Zarathoestra en de wijsheid van het lichaam

Een passage uit een onlangs verschenen toespraak op Osho TV: Zarathustra.


Zarathustra staat alleen te midden van de grote leermeesters van de wereld die niet tegen het lichaam is, maar voor het lichaam. Al de andere leraren zijn tegen het lichaam, en hun redenering is dat het lichaam een hindernis is voor de groei van de ziel, het lichaam is een barrière tussen jou en het goddelijke. Dit is absolute nonsens.
Zarathustra is misschien de gezondste leraar die we gekend hebben. Hij wil niets te maken hebben met enig soort nonsens. Zijn benadering is pragmatisch en wetenschappelijk. En hij is de eerste die over het lichaam onderricht, de mensheid leert dat tenzij je van het lichaam houdt en tenzij je het lichaam begrijpt, je spiritueel niet kunt groeien. Het lichaam is de tempel van je ziel.

Het dient jou je hele leven zonder er iets voor terug te vragen. En het is lelijk om het te veroordelen, want al die mensen die het lichaam veroordelen zijn wel uit het lichaam geboren. Ze veroordelen het lichaam door het lichaam. Ze hebben het leven door het lichaam, en toch heeft de mensheid een erg gevaarlijke ideologie geaccepteerd: de splitsing tussen het lichaam en de ziel – niet alleen een splitsing, maar hen lijnrecht tegenover elkaar gesteld, zodat je zult moeten kiezen, of het lichaam of de ziel. Het is deel van een grotere filosofie: materie en geest. Het lichaam is materie en de ziel is geest. En al deze die het lichaam veroordelen, die lichaam verachters, zijn op een ideaal gefocust: dat de wereld uit twee dingen bestaat, materie en geest.

Maar nu weten we niet alleen als logica, niet slechts door ervaring, maar ook door wetenschappelijk bewijs, dat er maar één entiteit is. Of je het materie noemt of je noemt het geest, maakt niet uit. Lichaam en geest, materie en energie, zijn een en hetzelfde. Het bestaan is geen dualiteit, het is een organisch geheel.

Maar er was een grondige reden om het lichaam te veroordelen: dat was hun manier om de ziel te prijzen, dat was hun manier om de immateriële energie te prijzen. Zonder het lichaam en de materie te veroordelen zou het wat moeilijker geweest zijn. Veroordeel het lichaam – het geeft je een goede achtergrond om de ziel te prijzen. Veroordeel de wereld en je kunt God prijzen. Maar ze zagen nooit een erg duidelijk feit, dat zij zelf altijd predikten dat God de wereld schiep. Als God de wereld had geschapen, dan was de wereld niets dan een verlenging van God. Zijn creativiteit. Het kan zijn vijand niet zijn.

Zarathustra heeft een erg helder inzicht en niemand was zolang geleden, twintig eeuwen geleden, in staat om te zien dat het lichaam een wijsheid van zichzelf heeft. Je merkt het elk moment, maar toch is de oude conditionering zo sterk dat het je niet toestaat de wijsheid van het lichaam te erkennen.

Meer: Zarathustra a God that Can Dance #8

Zarathustra, Zarathoestra of Zoroaster (Perzisch: زرتش Zartosht) was een Iraanse profeet en de grondlegger van het zoroastrisme, een godsdienst die tegenwoordig haar aanhangers vooral vindt onder de Parsi’s in India.
Volgens de legenden was de profeet een herder en leefde hij op het platteland. Rond zijn twintigste levensjaar ervoer Zarathustra een crisis en ging hij ronddwalen. Na tien jaar kreeg hij, gezeten aan de oevers van de Oxus (de Amu Darja) een visioen van God (“Ahura Mazda”).

Wikipedia.