Nieuws

Veetesh overleden

Van het leven -bitter en zoet- en van zijn stadse wandelingen heeft hij genoten. Hij was markant, creatief, karaktervol en koppig. Helaas is hij -vrij en onverwacht- vertrokken. Nu wij afscheid hebben moeten nemen van deze bijzondere vriend, zullen wij zijn vurige betogen missen.

Als je inziet dat je niet afgescheiden bent van het bestaan, dat je er één mee bent, dan is er geen persoon in jou die kan sterven.
Osho

 

 

Zoemen is gezond

In Osho’s Nadabrahma meditatie zit je 40 minuten te zoemen. De meditatie is geïnspireerd op oude Tibetaanse technieken. Zweeds onderzoek naar de effecten van zoemen op het lichaam wijst uit dat het gezond kan zijn en met name tegen ademhalingsinfecties. Wellicht het proberen waard in deze tijden van corona.
 
Maken we wel genoeg lawaai?
In de meeste traditionele en ‘primitieve’ samenlevingen wordt er veel meer gepraat, geschreeuwd, gezongen, gelachen en is er over het algemeen veel meer lawaai dan in een typisch rijk Westers huis of straat.
Onze stemboxen zijn gemaakt om gebruikt te worden en als we lange dagen maken zonder spraak of geluid kan dir problemen geven. Veel mensen gaan zonder veel praten, lachen, schreeuwen en zingen door het leven. Ze leven vocaal-beperkte levens, mogelijk wonen ze alleen en zitten ze uren achtereen voor een computer te werken. Strottenhoofd, luchtpijp, longen en vooral de sinussen worden door dit gebrek aan beweging en trilling aangetast.
 
Research naar zoemen
Verschillende Zweedse studies (1.2) laten zien dat zoemen de beademing in de neusbijholten. Je sinussen zijn belangrijke producenten van stikstofoxide, wat de verwijding van capillairen bevordert en de bloedsomloop bevordert. De onderzoekers hebben gevonden dat zoemen het niveau van stikstofoxide verhoogde tot 15 maal hoger dan bij normale ademheling. Nog significanter was het feit dat zoemen de uitwisseling van gas in de neusbijholten. Tijdens het zoemen was er 98 procent gasuitwisseling tussen de neusholten en de sinussen gedurende één ademhaling, bijna een volledige uitwisseling. Zonder zoemen, tijdens normale ademheling, was er slechts 4 procent gasuitwisseling.
Waarom is dit van belang? Gebrekkige gasuitwisseling en slechte circulatie in de sinusholten bevordert de groei van bacteriën en andere infecties. De onderzoekers zijn van mening dat je door dagelijks te zoemen het aantal gevallen van sinusitis en infecties van de bovenste luchtwegen kunt verminderen.

   Gyantse klooster

Zoemen als medicijn en als therapie
Zoemen is eeuwenlang gebruikt in verschillende yoga- en meditatiescholen, vooral in die van Tibet. Dit verschijnsel houdt ongetwijfeld verband met de toegenomen mentale helderheid die wordt ervaren door diegenen die tijdens meditatie mantra’s zoemen. Ik vermoed dat lange perioden van zoemen ook de stroom van bloed en de zuurstofvoorziening naar de hersenen zal vergroten.
Als je zoemt, voel je de trilling langs je verhemelte en in je neusholte en sinussen. Goed zoemen hoeft niet melodieus te zijn. Het belangrijkste is om de vibrerende resonantie door je hoofd heen te voelen, met name in de neusholten. Het moet flink luid zijn en op een lage toon, om de resonantie op te zetten.
Als je aan chronische aandoeningen van neusholte, keel of verwante problemen lijdt, probeer eens om een paar keer per dag te zoemen op regelmatige basis en kijk of je enige verbetering ziet. In het ideale geval, zoem een uur per dag, vooral voor het slapen gaan. Het bovenstaande laat zien dat zoemen bepaalde speciale voordelen heeft.
 
