Nieuws

Modita over anorexia

Anorexia is een hele verwoestende aandoening. In een podcast vertelt Modita van Zummeren over wat haar aanzette tot anorexia nervosa en over hoe ze dat beleefd heeft. Het is een diepgaand interview met Tom Russell, dat is uitgezonden op 21 september 2020 op iHeart Radio in Amerika.
Listen Free to Life Without Limits on iHeartRadio Podcasts. 
Haar boek ‘Honger naar Vervulling’ over de psychologische binnenkant van eetstoornissen is bijna af en zal waarschijnlijk einde 2020 verkrijgbaar zijn bij bol.com.

 Modita

Modita heeft er als arts  haar passie van gemaakt om anderen te helpen die door dezelfde problemen heengaan als waar zij mee geworsteld heeft. De meditaties van Osho zijn voor haar een grote steun geweest in dit proces.
#anorexiasurvivor #bulimia #binging #mentalhealth #W4WN #LifeWithoutLimits. 
Zie ook haar website en Facebook pagina over eetproblemen.
Zij staat open voor reacties op de podcast: info@genietenvanmeditatie.nl

One Sky Music Satsang

Milarepa streamt weer een satsang via Zoom op zondag 27 september  om 17.30 (NL tijd). Dit keer vanuit het Padma Meditatie Centrum in New York City. Satsangs met Milarepa zijn een speels en meditatief gebeuren, met deelnemers en muzikanten van over de hele wereld.
One Sky Music muzikanten Ashik (viool), Chandira (keyboards), Chintan (tabla), Harida (santoor), Milind (bansuri), Nandin (dwarsfluit), Narayani (zang), Prabodh (bas), Rishi (percussie) en Sudhananda (gitaar, zang) verzorgen de muziek.
Aan het eind is er een korte sannyas celebration. 


Om mee te doen moet je op de Meeting Link klikken: https://us02web.zoom.us/j/5460628357?pwd=U3I4VmZxRlY2UGk3a2hzZDZkRmhrQT09
Als je nog niet eerder met Zoom gewerkt heb, word je gevraagd om eerst even Zoom te downloaden. Dat duurt een paar minuten, houd daar rekening mee. Je kunt je laptop, iPad of smartphone gebruiken.
Meeting ID: 546 062 8357.
Passcode: 164294 (vereist).

Desiderata: dat wat nodig is

You are a child of the universe
no less than the trees and the stars
you have a right to be here
and whether or not it is clear to you
no doubt the universe is unfolding
as it should…

Uit: Desiderata 
(het gedicht op muziek op Youtube).

Guida Spirituale, a spiritual guide. Talks on the Desiderata.
Over de Desiderata van Mabel Collins.
In het boek ‘Guida Spirituale’ geeft Osho commentaar op de Desiderata van Mabel Collins.  De Desiderata is een klein, maar toch enorm belangrijk document en het is regelmatig helemaal in het niets verdwenen. Vervolgens kwam het dan weer te voorschijn, zoals dat vaker gebeurt met waardevolle documenten.
Osho concludeert: ‘Zo gaat dat met de waarheid. Die verdwijnt ook en komt dan terug. En dat komt door de blindheid en de koppigheid van de mensen.’

De Desiderata is waarschijnlijk door een onbekend gebleven dichter geschreven, maar wel door een dichter die bijna een mysticus genoemd kan worden. Om dit te begrijpen is het belangrijk om eerst het verschil tussen een filosoof en een mysticus onder de loep te nemen. Osho heeft het niet erg op met filosofen; het zijn geen zoekers naar waarheid. Ze blijven in het denken steken. En hij omschrijft dit zoeken in het denken als volgt. Filosofie is het zoeken naar ‘a black cat in the dark which is not there.’
En in dit boek ‘Guida Spirituale’ heeft hij het dan ook niet over de filosoof, maar over de ‘foolosoof.’

Osho vertelt het verhaal, dat zo’n foolosoof bij Boeddha kwam en allerlei vragen stelde.
Boeddha antwoordde daarop: ‘Stop nu eens met al die vragen en kom maar eens twee jaar in stilte bij me zitten. Geen vragen, geen antwoorden. Alleen maar stil bij me zitten. En als je dan na twee jaar nog steeds een vraag hebt, ben ik bereid om die te beantwoorden.’
De man vond dit vreemde gang van zaken. Hij was al bij veel religieuze denkers geweest en die gaven altijd antwoord. Op Boeddha’s aandringen bekende hij echter dat hij van hen nooit echt antwoord had gekregen, want er waren alleen maar meer vragen bij hem ontstaan. En na enig aarzelen besloot hij om op Boeddha’s uitnodiging in te gaan waarbij hij deze bedong om na de periode van stilte alsnog zijn vragen te beantwoorden.
Hierop begon een discipel van Boeddha, Mahakashyap, die zich in zijn gezelschap bevond, hard te lachen. 

