Nieuw

Online Satsang met Milarepa en vrienden

Zondag 26 juli is er weer een uniek samenkomen van boeddha’s in een sfeer van muziek, stilte en feestvieren.  Om 18.15 precies begint de satsang op Zoom. Speciale gasten zijn dit keer Chandira uit Duitsland (keyboards en basgitaar), Harida uit Portugal (santoor), Nandin uit Canada (dwarsfluit), Milind uit India (bansuri), Sudananda uit USA (gitaar en zang) en Milarepa uit USA (gitaar en zang).
Vanaf 17.50 kun je de virtuele Boeddhahal betreden met de volgende link:
https://us02web.zoom.us/j/81781287772
 
Dit is hoe het werkt op je computer of laptop:
– Gewoon de link aanklikken.
– Die vraagt om naar de sessie te gaan (launch meeting) als je Zoom al geïnstalleerd hebt.
– Anders eerst Zoom downloaden en installeren (download and run Zoom).
Je kunt ook met je smartphone inbellen:
– Toets 020-7947345 of 020-2410288 in.
– Toets het ‘meeting number’ (dit is 81781287772) en sluit af met een #.

  Sudhananda

Een paar suggesties om de meditatie goed te laten verlopen:
1.     Zorg dat je bijtijds, op je gemak en in stilte klaar zit.
2.     Om 18.10 introduceert Milarepa de meditatie.
3.     Om 18.15 precies begint de meditatie met 3 belletjes en na precies een uur eindigt ze met 3 belletjes.
4.     Na afloop is iedereen welkom om te blijven voor het feestlied met Nandin, Sudhananda en Milarepa.  Je kunt meezingen, dansen of stilzitten, wat je wilt.
5.     Na het lied komt Milarepa voor de afscheids-namasté.
6.     De sessie blijft open tot 19.45 voor wie wil blijven relaxen en nagenieten.
7.     Alle microfoons zullen uit blijven staan behalve die van Milarepa om de introductie te geven. Het gaat erom met zijn allen een krachtig veld van stilte te creëren. Dat is het mooiste cadeau wat je jezelf kunt geven.
8.     Houd de ogen tijdens de meditatie gesloten en vermijd de verleiding om de galerij van vrienden af te blijven gaan. Dat kan een afleiding worden. Het is dus essentieel om tot aan de laatste belletjes je ogen dicht te houden. Daarna kun je ze openen en genieten van het zingen.
9.     De galerij blijft open staan maar je bent vrij om je eigen video aan of uit te zetten tijdens de meditatie. Je bent welkom om je video dan weer open te zetten voor het zingen en de namasté na afloop.

   Milarepa

De satsang duurt een uur en heeft verschillende fasen, die duidelijk aangegeven worden: belletjes aan het begin, stilte, muziek, stilte, Osho quote in Hindi, stilte, belletje en samen zoemen, stilte, Osho quote in het Engels, muziek, stilte, drie belletjes aan het eind. Na afloop een feestlied.
 
 Milarepa
One Sky Music

Het vluchtige geluk

Bliss (Gelukzaligheid)
Living Beyond Happiness and Misery (Leven voorbij blijheid en ellende).
 
In het boek ‘Bliss’ kunnen we het volgende lezen: Bliss wil niet zeggen dat we het over ‘happiness’ hebben. Happiness is wat iedereen zoekt en wat tamelijk oppervlakkig van aard is. Daarom is het ook geenszins vervullend en gaan mensen maar door met naar happiness te zoeken. Want het ene moment is het er en het volgende moment is het weer verdwenen.

