Visie

Je ware natuur

Je ware natuur is je eeuwige natuur. Het is niet iets dat komt en gaat — jij bent het. Hoe kan het komen en gaan? Het is je ZIJN. Het is je eigenlijke fundering. Het kan niet soms zijn, en soms niet zijn; het is er altijd. Dus dit zou het criterium moeten zijn voor een zoeker naar waarheid, natuur, tao: dat we moeten komen tot het punt in ons wezen dat altijd en altijd blijft — zelfs voordat je geboren werd was het er, en zelfs als je dood bent zal het er zijn. Het is het centrum. De omtrek verandert, het centrum blijft absoluut eeuwig; het is voorbij de tijd. Niets kan het beïnvloeden, niets kan het veranderen, niets raakt het werkelijk ooit aan; het blijft buiten bereik van de buitenwereld. Ga naar de zee, en kijk naar de zee. Miljoenen golven zijn er, maar diep in de diepte blijft de zee kalm en rustig, diep in meditatie; de beroering is slechts aan de oppervlakte, slechts aan de oppervlakte waar de zee de buitenwereld ontmoet, de winden. Voor de rest blijft het altijd hetzelfde, niet eens een rimpeling; niets verandert.


Zo is het ook met jou. Aan de oppervlakte waar je anderen ontmoet is er beroering, angst, woede, gehechtheid, hebzucht, lust — aan de oppervlakte waar de winden komen en je raken. En als je aan de oppervlakte blijft, kun je dit veranderlijke verschijnsel niet veranderen; het zal daar blijven. Veel mensen proberen het daar, aan de omtrek, te veranderen. Zij vechten ermee, zij proberen geen golf te laten ontstaan. En door hun strijd ontstaan er nog meer golven, want als de zee met de wind vecht, ontstaat er nog meer beroering: nu zal niet alleen de wind helpen, maar ook de zee – er zal een enorme chaos aan de oppervlakte ontstaan.

Moralisten proberen de mens in de periferie te veranderen. Je karakter is de periferie: je brengt geen karakter mee de wereld in, je komt absoluut karakterloos, een blanco vel, en alles wat je je karakter noemt is door anderen geschreven. Je ouders, de maatschappij, leraren, leringen – het zijn allemaal conditioneringen. Je komt als een leeg vel, en wat er ook op je geschreven is komt van anderen; dus tenzij je weer een leeg vel wordt zul je niet weten wat de natuur is, je zult niet weten wat Brahma is, je zult niet weten wat Tao is.

Dus het probleem is niet hoe je een sterk karakter kunt hebben, het probleem is niet hoe je geen gevaar kunt bereiken, hoe je niet verstoord kunt worden — nee, dat is niet het probleem. Het probleem is hoe je je bewustzijn kunt veranderen van de periferie naar het centrum. Dan zie je plotseling dat je altijd kalm bent geweest. Dan kun je van een afstand naar de periferie kijken, en de afstand is zo groot, oneindig, dat je kunt kijken alsof het je niet overkomt. In feite overkomt het je nooit. Zelfs als je er helemaal in verloren bent, overkomt het je nooit: iets in jou blijft onverstoord, iets in jou blijft daarbuiten, iets in jou blijft een getuige.

Het hele probleem voor de zoeker is dus hoe hij zijn aandacht kan verleggen van de periferie naar het centrum; hoe hij kan opgaan in datgene wat onveranderlijk is, en zich niet kan vereenzelvigen met datgene wat slechts een grens is. Op de grens zijn anderen zeer invloedrijk, omdat op de grens verandering natuurlijk is. De periferie zal blijven veranderen — zelfs de periferie van een Boeddha verandert. Het verschil tussen een Boeddha en jou is niet een verschil in inborst — onthoud dit; het is geen verschil in moraliteit, het is geen verschil in deugdzaamheid of niet-deugdzaamheid, het is een verschil in waar je gegrondvest bent.

Jij bent gegrond in de periferie, een Boeddha is gegrond in het centrum. Hij kan naar zijn eigen periferie kijken van een afstand; wanneer je hem raakt kan hij het zien alsof je iemand anders hebt geraakt, omdat het centrum zo ver weg is. Het is alsof hij een toeschouwer is vanaf de heuvels en er gebeurt iets in de dalen en hij kan het zien. Dit is het eerste wat men moet begrijpen. Ten tweede: het is heel gemakkelijk om te beheersen, het is heel moeilijk om te transformeren. Je kunt je woede beheersen, maar wat ga je doen? Je onderdrukt het. En wat gebeurt er als je iets onderdrukt? De richting van zijn beweging verandert: het ging naar buiten, en als je het onderdrukt, begint het naar binnen te gaan – alleen de richting verandert.

