Artikelen

Van tegenslag naar transformatie

In een artikel in Happinez – het tijdschrift met een duidelijke spirituele kern – wordt als essentie aangegeven, dat als grote ingrijpende veranderingen je leven op zijn kop zetten, je wereld instort, de kans groot is dat er een periode van transformatie aan komt, een prachtige kans op groei, maar door niet voor je angst weg te lopen.
Inzichten rond dit thema worden weergegeven door bijzondere mensen, levend in de spirituele dimensie van ons bestaan. Renée F. Gloudemans, oprichtster van de Psycho Spirituele Geneeswijzen in Amsterdam. Zij zegt over zichzelf: ‘Als kind ontdekte ik vanuit innerlijke stilte een stromende verbinding met de natuur, wat mij hielp door ziekten en ziekenhuisopnames heen te komen.’
Gloudemans geeft aan dat onze wereld erg gericht is op uiterlijk en resultaat, terwijl transformatie bij uitstek een innerlijk – en daarmee onzichtbaar – proces van groei is. Onbewust is er al vaak eerder een verlangen naar verandering.  De ziel verlangt ernaar om zich te ontplooien en tot bloei te komen. Dus er is iets in onszelf wat naar transformatie toe beweegt. Voor het ego komt dit proces nooit gelegen, dat wil graag controle en de dingen bij elkaar houden.


… weglopen voor onze angst

Er is geen cultuur die je leert om trouw te blijven aan wat je voelt en dat maakt dat veel mensen afgesloten zijn van hun authenticiteit en kan het heel moeilijk zijn naar binnen te keren. Het vraagt moed een innerlijke reis te gaan maken, want die voor anderen onzichtbare reis  krijgt weinig erkenning in onze cultuur. Want de aandacht gaat uit naar hoe de dingen eruit zien, wat ze betekenen voor anderen en je materiële waarde. De innerlijke reis op weg naar heilzame verandering, is vaak vol beproevingen. Het eerste wat je ontmoet is angst, waardoor je afgeschrikt kunt worden en je reis staakt.
Chödrön zegt in haar boek ‘Als je wereld instort’, dat er nooit iemand is die tegen ons zegt dat we moeten ophouden met weglopen voor onze angst. We krijgen bijna nooit te horen dat we er juist op af moeten gaan, erbij moeten blijven, er vertrouwd mee moeten raken. Het advies dat we meestal krijgen is de angst te verlichten, te verdoezelen, een pil te nemen of afleiding te zoeken. Je zou het doorleven van angst kunnen zien als een soort test die geestelijke reizigers nodig hebben om zich bewust te worden van hun kracht.

Meer: Van tegenslag naar transformatie

Een bijdrage van Prem Abhay.

Corona-gedenkbos

Sinds het uitbreken van het Coronavirus hebben we nieuwe woorden nodig om ons aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’. Zo zijn we bezig om een ‘anderhalvemetersamenleving’ te worden door ‘afstandsbezoeken’ af te leggen en kweken we ‘afstandschaamte’ door elkaar op straat aan te spreken of zelfs te verklikken als we de anderhalve meter niet borgen.
De nieuwe woorden helpen ons verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen van het Coronavirus maar ik mis het stilstaan bij de oorzaak. En dan heb ik het niet over alle complottheorieën die rondwaren maar dan geef ik er de voorkeur aan om stil te staan bij een longfoto. Als je goed kijkt zie je dat onze longen lijken op een boom die op zijn kop staat. De luchtpijp lijkt op een stam, de luchtwegen op takken en de longblaasjes zien eruit als blaadjes.


Sonia Guajajara, indiaanse woordvoerdster uit het regenwoud.

Onze longen worden het hardste getroffen door het Coronavirus en de gelijkenis met een boom doet me denken aan alle nieuwsberichten van afgelopen jaar over de longen van de aarde; onze bossen. De bosbranden in Australië, het moordende tempo waarmee de bomen in het Amazonegebied vallen sinds Bolsenaro in Brazilië aan de macht is maar ook in Nederland ontbossen we, verhoudingsgewijs zelfs sneller dan in het Amazonegebied.
Voor mij is er een direct verband, een oorzaak en gevolg, een zo binnen en zo buiten. Daarom zou ik het mooi vinden als we in het kader van het aanpakken van het Coronavirus een boom planten voor elke dode die we moeten betreuren onder het motto #rememberingyou4thenext7generations. Het zou mooi zijn dat er dan door de gemeente of particulieren aangewezen bossen ontstaan én beschermd worden ter nagedachtenis aan alle mensen die we verloren hebben aan het Coronavirus met verschillende soorten bomen, op anderhalve meter afstand van elkaar.

Marita Coppes is kunstenares en schrijfster. Ze runt een vertelschool in Zutphen.
Dit artikel verscheen eerder in Osho News.