En hoe die situatie zich verder ontvouwt, wordt door Osho op een uiterst smeuïge manier in zijn talk uiteengezet.
Het verschil tussen een filosoof en een mysticus is inmiddels glashelder geworden. Een filosoof zit vol met vragen en creëert er alleen maar meer. Een mysticus gaat voorbij de vragen van de mind, op weg naar zijn wezen. Daar geniet hij van de stilte hiervan en er komen geen vragen meer bij hem op.  
Zo wordt ook het verschil tussen een dichter en een mysticus door Osho uitgelegd. Aan de hand van een boeiend verhaal toont hij nog meer hoe dit in elkaar steekt dan dat hij het met woorden vertelt.

In de Desiderata worden we aangespoord ons te richten naar de wijsheid van de wijze. En we dienen onze weg in volkomen kalmte te gaan, dwars door lawaai en gehaast zijn heen, terwijl we steeds de vrede van stilte in ons hebben. In ons leven is snelheid steeds meer de manier van doen geworden. Waar we heen gaan, wie maalt erom, als het maar snel gaat.

Een piloot sprak de passagiers toe: ‘Het vliegtuig is geheel in orde. Er is maar een tikkeltje slecht nieuws, voor de rest gaat alles goed. Het slechte nieuws is dat we het contact met de aarde hebben verloren; dus we weten niet waar we zijn en waar we naar toe gaan. Maar het goede nieuws is dat we op volle snelheid vliegen.’

Als je iets van de vrede die stilte in zich draagt, geproefd hebt, ben je enorm rijk; het is je innerlijke rijkdom. Daarvoor was je een bedelaar. Stilte laat je vrede kennen en vrede leidt je tot het goddelijke.

Er is een nieuwe uitgave van Guida Spirituale verschenen. Het is als audioboek en als paperback via internet verkrijgbaar. 
Guida Spirituale is, evenals alle Engelstalige Osho-boeken, te lezen op de Online Library van www.osho.com.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Altijd eerlijk?

In de recente uitgave van het tijdschrift Happinez  kwam ik in een artikel tot mijn verrassing Osho tegen. Het gebeurt in mijn ervaring maar zelden dat hij in ons landje wordt geciteerd. Bijzonder toch…!? 
Prem Abhay

Altijd eerlijk zijn, kan dat wel?
Lisette Thooft, de schrijver van het artikel vraagt zich af hoe je het rijmt met spirituele ambities als je een leugen vertelt. Ze geeft tegelijkertijd aan dat ze genoeg zelfkennis heeft om te weten dat ze soms de fout ingaat. En zegt ze, misschien is het wel onvermijdelijk dat we af en toe de fout in gaan.  
En daarover wordt aangegeven dat de Indiase wijsgeer Osho het inderdaad zo zag, met de volgende tekst:
‘Een beetje onzuiverheid is nodig om op aarde te blijven en in het lichaam. Ben je alleen nog maar een en al wijsheid en compassie, dan word je uit je lichaam getrokken, de hemel in. Dan word je zo gewichtloos dat je bijna kunt vliegen. We hebben een presse-papier nodig om ons te dwingen op aarde te blijven.’

Daarna wordt vermeld dat Osho er een mop aan toevoegde over vier geestelijken die elkaar hun zonden opbiechten.
‘Ik ben dol op varkensvlees,’ zei de rabbijn blozend.
‘Ik drink een fles whisky per dag,’ bekende de dominee.
‘Ik heb een minnares,’ fluisterde de priester.
Ze keerden zich tot de doopsgezinde predikant: ‘En jij?’
‘Ik? Oh, ik roddel altijd alles door.’