En het is goed voor woede om naar buiten te gaan, omdat het gif eruit gegooid moet worden. Het is slecht voor de woede om naar binnen te gaan, want dat betekent dat je hele lichaam, geest en structuur erdoor vergiftigd zullen worden. En als je dit lange tijd blijft doen zoals iedereen heeft gedaan, omdat de maatschappij je controle aanleert, is er geen transformatie. De maatschappij zegt ‘beheers jezelf’ en door te beheersen worden alle negatieve dingen dieper en dieper in het onbewuste geworpen, en dan worden ze iets constants in je. Dan gaat het er niet om dat je soms boos bent en soms niet – je bent gewoon boos. Soms ontplof je, en soms ontplof je niet omdat er geen excuus is, of omdat je een excuus moet vinden. En bedenk wel, je kunt overal een excuus vinden!

Osho, And the Flowers Showered # 3

Alles is toeval, behalve bewustzijn

Alles is toevallig behalve je bewustzijn. Behalve je bewustzijn, is alles toevallig. Pijn en plezier, succes en mislukking, roem en smaad – alles is toevallig. Alleen je waarnemend bewustzijn is essentieel. Blijf erbij! Raak er meer en meer in geworteld. En verspreid je gehechtheid aan wereldse dingen niet. Ik bedoel niet dat je ze moet verlaten. Ik bedoel niet je huis verlaten, je vrouw verlaten, je kinderen verlaten — maar onthoud dat het slechts een ongeluk is dat jullie samen zijn. Het zal geen eeuwige toestand zijn. Het heeft een begin, het zal een einde hebben. Onthoud dat je gelukkig was zelfs voordat het begon; en je kan gelukkig zijn wanneer het is geëindigd. Als je deze toetssteen kunt dragen, kun je altijd beoordelen wat toevallig is en wat essentieel is.

Dat wat altijd is, is waarheid. Dat wat tijdelijk is, is onwaar. In het Oosten en in het Westen is er een verschil in de definitie van waarheid. In de Westerse filosofie staat waarheid gelijk aan het werkelijke. In het Oosten is waarheid gelijk aan het eeuwige – omdat we in het Oosten zeggen dat zelfs het tijdelijke echt is: echt voor het moment; maar het is niet waar omdat het niet eeuwig is. Het is slechts een weerspiegeling. De weerspiegeling is ook echt!

Je ziet de zon in de lucht en de weerspiegeling in de zee – de weerspiegeling is ook echt omdat het er is! Er is een verschil tussen de weerspiegeling en geen weerspiegeling, dus het is echt. Zelfs een droom is echt, want als je droomt is hij er! Het is echt als een droom, maar het is echt. Het enige verschil tussen de droom en de waaktoestand is dat de droom slechts enkele ogenblikken duurt — de waaktoestand duurt langer. Maar in het Oosten zijn we ook tot het ultieme ontwaken gekomen. Dan lijkt deze wakende toestand ook kortstondig, dan is ook dit droomachtig.

Het eeuwige is waar. Het tijdelijke is onwaar. Beide zijn echt. Het toevallige is ook echt en het essentiële is ook echt, maar met het toevallige blijf je in de ellende. En met het essentiële gaan de deuren van gelukzaligheid open, de deuren van Sat-Chit-Anand — van waarheid, bewustzijn, en gelukzaligheid. Onthoud dit in je dagelijkse leven. Doordring het effect ervan. Als je het je kunt herinneren, kan het een transformerende invloed op je leven krijgen, het kan je veranderen — het kan je helpen om je centrum te bereiken.

Osho, A Sudden Clash of Thunder # 3

Het materialistische standpunt is dat het leven slechts toeval is. Het gaat nergens heen. Er zit geen betekenis in, geen samenhang. Je bereidt je niet voor op iets. Er gaat niets gebeuren, dus je blijft in het moment; maak er het beste van. De dood zal alles vernietigen, niets zal overleven, dus maak je niet druk om de andere kant. Denk niet in termen van doelen. Denk niet dat God, waarheid, bevrijding, MOKSHA, NIRVANA bereikt moeten worden. Dit zijn allemaal slechts illusies; ze bestaan niet — lege, dromen van de menselijke geest. Ze zijn niet wezenlijk, dus pers uit het moment wat je kunt. Er is geen onderstroom van betekenis in het leven. Het leven is toevallig: je bent niet geschapen voor een doel.

Velen leven op die manier en missen veel – omdat er wel een doel is, omdat het leven geen ongeluk is, omdat er een rode draad is in elk moment van de eeuwigheid, omdat het leven een ontvouwen is. Er gaat iets gebeuren. De toekomst is niet onvruchtbaar, ze zal creatief zijn. Voorbereiding is nodig, zodat je je kunt ontvouwen, zodat je zaad gemanifesteerd kan worden, zodat je essentie bereikt wordt, zodat je kunt weten wie je bent en wat dit bestaan is.