Happiness is kortstondig, zo geeft Osho aan. Mensen snaaien dingen voor de neus van een ander weg en dat geeft ze een kick. Even ben je blij en weg is het weer. Datzelfde willen mensen ook met de diepste waarheid omtrent het leven doen. En het is in feite de mannelijke manier van doen: aanval en agressie, wegpikken en meenemen. Maar de vrouwelijke weg is een heel andere: overgave en diep in zichzelf gaan. Wetenschap is de mannelijke manier en religieus zijn is het pad van de vrouw.
Happiness is gecultiveerd, vervolgt Osho zijn uitleg. 
Happiness is zo vluchtig, omdat het in feite verborgen unhappiness is. Het is gecultiveerd. We zijn grootgebracht met het idee, dat we het kunnen oefenen om goed te leven, dat we geluk ‘klaar kunnen spelen’. Maar echt diepgaand geluk als Bliss kun je alleen laten gebeuren. Je kunt het leven spontaan haar gang laten gaan in je, zoals aan de wild fladderende vogels op het plaatje te zien is.

We gaan ervan uit dat het leven ‘maakbaar’ is en denken dan ook dat het er zo uit gaat zien als we ons dat voorstellen.
Maar hier reikt Osho ons een diepe wijsheid aan. ‘Alles wat je schept, is altijd kleiner dan jij. Een schildering kan niet grootser zijn dan de schilder op dat moment is. En als je geluk gaat scheppen, is het altijd jij die op de achtergrond aanwezig is, met alle ego trips, achterlijkheid en mind-chaos.’

‘Iedereen is op zoek naar geluk, zegt Osho, maar omdat ze in de verkeerde richting kijken – naar buiten – vindt niemand het echt. Echt geluk, gelukzaligheid, kan alleen binnenin worden gevonden. Het kan worden bereikt door de ‘vaardigheid’ te leren van het zich niet-identificeren met de mind.
Dit boek ‘Bliss’, over de oude wijsheid van de Shiva Sutras, legt uit hoe dit te doen. Deze soetra’s zullen de ideeën van mensen over hoe het leven geleefd kan worden uitdagen en verstoren, maar ze onthullen ook hoe gelukzaligheid al verborgen ligt in de verschillende ‘staten van zijn’ die we allemaal dagelijks ervaren: waken, dromen en slapen.
Osho laat zien hoe men zich kan losmaken van de verlangens en de gehechtheid van de mind die iedereen in dit leven in de val lokken en hen naar het volgende trekken. ‘Het begin van het menszijn gebeurt alleen wanneer we uit deze vicieuze cirkel komen die mind wordt genoemd.’

Meer, hele interessante aspecten van Geluk komen in dit boek aan de orde die een ware eyeopener zijn.
Het boek ‘Bliss’ is te koop op de tweedehands markt of te bestellen bij Amazon. Van een deel van het boek is ook een e-book verkrijgbaar.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Laatste dagen in India

In het laatste deel van het boek ‘DE ONWETENDHEID VOORBIJ – Een meditatiereis door Osho’s India’ gaat het over de treinreis vanaf station Jabalpur naar Mumbai en over de rit per riksja naar het luxehotel op Juhu Beach. Het is een breed en lang strand, waar Osho start met het geven van lezingen als hij net in Mumbai is komen wonen. Tenslotte gaat het over het vertrek naar de luchthaven in Mumbai en de lange reis naar Nederland terug. Het einde van een indrukwekkende reis.

Vertrek uit Jabalpur
Om zes uur zijn we op het station. We drinken er nog wat. Onze trein komt op tijd om tien over zeven. We hebben twee coupés: één voor vier personen en één voor twee. Het is er lekker koel vanwege de airco. Nog net voor we vertrekken, komt er een bezorger het perron opgerend met drie maaltijden voor ons. Anadi had dat geregeld via een appje aan zijn neef in Nederland. Ongelooflijk!

We slapen lekker in de trein. Om een uur of zes in de ochtend zijn we wakker en kijken een hele tijd naar buiten. Er is niet zoveel bijzonders te zien. Dan komt de verkoop op gang van allerlei dingen voor het ontbijt. Straatverkopers komen de trein in en bieden chai aan, krenten, brood, etc. Het smaakt heer­lijk.