References
1. Am J Respir Crit Care Med 02;166(2):131-2.
2. Granqvist S, Sundberg J, Lundberg JO, Weitzberg E. Paranasal sinus ventilation by humming. J Acoust Soc Am. 2006 May;119(5 Pt 1):2611-7

Actieve meditaties in tijden van corona

De coronacrisis heeft velen van ons aan huis gekluisterd. Het is een situatie die wij niet kennen, zo ongewoon. Het gevaar dat we verzanden in afwachten, verveling of depressie ligt op de loer. Maar de crisis biedt ook kansen. Het Chinese woord voor crisis schijnt te bestaan uit twee karakters, gevaar maar ook… kans, gelegenheid (opportunity). Het biedt ons de kans om naar binnen te gaan, om nu echt eens werk te maken van meditatie, voornemens die we al zo lang voor ons uit geschoven hebben.

   stille meditatie

En stil gaan zitten mediteren, als een Boeddha in lotushouding, is voor veel mensen  in onze westerse wereld niet iets wat we makkelijk vol kunnen houden, vandaar dat Osho zijn actieve meditaties heeft ontwikkeld. Ook al ben je gewend om regelmatig stille meditaties te doen, als je deze afwisselt met actieve meditaties zo nu en dan, wordt het weer makkelijker om in de stilte te gaan.

   actieve meditatie

Op de website van osho.com vind je antwoord op de vraag Waarom actieve meditaties?
Met een iOsho abonnement van $ 3,49 per maand kun je meedoen met vijf van de meest gebruikelijke actieve meditaties van Osho: dynamic, kundalini, nadabrahma, nataraj en avondmeditatie. Gun jezelf het genoegen om via het internet actief te mediteren samen met mensen van over de hele wereld.

Kan een gekooide vogel zingen? 

De memoires van Ojas, eerder bekend als de ‘Orange Papers’, stonden in een onnodig groot bestand. Sugit heeft het kleiner kunnen maken en daarom plaatsen we deze memoires opnieuw.

Kan een gekooide vogel zingen? 
Ojas de Ronde.
Sannyas is a love affair.
‘Mijn aarzeling om te schrijven over mijn jaren met Bhagwan Shree Rajneesh (nu wereldwijd bekend als Osho) was lange tijd moeilijk te overwinnen. Ik had ook de indruk dat die van fundamentele aard was. Die ging over de vraag of het wel mogelijk was om zo’n complexe situatie als het leven met een Meester met woorden te beschrijven. In het Westen is een dergelijke relatie die ik een ‘love affair’ genoemd heb, onbekend. ….’

Zo begint het voorwoord van Ojas’ memoires. Een heel persoonlijk document van een oprechte ‘seeker’ die jarenlang dicht bij Osho is geweest en nauw betrokken is geweest bij verschillende communes en initiatieven rond Osho. 
Zie Kan een gekooide vogel zingen?

Ojas wordt geïnterviewd in de VPRO documentaire van Frank Wiering uit 1984,
De Nieuwe Mens, 
en in de TROS Aktua documentaire uit 1985,  
De Bhagwan-commune Rajneeshpuram in Oregon.