Het leven is niet zomaar een gekke gedachte. Het is zeer systematisch. Het is geen chaos, het is een kosmos. Er is orde. Zelfs achter wanorde schuilt orde; er zijn alleen ogen nodig om tot die diepte door te dringen. Aan de oppervlakte zie je misschien alleen een opeenvolging van momenten en zie je niet de eeuwigheid. Aan de oppervlakte zie je misschien alleen het lichaam en niets meer. Net zoals wanneer je naar de oceaan gaat en op het strand staat, je de diepte van de oceaan niet kunt zien, alleen de golven. Maar de oceaan bestaat niet alleen uit golven. In feite kunnen golven niet bestaan zonder de oceaan; de oceaan kan bestaan zonder de golven. Golven staan niet los van de oceaan. Golven zijn niets anders dan de oceaan die golft, en de oceaan heeft een enorme diepte. Maar om die diepte te kennen moet je die diepte ingaan, je moet je diep duiken.

Osho, The Beloved, Vol. 2 # 1

De zeven lagen van de persoonlijkheid

Het wezen van de mens is zeer eenvoudig, maar zijn persoonlijkheid is dat niet. De persoonlijkheid is zeer complex. De persoonlijkheid is als een ui – er zijn vele lagen van conditionering, corruptie, vergiftiging. Verborgen achter vele lagen — wat Soefi’s filters noemen — is het eenvoudige wezen van de mens. Maar dat eenvoudige wezen zit achter zoveel filters dat je het niet kunt zien. En verborgen achter deze vele filters kun je de wereld ook niet zien — omdat alles wat jou bereikt is gecorrumpeerd door de filters voordat het jou bereikt. Niets bereikt je ooit zoals het is; je blijft het missen. 

Wetenschappers zijn het met de Soefi’s eens. Wetenschappers zeggen dat we maar twee procent van de werkelijkheid zien. Slechts twee procent! Achtennegentig procent wordt gemist. Als je naar mij luistert, zul je slechts twee procent horen van wat er verteld is, van wat er gezegd is. Achtennegentig procent zal verloren gaan. En wanneer de achtennegentig procent verloren is gegaan, is die twee procent uit zijn verband gerukt. Het is alsof je willekeurig twee bladzijden uit een roman hebt genomen – één van hier, één van daar – en dan de hele roman begint te reconstrueren op basis van deze twee bladzijden. Achtennegentig bladzijden ontbreken. Je hebt geen flauw idee wat ze waren; je weet niet eens dat ze er waren. Je hebt maar twee bladzijden en je reconstrueert de hele roman opnieuw. Deze reconstructie is jouw uitvinding. Het is geen ontdekking van de waarheid, het is je verbeelding. En er is een innerlijke noodzaak om de gaten op te vullen. Wanneer je ziet dat twee dingen niets met elkaar te maken hebben, heeft de mind een innerlijke drang om ze met elkaar in verband te brengen. Anders voelt het zich erg ongemakkelijk. Dus verzin je een verband, je repareert die losse dingen met een verband, je overbrugt ze. En je blijft maar een wereld verzinnen die er niet is.

Meer: De zeven lagen van de persoonlijkheid

Klimaatverandering

De wereld wordt heel langzaam vergiftigd. De rivieren worden vervuild, de oceanen worden vervuild, de meren sterven. De natuur wordt vernietigd. We exploiteren de aarde zo erg dat we er vroeg of laat niet meer van kunnen leven. We gaan niet goed om met de natuur.


Onze hele aanpak is verkeerd, het is destructief. We nemen alleen maar van de aarde, en we geven nooit iets terug. We buiten de natuur alleen maar uit. De ecologie is kapot, de circulatie is kapot; we leven niet in een perfecte cirkel, en de natuur is een perfecte cirkel: als je met de ene hand neemt en met de andere geeft, maak je haar niet kapot. Maar dat doen we wel: we gaan alleen maar door met nemen, en alle hulpbronnen worden verbruikt. Maar deze vergiftiging gebeurt langzaam, langzaam. Je ziet het niet gebeuren omdat er een lange tijd overheen gaat.

Osho, The Book of Wisdom # 24, Q 1

Zoek niet naar God buiten je eigen wezen

Deze uitspraak, aham brahmasmi, is een verklaring van verlichting. Letterlijk betekent het: “Ik ben het goddelijke, ik ben het ultieme, ik ben het absolute.” Het is een verklaring dat, “Er geen andere God is dan mijn eigen innerlijke wezen.”
Dit betekent niet dat het een verklaring is van een enkel individu over zichzelf. Het is een verklaring, natuurlijk, van één individu, maar het verklaart het potentieel van ieder individu. Het ontkent God als een afzonderlijke entiteit. Het ontkent God als schepper. Het ontkent God als een heerser. Het ontkent simpelweg het bestaan van God, anders dan in ons eigen bestaan. Het is de hele zoektocht van het Oosterse genie.

In duizenden jaren hebben zij slechts één ding ontdekt: zoek niet naar God buiten je eigen wezen. Als je hem kunt vinden, kun je hem maar op één plaats vinden en dat is in jezelf – buiten jou zijn alle tempels en alle moskeeën en alle synagogen en alle kerken bedacht door de priesters om jou uit te buiten. Zij staan niet in dienst van God; integendeel, zij buiten alle potentiële goden uit…
Maar helaas zijn zelfs de mensen van dit land – waar deze uitspraak zo’n vijfduizend jaar geleden werd gedaan – alles vergeten over de waardigheid van de mens. Deze uitspraak is niets anders dan het ultieme manifest van de mens en zijn waardigheid.

