Nieuws

Een vorig leven in Tibet

Swami Govind Siddhartha, een van Osho’s oudere discipelen, ging in 1972 naar het Rumtek klooster in Sikkim op zoek naar de Karmapa* Lama, een van de hoogste Tibetaanse Lama’s, en kreeg totaal onverwacht een audiëntie. Een van de dingen die de Karmapa tegen hem zei: ‘Osho is de grootste reïncarnatie sinds Boeddha in India en een levende boeddha!’ En ‘in dit leven is Osho nu speciaal opnieuw geboren teneinde mensen spiritueel te helpen -alleen om deze reden. Hij is volledig bewust opnieuw geboren.’


Kanchenjunga, de derde hoogste berg ter wereld,
op de grens van Sikkim met Tibet.

Govind Siddharth: De Karmapa was heel opgewonden en gaf aan dat hij Osho in een vorig leven goed kende. Er wordt gezegd dat Osho’s laatste geboorte ongeveer 700 jaar geleden plaatsvond. De Karmapa had het over ‘één geboorte daarvoor’. Osho was een van hun grote incarnaties twee geboortes geleden.
Karmapa: ‘Als je een van Osho’s vorige incarnaties wil zien, kun je in Tibet zijn gouden standbeeld gaan bekijken die wordt bewaard in de Hal van Incarnaties.’
Toen ik vroeg van wie Osho een incarnatie is, zei hij: ‘Dat is nou een geheim. Als iemand geen hoofd van een van onze kloosters is, vertellen we hem niet van wie hij een incarnatie is.’


De zestiende Karmapa Lama (1925-1981)

‘Mijn zegeningen zijn altijd daar en ik weet dat Osho alles zal gaan doen wat wij Tibetanen niet in staat zullen zijn te doen om anderen te helpen… Osho is de enige persoon die in staat zal zijn om dit te doen, hij heeft daarvoor speciaal geboorte genomen in India. Jullie zijn erg bevoorrecht om hem te hebben. Hij is tegenwoordig de enige levende incarnatie die een wereldleraar zal zijn.’ … ‘de wereld zal hem leren kennen maar slechts een paar mensen zullen beseffen wat hij eigenlijk is. Hij zal de enige zijn die op een juiste manier de gids kan zijn en die een wereldleraar kan zijn in dit tijdperk. En hij heeft alleen voor dit doel geboorte genomen.’

*Volgens de Tibetaanse traditie is Zijne Heiligheid Lama Karmapa een incarnatie van Bodhisattva Avalokitesvara. Een Bodhisattva die de zestiende incarnatie is van Dsum Khyenpa, de eerste Karmapa, die rond 1110 na Chr werd geboren. Hij stamt af van een keten van goeroes die teruggaan tot Marpa, een van Tibet’s grote yogi’s (Wikipedia).

Meer:
Osho News: Govind Siddharth’s Visit to the 16th Karmapa. 
Sat Sangha Salon: The Enlightenment of Govind Siddharth.

Alleen maar luisteren

Finger Pointing to the Moon,
toespraken over de Adhyatma Upanishad.

Het boek Finger Pointing to the Moon bevat 17 lezingen die Osho tijdens een meditatie camp in Mount Abu gehouden heeft. Hij behandelt daarin de Adhyatma Upanishad. En hij zegt over deze Upanishad: ‘Het zijn geen theologische geschriften. Ze zijn niet hindoeïstisch, niet boeddhistisch en niet van het Jaïnisme, ze behoren tot geen enkele religie. Het zijn de dichterlijke uitingen van de mensen die weten. Ze zijn tot stand gekomen doordat mensen stil aan de voeten van een Meester zaten. En overweldigd door deze ervaring, begonnen ze te zingen, te dansen en kreten te slaken. Ze waren slechts een holle bamboe waardoor de fluit van het Bestaan zijn klank kon laten horen. En daarom zijn er ook geen namen van de schrijvers bekend.
Wijsheid kan op vele manieren worden uitgedrukt, niet door religieuze boeken maar door inzicht dat als een vinger die naar de maan wijst.