De schaduw van de zweep

Het boek ‘Enlightenment the Only Revolution’ handelt over de Gita van de mysticus Ashtavakra. Osho zegt, dat er geen enkel geschrift te vergelijken is met deze Gita. Het is de zuivere waarheid die je hier kunt vinden. En het belangrijkste dat voor deze zuiverheid verantwoordelijk is, is het feit, dat noch de maatschappij, noch de politiek, noch enige andere institutie invloed heeft gehad op de uitspraken van Ashtavakra.
Osho zegt ook, dat Ashtavrakra niet bestemd is voor de massa. Toen de massa zich nog om hem heen bevond, kon Osho de wijsheid die Ashatavakra geeft, niet kwijt. Hij heeft gewacht en weer gewacht, totdat hij de mensen kon bereiken met wie hij echt kon werken. Hij heeft daarvoor de volgende beeldspraak. Osho zegt namelijk, dat hij de beitel niet stuk wil laten gaan op kiezelstenen, maar dat hij hem wil gebruiken om diamanten uit te hakken.
Als je Ashtavakra wilt begrijpen moet je jezelf laten vallen, onvoorwaardelijk. Bij andere geschriften kun je als ‘zelf’ misschien op de achtergrond blijven, maar niet bij deze woorden van Ashtavakra.
En wat ook heel boeiend is: Osho vertelt een paar saillante details over het leven van Ashtavakra.  Je gaat Ashtavakra een beetje voor je zien. Het is heel interessant om te lezen en zijn geschrift ook vanuit de man die hij was tot je door te laten dringen.

Zo zag Ashtavakra er fysiek wonderbaarlijk uit. Hij vertoonde krommingen en was misvormd op acht plaatsen. Op een keer, toen hij zich in een gezelschap van schriftgeleerden begaf, barstte iedereen in lachen uit. En Ashtavakra begon toen zelf ook te lachen. Dat lachen van hem gebeurde weliswaar om een andere reden. Bij navraag waarom hij zelf ook lachte, zei hij: ‘Ik lach omdat de waarheid uit dit gezelschap van schoenlappers en keistenen moet voortkomen’
Ashtavakra vond de schriftgeleerden alleen maar een stelletje schoenlappers. Hij zei: ‘Ze zijn alleen met leer bezig, met huid. Ze kijken alleen maar naar hoe ik er uit zie.’
Er viel een doodse stilte in het gezelschap, je kon een speld horen vallen. Wie kan zulke waarheden weerleggen?!
‘Onthoud dit goed, zegt Osho, iemand die de waarheid in zich heeft – een meester dus – beantwoordt niet je vraag. Hij geeft antwoordt aan jou. En dan richt de meester zich op wat er achter je vraag zit, wat er zich aan ingewikkelds in je onbewuste verborgen is, welke begeerte er in feite verstopt zit achter het scherm van je vraag.’
Het gaat in dit boek verder over 4 typen van vragenstellers: de idioot, de onwetende, de zoeker en de wijze. En al die vier types hebben een verschillende benadering nodig.

Bij het soort benadering waar het hierover gaat, maakt Osho de vergelijking met paarden. Dat is een heel interessante passage in het boek en ook erg vermakelijk. Voor de meest sensitieve vragensteller maakt Osho de vergelijking met een zeer edel paard. Ze hoeven niet aangedreven te horen. Als ze alleen al de ’schaduw van de zweep’ zien, dan gaan ze al: een prachtig beeld.

Aan de orde komt hoe Ashtavakra ingaat op de vraag van koning Janak. Deze wil weten hoe hij ‘tot bevrijding en onthechting kan komen’. Omdat Janak door hem als een zuivere zoeker ingeschat wordt, geeft Ashatavakra het volgende antwoord: ‘Geliefde, als je bevrijding wilt, zie dan af van vergiftigende passie, en richt je op nectar-bevattende vergeving, onschuld, medeleven, tevredenheid en waarheid.’
En op dit antwoord geeft Osho dan weer een van zijn verhelderende en ook zeer aanstekelijke commentaren.