Zelfs in dit land, waar zulke individuen bestonden die het ultieme ontwaken en de ultieme verlichting bereikten, zijn er mensen die stenen aanbidden. Er zijn mensen die slaaf zijn van onwetende priesters. Er zijn mensen die leven in de slavernij van een bepaalde religie, geloofsovertuiging of sekte. Zij zijn de gouden eeuw van de Upanishads vergeten.

Osho, Sat Chit Anand – Truth Consciousness Bliss, Talk #12 – I Am the Ultimate.

Zelfbeelden

De mens is voortdurend bezig met het uitvinden van een ZELF voor zichzelf, maar het uitgevonden zelf kan nooit het werkelijke zelf zijn. Er is geen mogelijkheid dat het verzonnen zelf ooit het echte zal zijn. Het echte zelf moet ontdekt worden, niet uitgevonden. Het verzonnen zelf wordt ons ego. Het echte zelf is op geen enkele manier het ego. Het echte zelf is helemaal geen zelf; het is volkomen leegte, en de stilte van leegte, en de vreugde van leegte.

Als je een zelf wilt uitvinden zul je het anderen moeten vragen; dat is de enige manier om het uit te vinden — meningen verzamelen over wat mensen over je denken. Dat is wat we ons hele leven blijven doen. Dat is waarom we zo bang zijn voor het gebrek aan respect van mensen. Dat wordt onze slavernij. We willen respectabel zijn, want als we respectabel zijn dan is de mening van mensen over ons mooi. Ze prijzen ons en we kunnen een beter zelf hebben. Als we niet respectabel zijn, veroordelen mensen ons; en dan zul je nooit een mooi zelf hebben, dan zul je een lelijk zelf hebben. Je zelf bestaat alleen uit de mening van anderen; het is een lappendeken. A heeft iets gezegd, en B heeft iets anders gezegd, en C weer iets anders, enzovoort, enzovoort. Je verzamelt al deze dingen, deze papieren knipsels. Dan maak je er een beeld van – je maakt ze aan elkaar vast, je lijmt ze aan elkaar. 


Vanaf het allereerste begin begint het kind deze rommel te verzamelen. De moeder zegt iets, de vader, de broer, de buren: als het hem bevalt begint hij zich trots te voelen, als het hem niet bevalt begint hij zich depressief te voelen. Om depressie te voorkomen gaat hij door met het vleien van iedereen die hij ontmoet. De vleierij is niets anders dan een afspraak: ‘Ik zal je vleien, zodat je me een goed getuigschrift kunt geven. Ik zal u nog meer vleien als u bereid bent mij een nog beter getuigschrift te geven.’ Maar al die certificaten zijn alleen maar van de buitenkant, en niemand kent je, wie je bent – zelfs jijzelf niet.

Osho: The Secret # 11

Meer: Zelfbeelden.

Religie en moraal

Voorbij oordelen over goed en slecht gaan is de weg van waakzaamheid. En het is door waakzaamheid dat transformaties plaatsvinden. Dit is het verschil tussen moraliteit en religie. Moraliteit zegt: ‘Kies het juiste en verwerp het verkeerde. Kies het goede en verwerp het slechte.’ Religie zegt: ‘Kijk gewoon naar beide. Kies helemaal niet. Blijf in een keuze-loos bewustzijn.’
Religie is heel anders dan moraliteit. Moraliteit is heel gewoon, alledaags, middelmatig; moraliteit kan je niet naar het ultieme brengen, het is niet de weg van het goddelijke.

Moraliteit is slechts een sociale strategie. Daarom is iets goed in de ene maatschappij en is hetzelfde  in een andere maatschappij verkeerd; het ene wordt goed geacht in India en hetzelfde wordt slecht geacht in Japan. Iets wordt vandaag goed gevonden en kan morgen verkeerd zijn. Moraliteit is een sociaal bijprodukt, het is een sociale strategie om te controleren. Het is de politieagent in je, de rechter in je – het is een truc van de maatschappij om je te hypnotiseren volgens bepaalde opvattingen die de maatschappij aan mensen wil opdringen.
Osho: The Dhammapada, Vol 4, # 1

Jij bent het recept voor een betere wereld

Ik heb geen belangstelling voor een ideale maatschappij. Laat die droom vallen, alsjeblieft. Die heeft de wereld alleen maar grote nachtmerries bezorgd. Onthoud: politiek gesproken kan er nu niets meer gebeuren; de politiek is dood. Waar je ook op stemt, rechts of links, doe het zonder illusies. Het idee moet worden losgelaten dat enig systeem redding kan brengen. Geen enkel systeem kan dat – communisme, fascisme, gandhiïsme. Geen enkele maatschappij kan je redden en geen enkele maatschappij kan ideaal zijn. En er is geen redder – Christus, Krishna of Rama.