‘Deze Upanishad’ zegt Osho ‘is een directe confrontatie met spiritualiteit. Hij bevat geen leerstellingen; hij bestaat alleen uit ervaringen van degene die in de staat van vervulling waren. Er staat niet iets in besproken dat uit nieuwsgierigheid of weetlust ontstaan is, nee. In deze Upanishad zitten hints voor hen die vol verlangen zijn naar bevrijding, afkomstig van hen die bevrijding bereikt hebben.’
Deze 17 toespraken van Osho zijn een waardevolle gids voor hen die de zoektocht naar binnen zijn begonnen om antwoord te krijgen op de raadselen van het menselijk bestaan. Religie is voor Osho niet een kwestie van gebed en devotie, maar van een diep verlangen zich te bevrijden van de boeien van alledag die de zoeker op het pad naar verlichting kan brengen. Als men deze staat van kaivalya bereikt, het gebied van waarheid en eeuwig geluk, die voorbij mind en spreken ligt, wordt men één met het goddelijke in zichzelf. Dan komt men tot het ware weten en het echte meesterschap over het zelf. 

   Mount Abu

‘Door naar dit onderricht van de meester te luisteren, raakte de discipel verlicht….’ geeft Osho aan en hij gaat verder dat dit voor ons onmogelijk lijkt, want hoe kan men verlicht raken door alleen maar te luisteren? Onze logische mind kan dit niet begrijpen. Als er echt luisteren plaatsgevonden heeft, is het niet onmogelijk, stelt Osho. Maar omdat wij niet weten hoe we moeten luisteren, lijkt het ons onmogelijk.
Dan volgt een interessante vaststelling over het verschil tussen de tijd dat de Upanishads ontstonden en het huidige tijdstip waarin de wetenschap domineert. Ten tijde van het ontstaan ven de Upanishads voerde ‘vertrouwen’ de boventoon. Heden ten dage is er voornamelijk sprake van ’twijfel’. Twijfel is de basis van wetenschappelijke onderzoek. In die zin heeft de menselijke mind een revolutionaire verandering ondergaan, van vol vertrouwen naar vol twijfel.
Dit inzicht is waardevol, omdat we hierdoor kunnen begrijpen welke hindernis zich voordoet op het spirituele pad.

Het boek Finger Pointing to the Moon is niet gemakkelijk verkrijgbaar, mogelijk tweedehands bij de Boekhandel of via internet.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Satsang met Milarepa en Osho No-Mind Online

Satsang
Swami Anand Milarepa is sinds 1976 discipel van Osho en behalve bekend als gitarist tijdens Osho’s World Tour, net zo bekend om de vele humoristische vragen die hij in de loop van de jaren aan Osho heeft voorgelegd. 
‘Muziek weerspiegelt mijn persoonlijk begrip van meditatie en liefde. De thema’s van mijn songs zijn universeel en kunnen door ALLE reizigers op het pad van de waarheid en zelfrealisatie gewaardeerd worden. Mijn gevoel is dat wij op deze prachtige planeet zijn om het grote mysterie van het leven te vieren – met ons zingen, ons dansen, de stiltes van ons hart. Dat is nooit zo relevant geweest, nu de mensheid de eenentwintigste eeuw ingaat.’


Milarepa and One Sky Band is een internationale groep musici die bekend staan om hun gevoelige en high-energy optredens. Hun unieke en originele composities vinden inspiratie in een breed scala van bronnen: rock, soul, world, reggae, and pop.
Elk bandlid is vertrouwd met de mystieke kunst om stilte te creëren uit geluid, spirituele extase door dansen en zingen. Hun optredens creëren een ondersteunende, helende atmosfeer waar de innerlijke wereld zich ontvouwt.

De meditatie begint zondag 30 augustus om 18.15 en duurt tot ongeveer 19.15. Graag 5 minuten van tevoren aanmelden voordat de instructies worden gegeven. De sessie gebeurt via Zoom, https://us02web.zoom.us/j/89126109563
Meeting ID: 891 2610 9563. Een wachtwoord heb je niet nodig.