De mens is geen eiland, niets is dat. Alles is onderling verbonden, alles is inter-afhankelijk. Onafhankelijkheid -het woord zelf- is verkeerd, evenals afhankelijkheid. De werkelijkheid is inter-afhankelijk.
Alles is zo diep verbonden met al het andere dat niets los kan bestaan. Als je een klein roosje in zijn totaliteit kunt begrijpen, wortel en al, zul je de hele kosmos begrepen hebben, want de hele kosmos is betrokken bij dat kleine roosje.
Maar bedenk wel, zoals Fa Tsang tegen de keizerin zei: alle beelden, alle beschrijvingen zijn statisch en het bestaan is een dynamische flux. Het is een rivier. Alles blijft overgaan in al het andere. Het is onmogelijk om lijnen te trekken waar het ene ophoudt en het andere begint. Er zijn geen demarcatielijnen, dat kan niet. Dus al het onderscheid is er alleen om praktische redenen, het heeft geen existentiële waarde.
Dit moet je als eerste begrijpen. Dit is heel fundamenteel aan de Taoïstische alchemie. Als je dat eenmaal begrijpt, dan wordt de hele alchemie van het Taoïsme begrijpelijk. Dan kan het lagere getransformeerd worden tot het hogere, want het lagere bevat reeds het hogere. Het onedele metaal kan in goud worden getransformeerd want niets staat los van elkaar. Het onedele heeft reeds het goud in zich. Zo boven, zo onder. Zo onder, zo boven.

Osho, The Secret of Secrets, Vol 1 #5.

Het echte probleem: bevolkingsgroei en overbevolking

De film ‘Planet of the Humans’ van Michael Moore is sinds kort via Youtube te bekijken. Moore heeft een groot deel van zijn leven gewerkt aan alternatieve energie en is tot de conclusie gekomen dat deze vorm ook veel negatieve kanten heeft en niet werkelijk het probleem van klimaatverandering aanpakt. In de documentaire wordt stevige kritiek geuit op de energietransitie. De milieubeweging strijdt niet langer tegen het kapitalisme, maar werkt ermee samen, stelt hij. 

De documentaire stelt een paar dingen terecht aan de kaak, maar gaat op een paar punten wel mank. Het maken van zonnepanelen kost bijvoorbeeld veel (fossiele) energie, maar die energie is na verloop van korte tijd weer helemaal terugverdiend met duurzame energie. Hetzelfde geldt voor elektrische auto’s.
Ruimtebeslag van duurzame energie is terecht een veelgehoord kritiekpunt, want als je alle energie in Nederland wilt vervangen door groene stroom, heb je er wel heel veel van nodig. Het onderstreept de noodzaak dat mensen ook energie gaan besparen.
‘De duurzaamste energie is de energie die je niet gebruikt. Want hoe meer je bespaart, hoe minder groene energie je nodig hebt.’
Moore’s belangrijkste conclusie is dat het ware, onderliggende probleem niet energie of klimaat is, maar bevolkingsgroei en overbevolking. En het spreken over bevolkingsgroei en overbevolking is volgens de film taboe.

Osho heeft 30 jaar lang over dit thema gesproken, iets wat hem heel veel tegenstand en zelfs bedreigingen opgeleverd heeft. De wereldbevolking bereikt volgens verwachting 8 miljard in 2023. En terwijl we dagelijks geconfronteerd worden met schrijnend nieuws over klimaatverandering, watertekorten, oorlogen en hongersnood, wordt zelden de vinger gelegd op de onderliggende wond van de overbevolking. Deze issue wordt gegijzeld door religieuze indoctrinatie, politieke ideologieën en nationalisme, maar Osho windt er geen doekjes om: ‘Volledige geboortebeperking is nodig, tenminste 20 jaar lang. Volledige, zeg ik!’

Het wordt tijd om ermee op te houden. De wereld is al vier keer zoveel bevolkt als hij zou moeten zijn. Als de wereldbevolking tot één vierde beperkt kan worden zal er geen armoede, geen geweld zijn. Duizenden problemen zullen verdwijnen.

Maar Moeder Teresa krijgt een Nobelprijs omdat ze weeskinderen helpt, overal ter wereld weeshuizen opent. Zo creëert zij problemen, deze weeskinderen krijgen ook weer kinderen. En ze is tegen abortus, want hoe komt ze aan de weeskinderen als abortus legaal is? Hoe zit dat met die Nobelprijs? Deze seniele vrouw maakt mensen gek.

Volledige geboortebeperking is nodig, tenminste 20 jaar lang. Volledige, zeg ik! Niet dat je op moet houden na twee of drie kinderen, nee, dat maakt niet uit.
De halve wereld sterft van de honger en je zult ervan verbaasd staan dat de arme landen meer kinderen produceren, om de simpele reden dat ze geen andere manier van tijdverdrijf kennen. Om naar de bioscoop te gaan heb je geld nodig. Om naar de disco te gaan heb je geld nodig. Seks is het enige gratis vermaak.
Volledige geboortebeperking is nodig.

En ten tweede, als abortus illegaal wordt… de paus zou het liefst alle middelen van geboortebeperking illegaal maken. Als abortus illegaal wordt, als geboortebeperking illegaal wordt, kun je je dan indenken wat er gaat gebeuren met de wereld? Dan vliegt iedereen elkaar naar de keel, alleen om te overleven.
En je moet ook bedenken dat geboortebeperking en abortus vrouwen gelijkheid hebben gegeven, gelijke status aan de man. Anders kan de vrouw nooit gelijk worden aan de man. In arme landen is ze voortdurend bezig kinderen te baren, ieder jaar een kind. Ze is altijd in verwachting. Ze kan niet gaan werken, ze kan niet financieel onafhankelijk worden. Ze kan niet dezelfde opleiding krijgen als de man, ze kan niet de politiek in. Ze moet voor de kinderen zorgen.
Middelen van geboortebeperking, abortus, deze hebben voor vrouwen de mogelijkheden geopend om gelijk aan de man te worden. Anders is al het gepraat over gelijkheid maar nep, onecht, pseudo.