Laat die onzin vallen van je schuldig voelen en een zondaar te zijn. Stop al je energie in dansen en het leven vieren. Dan ben je ideaal, hier en nu – niet dat je ideaal moet worden. Er zijn nog maar weinig deskundigen die geloven dat je een blauwdruk aan de maatschappij kunt opleggen en door aan de maatschappij te sleutelen een nieuwe utopie van maatschappelijke harmonie kunt scheppen. Laat alle idealen varen en leef hier-en-nu. Mijn commune zal geen ideale maatschappij worden. Mijn commune wordt een hier-en-nu commune.
Osho: The Heart Sutra #6.

Intelligente mensen zijn zich ervan bewust geworden dat alle revoluties zijn mislukt – alle sociale revoluties. En we hebben nog niet naar de boeddha’s geluisterd die hebben gesproken over een totaal andere revolutie: de revolutie in het hart van het individu – omdat het individu substantie heeft, echt is. De maatschappij is alleen maar een relatievorm. De “maatschappij” is alleen maar een woord – en een erg gevaarlijk woord.
Osho: Philosophia Perennis vol. 2.   

Een ongekende omwenteling in het menselijk bewustzijn

Op dit punt in de tijd gaan we door een ongekende omwenteling in het menselijk bewustzijn, een verstoring zoals nog nooit eerder heeft plaatsgevonden. Verandering is er altijd geweest, in meer of mindere mate, want zonder verandering is er geen leven. Maar zo af en toe bereikt dit eindeloze proces van verandering een hoogtepunt –
en dan is er een echte omwenteling.  

De twintigste eeuw heeft de mens tot zo’n piek gebracht, en zijn bewustzijn staat op het punt om een totaal nieuwe wending te nemen. Waarschijnlijk moeten we langs totaal nieuwe wegen gaan reizen van hetgeen we kennen, en waar we vertrouwd mee zijn zal verdwijnen. De principes en waarden waar we mee geleefd hebben zijn niet langer toepasbaar, de greep van de traditie verzwakt. Dit is de opmaat voor een grote verandering. We raken ontworteld van het verleden. We zitten te wachten op overplanting naar de toekomst.
Osho, The Long, the Short and the All #3

Geduld bij mediteren

Vind de tijd, de ruimte, en maak er een punt van om te mediteren. In het begin is het moeilijk, maar blijf geduldig. Geduld is alles wat je nodig hebt. En blijf hoopvol, optimistisch, want het is alleen maar een kwestie van tijd. Het is alsof je zaadjes zaait, je kunt niet verwachten dat ze de volgende dag al kiemen. Ze nemen hun tijd ervoor, ze komen pas in hun eigen tijd tevoorschijn. Ze volgen jouw verwachtingen niet, ze volgen een bepaalde wet van zichzelf. Ze hebben hun intrinsieke wet, hun eigen natuur. Ze wachten op het juiste seizoen, misschien op de wolken die gaan komen, op de regen,  op de lente misschien…
Houd dus de moed erin. Dat is een van de fundamenteelste redenen waarom zoveel mensen beginnen met mediteren maar niet slagen. Velen beginnen eraan maar na een paar dagen denken ze al: ‘Het lukt me niet.’ Het is geen kwestie van slagen of falen. Ga er gewoon mee door ongeacht wat er gebeurt – net zoals je elke dag een douche neemt, gaat slapen. Je maakt je er niet druk over of je al of niet slaagt, of je er iets mee bereikt of niet. Een douche is op zich goed, het heeft intrinsieke waarde. Meditatie wordt spoedig als een innerlijke douche. Je voelt je beter, meer gecentreerd, meer geworteld, meer met je voeten op de grond. 
En als je kunt blijven wachten, komt het op een dag plotseling als een explosie, als een bliksemflits, en vanaf dat moment af ben je niet meer dezelfde. Vanaf dat moment hoef je geen meditatie meer te doen, dan ben je in meditatie wat je ook doet. Dan is ademen meditatie, is lopen meditatie, is eten meditatie. Dan wordt meditatie simpelweg je natuur zelf. 
Osho: A Must for Morning Contemplation.

Liefde is een rozenstruik

‘Je wilt die doornen niet, je zou graag willen dat de rozenstruik een en al bloemen is en geen doornen; maar ze komen tegelijkertijd, ze zijn facetten van één energie.
Maar ik zeg je niet afstand te doen van liefde, ik zeg je niet je er los van te maken. Wat ik je zeg is: maak het meer en meer tot een gebed. Mijn hele benadering is die van transformatie, niet van afstand doen.’   Osho
Meer: Liefde is een rozenstruik