Osho No Mind Online
‘Gibberish (brabbelen) is een van de meest wetenschappelijke manieren om je hersenen schoon te maken.’
Osho


Met Devendra Singh Dewal. 
3-9 sept. iedere dag van 8.00-9.00.
€125.
Meer: Osho No-Mind.
Je kunt ook meedoen met een gratis proefsessie:
1 sept. 8.00-8.45.

Leven op een Schots eiland

Amrita van Veldhoven werkte als rebalancer in Zutphen waar ze ook Osho meditaties leidde. Ze heeft Jyoti in New Delhi geassisteerd in een aantal Osho Mystic Rose groepen. Haar zoektocht leidde haar naar Schotland.

 Amrita
Vorig jaar kwam ik in april op Erraid aan, een klein eiland dat verbonden is met Mull, dat deel uitmaakt van de Binnen Hebriden aan de westkust van Schotland. Ik was verliefd. Het leek wel alsof mijn zoektocht naar een plek, misschien zelfs een doel in mijn leven, vervuld was. Ik viel voor de rauwe natuur, de gemeenschap, de Findhorn principes, de simpele en fysieke manier van leven. Laat in de zomer van vorig jaar ben ik met de lidmaatschap procedures begonnen, vanaf mei dit jaar ben ik volwaardig lid.
De drie Findhorn principes zijn: wat we ook doen is in co-creatie met de natuur, we beoefenen het innerlijke luisteren en alles wat we doen is liefde in actie. Met een groep mensen passen we op het eiland en zorgen we ervoor dat we zelfvoorzienend zijn. De eigenaars van het eiland ondersteunen dit.


De laatste Jaren, sinds ik mijn baan en het stadsleven van Amsterdam achter me liet, was ik op zoek naar een plek om me te vestigen. Op zoek naar een eerlijk en simpel leven, het verlangen om mezelf grondiger te leren kennen, in staat om dagelijks meditatie te kunnen beoefenen. Ik had het idee om een Osho plek in een mooi bos in Nederland te creëren. Nadat ik twee jaar dat idee had verkend heb ik het laten vallen. Rondgereisd, een paar jaar anti-kraak gewoond totdat ik eindelijk vorige winter afstand deed van een hoop spullen. Een huisje in het bos -in Nederland- gekocht om te verhuren.

Ik heb me voorgenomen om je op de hoogte te houden van het leven op een eiland in een gemeenschap. Misschien verschijnen deze posts wat onregelmatig, aangezien het leven hier nogal druk kan zijn.
Om je een idee te geven over het leven in de gemeenschap, hier een uitleg over het wekelijks ritme en de dingen die ik deed deze week. Tot slot iets dat verder gaat dan het doen.

Meer: Een zonnige week op Erraid.
Amrita van Veldhoven.

Vorige levens

 Je denkt dat het leven begint zodra een kind wordt geboren. Dat is niet waar.
Je denkt dat het leven eindigt als een oude man komt te overlijden. Dat is niet zo.
Het leven is veel groter dan geboorte en dood. Geboorte en dood zijn niet twee uiteinden van het leven. Binnen het leven vinden er vele geboortes en doden plaats. Het leven heeft zelf geen begin, geen eind: het leven en de oneindigheid zijn gelijkwaardig.
Het leven begint op het punt waar je vorige leven sterft. Als je overlijdt wordt aan de ene kant een hoofdstuk van het leven, waarvan mensen denken dat het hun hele leven is, afgesloten. Het was maar een hoofdstuk in een boek dat oneindig veel hoofdstukken telt. Er is één hoofdstuk uit, maar het boek is nog niet uit. Sla gewoon de bladzijde om en er begint een nieuw hoofdstuk.