Osho: From the False to the Truth # 3

Omgaan met angst in crisistijd

Interview met Wilko Iedema/ Devakirti door Lisette Thooft. April 2020.
Veel mensen zijn dezer dagen onrustig, rusteloos, nerveus of snel geïrriteerd. Hoe komt dat, wat zit daaronder? Hoe kun je jezelf helen? Een gesprek met Rebalancer Wilko Iedema over angst: “De angst gaat verzachten als je bereid bent om hem volledig te voelen.”

 Wilko Iedema/ Devakirti

Wilko Iedema:
“Er zijn allerlei lichamelijke reacties op angst mogelijk. Je kunt gaan trillen, maar ook bevriezen. Je kunt dissociëren, verkrampen, je terugtrekken, uit je basis weggaan en in je hoofd gaan zitten. Sommige mensen vallen uit elkaar, verliezen de regie.
Er zijn ook verschillende vormen van gedrag door angst: ontkenning – je denkt: ik ben niet bang – veel praten zonder echt je gevoel te delen, zwijgen, pleasen om toestemming en bevestiging te krijgen. Je maakt je dan klein en op kinderlijke wijze afhankelijk, je zult vooral gewenst gedrag vertonen. Je hoopt een lijntje met je omgeving warm te houden, want dan hoef je niet te voelen dat je alleen bent en dat je je hulpeloos, radeloos, wanhopig, verloren en in de steek gelaten voelt.
Wat helpt, is onder andere lichaamsbewustzijn. Omdat angst een zo sterk fysiek voelbare emotie is, zo’n duidelijke reactie op de omstandigheden. Ik voel het aan mijn ademhaling: met angst wordt mijn ademruimte kleiner, hij gaat hoog zitten, ik ga me inhouden, terughouden.
Als ik open durf te blijven voor wat ik echt voel, merk ik dat mijn hele systeem van binnen aanspant en gaat verkrampen, verstrakken. Er ontstaat een alertheid; een vluchtmechanisme wordt actief. Sommige mensen krijgen meer een vechtmechanisme, die willen van zich af slaan, mensen bij zich weghouden. Beide mechanismes zijn er instinctief op gericht om te overleven en dat is een natuurlijke reactie.
Soms kun je aan mensen merken dat ze bang zijn omdat ze zich in de communicatie niet echt open en kwetsbaar opstellen.”

Meer: Omgaan met angst in crisistijd

De film ‘Woman’

In OPINIE van de Volkskrant richten Yann Arthus-Bertrand, een befaamd natuurfotograaf en filmmaker, en Anastasia Mikova, een van oorsprong Oekraïense filmmaker, met deze film hun aandacht op wat vrouwen te vertellen hebben over hun leven, over liefde en moederschap, over de rol van de man. Ze interviewden 2000 vrouwen in 52 landen, vrouwen die gemotiveerd waren hun verhaal te vertellen, en er later nog volledig achter konden  staan. De film bevat ook tragische verhalen, zoals meisjes die niet naar school mochten omdat hun broertje al ging en vrouwen die in hun leven worden beperkt door hun echtgenoten.

De film is gericht op de vraag: wat betekent het om vrouw te zijn? We wilden laten zien dat er gedragspatronen en verhoudingen zijn die al eeuwen bestaan en van invloed zijn op de wijze waarop de wereld functioneert, dat mannen en vrouwen in zekere zin in een bepaalde positie gevangen zitten.
Eenmaal voor de camera leek het alsof zij de dingen die ze vertelden jarenlang hadden binnengehouden,  vrouwen vaak hebben gezwegen onder de druk van mannen en van de cultuur, maar nu de behoefte hebben zich te uiten over man-vrouw tegenstellingen.

Het gevoel ontstond dat er een aanleiding nodig was voor vrouwen om de wereld bewust te maken van hun perspectief, van een nieuw tijdperk, dat vrouwen zich niet meer het zwijgen laten opleggen.
Alle vrouwen die wij ontmoetten, zijn sterk en krachtig, alsof zij van nature zijn voorbereid op een leven waarin ze het nodige te verduren kregen. We begrepen van hen dat er veel dingen zijn waar mannen niet over praten, dingen die ze niet van vrouwen weten.

Osho over de vrouw en de man:
Man of vrouw zijn, is meer een kwestie van psychologie dan fysiologie.. Geweldloosheid is de essentie van de vrouwelijke charme. Als een man volledig ontvankelijk is, blijft hij fysiek een man en zijn innerlijk wordt meer dat van een baarmoeder. Om totaal ontvankelijk te zijn, is het nodig te leren een vrouw te zijn, wat iedere zoeker naar waarheid moet doen.

Wetenschap is mannelijk, een inspanning de natuur te veroveren. Religie is vrouwelijk, een laten gaan, je oplossen in de natuur, wat iedere zoeker naar waarheid moet weten, hoe één te worden met de natuur.

Naarmate je meditatiever wordt, gaat je energetische agressie vrij worden, liefde  en overgave verschijnen, wat een vrouwelijke psychologie laat ontstaan, een religieuze psychologie, wat nog niet is gebeurd want alles daarin is mannelijke psychologie.

De mystici geven de beste voorbeelden om vrouwelijke psychologie te bestuderen, zoals Basho, Rinzai, Boeddha, Jezus, Lao Tse . Enkel door hun begrip, kun je de piek, de crescendo van de vrouwelijke expressie begrijpen.