Totale ontspanning

Uiteindelijk gaat het om totale ontspanning. Dan ben je verlicht. Maar op dit moment is dat nog niet haalbaar. Diep van binnen blijft er een bepaalde spanning bestaan.
Maar begin gewoon te relaxen. Begin aan de buitenkant, daar zitten we nu en dat is ons enige startpunt. Relax je buitenkant, relax je lichaam.
Je moet van de buitenkant af gaan ontspannen. De eerste stap van ontspannen is het lichaam. Denk er zo vaak mogelijk aan om in je lichaam te kijken, of je niet ergens een spanning met je meedraagt – in je nek, in je hoofd, in je benen. Ontspan dat bewust. Ga gewoon naar dat deel van je lichaam toe en overtuig dat deel, zeg er liefdevol tegen: ‘Relax!’
En je zult er versteld van staan dat elk deel van je lichaam naar je zal luisteren, jou zal volgen, als je erheen gaat – het is jouw lichaam! Sluit je ogen, ga je lichaam binnen van je teen tot je kruin en ga op zoek naar waar spanning zit. En ga dan met dat deel praten alsof je met een vriend praat, ga een dialoog aan met je lichaam. Zeg maar dat het kan relaxen, zeg maar ‘Je hoeft nergens bang voor te zijn. Wees maar niet bang. Ik ben hier om voor je te zorgen – jij kunt relaxen.’ Geleidelijk aan krijg je de slag wel te pakken. Dan raakt je lichaam ontspannen.
Dan neem je de volgende stap, ga je een beetje dieper. Zeg ‘relax’ tegen je mind, tegen je denken. En als je lichaam luistert, luistert je mind ook, maar je kunt niet bij je mind beginnen. Je moet bij het begin beginnen. Je kunt niet halverwege beginnen. Er zijn veel mensen die bij de mind beginnen en ze redden het niet. Ze redden het niet omdat ze het verkeerde uitgangspunt nemen. Je moet alles in de juiste volgorde doen.
Als het je lukt om je lichaam vrijwillig te ontspannen, dan lukt het je ook om je mind te helpen ontspannen. Mind is een meer complex verschijnsel.
Osho: The Dhammapada. The Way of the Buddha. Vol.1 Ch.8

God is dood – of schittert hij door afwezigheid?

Alle religies geloven dat God de wereld en de mensheid heeft geschapen. Maar als je door iemand bent gemaakt, ben je niet meer dan een marionet, je hebt geen eigen ziel. En als je door iemand bent gemaakt, kan hij je ieder moment weer laten verdwijnen. Hij heeft je niet gevraagd of je gemaakt wilde worden, hij zal je ook niet vragen: ‘Wil je weer uit de wereld verdwijnen?’
Het is een waandenkbeeld, dat God de wereld en de mensheid geschapen heeft, en als je daarin gelooft, is God de allergrootste dictator. Als God bestaat, dan is de mens een slaaf, een marionet. Hij heeft alle touwtjes in handen, hij heeft zelfs de macht over jouw leven. Er kan dan geen sprake zijn van verlichting. Er kan dan geen Gautam Boeddha bestaan, omdat er helemaal geen vrijheid is. God trekt aan de touwtjes en jij danst; hij trekt aan de touwtjes en je huilt; hij trekt aan de touwtjes en je vermoordt iemand, je pleegt zelfmoord, je begint een oorlog. Je bent niet meer dan een marionet en hij is de poppenspeler.
Meer: God is dood – of schittert hij door afwezigheid?

De dood het meest onbegrepen verschijnsel

‘De dood is het meest onbegrepen verschijnsel. Mensen denken dat de dood het einde van het leven betekent. Dat is de eerste fundamentele misvatting.
De dood vormt niet het einde, maar het begin van een nieuw leven. Ja, het is het einde van iets dat al dood is. Het is ook het hoogtepunt van dat wat we leven noemen, al weten maar weinig mensen wat het leven eigenlijk inhoudt. Ze leven, maar ze zijn zo onwetend dat ze de confrontatie met hun eigen leven niet aangaan. En het is voor hen onmogelijk om hun eigen dood te ervaren, want de dood is de ultieme ervaring van dit leven en het begin van een nieuw leven. De dood is de poort tussen twee levens; het ene ligt achter je, het andere wacht je op.
Er is niets afstotelijks aan de dood; maar vanuit angst heeft men zelfs het woord ‘dood’ afstotelijk gemaakt, iets waar je niet over mag praten. Mensen willen er niet over praten. Ze willen niet eens het woord ‘dood’ in de mond nemen.
Deze angst wordt ergens door veroorzaakt. De angst komt op omdat het altijd iemand anders is die doodgaat. Je ervaart de dood altijd als een buitenstaander en de dood wordt juist door je allerdiepste wezen ervaren. Het is net als liefde als een buitenstaander toeschouwen. Je kunt jarenlang toeschouwen, maar je zult niet te weten komen wat liefde is; misschien wel hoe liefde geuit wordt, maar over de liefde zelf kom je niets te weten. Hetzelfde geldt voor de dood: je ziet alleen wat er aan de buitenkant gebeurt – de ademhaling is gestopt, het hart is gestopt, degene die praatte en liep is niet meer: in plaats van een levend lichaam ligt er nu een lijk.
Dit zijn de uiterlijke verschijnselen. De dood is de overgang van de ziel van het ene naar het andere lichaam, of als iemand volledig verlicht geworden is: de overgang van de ziel van zijn eigen lichaam naar het lichaam van het hele universum. Het is een enorme reis, van buitenaf kun je het niet begrijpen. Van buitenaf zie je alleen de verschijnselen; en dat heeft de mens bang gemaakt.
Bij degene die de dood van binnen leert kennen, verdwijnt de angst voor de dood vanzelf.’
Osho,  Zarathustra: A God That Can Dance, Talk #16.

