Op Osho TV gaat het over het belang van de priesters en de politici om de mensheid dom te houden en mensen als Boeddha, Socrates en Osho (mond)dood te maken:
I Celebrate Myself #5 deel 1.
Het is erg makkelijk om een Gautam Boeddha te doden. Iedere idioot kan dit, in feite kan alleen een idioot dit doen. Maar dat bewijst niet dat het denkbeeld van religiositeit van de idioot correct is, noch bewijst de dood van een Gautama Boeddha dat zijn filosofie verkeerd is.
In feite doet het juist het tegendeel. Het bewijst dat de onbewuste en achtergebleven mensheid, waar al de religies verantwoordelijk voor zijn, een enorme armoede heeft aan filosofie, aan argument, aan een culturele en beschaafde dialoog. En het gaat terug, tot zover je kunt kijken.

La mort de Socrate (Watteau).
Socrates is vergiftigd – dat was niet een argument tegen zijn filosofie – vergiftigd door de massa. De reden? De reden was: ‘Hij vernietigt onze religie en moraliteit, en bederft de jeugd.’ Socrates was een van de meest intelligente mensen die ooit op aarde rond hebben gelopen.
En iemand die intelligent is kan nooit een op god georiënteerde religie ondersteunen, of een door god gedicteerde moraliteit, want het komt van de priesters, niet van god. De priester is geïnteresseerd in het zo achterlijk mogelijk houden van de hele mensheid. Dat is het wat hem machtig maakt, heiliger, hoger en meer superieur.
Er zijn twee manieren om superieur te worden: een is om je bewustzijn te ontwikkelen en een Boeddha te worden; de andere is om de hele mensheid achterlijk te houden zodat je hoger lijkt dan zij. Ik moet denken aan een kleine anekdote over een van de belangrijkste keizers van India, Akbar.
Hij was een moslim, maar geen fanatieke, en hij verzamelde aan zijn hof allerlei religieuze mensen, van verschillende religieuze achtergronden. Hij had aan zijn hof alle intelligente mensen van het land, zonder enig onderscheid van religie of kaste.
Op een dag kwam hij naar het hof en vroeg aan zijn wijze mensen aldaar: ‘Ik probeer een probleem op te lossen en ik heb jullie hulp nodig.’
En toen trok hij een lijn op de muur en vroeg deze mensen: ‘Kun je de lijn korter maken zonder hem aan te raken?’
Kennelijk kun je een lijn niet korter maken zonder er aan te komen, dus stonden ze allemaal met de mond vol tanden. Elk hof had in het verleden gewoonlijk een man met een enorm gevoel voor humor, zodat het hof in balans blijft, het wordt niet te serieus, gespannen, excessief.
Birbal was Akbar’s man met gevoel voor humor. Hij stond tenslotte op, ging naar de muur en trok een grotere lijn onder de lijn die Akbar had getekend en maakte deze korter zonder hem aan te raken.
De priesters hebben op allerlei manieren getracht de intelligentie van de mensheid zo laag mogelijk te houden. Dat is hun manier om zichzelf heiliger en hoger te laten zijn. Als ieders bewustzijn, intelligentie en alertheid begint te groeien, zal dat alle ficties betreffende god, hemel en hel vernietigen, en dat zal een eind maken al de zaken van de priesters over de hele wereld.
Miljoenen en miljoenen priesters zijn alleen maar parasieten. Tenzij we ons van de priesters bevrijden, is het erg moeilijk om van god los te komen. – ze zijn beiden erg diep verbonden. Het is makkelijk van god los te komen als er geen priesters zijn, want god bestaat niet, maar de priester bestaat wel.
Het zijn de priesters die je mind hebben geprogrammeerd als christen, als hindoe, als mohammedaan, in de naam van god. En dit gaat al eeuwenlang zo door. Zoals ik het zie denk ik dat de mensheid een mentale leeftijd heeft van niet meer dan zeven jaar. In Amerika, waar onze commune werd vernietigd door de fundamentalistische christenen – Ronald Reagan is zelf een fundamentalistische christen, een fanatiekeling.
En de enige reden om de commune te vernietigen was dat ze niet konden tolereren dat een commune zonder god zo gelukkig, zo vreugdevol kon leven, zingend en dansend en het leven vierend zonder enige angst, zonder enig gebod, zonder enig schuldgevoel.
De procureur-generaal, Ed Meese, gaf het op een persconferentie toe. Toen ze mij al hadden uitgewezen, gaf hij toe dat ik geen enkele misdaad had begaan, maar ik moest verbannen worden. Hij zei: ‘Het was onze prioriteit om de commune te vernietigen, maar zonder het deporteren van Rajneesh zouden we niet in staat geweest zijn om de commune te vernietigen.’
Waarom was het een prioriteit voor hen om de commune te vernietigen en mij van vierendertig absoluut denkbeeldige misdaden te beschuldigen?
In feite begingen zij een misdaad tegen vijfduizend mensen die gewoon de eeuwenoude slavernij ontsnapt waren en hun waardigheid en vrijheid verklaarden. Dit was onverdraaglijk. Mensen die hun onafhankelijkheid en vrijheid afkondigden? Hun waardigheid en hun prestige en hun trots? Hun individualiteit? Dit kon niet worden getolereerd door fanatieke, zogenaamde religieuze personen.
Ik had op een persconferentie gezegd dat in Oregon, waar de commune was gevestigd, de mensen achterlijk waren. Alle politici waren boos; heel Oregon was boos. En uiteindelijk besloot de universiteit van Oregon een onderzoek te doen – want dat is de enige beschaafde manier om te bewijzen of ik gelijk had of niet. En hun conclusies zijn enorm waardevol.
Ze deden steekproeven onder de bevolking van Oregon, en ze deden een onderzoek in de commune. Ze stonden voor een raadsel. Ze kwamen erachter dat de gemiddelde mentale leeftijd van de mensen in Oregon zeven jaar was, en de gemiddelde leeftijd van de sannyasins veertien jaar – dubbel die van de mensen uit Oregon.
En ik denk niet dat als we de hele mensheid meerekenen, de mentale leeftijd meer dan zeven zal zijn. Het zal minder dan zeven jaar zijn, want miljoenen mensen zijn nog veel meer achtergebleven dan die uit Oregon. Wanneer het gemiddelde wordt genomen, kan het uitkomen op drie en een half op zijn hoogst.
Mensen zijn in deze slavernij gehouden alleen maar zodat een paar mensen superioriteit konden genieten. Kennelijk zullen deze mensen van die superioriteit genoten hebben – de brahmanen, de priesters, de ayatollahs, de imams, de rabbijnen, de pausen – niet makkelijk toestaan dat mensen zich onafhankelijk verklaren.
Je moet dit heel goed begrijpen. Mijn hele werk hier is om je vrij te laten zijn en totaal onafhankelijk van alle gevangenissen – religieus, nationaal, raciaal. Alleen dat zal maken dat je het leven gaat vieren. Je vrijheid zal je de ruimte geven om te dansen, te zingen, te vieren. Mijn visie van religiositeit is dat van een volkomen festiviteit, een enorme vreugde in het leven, in liefde, in creatieve daden.
Dit is mijn manifest, het Zen Manifest.
Meer: I Celebrate Myself #5 deel 1
Afbeelding: Wikimedia Commons