Omdat de vrouw in het algemeen is gedomineerd, is zij in de wereld niet de ware vrouw, en kan de man ook niet natuurlijk blijven, want tenslotte baart de vrouw de man. Een vrouw functioneert niet vanuit logica maar vanuit liefde, vanuit het hart. Ze komt onmiddellijk tot conclusies, begrijpt meteen, als een kwantum sprong.. Vrouwen zijn krachtige mensen, niet in de zin van spierkracht, maar qua weerstand en levensenergie, in vele opzichten krachtiger dan mannen, ook seksueel, en ook spiritueel, want het is de seksuele energie die getransformeerd wordt in spirituele energie.

Een vrouw in orgastische vreugde, heeft het vermogen tot veelvoudige orgasmes, waartoe de man niet in staat is. Hij voelt zich dan verslagen en het gaat ook tegen zijn ego in en daarom heeft hij haar orgastische capaciteiten onderdrukt..

De volgende eeuw wordt in mijn visie de eeuw van de vrouw. Nu moet de vrouw een kans krijgen haar vrouwelijke energie te laten functioneren.

Er is een verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke mind. De man is meer fysisch, extravert en de vrouw is meer psychologisch en introvert.

In een liefdevolle omhelzing of een kus sluit de vrouw onmiddellijk haar ogen, maar de man kijkt dan naar zichzelf, naar haar, naar haar reacties, blijft min of meer een outsider, een waarnemer. Zij is meer betrokken bij haar innerlijk wezen, wat daar gebeurt. De vrouw is dan niet zo geïnteresseerd in het uiterlijke en zij kan beter van haar alleenheid genieten dan een man, zij is meer zelf gericht, is onafhankelijker. Dat treft de man en zijn ego en om die reden heeft hij door de eeuwen heen geprobeerd haar economisch en sociaal afhankelijk te maken.

Zij discussieert niet over bijvoorbeeld het communisme, zij kan hoogstens uit beleefdheid naar al deze dingen luisteren, terwijl hij moet weten wat er in de hele wereld gebeurt.

Zij vervult een zekere diepe behoefte, zorgt voor zijn lichaam, maar houdt zich niet zo bezig met zijn ziel. Ze moedert over hem. Vandaar dat getrouwde mannen gelukkiger zijn dan ongetrouwde.

Politiek en sociaal is zij nogal eens gedwongen thuis te blijven, een psychologische strategie van het mannelijke ego. De vrouw heeft een grote weerstand, is gebalanceerd, fysiologisch en chemisch en de man heeft een innerlijke onbalans, is vaker ziek. Zijn behoeften zijn meer fysiologisch en bij de vrouw psychologisch, vandaar dat zij zich in het huwelijk vaak uitgebuit voelt. Een vrouw is veel meer gericht op haar hele lichaam, heeft het vermogen tot veelvoudige orgasmes, waartoe de man niet in staat is, gaat ook tegen zijn ego in. Zij heeft een langer voorspel nodig. Hij heeft een lokaal gerichte seksualiteit en daarom heeft hij haar orgastische capaciteiten onderdrukt.  Door deze situatie hebben miljoenen vrouwen vergeten wat orgasme betekent.

Elke man en elke vrouw heeft daarover een geweldige educatie nodig, moeten elkaars psychologie en fysiologie, biologie en spiritualiteit begrijpen en elke universiteit zou de studenten daarin moeten helpen.

Mensen denken dat we geboren zijn met al die kennis en dat is pure onzin. Seksualiteit heeft een veel diepere, multidimensionale betekenis, is ook plezier, spel, gebed, meditatie, religie, spiritualiteit, het hele spectrum, de hele regenboog. Een geweldige educatie is nodig opdat man en vrouw elkaar begrijpen, hij haar kan helpen naar orgastische pieken te bewegen, en zij hem kan begrijpen en helpen.

Een bijdrage van Prem Abhay.

Zoemen is gezond

In Osho’s Nadabrahma meditatie zit je 30 minuten te zoemen. De meditatie is geïnspireerd op oude Tibetaanse technieken. Zweeds onderzoek naar de effecten van zoemen op het lichaam wijst uit dat het gezond kan zijn en met name tegen ademhalingsinfecties. Wellicht het proberen waard in deze tijden van corona.
 
Maken we wel genoeg lawaai?
In de meeste traditionele en ‘primitieve’ samenlevingen wordt er veel meer gepraat, geschreeuwd, gezongen, gelachen en is er over het algemeen veel meer lawaai dan in een typisch rijk Westers huis of straat.
Onze stemboxen zijn gemaakt om gebruikt te worden en als we lange dagen maken zonder spraak of geluid kan dit problemen geven. Veel mensen gaan zonder veel praten, lachen, schreeuwen en zingen door het leven. Ze leven vocaal-beperkte levens, mogelijk wonen ze alleen en zitten ze uren achtereen voor een computer te werken. Strottenhoofd, luchtpijp, longen en vooral de sinussen worden door dit gebrek aan beweging en trilling aangetast.
 