Zorba de Boeddha

‘Genieten van het leven, zoals de dansende en zingende Zorba dat kan als geen ander, is niet in tegenspraak met een leven als van Boeddha, van meditatie in diepe stilte. Boeddha was zelf tot Boeddha geworden omdat hij het leven van een Zorba had geleefd.’      Osho

Het ego

‘Het ego is een sociaal verschijnsel: jij bent niet het ego, het ego is de maatschappij. Het verschaft je een plaats in de maatschappij, een plaats in de rangorde van de maatschappij. En als je daarmee tevreden bent, zul je alle kansen om je ware zelf te ontdekken mislopen. Is het je nooit opgevallen dat alle vormen van ellende door het ego vat op je krijgen? Je kunt je er niet gelukzalig mee voelen, je kunt je er alleen maar ellendig mee voelen. Het ego is de hel. Als je lijdt, sla dan eens gade wat er aan de hand is en je zult ontdekken dat op de een of andere manier het ego er alles mee te maken heeft.’   Osho
Meer: Osho over ego

Authenticiteit

‘Het is niet de weg waar het op aan komt. Het komt helemaal aan op de authenticiteit van de zoeker. Daar wil ik de nadruk op leggen. Je kunt elke weg bewandelen. Als je oprecht en authentiek bent, bereik je het doel. Sommige wegen kunnen moeilijk begaanbaar zijn, andere veel gemakkelijker; sommige zijn aan beide kanten begroeid, andere voeren door woestijnen; sommige bieden mooie uitzichten, andere hebben niets aantrekkelijks te bieden, maar voor wie oprecht en eerlijk en authentiek en waarachtig is voeren alle paden naar het doel. En het omgekeerde is ook waar: welk pad je ook volgt, als je niet waarachtig bent, brengt het je nergens. Het is je authenticiteit die je weer thuisbrengt, niet iets anders. Alle paden zijn bijzaak.’  Osho
Meer: Milarepa en de onbetrouwbare meester

Therapie

‘Ik wil hier NIET de nadruk leggen op therapieën die jaren en jaren door blijven gaan: gewoon een paar dagen therapie om de bodem klaar te maken voor meditatie. Er lopen hier bij ons bijna honderd therapiegroepen, voor elk wat wils. Maar therapie is niet het einddoel. Therapie is een voorbereiding, de grond bewerken voor meditatie. Dit is de enige plek ter wereld waar therapie wordt gebruikt om de grond te bewerken voor een geweldige transformatie van mind naar no-mind.’
Osho: The Mystery and the Poetry of the Beyond # 1.

Geloof

‘Als je gelooft zul je nooit weten. Als je iets echt wilt weten, geloof niet. Dat betekent niet dat je ongelovig moet zijn, want ongeloof is een ander soort geloof. Geloof niet, maar experimenteer. Ga diep in jezelf en als je kunt zien, als je kunt voelen, geloof dan. Maar dan is het geen geloof meer, dan is het vertrouwen. Dat is het verschil tussen vertrouwen en geloof: Vertrouwen komt vanuit ervaring; geloof is een vooroordeel zonder enige ervaring om het te steunen….’  Osho

De grootste uitdaging

‘Het is heel goed mogelijk dat het leven geen toekomst meer zal hebben. We komen steeds dichter bij een doodlopende weg. Het is triest om dat te beseffen, maar het is ook goed om dat te beseffen, want dan wordt het mogelijk om een andere weg in te slaan. Zoals alles gaat zoals het nu gaat, is een wereldwijde zelfmoord logischerwijs het gevolg.’       Osho

Religie

‘Je dagelijks leven is je tempel, en je religie. Handel bewust, doe dingen bewust, en er zal veel veranderen.’       Osho

Stompzinnige ideologieën

‘Heel het verleden van de mensheid zit vol stompzinnige ideologieën waar mensen kruistochten voor gevoerd hebben, mensen hebben gedood, vermoord, levend verbrand. In de afgelopen drieduizend jaar hebben we vijfduizend oorlogen gevoerd, alsof het leven alleen om vechten draait en helemaal niet om creatief zijn, helemaal niet om genieten van de gaven van de  natuur.
We moeten al die krankzinnigheid laten varen. We kunnen niets veranderen aan deze wereld als we deze wortels niet volledig afkappen.’       Osho