Het boek Enlightenment the Only Revolution is in Nederland tweedehands verkrijgbaar en nieuw via de internet Boekhandel.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Rampzalige tijden

Rampzalige tijden maken je bewust van de werkelijkheid zoals ze is. Die is altijd breekbaar, iedereen loopt altijd gevaar. Alleen lig je in normale tijden diep te slapen, daarom zie je het niet. Je blijft maar dromen, fantaseren over mooie dingen voor de komende dagen, voor de toekomst.
Maar in momenten waar het gevaar op de loer ligt, dan word je je plotseling gewaar dat er misschien wel geen toekomst is, geen morgen, dat dit het enige moment is wat je hebt.
Rampzalige tijden onthullen dus heel veel. Ze brengen niets nieuws in de wereld, ze maken je gewoonweg bewust van de wereld zoals ze is – ze maken je wakker.
Als je dit niet begrijpt, kun je daar gek van worden.
Als je het wel begrijpt, kun je wakker worden.  
Osho

De legende van Shiva en Shakti over hun weg naar onsterfelijkheid

Dit is deel 6 van het boek ‘DE ONWETENDHEID VOORBIJ – Een meditatiereis door Osho’s India’ is Swami Ganga aan het woord. Hij is onze gids tijdens ons bezoek aan de tempels in Khajuraho. Toen hij nog maar 18 jaar was, ontmoette hij Osho toen deze een bezoek aan de tempels bracht. Osho wijdt hem in en vertelt hem over de mysteries van de tempels. Hij werd Osho’s sannyasin, ontmoette veel tantrika’s en is nu iemand die diepgaand en boeiend over de achtergronden van de tempels en tantra kan vertellen. Van zijn verhaal is een woordelijk verslag in het boek opgenomen. Het heeft er een prominente plaats in. Eén van Ganga’s eerste verhalen gaat over Shiva en Shakti.  

Achter Het Boek der Geheimen zit een legende over Shiva en Devi, ook vaak Shakti genoemd. Ganga vertelt dat Shakti een vraag aan Shiva stelt: ‘Wat vormt de kiem?’, een vraag naar de oorsprong van het universum. In Het Boek der Geheimen, hoofdstuk 1, vertelt Osho over deze en andere vragen die Shakti stelt:
   O Shiva, wat is uw werkelijkheid?
   Wat is dit met wonderen gevulde universum?
   Wat vormt de kiem?
   Wie centreert het wereldwiel?
   Wat is het leven achter de vorm die alle vormen doordringt?
   Hoe kunnen wij daar volledig binnen gaan,
   voorbij ruimte en tijd, namen en beschrijvingen?
   Laat mijn twijfels worden weggenomen!

Gadarwara Damaru Ghati: de grote Shiva met de stier

Naar aanleiding van Shakti’s vraag begint Shiva samen met haar de berg, de Gourishankar, af te dalen, zo vertelt Ganga verder. Onderweg laat hij zijn vier attributen, de cobra (tijd), de drietand (scheppen, beschermen en transfor­meren), de stier (totale verbinding met het leven) en de wassende maan (koelte) achter. Zij verstoren de diepe stilte, die nodig is om het antwoord te kunnen vinden. Shiva en Shakti bereiken de grot in Amarnath. Daar geeft Shiva haar de honderdtwaalf soetra’s, het liefdeslied, het lied van onsterfe­lijkheid. Wanneer ze de honderdtwaalf technieken uitvoeren, geraken ze in een innige omhelzing, de dualiteit verdwijnt tussen hen en uit hun lichamen stijgt de eeuwige vlam op in de vorm van een lingam, een fallus, die bevriest en van ijs wordt. De schepping stopt, alles is in diepe stilte, geen beweging. Door het gebed van de goden en godinnen smelten Shiva en Shakti, komt er beweging op gang en begint het leven weer te stromen.
 
De uitgebreide versie van het verhaal van Ganga volgt hieronder:
De legende van Shiva en Shakti

Volgende keer deel 7: Gorakh: de grondlegger van tantra
Uit: ‘DE ONWETENDHEID VOORBIJ – Een meditatiereis door Osho’s India’.
Door Surya Cliné.

Verkrijgbaar bij Amazon als e-book en paperback.