Mumbai
Om twintig over twaalf komen we in Mumbai aan. We zijn nog niet uitge­stapt of er dringt zich een taxichauffeur aan ons op en vraagt waar hij ons naar toe kan brengen. Binnen korte tijd staan er wel vijf chauffeurs. Het on­derhandelen met Anadi begint. Uiteindelijk wordt besloten dat wij ieder met onze eigen koffers naar het einde van het station lopen en dat twee taxi’s ons naar het hotel brengen aan Juhu Beach. Dit is een wat luxer en rustiger ge­deelte van deze drukke wereldstad. Eenmaal bij de taxi’s ontstaat er ruzie. Wel vijftien chauffeurs krijgen het met elkaar aan de stok omdat elk van hen ons naar het hotel wil brengen. Anadi weet de groep slechts met moeite te kalmeren. Uiteindelijk is de strijd beslist en rijden we opgelucht weg.
Het is zoals altijd vreselijk druk op de weg. En een ongelooflijk lawaai. De taxi schiet overal tussendoor. Strepen op de weg bestaan niet. Langs de weg weer een ongekend aantal stalletjes waar van alles verkocht wordt. Ik word er doodmoe van en ben blij als we op de plek van bestemming aankomen: Hotel Emerald in Juhu, niet ver van het vliegveld. Het hotel is een verademing. Heer­lijk al die luxe.

Mumbai: Juhu Beach.

We frissen ons even op en gaan dan met z’n allen naar Juhu Beach tegen­over het hotel. We strijken neer op het terras van Hotel Sea Princess. We drin­ken sap uit een echte kokosnoot en kijken naar alles wat er op het strand gebeurt. Anadi vertelt dat Osho hier begint met het geven van lezingen, nadat hij in Mumbai is komen wonen.

Meer: Laatste dagen in India

Online Opleiding OSHO® Meditatiebegeleider

Over 2 weken begint de Nederlandstalige Online Opleiding OSHO® Meditatiebegeleider met Garimo Ackermann en Sudheer P.Niet. Vrijdag 31 juli tot zondag 2 augustus.
Garimo heeft jarenlang gewoond in Osho’s communes in India en Oregon en zij is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de opleiding tot meditatieleider. Er ligt een grondig onderzoek ten grondslag aan de cursus, Osho heeft zijn meditaties ontwikkeld met heel specifieke bedoelingen. 
Sudheer neemt een jarenlange ervaring mee in het geven van  workshops en trainingen in OSHO meditaties en meditatieve therapieën. Beide zijn verbonden aan de OSHO Multiversity in Pune.


Garimo                                                                                     
Sudheer

Voor iedereen die op zoek is naar persoonlijke groei is de opleiding een uitgelezen kans om jezelf te verdiepen in Osho’s unieke actieve meditaties, die speciaal zijn ontwikkeld voor onze snelle gestresste Westerse wereld. 
De opleiding gaat via Zoom gegeven worden. Wie nog niet helemaal vertrouwd is met Zoom kan van tevoren worden ingewerkt in de werking van het programma.
Voor meer informatie: info@vrienden-van-osho.nl.

Als je mediteert gaan er dingen gebeuren. Veel gaat gebeuren tijdens je eigen meditatie, maar het allergrootste gebeuren komt pas wanneer je meditatie aan iemand anders kunt bijbrengen.    Osho.

Een virtuele ontmoeting van Boeddha’s

Voor de OSHO Full Moon Celebration begin deze maand kwamen er 1250 inschrijvingen uit 81 landen, waaronder het Vaticaan. Een buitengewoon begin voor de lancering van het nieuwe platform Osho International Online. 
Een veelomvattend programma van meditaties, cursussen, trainingen en sessies wordt nu opgestart, met deze maand drie cursussen:
OSHO No Mind 19-25 juli met Sudheer
OSHO Talking To Your Body Mind 22-28 juli met Satsanga
OSHO Self Hypnosis 24-30 juli met Anil.