Degene die sterft begint zijn volgende leven te visualiseren. Dit is een bekend feit, want het gebeurt voordat het hoofdstuk uit is… Boeddha heeft er een woord voor, hij noemt het tanha. Letterlijk betekent dat verlangen maar metaforisch betekent dat het hele leven van verlangen. Dit is er allemaal gebeurd: frustraties, vervulling, teleurstellingen, succes, mislukkingen… maar dit vond allemaal plaats binnen een zeker gebied dat je verlangen kunt noemen.
De stervende moet het in zijn geheel zien voordat hij verder gaat, gewoon om het zich te herinneren, want het lichaam gaat heen: deze mind gaat niet met hem mee, dit brein gaat niet met hem mee. Maar het verlangen dat van zijn mind verlost wordt zal zich aan zijn ziel vast blijven klampen, en dit verlangen zal zijn toekomstige leven bepalen. Alles wat onvervuld is gebleven, hij zal richting dat doelwit bewegen.


Je leven begint ver terug voor je geboorte, voor de bevruchting van je moeder, verder terug in het einde van je vorige leven. Dat einde is het begin van dit leven. Het ene hoofdstuk sluit zich, het andere opent zich. Nu, hoe dit nieuwe leven zal zijn wordt voor negentig procent bepaald door het laatste ogenblik van je dood. Wat je verzameld hebt, wat je met je meegenomen hebt als een zaadje – dat zaadje zal een boom worden, vruchten voortbrengen, bloemen voortbrengen, of wat er ook mee gebeurt. Je kunt het in het zaadje niet lezen maar het zaadje bevat de hele blauwdruk…
 Als iemand volledg alert sterft, het hele terrein overziet waar hij doorheen getrokken is en de hele dwaasheid ervan inziet, wordt hij met een scherpte geboren, met een intelligentie, met een moed – automatisch. Het is niet iets wat hij doet.

Osho: From Misery to Enlightenment #9

Sterf o yogi

Die O Yogi Die
Talks on the Great Tantra Master, Gorakh

De inhoud van het boek Die O Yogi Die gaat over uitspraken van de Tantra Meester Gorakh. Osho heeft groot respect voor Gorakh. Hij behoort voor hem tot de vier grote mystici in de wereld, te weten Boeddha, Patanjali, Krishna en Gorakh.
Osho zegt: “Veel Mystici hebben hun visie gebaseerd op de inzichten van Gorakh, zoals bijvoorbeeld Kabir. Gorakh is de ruwe diamant, de mystici na hem hebben zijn opvattingen gepolijst.”
En hij wist zoveel methodes voor de innerlijke zoektocht te scheppen dat de mensen het over de “gorakhdhanda” hadden; dit is een ingewikkeld doolhof….want de mensen vroegen zich af: als er zoveel methodes zijn, wat is dan de goede? Dit woord “gorakhdhanda” is nog steeds spraakgebruik en betekent: complexe situatie waarin je verzeild geraakt bent.”
Osho helpt ons om uit dit doolhof te komen en de waarde van Gorakh te ontdekken.


De inhoud van Die O Yogi Die is nieuw voor mij, hoewel ik veel Osho boeken heb gelezen en ook veel boekbesprekingen heb geschreven. Maar dit is zo bijzonder aan Osho. Hij heeft afscheid van ons genomen en is al lang geleden vertrokken naar gene zijde. En nog steeds worden er boeken uitgebracht die volkomen nieuwe woorden van hem bevatten. Deze boeken zijn geschreven in de originele taal, het Hindi. En tot nu was er geen tijd om ze te vertalen. Zoveel meer boeken zijn er de laatste 14 jaar vertaald en herdrukt, na Osho’s vertrek uit zijn lichaam, dat Die O Yogi Die op de plank bleef liggen, onbereikbaar vanwege de Hindi taal…. Maar nu, nu is het moment daar! Het boek is vertaald en het is een tamelijk mysterieus uitziende uitgave geworden.