Research naar zoemen
Verschillende Zweedse studies (1.2) laten zien dat zoemen de beademing in de neusbijholten bevordert. Je sinussen zijn belangrijke producenten van stikstofoxide, wat de verwijding van capillairen bevordert en de bloedsomloop bevordert. De onderzoekers hebben gevonden dat zoemen het niveau van stikstofoxide verhoogde tot 15 maal hoger dan bij normale ademhaling. Nog significanter was het feit dat zoemen de uitwisseling van gas in de neusbijholten. Tijdens het zoemen was er 98 procent gasuitwisseling tussen de neusholten en de sinussen gedurende één ademhaling, bijna een volledige uitwisseling. Zonder zoemen, tijdens normale ademhaling, was er slechts 4 procent gasuitwisseling.
Waarom is dit van belang? Gebrekkige gasuitwisseling en slechte circulatie in de sinusholten bevordert de groei van bacteriën en andere infecties. De onderzoekers zijn van mening dat je door dagelijks te zoemen het aantal gevallen van sinusitis en infecties van de bovenste luchtwegen kunt verminderen.

   Gyantse klooster

Zoemen als medicijn en als therapie
Zoemen is eeuwenlang gebruikt in verschillende yoga- en meditatiescholen, vooral in die van Tibet. Dit verschijnsel houdt ongetwijfeld verband met de toegenomen mentale helderheid die wordt ervaren door diegenen die tijdens meditatie mantra’s zoemen. Ik vermoed dat lange perioden van zoemen ook de stroom van bloed en de zuurstofvoorziening naar de hersenen zal vergroten.
Als je zoemt, voel je de trilling langs je verhemelte en in je neusholte en sinussen. Goed zoemen hoeft niet melodieus te zijn. Het belangrijkste is om de vibrerende resonantie door je hoofd heen te voelen, met name in de neusholten. Het moet flink luid zijn en op een lage toon, om de resonantie op te zetten.
Als je aan chronische aandoeningen van neusholte, keel of verwante problemen lijdt, probeer eens om een paar keer per dag te zoemen op regelmatige basis en kijk of je enige verbetering ziet. In het ideale geval, zoem een uur per dag, vooral voor het slapen gaan. Het bovenstaande laat zien dat zoemen bepaalde speciale voordelen heeft.
 
References
1. Am J Respir Crit Care Med 02;166(2):131-2.
2. Granqvist S, Sundberg J, Lundberg JO, Weitzberg E. Paranasal sinus ventilation by humming. J Acoust Soc Am. 2006 May;119(5 Pt 1):2611-7

De Coronavirus meditatie

Amrito, Osho’s lijfarts, heeft in de Osho Times een interessant artikel geschreven over het Coronavirus en hoe ermee om te gaan. Hier volgen enkele praktische punten uit zijn verhaal.
 
De praktische zaken
In het Westen zijn we gewoon om doelen te stellen in ons leven en dan veel moeite te doen, te concentreren en te focussen, om deze doelen te bereiken. De onderliggende, nooit bewezen aanname, is dat we dan nog lang en gelukkig zullen leven. De onvermijdelijke uitkomst hiervan is dat we steeds gespannener raken.
Het Oosterse begrip is tegenovergesteld. Ook al zijn we geïnteresseerd in de toekomst, we moeten begrijpen dat het volgende moment voortvloeit uit dit moment. Leef dit moment zo mooi mogelijk, haal alles eruit wat erin zit. Daar moeten we bewust en alert voor zijn. Ontspannen.

The Coronavirus Meditation

Hoe voorkom je besmetting
Het enige wat we helemaal zelf in handen hebben is om bewust en alert te zijn. Dat is precies de essentie van meditatie. We moeten echt aanwezig zijn bij alles wat er om ons heen gebeurt in het moment, in plaats van 50% van onze tijd te verdoen aan dagdromen in een trance over iets wat gisteren is gebeurd, of wat morgen misschien gaat komen. En daar ook nog eens ongelukkig van worden!
De enige manier waarop we besmet gaan raken met dit virus is als we het toelaten in ons lichaam. Het virus zit in de longen en de bronchiën naar de longen -het ademhalingskanaal- van een geïnfecteerde. Zij dragen het virus over door de uitademing in kleine druppeltjes. Als je die druppeltjes inademt, of misschien zelfs als ze op je ogen landen, heeft het virus toegang gekregen tot je lichaam. Het is duidelijk dat de meeste druppeltjes vrij zullen komen als iemand die besmet is gaat hoesten of niezen. Dus dan is het risico het grootst als je daar in de buurt van bent. Experts in de V.S. zeggen dat de veilige afstand ongeveer 2 meter is.
 
Besmetting via de handen
Het is bekend dat het virus zeker een paar uur kan overleven buiten het lichaam. De volgende uitdaging is om te voorkomen dat deze in het rond liggende virussen in je lichaam komen. Dat gaat het makkelijkst via de handen. Dit risico is wel veel lager dan de druppeltjes inademen van iemand die niest of hoest.
Je weet niet waar die virussen kunnen liggen, het kunnen deurhendels zijn, lichtknopjes, metro handvaten, geld… van alles is mogelijk.
We hoeven hier niet paranoïde van te worden. Besmetting via de handen is veel lager, onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs 5 seconden contact soms maar 1,5 % van de hoeveelheid virus overdraagt. Bij andere studies was dat 30 % echter en het Corona virus is nog niet hierop onderzocht.
Hoe dan ook, heel bewust en alert zijn op wat we met onze handen doen hebben we zelf in de hand – letterlijk! Vandaar het advies van de WHO om onze handen regelmatig te wassen. Zeep en water doodt niet de virussen maar wast ze wel weg. Antibacteriële zeep heeft hier geen toegevoegde waarde, het gaat om het afspoelen van het virus.
 