In deze veranderende tijden is er nooit zo’n goed moment geweest om naar binnen te gaan om jezelf te vinden. Nog nooit is er overal ter wereld zoveel ineens veranderd en is het harder nodig geweest om voor onze innerlijke wereld te zorgen zodat we ons niet verliezen in wat er buiten ons gebeurt.
Zelfs als je al lang hebt gemediteerd kun je deze tijd ervaren als een uitdaging die je dreigt te overspoelen. Het goede nieuws is dat je gemakkelijk de doorbraak kunt maken naar een evenwichtigere, harmonieuzere manier van leven. 
Het mooie van deze online cursussen is bovendien dat je deze deelt met Osho vrienden van over de hele wereld – een virtuele ontmoeting van Boeddha’s.
 

There is a field…

Marita Coppes is een kunstenares en schrijfster uit Zutphen. Samen met een vriendin runt ze een vertelschool. Dit verhaal stond vorig jaar op haar blog en nu ook in Osho News. maritacoppes.nl

Toen ik negen jaar oud was schreef ik de Indiase guru Bhagwan, die later Osho werd genoemd, een boze brief. Ik vond dat hij mijn vader had afgepakt en als hij hem kon afpakken, zo dicteerde mijn kinderlijke logica, kon hij hem ook weer terugsturen. Maar toen ik ouder werd leerde ik dit: het was mijn vaders vrije wil geweest zijn leven in te richten met Osho in het middelpunt en daarvoor het samenleven met zijn gezin op te geven.
Negen jaar later wilde ik naar de ashram van Osho, in India. Ik wilde uitvinden wat mijn vader had bewogen om een ‘swami’ te worden. Mijn directe omgeving was niet gecharmeerd van het plan. Als een ‘oranje sekte’ een man kon ontwortelen uit zijn burgermans bestaan als echtgenoot, kostwinner en vader, wat betekende dat voor een jonge vrouw die net van de Havo kwam? Na veel slapeloze nachten, waarin de stemmen van de omgeving innerlijke stemmen werden, besloot ik toch dat ik mijn eigen mening over mijn vader wilde vormen en ging.

De ashram in Poona leek op een paleistuin, midden in de ‘stadse jungle’. Boeddha moest ooit zo’n zelfde paradijselijke stadstuin ontvluchten om de oorzaak van het lijden te kunnen doorgronden en ik keerde ernaar terug om mijn jeugd met een ontbrekende vader te begrijpen. Ik had zoveel vragen, waarom moest dit zus en waarom moest dit zo? Waarom deed je dit zus en dat zo? Maar al die vragen hielden me ook kritisch aan de zijlijn, en daarmee nog altijd loyaal aan iedereen die ook zo naar mijn vader keek.
De werkelijke ontmoeting vond plaats in de stiltes die tussen ons vielen toen we door India gingen reizen. We verkenden Goa per brommer, Kerala per boot, we zaten vierendertig uur in een trein naar Calcutta, stonden doodsangsten uit in een bus naar Nepal en logeerden met kamelen in de woestijn van Rajasthan.
Er ontstond een veld waarover Rumi het volgende zegt: 

          ‘Between wrongness and rightness
          there is a field.

          I will meet you there.’

Meditatie is plezier!

 In de OSHO TIMES  spreekt Osho in een aantal weergaven over de speelsheid, het vreugdevolle, het plezier van meditatie. Het zijn samenvattingen uit Osho boeken. Het voelde voor mij weer als iets moois, temeer ook omdat plezier en speelsheid inmiddels een plekje hebben gekregen in mijn dagelijks leven.
 Op internet staan, vanuit onze Westerse wereld, velerlei typeringen van meditatie. Het zijn weergaven die in de kern vaak en overwegend gericht zijn op ‘doen,’ terwijl, zoals Osho aangeeft, meditatie iets is voorbij de mind. 
Die prachtige, essentiële weergaven van de visie van Osho kunnen een mooie stimulans zijn als mediterenden ze even kunnen doorlezen op een rustig plekje in de meditatiecentra in ons land.
Hieronder de visie van OSHO en aansluitend enkele weergaven uit onze denkwereld.