Bewust leven in Vreugdehof én Tranendal

Ojas heeft een dagboek geschreven in de tijd dat hij revalideerde in het verpleeghuis Vreugdehof. Hij had door een ongelukkige val een fractuur in zijn knieschijf opgelopen maar inmiddels is hij weer thuis. Hier volgt een gedeelte uit zijn dagboek, met een link naar het hele document hieronder.

Meditatie en mindfulness
De wijsheid van de oude dame houdt me al een paar dagen bezig. Ben ik bang voor lijden? Een moeilijke vraag en heel complex. Het is ‘ja’ want lijden is niet leuk. Ik ben geen masochist. Maar, als ik een ramp aan zie komen, ben ik er dan van tevoren al bang voor?  Wel alert, want dat heb ik in meditatie geleerd. Alert op de gevaren die dreigen. Dat is gewoon een overlevingsstrategie die alle levende wezens hebben. Maar echt bang?
 
Door meditatie heb ik geleerd goed naar mijn angsten te kijken. Zo weet ik dat ik van nature al snel in de angst schiet. Ik voel snel aan wanneer er iets mis dreigt te gaan en dan neem ik maatregelen. Maar ik ben geen angsthaas, niet iemand die zich meteen slachtoffer voelt van een situatie. Ook geen lafbek. Als de ramp zich eenmaal voltrekt weet ik mijn mannetje te staan. Vroeger was ik daarom als het nodig was een goede crisismanager.  Als er iets misging, wist ik al snel wat we moesten doen en kon dat ook snel en goed aan anderen duidelijk maken. Soms denderde ik daarbij wel eens te lang door. Maar okay, je mag in het leven fouten maken en daarvan kun je leren.

   Ojas weer thuis

Maar hoe is de situatie nu? Ik heb veel pijn. Niet alleen in mijn knie maar ook in mijn buik. Soms word ik regelmatig – soms wel een uur of zes lang – bezocht door felle darmkrampen, als gevolg van mijn vroegere operatie. Nu ik ze op dit moment niet hebt, ben ik er dan nu bang voor? Eerlijk gezegd: nee. Waarom niet? Meditatie leert me in het moment te leven. En dat betekent: als ik nu geen pijn heb, dan moet ik niet in mijn hoofd daarover gaan malen en zeggen: ja, maar, misschien morgen wel. Of, als ik iets voel: daar heb je het weer. Gisteren was het ook al zo vreselijk. Begint dat nu weer?  Leven in het hier en nu helpt je van een hoop sores af.
 
Daarover heb ik ook gesproken met de dienstdoende arts. Hij weet dat ik vaak veel pijn heb. Helaas, toen ik hem vroeg of hij mij niet naar een chirurg kon verwijzen zei hij op de droge manier: ‘Je bent hier voor revalidatie van je knie. Pijn in je buik als gevolg van een zware operatie valt niet onder mijn competentie.’ Daar was ik boos over en dat heeft hij kennelijk gemerkt. Want toen hij gisteren weer op bezoek kwam, met een collega en een assistent, vroeg hij naar mijn buikklachten en of ik niet bang was dat ze weer terug zouden komen. Dat zou ik niet moeten doen, want dat zou alleen maar stress geven. Ik heb hem toen vriendelijk aangekeken en gezegd: ‘Nu zijn de buikkrampen er niet en ik maak me geen zorgen over morgen.’ De arts keek toen veelbetekenend naar zijn collega en assistent en zei: ‘Ziet u, mijnheer de Ronde mediteert en doet aan mindfulness. Dat is voor hem duidelijk ook een geschikte manier om stress te vermijden.’ Op een of andere manier was het dus bij hem doorgedrongen dat er ook andere middelen zijn om je lijden en stress te verminderen en je mind tot rust te brengen.

Meer: Revalidatie- een avontuur vol verrassingen

In balans leven: gewaar zijn

Awareness, the Key to Living in Balance
‘Getuige Zijn: De Sleutel voor in Balans Leven.’
Dit boek ‘Awareness’ is uitgebracht in de serie Insights for a new way of Living. De inhoud geeft bespiegelingen over een andere manier van leven, een geheel nieuwe manier van leven zelfs. 