Met Die O Yogi Die, de titel van het boek, zegt Gorakh: sterf ten opzichte van je huidige staat van zijn, net als Gorakh dat deed! Op dit moment ben je een dauwdruppel, maar je kunt de oceaan worden. Je bewustzijn moet oceanisch worden. Dan ken je de kunst van het sterven. En op deze manier is de kunst van het sterven tot absoluut leven komen.
Hoe moet je dit realiseren….? Verdwijn gewoon, verdwijn als ego en verdwijn als mind. Maar doe dit niet op een serieuze manier, wees speels en lach. “Lachen, speels zijn is de clou bij meditatie”, zegt Gorak. Het leven is een spel en meditatie is een goddelijk spel. Wees niet bedroefd en zorgelijk, dat is de mind. En als je lacht en speelt, zul je de mind niet lastig vallen, maar dan ben je in meditatie.
Pas op voor ellende, want je zult alleen maar meer ellende krijgen. Je raakt erin geoefend, net zoals in het volgende verhaal.
Op een morgen ging Moella Nasroeddin hoestend en niezend naar zijn dokter. De dokter vroeg: “Hoe gaat het ermee? Je hoest lijkt beter te zijn geworden.” Moella zei: “Natuurlijk is die beter geworden. Ik heb er drie weken op geoefend!”
Oefen daarom niet in misere, maar in plezier. Dat is de clou voor meditatie.

En verder op in het boek zegt Gorakh: “Eerst is er het begin, dan het voertuig, de herkenning en de conclusie.” Osho legt dit zo uit: “Als er herkenning heeft plaats gevonden, dan komt de conclusie, je verlichting.”
Wat moeten we dus doen? Osho zegt: “Eerst de reis naar binnen maken, daarna komt de juiste zorg voor het lichaam, dan het bewustzijn realiseren, meditatie, en dan is er verlichting als conclusie.
Als je dat allemaal doet, zul je je er bewust van worden dat je een keizer bent, dat de Meester der Meesters binnen in je zit.”
Ik beveel dit boek aan iedereen aan die niet blij is een bedelaar of slaaf te blijven, maar die deze staat van zijn wil laten afsterven en de keizer, de Meester binnen in zich wil vinden.


“LEEF in het MOMENT…Waar is verdriet dan?
Heb je ooit aandacht besteed aan een ding, namelijk dat het heden altijd plezierig is, het heden is altijd vreugdevol. Wanneer je je depressief voelt, kijk er gewoon naar, het verdriet is in reactie op het verleden of met het oog op de toekomst.
Gebukt gaan onder zorgen en hieronder lijden worden gecreëerd door wat je in het verleden wilde doen en niet kon doen of door wat je in de toekomst wilt doen en waarvan je niet weet of je ertoe in staat zult zijn om het wel te doen of niet…
Alleen dit pure heden blijft dat zelfs geen schaduw van verleden heeft.
Maar je bent verstrikt in het verleden dat er niet meer is en in beslag genomen door de toekomst die er nog niet is. Sommige mensen zijn gericht op het verleden, hun ogen zijn achterwaarts gefixeerd. Sommige mensen zijn gericht op de toekomst, hun ogen zijn voorwaarts gefixeerd. En bij beiden ontbreekt ‘wat er is’.
En ‘wat er is’, nu, precies op dit moment, is de manifestatie van het goddelijke.
Leef in het moment. Leef van moment tot moment. Waar is dan droefheid te vinden?”
Osho

Het Boek Die O Yogi Die is verkrijgbaar in de Boekhandel of op internet.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Een rondtrekkende monnik

Hsin Hsin Ming. The Book of Nothing 
Het Zen Inzicht in de Mind en het Bewustzijn.

Onszelf begrijpen, dat wil zeggen onze mind en ons bewustzijn, staat hoog op ons verlanglijstje. Juist op het gebied van hersenen en de mind ontwikkelt de wetenschap zich tegenwoordig razendsnel. Er dienen zich nieuwe vragen aan: laten we ons door het denken en logica leiden die ons de huidige crisis gebracht heeft, de van oorsprong mannelijke oriëntatie? Of is er plaats voor creativiteit, waarbij we ons veel meer door bewustzijn laten leiden? Osho maakt in dit boek glashelder wat het verschil is tussen mind en bewustzijn en welke rol de hersenen in beide spelen. De Westerse wetenschap is hier al tientallen jaren mee aan het worstelen. Maar Zen ‘weet’ dit al eeuwenlang, op basis van directe ervaring en niet door erover na te denken.