Meditatie is geen serieuze zaak
Mensen blijven heel serieus over meditatie praten. Maar meditatie is geen serieuze zaak. Het is niet als werk; het is meer als spel.
Spel is gewoon plezier. De activiteit gaat nergens heen; het is niet gemotiveerd. In plaats daarvan is het ZUIVERE, STROMENDE ENERGIE.
Miljoenen mensen missen meditatie omdat het een verkeerde associatie heeft aangenomen. Het ziet er serieus uit, drukt somberheid uit, heeft iets van de kerk in zich, ziet eruit alsof het enkel voor mensen is die dood zijn of bijna dood. Een echt meditatief persoon is speels. HET LEVEN IS PLEZIER voor hem; het leven is een leela, een spel. Hij geniet er enorm van. Hij is niet serieus. Hij is ontspannen. Voor meditatie is elk moment het juiste moment – je moet alleen maar ontspannen en speels zijn.
Denk alsjeblieft niet aan meditatie als serieus. Het is een hele speelse activiteit. Maak het zo licht als mogelijk. Het moet geen last op je hart zijn. Het moet je VLEUGELS  geven om te vliegen in de lucht. Het moet geen Himalaya gewicht worden op je ziel.
De maatschappij kan TOTAAL GETRANSFORMEERD zijn als kleine kinderen gaan mediteren. Zij zijn niet serieus dus zij zijn helemaal klaar voor meditatie. Zij zijn vreugdevol, speels. Zij pakken alles op met plezier.

Meditatie is plezier!
Zelfs het woord lijkt met meditatie absurd – meditatie en plezier. Door de eeuwen heen is je geleerd naar de kerk te gaan en serieus te worden. Neem een lang gezicht aan en dan zie je eruit alsof je in de kerk bent. Lach niet, dans niet, wees niet speels – het is een serieuze kwestie. Je staat tegenover god. Deze god lijkt op een of andere manier heel vreemd te zijn. Hij kan geen gelach toestaan, geen dans, geen liefde, geen vreugde.
 Hier met mij moet je een nieuwe taal leren: meditatie is plezier, gebed is liefde en lachen; en de tempel, de kerk, is de plek om vreugde te hebben, de plek om dronken te zijn met het leven; de plek om te dansen en handen vasthouden, de plek om te delen wat het bestaan je gegeven heeft, de plek om volledig opgenomen te zijn in het moment. Word als kleine kinderen – DANSEN, ZINGEN, GILLEN.
Maak NOOIT je meditatie tot een serieuze affaire; anders ga je het missen. Wees er speels mee. Ik ben de eerste persoon die dat zegt. Alle godsdiensten hebben je gezegd serieus te zijn. Daarom hebben ze miljoenen mensen gedood, hun spiritualiteit verwoest, ze gespannen, angstig gemaakt – gedomineerd, ziek tot aan de dood. In de poging om hun innerlijk zijn te vinden, hebben mensen allerlei onnodige ascetische praktijken toegepast, wat niets anders is dan masochistische marteling.
Ik leer je speelsheid. Wat is de haast? En wat is de ernst? Wees gewoon speels, licht van gewicht.