   Gewaar zijn
betekent je totaal bewust zijn van wat je doet terwijl je het doet.
Experimenteer daarmee en je zult zien dat je zoveel vrede ervaart
zoals je nog nooit gekend hebt.   Osho

Osho’s visie is in dit opzicht maar al te duidelijk. Zo staat in Om Mani Padme Hum, Het Geluid van de Stilte, de Diamant in de Lotus: ‘Ik zeg je niet dat je moet kiezen, wat goed is en datgene laten vallen wat slecht is. Het hoort allemaal bij elkaar; je kunt eenvoudig geen keuze maken. Het verleden moet gewoon uitgevlakt worden, alsof we voor de eerste keer op aarde zijn en er geen geschiedenis geweest is. Dat is de enige manier om een mooie wereld vol liefde, vol geur te scheppen met diep respect voor iedereen. In het verleden draaide alles om haat. De toekomst kan er alleen zijn als zij om liefde draait. Het verleden is onbewust geweest. De toekomst kan alleen maar bewust zijn.’
Het boek Awareness helpt ons om van momenten van ‘getuige zijn’ verder te groeien naar een meer totaal bewustzijn. Ons leven komt hierdoor steeds meer in balans.

Osho geeft aan: 
‘Volgens grote meesters als Lao Tzu of Boeddha, bewegen de meesten van ons door ons leven als slaapwandelaars. Nooit echt aanwezig in wat we doen, nooit volledig alert op onze omgeving en ons zelfs niet bewust van wat ons motiveert om de dingen te doen en uit te spreken zoals we dat doen. Tegelijkertijd hebben we allemaal momenten van bewustzijn ervaren – of van ontwaken, om een andere term te gebruiken – in buitengewone omstandigheden.

Onverwachte omstandigheden
Op straat, bij een plotseling en onverwacht ongeluk, lijkt de tijd te stoppen en is men zich plotseling bewust van elke beweging, elk geluid, elke gedachte. Of op momenten waarop we een nieuwe baby voor het eerst diep verwelkomen in de wereld of samen zijn met iemand op het moment van overlijden.’

De kwaliteit van gewaar zijn
Aan de basis van alle meditatietechnieken, inclusief vechtsporten – en in feite onderliggend aan alle grote atletische prestaties – is er de kwaliteit van wakker zijn en aanwezig zijn in het moment, een kwaliteit die Osho ‘gewaar zijn’ noemt. Als we eenmaal kunnen vaststellen en begrijpen wat deze kwaliteit van bewustzijn is, hebben we de sleutel tot meesterschap over onszelf op vrijwel elk gebied van ons leven.

Osho daagt de lezers uit om de geconditioneerde geloofssystemen en vooroordelen te onderzoeken die hun capaciteit tot leven in al zijn rijkdom beperken en zich hiervan te bevrijden. 

Het boek Awareness is gemakkelijk verkrijgbaar in de Nederlandse Boekhandel en ook als e-book.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Corona, de angst voor de dood en meditatie

In zijn artikel ‘The Coronavirus Meditation’ gaat Amrito in op de angst die overheerst voor het virus en plaatst dat in het perspectief van onze angst voor de dood en van meditatie. Hier volgt een samenvatting van dat gedeelte.
 
Tot nu toe zijn er een paar duizend mensen overleden aan het Coronavirus. Misschien moeten we een beetje relaxen? Iedere winter overlijden gemiddeld zo’n 400.000 mensen aan de griep. Om het verder in perspectief te plaatsen, dit zijn het aantal doden die jaarlijks bij benadering vallen door verschillende oorzaken:
• moord 400.000
• malaria 750.000
• zelfdoding 800.000
• diarreeziekten 1.500.000
• verkeersongelukken 1.500.000
• tuberculose 1.500.000
• onveilige zorg in ziekenhuizen in armere landen 2.600.000
• luchtvervuiling door rook van smerige fornuizen in huis 3.800.000
• luchtvervuiling buitenshuis 4.200.000.