De geschriften in dit boek, waarbij Osho commentaar geeft, zijn van de Zen patriarch Sosan. Nu is er over deze Sosan niet veel bekend, maar dat is zeer kenmerkend voor Zen. Zen heeft heel veel stilte in zich en dat is niet iets wat de geschiedenis vermeldt. De geschiedenis gaat alleen maar over dat wat beroering heeft gebracht.
Wat men wel over Sosan weet, is, dat hij zijn hele leven een rondtrekkende monnik is gebleven. Ook nadat hij tot Verlichting was gekomen, bleef hij onderweg, hij was voortdurend in beweging, hij werd niet statisch. Hij bewoog zich als een rivier door het leven. Dit rondtrekken heeft een diepere betekenis dan je zo op het eerste gezicht zou denken. Het rondtrekken wil in de eerste plaats zeggen, dat je onthecht raakt van een vaste plek, dat je letterlijk niet vastroest op de fysieke plaats waar je leeft.


Wandering Monk
https://www.saatchiart.com/chinmayabr

Echter het heeft verder als reminder, dat je ook niet in je innerlijke wereld vast moet komen te zitten. Maar al te vaak denken we, dat we ‘het’ gevonden hebben. Het kan inderdaad zo zijn, dat we tot een belangrijk inzicht zijn gekomen. En dat is fijn, dat brengt ons verder en op dieper niveau. We kunnen veel oude dingen daardoor laten vallen. Zo gaan we van VEEL naar IETS, maar dat is nog lang geen NIETS, waartoe dit boek uitnodigt.
Boeddha had als vaste aanmoediging voor zijn discipelen: ‘charaiveti, charaiveti.’, dat wil zeggen: ‘move on, move on’, ‘ga door, ga door.’

Een opmerkelijk aspect uit dit boek is wat Osho de dynamo’s van energie noemt. Hij legt uit:
‘Alle positieve emoties en positieve attitudes zijn dynamo’s van energie; ze creëren meer energie, ze leiden je nooit af. Als je gelukkig bent, stroomt plotseling de hele wereld naar je toe met energie, de hele wereld lacht met je mee. En mensen hebben gelijk in hun spreekwoorden als ze zeggen: ‘Als je lacht, lacht de hele wereld met je mee. Als je huilt, huil je alleen.’ Het is waar, het is absoluut waar.’ 
‘Als je als een rots bent, in doodsheid zit met je verdriet, je verdriet koestert, is er niemand bij je. Niemand kan met je samenzijn. Er komt gewoon een kloof tussen jou en het leven. Bij alles wat je doet, ben je noodzakelijkerwijs afhankelijk van  je energiebron. Die zal uitgeput raken, je verspilt je energie, je wordt leeggezogen door je eigen onzin.’

Deze publicatie van Osho Media ‘Hsin Hsin Ming The Book of Nothing’ van Osho is als boek (tweedehands markt), audiobook en e-book uitgebracht. 

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Korte meditaties op Youtube

Mayo de Oude attendeerde ons op een bijzonder Youtube kanaal.

De ontdekking van de maand is dit  kosteloze abonnement op YouTube Channel: Aloneness A Love Story.
Meditaties en -ontmoetingen trof ik aan met bijv.:

• Sudheer,  ‘Feel The Gap Between Two Breaths.’ 13:19 min.
Relax in je wezen in slechts 15 minuten. Sudheer leidt ons in een Osho meditatie uit Het Boek der Geheimen met de toepasselijke naam ‘Voel het hiaat tussen twee ademhalingen.’ Sudheer is een meditatieleider in de OSHO International Meditation Resort.