Besmetting door je gezicht aan te raken
Door je gezicht aan te raken geef je het virus de kans om binnen te dringen via de neus, de mond of de ogen. Onderzoek wijst uit dat mensen gemiddeld 23 keer per uur hun gezicht aanraakten met hun handen, in de meeste gevallen de huid (56%), gevolgd door de mond (36%), neus (31%) en ogen (31%). Opnieuw is meditatie hier de sleutel. We moeten ons bewust zijn van waar we onze handen laten. Dit is een van de sterkste oefeningen in bewustzijn die je je kunt voorstellen.
 
Meer: The Coronavirus Meditation.

Wat is eigenlijk bewustzijn?

Omdat de hersenwetenschappers steeds gedetailleerder in het BREIN kunnen kijken, aldus de cognitieve neurowetenschapper Simon van Gaal(UvA), is de vraag der vragen ‘Wat is Eigenlijk BEWUSTZIJN’ opeens weer actueel geworden. Hij zegt hierin, recent weergegeven in een artikel in de Volkskrant in de rubriek wetenschap, dat alle experimenten die hij doet, uiteindelijk gaan over die ene vraag: hoe komt het dat je van sommige dingen bewust bent en van andere niet?

Nog altijd is er een groot contrast tussen de Westerse focus op bewustzijn, het z.g. brein-bewustzijn, en de Oosterse focus, zoals blijkt uit de visie die Osho over bewustzijn uiteenzet in aansluiting op de vermeldingen van de neurowetenschapper.
Hij noemt testjes waarbij aan proefpersonen heel kort gezichten worden getoond op een beeldscherm, al dan niet verstopt tussen plaatjes. Soms is een proefpersoon zich er niet van bewust dat er een gezicht was, terwijl het relevante hersengebied wel oplichtte. Het brein wist het dus wel, maar het leidde niet tot een bewuste ervaring.
Ook wordt je bewustzijn vorm gegeven door de voortdurende interactie tussen lichaam, brein en omgeving en mijn algemene gedachte is dat het een complex netwerk is van interacterende hersengebieden, op bepaalde momenten een geheel vormend, waarin de onderdelen informatie gaan uitwisselen.
Mijn iPhone heeft ook communicerende eenheden die informatie heen en terug sturen, dus waar is het bewustzijn? Of hebben hersencellen iets extra’s dat ze noodzakelijk maakt voor bewustzijn? Maar ik weet dat niet en denk dat bewustzijn specifiek is voor levende wezens. We verwarren het nogal eens met: intelligent. Naarmate machines intelligenter worden, zouden ze op een gegeven moment vanzelf ook bewustzijn krijgen. 

Maar ik  denk dan toch: muizen zijn ook niet slim, maar ze hebben wel degelijk bewustzijn.

Het is raadselachtig, maar we zijn de laatste tien, twintig jaar wel veel verder gekomen. Op de vraag, nog steeds niet precies te kunnen zeggen wat bewustzijn is, geeft hij aan het te vergelijken met de vraag: wat is precies leven? Biologen en filosofen hebben zich generaties het hoofd over die vraag gebroken. Maar nu weten ze zoveel van DNA, voortplanting en evolutie, dat die vraag vrijwel nooit meer wordt gesteld.  
Misschien gaat het met bewustzijn net zo, want we snappen inmiddels veel beter wat er gebeurt als je bijvoorbeeld in coma raakt, of hoe bewuste informatie verwerking verschilt van onbewuste verwerking. Het kan best dat de vraag wat bewustzijn is door zulke ontwikkelingen steeds meer vervaagt.

Osho over de essenties van bewustzijn:

Je was een kind, daarna een jonger iemand en daarna een oudere. Alles bewoog en toch is je bewustzijn nog steeds hetzelfde. Je doet een ochtendwandeling, bent op een bepaalde manier in beweging, je lichaam en je mind bewegen, maar je bewustzijn is nog steeds hetzelfde. Want als je je ogen sluit en je kijkt naar binnen, is het altijd hetzelfde. Alle veranderingen zijn uiterlijke verschijnselen en in het centrum ben je nog altijd hetzelfde.


Er zijn drie staten van bewustzijn: wakker zijn, dromen en diepe, droomloze slaap, het wiel waarin de mens beweegt. Vele dingen zijn in het menselijk bewustzijn gebeurd, in de menselijke cultuur en in de beschaving.
De eerste, het wakker zijn, schept zijn eigen cultuur, eigen beschaving; het Westen vertegenwoordigt het. De tweede vorm, het dromen, vertegenwoordigt het Oosten. Daarom vindt de Westerse mind het heel moeilijk te communiceren met de Oosterse mind.
Het wakend bewustzijn is objectief, het denkt aan het object, de uitwendige realiteit, in een vorm van concentratie, krachten door de Westerse mind ontwikkeld en vandaar uit het ontstaan van wetenschap. Het Oosten heeft aan deze vorm weinig aandacht besteed en kon geen wetenschap laten ontstaan.
Het Oosten denkt in termen van dromen, van het innerlijk, van het subjectieve, denken met gesloten ogen. Het Westen, met open ogen, concentreert, de Oosterse mind mediteert. Daarom vind je in het Oosten visionairen, mensen die vanbinnen geweldige openbaringen hebben ervaren, maar het niet kunnen bewijzen, want de ervaring blijft individueel. De Westerse nadruk ligt op het objectieve, het algemene, en wat je waarneemt, kunnen anderen ook zien.
De derde staat gebeurt bij beide. In de droomloze slaap verdwijn je als ego, en zo totaal dat je het ’s morgens je niet kunt herinneren. Je wordt er door verjongd, gaat naar de bron, weer in contact met het oorspronkelijke bewustzijn, je basis. Je bent niet meer mens, Hindoe, Christen, man of vrouw, zwart of wit, oosters of westers. – elk onderscheid verdwijnt. Je bestaat, maar zonder identiteit, met een geweldig gevoel van vredigheid uit een droomloze slaap komend. In diepe meditatie ga je de derde staat kennen en kun je de droomloze slaap gewaar worden.
Er is een vierde staat, het thuis. Waken is objectief, naar buiten gericht. Dromen is tussen het uiterlijke en het innerlijke, een schakel tussen waken en diepe slaap. De vierde is zowel innerlijk als uiterlijk, noch de een noch de ander, het overstijgt beide, het is totaal, niets is uiterlijk, niets is innerlijk, het is noch een belevenis noch iemand die het beleeft. Het prachtige ervan is dat je kunt leven in de wereld en er geen deel aan hebben. De vierde is de basale en fundamentele staat, de oorsprong, waaruit de andere drie, de vertakkingen, zijn ontstaan.