In het artikel wordt als vraag gesteld of het wel mogelijk is altijd en alleen maar eerlijk en moreel te zijn. Daarover wordt vermeld dat ons lichaam blijer wordt van vriendelijkheid en oprechtheid dan van gelieg en geroddel, wat bleek uit een onderzoek van Anita Kelly, hoogleraar psychologie in Indiana.
Taya Cohen, universitair hoofddocent Organisatiegedrag en -theorie, bestudeert moreel gedrag. Zij ontdekte dat ook mensen met een hoog moreel karakter – ofwel gewetensvolle, eerlijke en bescheiden mensen – gemiddeld zo’n één keer per week in hun werk iets egoïstisch, onaardigs of oneerlijks doen.

Je gekte omarmen

Gisterenavond was op de VPRO een programma over alternatieve aanpak van mentale stoornissen. Tarangita deed haar verhaal. Het programma is op digitale TV gemakkelijk terug te zien of bij Uitzending Gemist.

De geestelijke gezondheidszorg bestaat in Nederland uit therapie en medicijnen. Tim den Besten ontmoet in de tweede aflevering mensen die geloven in een totaal andere aanpak. Ze dansen, mediteren en schreeuwen hun gekte eruit. En soms is die gekte misschien helemaal zo gek nog niet. Tim ontmoet Gil die zijn mentale problemen overwint met dans, en Tarangita die na een traumatische jeugd haar rust vond bij de Bhagwanbeweging. Ze nodigt hem uit voor een heftige Osho meditatiesessie.

Ook bezoekt Tim een naamgenoot die dankbaar terugkijkt op zijn psychotische episodes. Deze Tim vindt dat je je gekte niet moet onderdrukken, maar omarmen.

De Outsiders, VPRO, NPO 2.
17 september 21.50, 45 min.

Ouderdom accepteren

Maturity, De verantwoordelijkheid om jezelf te zijn.
Het boek Maturity maakt deel uit van de serie ‘Insights for a New Way of Living’. Vooral in deze tijd is Osho’s visie op oud zijn en ouder worden van groot belang. Je bent in onze wegwerpmaatschappij wel heel snel oud.
Voor je het goed en wel in de gaten hebt, word je ook als mens weggeworpen. Osho werpt echter een heel ander licht op ouder worden en zegt: ‘Als je ouder wordt, krijg je diepere wortels in jezelf. Kijk maar eens naar een boom: hoe hoger hij wordt des te dieper zitten zijn wortels in de aarde. Er is bij een ontwikkelde boom veel meer sprake van evenwicht dan bij een jonge onvolgroeid exemplaar. Een boom kan gewoon niet echt uitgroeien als zijn wortels niet ook tegelijkertijd meer houvast in de grond krijgen.’

Dit boek wil aandacht vragen voor deze geheel andere benadering van ouder worden die in een cultuur die dol is op jeugd en vastbesloten is koste wat kost ouderdom te vermijden, vrijwel vergeten is.  In het tijdperk van Viagra en cosmetische chirurgie lijkt daar geen plaats voor te zijn. 
Een essentiële vraag bij de nieuwe benadering is: Welke voordelen kunnen liggen in het accepteren van het verouderingsproces als natuurlijk, in plaats van proberen vast te houden aan de jeugd en zijn geneugten helemaal tot aan het graf? Osho neemt ons mee terug naar de wortels van wat het betekent om te groeien in plaats van gewoon oud te worden. Zowel in onze relaties met anderen, als in het vervullen van onze eigen individuele doeleinden, herinnert hij ons aan genoegens die alleen echte volwassenheid kan brengen. Hij schetst de tien belangrijkste groeicycli in het menselijk leven, van het egocentrische universum van de kleuter tot de bloei van wijsheid en medeleven op oudere leeftijd. 
Osho’s scherpzinnige gevoel voor humor loopt als een rode draad door het boek die gepaard gaat met een diep medeleven en begrip. Want hoe gemakkelijk is het om afgeleid te worden van de diepere betekenis en het doel van ons leven dat uiteindelijk het bloeien in onze eigen individuele uniekheid en volwassenheid is vanuit een houding van viering en vreugde.

Osho geeft aan dat we het recht om ons ouder worden op een geheel andere manier te leven, dienen te claimen.
‘Slechts enkelen claimen het recht. Opgroeien betekent elk moment dieper ingaan op het principe van het leven; het betekent verder weg gaan van de dood – niet naar de dood toe. Hoe dieper je in het leven gaat, des te meer je de onsterfelijkheid in jezelf begrijpt. Je gaat weg van de dood; er komt een moment waarop je kunt zien dat de dood niets anders is dan van kleding veranderen, of van huis veranderen, van vorm veranderen – niets sterft, niets kan sterven. Dood is de grootste illusie die er is.’