   Krishna Prem
• Krishna Prem, ‘Alonenes is Your Very Nature.’ 8:45 min.
Krishna Prem here. Welcome. Please meditate with me to get that perfect balance of being a human being who can do anything you put your heart into. You were born a human being, not a human doer. Enjoy the journey.
Voor mij bijzonder om hem zo te leren kennen!

• Lana Devi, ‘Soham Mediation.’ 21:10 min.
This Mediation allows you to experience Oneness with the Universe, to go beyond dualities and divisions and melt in the Ocean of Existence.

• DJ Nirvi,  Dance Celebration. 22:13 min.
Vanuit Osho House in Pune, India is er op zaterdagavond een dance celebration. 

 

De rebelse spirit

The Rebellious Spirit.
Centraal in Osho’s visie op de Nieuwe Mens staat wat hij de ‘Rebelse Spirit’ noemt. Deze toespraken geven een glimp van wat hij bedoelt met deze manier van leven en hoe hij met mensen werkt om die tot stand te brengen. De woorden van Osho geven precies de Rebelse Spirit weer – vol leven, vurig en moedig.
In antwoord op vragen spreekt Osho over vele kwesties, zoals wat het betekent om echt lief te hebben, de ambitieuze drang van het ego naar verlichting, het onderdrukken van speelsheid door de samenleving – en het opnieuw ontdekken ervan en de zegening van lachen.


Osho’s visie vindt zijn basis dus in rebellie. De rebel schopt niet tegen de gevestigde orde aan. Hij transformeert zichzelf en het gevolg is, dat de naaste omgeving mee kan veranderen. En dit kan vervolgens een steeds weidser karakter krijgen. De Rebelse Spirit bevindt zich in ieder van ons. We kunnen haar vinden door ons bewust te worden van onze sociale conditionering en deze steeds meer op te geven. Dan trekken de stofwolken van opgelegde nonsens op en ontstaat er een kristalheldere wijze van zien. En die kan niet anders dan rebelse elementen omvatten. De nodige humor kan bij het verschijnsel rebellie niet ontbreken.
Hier volgen enkele uitspraken die Osho over de Rebelse Sprit/de Rebel doet.


‘Mijn idee over de Rebel en Rebellie is heel eenvoudig: een man die niet leeft als een robot die geconditioneerd is door het verleden. Religie, maatschappij, cultuur – alles van gisteren -komt op geen enkele manier tussen hem en zijn manier van leven, zijn levensstijl.’

‘Hij leeft individueel – niet als een tand in het wiel, maar als een organische eenheid. Zijn leven wordt niet bepaald door iemand anders, maar door zijn eigen intelligentie. De geur van zijn leven is die van vrijheid – niet alleen dat hij in vrijheid leeft, hij staat iedereen toe ook in vrijheid te leven. Hij staat niemand toe zich in zijn leven te mengen; noch bemoeit hij zich met het leven van iemand anders. Voor hem is het leven zo heilig – en vrijheid is de ultieme waarde – dat hij er alles voor kan opofferen: respectabiliteit, status, zelfs het leven zelf. Vrijheid is voor hem wat God in het verleden altijd was voor de zogenaamde religieuze mensen. Vrijheid is zijn God.’

‘De mensen hebben eeuwenlang als schapen geleefd, als onderdeel van een menigte, volgens hun tradities, conventies; het volgen van de oude geschriften en oude disciplines. Maar die manier van leven was anti-individueel; als je een christen bent, kun je geen individu zijn, als je een hindoe bent, kun je geen individu zijn.


‘Een rebel is iemand die volledig volgens zijn eigen licht leeft en al het andere riskeert voor zijn ultieme waarde van vrijheid. De rebel is de hedendaagse persoon. De massa’s zijn niet eigentijds.’
Osho

Interessant in dit boek is ook de manier waarop Osho de visie van Mahatma Gandhi weerlegt. Deze had het idee om de technologie stop te zetten omdat deze anders de aarde zou vernietigen. Osho heeft daar een klinkklare
reactie op en biedt zijn eigen alternatief.

The Rebellious Spirit is als (tweedehands) boek en als audiobook verkrijgbaar via Internet.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.