is liefde. Bhagwan is hier en houdt van ons. Waar dit alles toe leidt is een waarachtig mysterie. Tjonge jonge jonge, wat heb ik me weer aangelachen. Ik heb gisteren de “Stad* liedjes” weer gerepeteerd, was zo dankbaar dat ik daar gewoond heb. Dag Gyanam, op de een of andere manier tot gauw. Dag.
Ramses, Yes but.**
 
* Liedjes die hij schreef  in de Stad Rajneesh, de naam van de Osho commune in Heerde in die tijd.
**Naam van Ramses in de Therapeutische Gemeenschap van de Humaniversity.


Ramses in de schoonmaak in de Humaniversity.

Een mooi ‘Stadliedje’ van Ramses uit die tijd beschrijft zijn tocht naar Osho, het is van een van zijn minder bekende albums ‘Sterven van geluk.’

Door de poorten van verademing
De wolkbreuk van de overgave
In jouw nieuwe land
Dan geef ik mijn twee handen
Ik draag je door jouw rijkdommen
Ik draag je door jouw tuinen
Jouw boomgaarden en wijngaarden
Met vrienden, nieuw als kinderen
Ik kom bij je

Meer: Blijf bij me


Ramses legt een roos op Osho’s auto tijdens de drive-by in Oregon.

Met dank aan Gyanam voor de tekst en de foto’s.

 

Reisgenoten, geen sekteleden

Tijdens de MAX Geheugentrainer van 6 november jl. werd de term ‘sekte’ gekoppeld aan de Bhagwanbeweging. Dit is dit op deze website al gesignaleerd  en nu heeft Anand Frank naar aanleiding hiervan een brief geschreven naar Omroep MAX, waarin o.a. staat: 

‘Het gebruik van de term ‘sekten’ waar ‘nieuwe religieuze bewegingen’ wordt bedoeld, is een vorm van ‘framing’ die achterdocht, angst en verkettering oproept. Het Latijnse woord secta betekent (denk)richting, leer, school, gedragslijn. Deze neutrale term verkreeg echter eind jaren zeventig een negatieve lading die misstanden deed vermoeden rond sluwe autoritaire leiders en scharen naïeve volgelingen, vooral wanneer het nieuwe Oosterse, niet-Christelijke bewegingen betrof. Daar zou ‘hersenspoelen’ aan de orde van de dag zijn, waarvoor tegenkrachten dienden te worden gemobiliseerd om de ‘slachtoffers’ te ‘deprogrammeren’. Op de achtergrond speelde de dramatische collectieve zelfmoord in 1978 van duizend volgelingen van de Amerikaanse dominee Jim Jones mee.
De Tweede Kamer stelde in 1980 een Commissie Sekten in, die na vier jaar een lijvig rapport deed verschijnen (TK vergaderjaar 1983-1984, 16 635, nr.4) die – kort door de bocht – concludeerde dat er in ons land weinig aan de hand was. De commissie pleitte daarom voor een neutrale terminologie en gaf het rapport als titel mee: ‘Overheid en nieuwe religieuze bewegingen’. De Bhagwanbeweging werd door de commissie gekenschetst als zijnde van een open karakter.’

‘Zeker bij de achterban van Omroep MAX zijn deze zaken nog wel in het collectieve geheugen opgeslagen, maar ik vind – gezien het voorgaande –  dat het geen pas geeft om dan nu het negatieve frame weer op te rakelen. Bovendien is Osho niet iets van het verleden, maar spreken zijn wijsheid en humor ook in deze tijd veel mensen aan.’
Meer: Brief aan Omroep MAX