De mind en het bewustzijn zijn twee toestanden, twee fasen van hetzelfde fenomeen. Bewustzijn is vloeibaar, stromend, als water; de mind is als een rots, als ijs`. Water kan ijs worden en ijs kan weer smelten.
Probleem is dat je bewustzijn vol zit met herinneringen, zich met het brein blijft identificeren, het altijd maar blijft prikkelen waardoor herinneringen je blijven overspoelen.
Het gezegde, ‘sterf naar het verleden,’ betekent, ‘wees niet geïdentificeerd met het brein.’ 
Die ware kern, je wezen, is iets dat boven beide uitstijgt, iets transcendentaals. Dat wezenlijke bestaat enkel uit gewaarzijn, uit getuige zijn, waakzaam zijn. Het is zuiver bewustzijn, het is een spiegel, maar hecht zich nooit aan een weerspiegeling, het blijft leeg, het betekent leeg zijn.
En het hart is het waakzame bewustzijn in je, want het hart is altijd één.


Ga in de nacht op de aarde liggend naar de sterren kijken, verdwijn erin , denk niet aan namen van sterren en wat je over ze weet, en plotseling is er dan een gemeenschappelijkheid. De sterren laten hun licht in je binnendringen en jij voelt een uitdijing van bewustzijn.

Uit Osho: I am That, The sun rises in the evening, Tantra Vision, The Book of Wisdom, The Supreme Doctrine.

Een bijdrage van Prem Abhay.

Integratieve geneeskunde

In het boek Geneeskunst van de Wereld geeft Prof. dr. Dietrich Grönemeyer, hoogleraar radiologie, aan wat de beoefenaren van de moderne westerse geneeskunst kunnen leren van traditionele geneeswijzen.  Hij vermeldt dat de moderne westerse geneeskunde op de schouders staat van de traditionele wereldgeneeskunde, al duizenden jaren oud.
Hij is een warm pleitbezorger voor integratieve geneeskunde en het is de hoogste tijd voor een holistische aanpak, want steeds meer mensen lopen met hun soms chronische of moeilijk te diagnosticeren klachten vast bij de reguliere geneeskunde. Steeds vaker zoeken ze hun heil bij de ‘alternatieve’ geneeswijzen, die hun werkzaamheid wereldwijd al eeuwenlang bewezen hebben.
Voor zijn zoektocht reisde hij naar verschillende landen in het Oosten voor overleg met genezers  t.a.v. hun bijzondere kennis over geneeskrachtige kruiden, over de traditionele Chinese geneeskunde en vormen van meditatie.

Het is voor Grönemeyer overduidelijk dat de westerse geneeskunde, met de hoogmoed van de vooruitgang, veel zaken te lang links heeft laten liggen, een geneeskunde die zich in de achttiende eeuw ontwikkelde tot een natuurwetenschappelijke discipline.
En in de toekomstige, vooruitziende geneeskunde gaat de computer een grote rol spelen. Hierbij stelt hij de vraag of wij denken genoeg te doen als we patiënten toegang bieden tot eindeloze technische mogelijkheden. En hij geeft daarbij aan dat het uitermate dramatisch zou zijn als we afdwalen van het pad van de humane geneeskunde en artsen verworden tot slechts reparateurs van biomassa. We zijn verplicht het oude met het nieuwe te verbinden, zegt hij, want dankzij de wijdvertakte netwerken van de kennismaatschappij bestaat nu de unieke kans om een integratieve, multiculturele vorm  van geneeskunde op te zetten die recht doet aan mens, natuur en wetenschap.

In zijn boek besteedt hij aandacht aan acupunctuur, ayurveda, fytotherapie, massage, traditionele Chinese geneeskunde, tai-chi en yoga. En in de Optimist stond recent het artikel Doorbraak van Shiatsu in Westerse Geneeskunde, van Tomas Nelissen, oprichter van de International Academy voor Hara Shiatsu in Wenen.
Hij geeft aan dat de kracht van Hara Shiatsu regeneratief werkt door het verenigen van het geestelijk lichaam, het zielslichaam en het fysieke lichaam. In dit verband zegt ook dat de oorspronkelijke benadering van de geneeskunde een holistische was en de geneeskunde in de afgelopen eeuw meer en meer een kunst van reparatie is geworden. Daarbij is de behandeling van symptomen de belangrijkste focus van de huidige geneeskunde.