Meditatie is speels
Een speels moment is natuurlijk een meditatief moment. En meditatie gebeurt nooit bij serieuze mensen. Het gebeurt nooit bij mensen die te gewichtig zijn. Wees een beetje dwaas; dat helpt.  Dat geeft je dan wat smaak in je leven.
Meditatie is iets aan de mind voorbij. En de eerste stap is er speels mee zijn. Als je er speels mee bent, kan de mind je meditatie niet vernietigen. Anders zet hij het om in WEER EEN EGO TRIP. Je gaat dan denken: ‘Ik ben een grote mediterende. Ik ben heiliger dan andere mensen. De hele wereld is gewoon werelds – ik ben religieus, ik ben deugdzaam.’
Dat is wat gebeurde met duizenden zogenaamde heiligen, moralisten, puriteinen: zij spelen gewoon ego spelletjes, subtiele ego spelletjes.
Ik wil de wortels ervan doorsnijden vanaf het allereerste begin. Wees er speels over. Het is een lied dat gezongen moet worden, een dans die gedanst moet worden. Pak het op als plezier en je zult verbaasd zijn: als je speels kunt zijn over meditatie, groeit meditatie met grote sprongen.
Als je de hoedanigheid begrijpt die meditatie voortbrengt, dan WAT JE OOK DOET  kan een techniek worden. Wees speels, vier het, verheug je erop. Ga er zo diep in dat de tijd ophoudt.

Als contrast op Osho’s visie op meditatie zijn hier een paar typeringen weergegeven die te vinden zijn op internet websites:
Betrachting, bezinning, overleg. Bron: genealogie.hcc.nl
Iedere vorm van zich richten, ademhaling of contemplatieve methodes, ontworpen om een verhoogde staat van bewustzijn en/of verlichting te bereiken. Bron: biotherapie-praktijk.com
Meditatie is een vorm van spirituele oefening. Vele religies en geloofsstromingen kennen de meditatie in een of andere vorm. Bron: nl.wikipedia.org
Overweging, beraadslaging. Bron: historici.nl
Spirituele bezigheid waarbij men zich diep concentreert. Bron: nl.wiktionary.org
Meditatie is een eeuwenoude techniek om de geest, de gedachten tot rust te brengen. Men kan op vele manieren een meditatie beleven of beoefenen. Het doel is altijd om innerlijk tot rust te komen, om de innerlijke vrede te vinden. Bron: alternatievegids.com
 
Een bijdrage van Prem Abhay
 

Amerikaans TV interview met Modita

Modita is  door een Amerikaanse TV zender geïnterviewd over haar boek:
‘Depressie, een Opstap naar Geluk’.
Het interview was met Matt Nappo van Minddog Reality TV,  ingeleid met het tromgeroffel van de muziek en een vurige introductie.


Engelse uitgave. Boek is ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Modita: ‘Hij stelde diepgaande vragen vanuit een authentieke interesse en het was heerlijk om te mogen vertellen over wat ik belangrijk heb gevonden in de intense reis door de depressie heen. Matt’s vragen maakten me scherp en zetten me aan opnieuw contact te maken met wat zo wezenlijk is om door de grauwe tunnel van de depressie heen te komen.
Ik ben uitgenodigd voor een volgend interview.’


Modita heeft ook een nieuwe website.

Luister naar: Audio podcast.
Of kijk naar: Video op Youtube. 

Osho Online: de toekomst van samen mediteren

Dit weekend werd de Osho Full Moon Meditation Day online gehouden. Een hele dag met meditaties, van dynamic in de vroege ochtend tot een feest met muziek en soefi gedichten in de avond. 28 mensen uit 11 landen hebben deze dag gezamenlijk in één week georganiseerd. Er waren 1230 inschrijvingen uit 81 landen en 741 deelnemers uit 63 landen. Het was mogelijk om vertaling van de meditatie-instructies te krijgen in het Japans, Russisch, Zweeds, Duits, Spaans, Portugees, Hindi en Nederlands. Tussen de meditaties door was het mogelijk om in zogenaamde ‘Breakout Rooms’ andere deelnemers te ontmoeten. Zoom biedt daarvoor de mogelijkheid, je ziet op je scherm allerlei kleine schermpjes met andere deelnemers en je kunt ook met bekenden praten of chatten via een chat-knop. 
Vatayana van Global Connections in Pune, die het initiatief voor het event had genomen, kreeg een heleboel mails van waardering. Een jonge sannyasin had de dag als een ongelooflijke ‘boost’ ervaren. Het experiment was boven verwachting geslaagd, het is de bedoeling dat er  in de toekomst meer van dit soort gelegenheden komen.