Priesters en politici

‘De politici en de priesters hebben in een voortdurende samenzwering samengewerkt, hand in hand. De politicus heeft de politieke macht, de priester heeft de religieuze macht. De politicus beschermt de priester, de priester zegent de politicus. En de massa’s worden uitgebuit, hun bloed word door beiden gezogen.
Religies hebben het denken van de mens achterlijk gemaakt door van verzinseltjes geloof te maken. En politici hebben de mens kapotgemaakt door het leven zo veel mogelijk zijn waardigheid te ontnemen, want hun macht berust op jouw slavernij. Deze obstakels moeten uit de weg geruimd worden.
De wetenschap zou liever in dienst gesteld moeten worden niet van dood en vernietiging, maar in dienst van leven en liefde, bevestiging, viering.’       Osho

Meritocratie in plaats van democratie

‘Gewoon om onderscheid te maken noem ik dit systeem van mij meritocratie. Maar verdienste (merite) waarvoor? De verdienste is om te dienen en te delen. En als je eenmaal besloten hebt de macht te verschuiven van de politici naar de intelligentsia, wordt alles mogelijk, wordt alles eenvoudig.
Meritocratie is een heel programma van de structuur van de samenleving veranderen, de structuur van de regering, de structuur van het onderwijs.’       Osho

Wetenschap moet spiritueel worden

‘Net zoals ze met succes tot in het diepste geheim van de materie heeft weten door te dringen, heeft ze ook de capaciteit om tot in het diepste geheim van het bewustzijn door te dringen. Dan zal ze een grote zegen zijn.
Dus wat mij betreft, mijn visie voor een nieuwe mensheid, zie ik de wetenschap twee dimensies hebben: de lagere dimensie werkt met het objectieve en de hogere dimensie werkt met het bewustzijn. De lagere dimensie moet in dienst staan van de hogere dimensie. Dan is er verder geen religie nodig, dan vervult de wetenschap volledig alle behoeften van de mens.’   Osho                                                                                                                           

Liefde zijn

‘Liefde zou net als ademen moeten zijn. Het zou gewoon een kwaliteit in je moeten zijn – overal waar je bent, met wie je ook bent, of zelfs als je alleen bent, liefde blijft gewoon vanuit jou overstromen. Het gaat er niet om dat je verliefd bent op iemand – het gaat erom dat je liefde bent.’       Osho

Jij bent liefde

‘Mensen zijn gefrustreerd in hun liefdeservaringen, niet omdat er iets mis is met de liefde… ze vernauwen de liefde tot zo’n puntje dat de oceaan van liefde daar niet meer kan blijven. Je kunt de oceaan niet bevatten, het is geen stroompje. Liefde is je hele wezen, liefde is jouw goddelijkheid. Je moet het zien in termen van liefhebbend zijn of niet. De kwestie van het object van liefde is niet aan de orde. Bij je vrouw, houd je van je vrouw; bij je kinderen, houd je van je kinderen; bij je vrienden, houd je van je vrienden; bij de bomen, houd je van de bomen; bij de oceaan, houd je van de oceaan. Jij bent liefde.’       Osho                                                                                              

Anderen behagen

‘Hou op om aan verwachtingen van anderen te voldoen, want dat leidt alleen maar tot zelfmoord. Je bent hier niet om aan de verwachtingen van wie dan ook te voldoen en niemand is hier om aan die van jou te voldoen. Word nooit een slachtoffer van de verwachtingen van een ander en maak een ander geen slachtoffer van jouw verwachtingen.
Dit is wat ik individualiteit noem. Respecteer je eigen individualiteit en respecteer de individualiteit van een ander. Bemoei je niet met iemand anders’ leven en laat niemand zich met jouw leven bemoeien. Alleen dan kun je ooit groeien in spiritualiteit.’       Osho

Lijden onder ogen zien

‘Als je niet wegvlucht, als je het lijden daar laat zijn, als je bereid bent om het onder ogen te zien, als je niet probeert om het op een of andere manier te vergeten, dan ben je anders bezig. Het lijden is er wel, maar net om je heen. Het zit niet in het middelpunt, het zit aan de periferie. Lijden kan onmogelijk in het middelpunt zitten, dat zit niet in de aard van de dingen. Het zit altijd aan de periferie en jij bent het middelpunt.’       Osho

Zoeken naar onderwerp

Osho heeft over heel veel verschillende onderwerpen gesproken op een heel eenvoudige en heldere manier. Met zoekmachines kun je op thema zoeken naar deze onderwerpen. >>> Zoeken.

Sannyas

Osho heeft in de loop van de tijd duizenden mensen ingewijd in sannyas. Een sannyasin is in de eeuwenoude Hindoe traditie iemand die het wereldse leven achter zich laat om zich als een asceet te wijden aan een spirituele zoektocht, onder leiding van een goeroe, een meester. Osho geeft een totaal nieuwe draai aan de meester–discipel relatie en moedigt zijn sannyasins juist aan om het leven te omarmen in plaats van het de rug toe te keren. >>> Sannyas.