Opgroeien moet niet alleen maar ‘toename in leeftijd’ te zijn, want daar hoef je geen enkele moeite voor te doen. Osho zegt erover dat het dan automatisch gebeuren is, oppervlakkig, het is ’slow death’. Maar als opgroeien met een voortdurend getuige zijn plaatsvindt, gebeurt er diep van binnen ook iets. Dan is het zo dat een rijpe persoon geen fout kan maken, in tegenstelling tot de niet echt opgroeiende mens die in cirkels ronddraait en telkens dezelfde fouten maakt.

Het boek Maturity van Osho is in de Nederlandse boekhandel te bestellen.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Meer Osho meditaties online

Het aantal Osho meditaties dat je thuis online kunt doen is bij osho.com uitgebreid van 5 naar 16. Een geweldige gelegenheid om in deze tijd andere meditaties uit te proberen. Alle beschrijvingen en instructies zijn ook in het Nederlands te volgen.
Nieuw is bijvoorbeeld de Heart Meditation waar Osho de methode van de Tibetaanse meester Atisha gebruikt om de ellende van de wereld te transformeren in je hart en deze energie in zuivere vorm weer terug te geven aan de wereld.
De Mahamudra Meditation is een combinatie van latihan (een uit Indonesië afkomstige techniek van je lichaam vanzelf laten gaan –lati han) en de soefi geïnspireerde Prayer Meditation. Een abonnement van een paar euro per maand is vereist: iMeditate.


Behalve de meditaties zijn er ook 2 Transformatieve Cursussen van een week online te volgen:
• OSHO Self Hypnosis for Meditation, 12-18 september.
Hoe je hypnose-technieken ten dienste van je meditatie kunt gebruiken.
• OSHO Reminding Yourself of the Forgotten Language of Talking to Your Body, 24-30 september.
‘Het lichaam is de zichtbare ziel en de ziel is het onzichtbare lichaam.’ Osho. 

Binnenkort zijn er nog een aantal cursussen te volgen:
• OSHO No-Mind. 
‘Gibberish is een van de meest wetenschappelijke manieren om je mind schoon te maken.’ Osho.
• OSHO Meditation In-Depth and Facilitating.
Een verdieping van Osho’s actieve meditaties en een handleiding om deze meditaties zelf te begeleiden.
• OSHO Tarot Online Cursus met Vatayana. 
10-11 oktober. 8 oktober is er een ‘Taster’.

Een geheime methode

Osho: Het Boek der Geheimen – techniek 34. Een geheime methode.
De volgende kijktechniek: Luister terwijl het ultieme mystieke inzicht wordt aangereikt. Ogen onbeweeglijk, zonder te knipperen, en wordt dan ineens volkomen vrij.

In deze esoterische tantra reikt de meester jou het inzicht in het geheim aan. Is de discipel er klaar voor dan wordt de mantra, het opperste geheim, aangereikt, aan hem doorgegeven. Het wordt gewoon in zijn oor gefluisterd.
Als de meester heeft bepaald dat je er nu klaar voor bent, het geheim van zijn eigen ervaring kan worden overgedragen, hij je het onzegbare kan zeggen, alleen dan moet je deze techniek gebruiken. Wanneer de meester zijn geheim fluisterend in je oor aan het aanreiken is, laat dan je ogen totaal bewegingloos zijn, want dat betekent dat de mind stil moet zijn, gedachteloos. Zelfs geen lichte beweging, dat geeft vanbinnen een verstoring. Het bewustzijn wacht eenvoudig om bevrucht te worden, enkel open, ontvankelijk, passief, geen activiteit van zijn kant. Wanneer dit statische, niet dynamische moment plaatsvindt, wanneer alles is gestopt, de tijd stilstaat en de mind totaal afwezig is – wordt het no-mind, en alleen daarin kan de meester onthullen. En hij gaat geen lange toespraak houden, hij reikt enkel één, twee of drie woorden aan, die in die stilte tot je diepste kern, diepste centrum doordringen en daar een zaadje worden. In dit passieve gewaarzijn, in deze stilte – wordt dan ineens volkomen vrij.