Osho over geneeskunde:

Het is niet enkel technologie want mensen zijn erin betrokken. Het is geen kwestie van weten, het is een diepgaande kwestie van liefde. Je speelt met mensen en hun levens, een complex fenomeen.

Mensen die gewoonweg in de geneeskunde gaan alsof ze in de techniek gaan, zijn  niet de juiste mensen om arts te zijn. Zij behandelen mensen als mechanismen. Zij opereren mensen zoals een automonteur het doet met een auto, voelen niet de spirituele aanwezigheid aan van de patiënt. Zij behandelen de persoon niet, zij behandelen de symptomen.

Maar ga met een enorme dienstwilligheid en wordt gewoon een voertuig van de helende goddelijke  energie en heb een grote eerbied voor de patiënt. Laat het goddelijke er zijn, ga in de medicijnkunst en in de meditatie, want ze komen beide van dezelfde stam, beide zijn helende krachten, respectievelijk de uiterlijke en de innerlijke. In de oude wereld waren de arts en de meester gewoonlijk de zelfde persoon.

Osho vertelt dat een arts in Californië vele kankerpatiënten heeft behandeld enkel door verbeeldingskracht, door hen te zeggen zich te ontspannen en zich voor te stellen, in geval van keelkanker, dat alle energie van het lichaam naar de keel beweegt. De klier, de ziekte. wordt door hun energie, bewegend naar de keel, aangevallen als pijlen overal vandaan. In 3 tot 6 weken verdwijnt de klier gewoon zonder een spoor na te laten.

Kanker is een moderne ziekte, het verscheen vanwege de stress, spanning en angst t.o.v. het leven. Als je kunt vertrouwen dan gaat de mind van binnenuit functioneren, verspreidt zich over het lichaam en verandert alles. Kun je dat niet dan kan niets helpen. Zelfs een gangbaar medicijn helpt je omdat je het vertrouwt.

Uit observatie is gebleken dat een nieuw medicijn gedurende 6 maanden tot 2 jaar werkt, maar vanaf 6 tot 10 maanden niet meer zo goed. In een nieuw medicijn geloof je meer dan in het oude, want het vertrouwen daarin, een nieuwe ontdekking, helpt. Op radio en TV en in de kranten wordt er over gesproken en er ontstaat een klimaat van vertrouwen en hoop. Maar na maanden, als vele mensen het hebben ingenomen, ontstaat achterdocht. Want ook een aantal dwazen namen het in, bij wie het niet helpt.

Als je de dokter vertrouwt helpt je dat meer dan medicijnen. Heb je gemerkt dat als je ziek bent en de dokter komt, je opluchting ervaart !? Hij gaf je geen medicijn, controleerde alleen je lichaam, je bloeddruk en zo, en je voelt al dat de aandoening voor 50% is verdwenen. Als je de dokter niet vertrouwt, kan hij niets doen.
Uit: God is not for Sale en Come Follow Me.

Een bijdrage van Prem Abhay.

Italianen

Vanaf 18 januari is er in de Italiaanse krant Corriere della Serra in iedere zaterdageditie gedurende 20 weken een artikel over Osho. In Italië zijn al 328 vertalingen van boeken van Osho verschenen. Stel je voor dat de NRC of de Volkskrant in Nederland zoveel aandacht zou besteden aan zijn visie… En dat terwijl Osho zoveel vreselijke dingen over de Italianen heeft gezegd, bijvoorbeeld in antwoord op de volgende ‘vraag’

Osho,
Het is vreselijk wat u zegt over de Italianen. Waar, natuurlijk, maar vreselijk.

Ik weet het, het is vreselijk, maar wat kan ik anders? Ik houd van de Italianen en ik wil over hen praten, zoveel als ik kan. Het zijn prachtige mensen. Ik geef alleen mensen waar ik van houd op hun kop. Je zou je druk moeten maken om diegenen die ik niet op hun kop geef. Ik heb bijvoorbeeld de Nederlanders nog nooit op hun kop gegeven. Ik zit te wachten en als ik genoeg liefde voor hen heb verzameld ga ik hen ook op hun kop geven. Dat is mijn manier om liefde te laten blijken en met liefde te overladen.

Waarom geloven Italianen niet in reïncarnatie?
Nou, zo moet je dat zien: wie wil er in een volgend leven terugkomen als Italiaan?

Een vrouw met een baby in haar armen zat in de wachtkamer van een station in Italië bittere tranen te huilen. Een kruier kwam langs om te vragen wat er aan de hand was.
‘Och, hemeltjelief,’ huilde ze, ‘er waren hier een paar mensen die zo grof tegen mij deden over mijn zoon. Ik ben er helemaal van slag van – ze zeiden dat hij zo lelijk was!’
‘Kom nou maar, liefje,’ zei de kruier om te sussen. ‘Maak je daar niet zo druk om. Zal ik je wat vertellen, wat dacht je van een lekker kopje thee?’
‘U bent heel vriendelijk,’ zei ze terwijl ze haar tranen droogde. ‘Dat zou heel fijn zijn.’
‘En nou ik toch bezig ben,’ zei hij, ‘wat dacht je van een banaan voor je aapje?’

Osho: The Dhammapada: The Way of the Buddha Vol 11 # 4.