Weliswaar gaat Corona nog veel meer slachtoffers eisen. De varkensgriep in 2009-10 maakte bijna 300.000 slachtoffers. Dat zijn we al bijna vergeten. De experts verwachten weer een ‘big one’, een grote, net als de Spaanse griep in 1918 waar minstens 50 miljoen mensen het slachtoffer van werden. Maar ze zijn het er ook over eens dat Corona niet zo groot gaat worden.
 
We maken ons heel erg druk over het virus maar het is goed om te zien hoe we onszelf voor de gek houden over een heleboel dingen. Meditatie houdt in dat je de dingen gaat zien zoals ze werkelijk zijn.
Waarom maken we ons niet zo druk over de 15.000 kinderen die iedere dag sterven -dat is 5,5 miljoen per jaar- aan ziektes die gemakkelijk te voorkomen zijn? Hoe komt het dat we op de politici stemmen die moordmachines leveren aan regimes, zoals de V.S. en Engeland doen aan Saudi-Arabië en Rusland aan Syrië? Het resultaat van de totaal onnodige invasie in Irak was 500.000 doden. En ze sterven nog steeds.
 
Een sleutelcomponent van meditatie is ontspanning. Iets waar de mind geen weet van heeft. De mind is een mechanisme dat spanning creëert. Het houdt ons gespannen omdat dat is wat de mind nu eenmaal doet.
Wat is de oorzaak van die spanning? De angst voor de dood. Maar vergeleken met al die andere manieren om dood te gaan, heeft het wel zin om in paniek te raken over deze nieuwe uitgang?
In feite is de angst voor de dood een eeuwenoud onderwerp voor mediteerders. In Tibet hebben ze er een hele methodologie voor ontwikkeld, de Bardo. In wezen komt het hierop neer dat al onze angsten verband houden met onze angst voor de dood. We zien dat nooit onder ogen en houden onszelf steeds voor de gek dat het alleen anderen overkomt.
In plaats van voor de dood weg te rennen kan het ook anders.

 …voor wie de klok luidt

‘Je kunt dit als een geweldig moment gebruiken. We verkeren altijd in gevaar. Je kent het oude gezegde: “Vraag nooit voor wie de klok luidt. Ze luidt altijd voor u.” Als iemand komt te overlijden maakt de kerkklok dat aan het hele dorp bekend. Maar laat nooit iemand gaan vragen voor wie de klok luidt. Ze luidt altijd voor u. Wie er nu ook gestorven is… elke dood is jouw dood, want elke dood herinnert je eraan dat je hier niet voor eeuwig gaat zijn.
Elke dood is een gelegenheid om wakker te zijn. Maak gebruik van de gelegenheid die het leven biedt om iets te bereiken dat aan de dood voorbijgaat voordat de dood komt.
Het heeft geen zin om je zorgen te maken omdat je simpelweg dit moment zal gaan missen en daar is niemand bij gebaat. En het zijn niet alleen jouw ouders en je vrienden, je geliefde, die gevaar lopen. De hele wereld loopt gevaar. Het is alleen een kwestie van…
De ene loopt vandaag gevaar, de ander loopt morgen gevaar – maar het gevaar is daar. Leer dus het geheim hoe je het gevaar kunt overstijgen. Het geheim is: begin voller te leven, meer totaal, met meer alertheid, zodat je binnenin jezelf iets kunt vinden wat onbereikbaar is voor de dood. Dat is de enige schuilplaats, de enige zekerheid, de enige veiligheid. En als je je vrienden en familie wilt helpen, laat ze zich bewust worden van dit geheim.’
Osho: The Path of the Mystic #4.

Meer: The Coronavirus Meditation.