Vrij worden kan enkel door vrij worden van de mind. Er is geen andere vrijheid. De mind is het gebonden zijn, de slavernij, de onderworpenheid. Dus de discipel moet met de meester op het juiste moment wachten. Hij kan niet vragen, in afwachting zijn, want dat betekent verlangen, condities, de mind. Hij moet gewoon afwachten en wanneer hij daarin totaal is, er klaar voor is, kan de meester alles doen. En gewoonlijk, zelfs als een Shiva blijft spreken over 112 methoden, gebeurt er niets, want de voorbereiding is er niet.

Je kunt zaadjes op stenen gooien maar er gebeurt niets. Het zaadje is niet de fout, want het juiste seizoen, de goede grond is nodig. Soms werken hele triviale dingen. Bijvoorbeeld, Lin Chi werd verlicht terwijl hij gewoon op de veranda van zijn meester zat, en deze naar buiten kwam, hem in z’n ogen keek en lachte, luidruchtig. Lin Chi ging ook lachen, boog voorover en ging weg. Hij had daar 6 jaar gewacht en de meester kwam dagelijks en keek niet eens naar hem. Na 2 jaar keek hij voor het eerst naar hem en 2 jaar later gaf hij hem een schouderklopje. Lin Chi heeft vast deze techniek gedaan: luister terwijl het ultieme mystieke inzicht wordt aangereikt. Ogen onbeweeglijk, zonder te knipperen, en wordt dan ineens volkomen vrij.
De meester keek en gebruikte lachen als een medium en er gebeurde iets in Lin Chi, die aan iedereen vertelde dat hij bevrijd was, hij niet meer was. Jij wordt niet bevrijd, je wordt bevrijd van jezelf. Lin Chi vertelde gewoonlijk hoe het gebeurde, wachten gedurende 6 jaar. Door gewoon 6 jaar te wachten, val je in meditatie. Als je niet iedere dag voedsel geeft aan de mind stopt hij geleidelijk, want zonder nieuwe stimulansen stopt het denken.

Stilzwijgend wachtte hij, dag in dag uit, zomer en winter, en was vast de tijd vergeten. En op een dag keek de meester Lin Chi diep in de ogen en die moeten plotseling statisch, onbeweeglijk geworden zijn. En dan die bulderende lach van de meester, die diep vanbinnen bij de absolute kern gehoord moet zijn.
Toen hem dat werd gevraagd, zei Lin Chi: ‘Ik besefte plotseling dat de hele wereld een grap, een drama is en alle ernst verdween. Wie verkeert dan in gebondenheid en wie moet vrij worden? Er was helemaal geen knechtschap, ik dacht dat ik gebonden was en daarom probeerde vrij te zijn en toen, plotseling, lachte de meester en de gebondenheid viel weg.’


Er zijn vele Zen verhalen. Een zen meester werd bewust toen op de gong werd geslagen en iets spatte in hem uiteen. Een zen non werd verlicht, 2 emmers met water dragend, toen plotseling het bamboe brak en de emmers vielen. Het geluid van het breken en het eruit stromende water bracht haar verlichting. Haar meester had gezegd: ‘Deze avond geef ik je het geheim. Ga en neem een bad en breng 2 emmers water voor mij. Ik neem ook een bad en reik jou het geheim aan waarop je hebt gewacht.’
Zij moet zich extatisch gevoeld hebben – het moment was gekomen. Het was volle maan en net toen ze over het voetpad liep van de rivier naar de ashram brak plotseling het bamboe. Toen ze aankwam, keek de meester naar haar en zei: ‘Nu is het niet meer nodig, het is gebeurd. Nu heb ik niets meer over te dragen, je hebt het al ontvangen.’

De non zei vaak: ‘Toen het bamboe brak, was er ook iets in mij dat brak. De emmers die vielen, die gebroken aarden potten, en ik zag mijn lichaam gebroken. Ik keek naar de maan. Alles was stil, sereen en ik werd stil en sereen. Vanaf dat moment was ik er niet meer, ik besta niet meer.’ Dit is wat bevrijding, vrijheid betekent.

Verzameld en vertaald door Prem Abhay.

Sannyas is geen organisatie

Door een sannyasin te worden, ben je geen deel van en of andere organisatie –
er is helemaal geen sprake van enige organisatie. Door sannyasin te worden, ben je moedig genoeg om een bepaald feit te accepteren: dat de mens zijn bestaansrecht heeft in alleen zijn.


En dit is zo fundamenteel; er is geen ontsnappen aan. Het is even basaal als de dood.
In feite brengt de dood je alleen maar het nieuws dat je alleen was en nu ben je alleen.