Mijn sannyasin gaat zich niet met sektes inlaten. Dit is geen sekte want we hebben geen ideologie. Ik predik geen enkele ideologie. Er zijn hier zelfs atheïsten en zij zijn sannyasin en ze geloven niet in god. En daar maak ik ook geen basisvoorwaarde van. Er zijn geen basisvoorwaarden, alleen jouw verlangen naar de waarheid – maar dat maakt je nog niet tot sektelid. In feite maakt het zoeken naar waarheid, het verlangen naar waarheid, jou volkomen non-sektarisch.
En een religieus mens is non-sektarisch. Hij is gewoonweg religieus, geen christen, geen hindoe. Hij kan het zich niet veroorloven om christen of hindoe te zijn. Hoe kan hij het zich veroorloven om zo beperkt te zijn? Hij kan zich niet veroorloven om zich in te laten met vooroordelen, hij kan niet geloven in conclusies waar anderen al toe gekomen zijn. Hij is zelf op reis: hij wil de waarheid kennen met zijn eigen ogen, hij wil god horen met zijn eigen oren, hij wil het leven en het bestaan voelen met zijn eigen hart. Zijn zoektocht is individueel.
Sannyasins maken geen deel uit van een sekte. Dit is de ontmoeting van individuen. We hebben elkaar ontmoet omdat we dezelfde reis maken. Er is geen ideologie die mijn sannyasins met elkaar verbindt. Het komt gewoon door dezelfde zoektocht naar waarheid dat we elkaar per ongeluk zijn tegengekomen op dezelfde weg. We zijn reisgenoten. Er is niets wat de ene sannyasin met de andere verbindt. Er is geen band van geloof, traditie, geschrift.
 
Osho, The Dhammapada Vol 3 #10 vraag 2

Meditatie de pauzeknop voor je mind

A Course in Meditation, meditatie de pauzeknop voor je mind.

Het boek ‘A Course in Meditation’ is de weergave van een wereldwijde online cursus die in 2014 plaatsgevonden heeft. Deze cursus bleek een groot succes te zijn. Over de hele wereld verspreid namen heel veel mensen dagelijks aan deze cursus deel die in totaal 21 dagen duurde. Elke dag werd er een les gepresenteerd. Deze bestond uit een audiofragment met uitleg. Hierin was als onderbouwing een fragment met gesproken tekst door Osho opgenomen hetgeen het geheel zeer levendig maakte. Dit geheel mondde dan uit in de meditatie waaraan je direct kon deelnemen. Van de tekst werd een pdf uitgereikt zodat je ook de meditatie later nog kon doen.


In boek/ebook en audiobook vorm
Nu is de cursus in boekvorm uitgekomen en die geeft een prachtige uitdaging om deze cursus ook nu weer thuis te doen. De meditaties vinden plaats vanuit diverse actuele, puur menselijke thema’s, zoals liefde, boosheid, ontspanning, je innerlijke ruimte van acceptatie, vreugde en mindfulness. Osho laat telkens zijn unieke visie ten aanzien van de onderwerpen horen.

De ‘klik’ met meditatie
Osho heeft het er regelmatig over dat je de ‘klik’ met meditatie moet zien te vinden. Met welke meditatie heb je het gevoel in een zekere harmonie te vallen? Het kost tijd om die te vinden en het is alleszins de moeite waard om hiermee te experimenteren. Als je de klik met een meditatie hebt, is het goed om daar minstens 3 weken dagelijks voor te gaan. Pas dan zul je zelf enige verandering bespeuren, maar die maakt dan ook een wezenlijk verschil, hoewel het subtiel kan zijn. Deze cursus ‘A Course in Meditation’ bestaat ook uit 21 dagen en gaandeweg bespeur je absoluut iets van verdieping, meer ontspanning, meer vreugde om niets, meer bewustzijn etc. De uitgave bestaat uit een boek met de tekst van de cursus en verder een audiobook met de 21 fragmenten van de cursus. Het is een prachtig compleet pakket om je meditatie mee eigen te maken of deze te verdiepen.

Zonder meditatie ken je de geheimen van het leven niet,
dan ken je alleen het leven aan de oppervlakte.

Osho

Vanaf begin september 2019 is het boek te koop bij de Nederlandse boekhandel.
Boekbespreking van Donna van der Steeg.