Avondmeditatie

Meditatie ervaren

‘Wat je niet kunt zeggen moet je ervaren. Dit is een geweldige ervaring van de ruimte binnenin jezelf. In deze samenkomst ervaar je iets, wat niemand heeft kunnen definiëren. Dit is het hoogtepunt van een hele dag werken, mediteren of groepen doen.’                 
Osho

De Osho Avondmeditatie bestaat uit 4 delen

  1. Levendig dansen

    Rond 19 uur ga je zo’n 20 minuten dansen, op live muziek als dat kan. Blijf bij jezelf, kijk niet om je heen en laat de energie opbouwen tot een crescendo waar je Osho schreeuwt. Herhaal dit 3 of 4 keer. Osho zegt hierover: ‘Het is een klank zonder betekenis. Je gebruikt gewoon geluid om tot geluidloze stilte te komen.’ Laat de klank van diep vanuit je buik komen, als de brul van een leeuw, dan raakt ze je diepste wezen.

    ‘Hoe totaler je van tevoren bent, hoe dieper de stilte in de meditatie zal gaan.’    
    Osho

  2. Zitten in stilte

    Eerst hoor je stukjes instrumentale muziek, die plotseling afgewisseld worden met stiltes. Osho beschrijft deze plotselinge wendingen als ‘stop-oefeningen’, een meditatietechniek. Na ongeveer 10 minuten hoor je 3 explosieve slagen op een trom, waarna Osho begint te spreken.

    ‘Mijn spreken is een van mijn trucs voor meditatie. Spreken is nog nooit eerder zo gebruikt. Ik spreek niet om jullie een boodschap te geven maar om je denken tot staan te brengen.   …
    En niet alleen hier, ook ver weg… overal waar mensen naar de video of de audio zitten te luisteren, zullen ze tot dezelfde stilte komen.   …
    Als je naar mij luistert terwijl ik zit te praten, richt dan niet al je aandacht op mij, maar ook op degene die zit te luisteren. De een zit buiten, de ander luistert van binnen. Woorden gaan van de een naar de ander. Verlies jezelf niet in de spreker of raak niet zo gehypnotiseerd dat je degeen die luistert helemaal vergeet, want degeen die luistert is belangrijker.
    Bewustzijn moet zich in beide richtingen uitstrekken. Dan pas zal je de grote diepte ervan gaan begrijpen. Als degeen die luistert ligt te slapen, wat kan de spreker dan overbrengen? Maar als degeen die luistert wakker is, dan zal je -ook al zegt de spreker niets – de stilte kunnen begrijpen.’    
    Osho

  3. Gibberish en laten gaan

    Dit is een geleide meditatie die bestaat uit 3 fasen:
    Gibberish: eerst zit je een paar minuten te brabbelen (gibberish), een hele simpele maar effectieve manier om je hoofd leeg te maken, gewoon onzinwoorden laten komen in een taal die je niet kent.
    Silence: vervolgens zit je een paar minuten in stilte waarbij Osho’s stem je geleidt naar het middelpunt van je wezen, je hara, vlak onder je navel.
    Let go: en tenslotte laat je jezelf helemaal gaan. Je gaat languit liggen en voelt je bewustzijn versmelten met die van de anderen in een ‘oceaan van bewustzijn’.

    Gibberish is bedoeld om van het actieve denken af te komen, stilte om van het niet-actieve denken af te komen en laten gaan is om het transcendentale binnen te gaan.’     
    Osho

  4. Het leven vieren

    Op uitdrukkelijk verzoek van Osho sluit de avond meditatie af met een paar minuten dansen om het leven te vieren.

    ‘Het is niet zonder reden dat ik jullie de avond meditatie af wil laten sluiten met een paar minuten dansen om het leven te vieren. Geleidelijk aan, naarmate meditatie dieper gaat, krijgt je viering meer glans, wordt het majestueuzer, wonderbaarlijker.’
    Osho

    Waar avondmeditatie?

    Alle Osho toespraken vanaf Live Zen tot en met The Zen Manifesto eindigen met geleide meditaties met Gibberish en laten gaan.
    Je kunt ze bestellen bij www.osho.com
    In Nederland kun je de Avondmeditatie meemaken in:
    • Osho Mevlana Commune in Amsterdam, dagelijks van 19.00 – 20.30.
    Op de eerste en derde woensdag van de maand met live muziek.
    >>> Mevlana
    • Wajid Osho Meditatie Centrum in Den Haag, op zaterdag 18.30.
    >>>  Wajid