Osho, The Divine Melody #10

Het gevaar ‘waarheid’

Danger: Truth at Work.
Het Onkenbare accepteren.   

Het betreft Talks 1-15 uit ‘From Ignorance to Innocence’. Deze publicatie is uit de serie ‘Provocations into consciousness’ en dat is goed te merken. Het gaat om ‘authentic living’ en niet om een schaduw daarvan.
De toespraken die in deze Authentic Living-serie zijn gepubliceerd, werden door Osho in de Verenigde Staten gegeven als een begin van een nieuwe fase van zijn werk. Hij benadrukt dat wij gebukt gaan onder voornamelijk religieuze conditionering. Elk hoofdstuk behandelt een ander aspect van deze conditionering en laat in zachte maar overtuigende taal zien hoe deze te transcenderen. Osho noemt dit proces van spirituele vernieuwing een ‘dry cleaning van de mind’. Het proces stelt ons in staat verder te gaan dan religieuze en sociale conditionering en te ontwikkelen wat Osho een echte eerbied voor het leven noemt.  

Het boek ‘Danger: truth at work’ is een voortdurende happening van wakker schudden.’Mensen zijn altijd ongelukkig geweest’ geeft Osho als reactie op een vraag ‘misère is gewoon een tweede natuur geworden.’ Hij geeft aan dat het zo’n algemeen gegeven is, dat zo dicht om ons heen is, dat we het niet meer zien. Om hier klaarheid over te krijgen, heb je de blik van een kind nodig en niet onze oude ogen waarin de ervaringen van duizenden jaren verzonken liggen. Ellendig zijn is een alom geaccepteerd iets en de godsdienstige leiders, politici en moraalridders zijn er om ons bezig te houden met camouflagetechnieken ervoor.
Ondertussen zijn we daar dan aan verslaafd geraakt en zien we niet meer dat diezelfde zogenaamd edelmoedige personen een groot deel van de ellende veroorzaken. Maar er is een lichtpunt. Het ongelukkige dat er is, is er altijd geweest, maar er zijn in deze tijd wel een aantal mensen meer bewust geworden. En dat is een groot verschil.

Inmiddels is het nu zo, dat sommige mensen de religieuze leiders volgen en anderen zich tegen deze profeten afzetten. En dan is er vervolgens iemand als Osho, die helemaal niets om deze rimram geeft. Hij is niet tegen de leiders met hun religieuze geschriften en ander soort manifesten en hij is er ook niet voor.  Hij ziet ze als totaal absurd en zonder betekenis, van geen enkele relevantie voor ons bestaan. En dit onderbouwt hij met talloze voorbeelden uit verschillende religieuze tradities, waardoor deze totaal doorgeprikt worden. De mens verkeert in ellende, omdat religieuze leiders niet geholpen hebben om de oorzaken hiervan teniet te doen.

‘Mijn hele werk is om alle leugens die je omringen te vernietigen – en niet om ze te vervangen door iets anders, maar om je helemaal naakt te laten zijn in je alleenzijn. Voor mij is het zo dat je alleen in je alleenzijn de waarheid kunt kennen – omdat jij de waarheid bent.’
‘Je hoeft nergens naartoe om de waarheid te vinden; Jezus kan je die niet geven, noch kan Krishna je die geven, noch Boeddha kan je die geven, noch kan ik je die geven. Het is geen handelswaar dat iemand die je gewoon kan geven. Denk je eens in: als waarheid een handelswaar is – iets dat je kan worden gegeven – dan kan het worden gestolen, het kan worden teruggenomen, het kan verloren gaan; er kan van alles mee gebeuren. Maar er gebeurt niets met de waarheid. Zij overkomt je, maar er gebeurt niets met haar. Zij kan niet worden gestolen, zij kan niet worden gekocht.’
Osho

Kortom: het is pittige taal die de nieuwe fase van het werk van Osho via dit boek inluiden. Het is aan ons om zo moedig te zijn om Osho’s analyse onder ogen te zien en ons van onze conditioneringen te bevrijden.
Wat ‘moedig’ zijn betreft, staat er een sterk staaltje van moed beschreven over Osho’s optreden tijdens zijn studententijd in Jabalpur ten opzichte van de toenmalige premier Nehru. Het is daarnaast een ongelofelijk vermakelijk verhaal, met name ook over de impact die Osho’s actie had.

Het boek ‘Danger: truth at work’ is als audiobook te bestellen bij de Boekhandel.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.