 Teerth Park in Pune  

Eind van deze maand begint, ook via Zoom, online de Opleiding OSHO® Meditatiebegeleider met Garimo Ackermann en Sudheer P.Niet. Vanwege de corona-beperkingn kan deze nog niet in Osho Wajid in Den Haag worden gehouden. 
Deze driedaagse cursus is een gelegenheid om je te verdiepen in Osho’s revolutionaire actieve meditaties. Deze zijn speciaal ontworpen voor de mens van tegenwoordig, die in een wereld leeft met veel meer stress dan vroeger. De actieve meditaties zijn ook een geweldige aanvulling op traditionele technieken als yoga en mindfulness.

Wees je er ten volle van bewust dat je een techniek begrijpt, voordat je ermee begint. Iedere techniek heeft ten doel een revolutie in jou te ontketenen. Probeer allereerst de techniek echt goed te begrijpen.  Osho.

Osho krijgt uitnodiging voor Mumbai

Dit deel 12 van het boek ‘DE ONWETENDHEID VOORBIJ – Een meditatiereis door Osho’s India’ vertelt over Jabalpur. Daar staat een prachtige Jaïn tempel, de Pisanhari Ki Madiya tempel. Osho houdt daar zijn eerste toespraak. Hier  ontmoet hij een voor hem onbekende man, de secretaris van Prasad, één van de rijkste mannen van India, die hem uitnodigt om naar Mumbai te komen.
 
We komen op een prachtige binnenplaats. Anadi wijst ons op een plek links ervan en vertelt dat Osho op die plek begint te spreken tot een gehoor van tien à vijftien mensen. Omdat Osho geboren is in een jaïn familie, begint hij zijn werk in deze jaïn tempel. Van hieruit wordt Osho bekend in heel India. Opvallend is dat niets op deze plek hieraan herinnert.

Jabalpur Pisanhari: het binnenplein waar Osho zijn eerste lezingen hield.

 Ik haal hier Anadi’s woorden aan: In de begintijd is Osho alleen bekend in Jabalpur en omgeving. De jaïn gemeenschap bestond hier uit tien tot vijftien mensen, die in de tempel bij elkaar kwamen. Op een gegeven moment was er een conferen­tie van de jaïns in de tempel. Osho was uitgenodigd om te spreken. Hij was nog jong, ongeveer achtentwintig jaar.
Na de conferentie daalt Osho de trap af naar de voet van de heuvel. Daar zat een oude man van een jaar of zestig, zeventig op hem te wachten. Hij had een deken om zich heen geslagen, maar hij wierp die op de grond voor Osho om op te zitten. Hij zegt: ‘Alsjeblieft, ga een paar minuten zitten.’ Maar Osho zegt: ‘Het is zo koud hier, het is niet nodig dat je je deken hier neerlegt, ik kan op de vloer zitten.’ De man zegt: ‘Alsjeblieft, weiger niet, ga even vijf minuten zitten. Ik heb de premier horen spreken, alle politici, alle bekendheden van India, ik hoorde Gandhi, maar de manier waarop jij praat, heb ik nog nooit van mijn leven gehoord. Wat doe je in Jabalpur? Accepteer mijn verzoek en kom naar Mumbai. Weiger het niet. Kom alsje­blieft, laat me weten wanneer je komt. Ik zal alles regelen. Kom naar Mumbai. Daar is een grote conferentie van de jaïns en ik zou het fijn vin­den wanneer je daar zou spreken.’ Osho kent de man niet, maar later ont­dekt hij dat hij de secretaris is van Prasad. Net als Tata en Birla behoorde Prasad in die dagen tot de drie rijkste mannen van India.

Meer: Osho krijgt uitnodiging voor Mumbai