Nieuw

Schilderkunst

Je kunt op twee manieren schilderen.
Je kunt schilderen om te concurreren met andere schilders;
je wilt de grootste schilder ter wereld zijn,
je wilt een Picasso of een Van Gogh zijn.
Dan zal je schilderkunst tweederangs zijn,
omdat je mind niet geïnteresseerd is in het schilderen zelf;
ze is erop uit om de eerste, de allergrootste schilder ter wereld te worden.

Je verdiept je niet in de schilderkunst.
Je geniet er niet van, je gebruikt het alleen als een opstapje.
Je bent op een egotrip.
En het probleem is: om echt een schilder te zijn,
moet je het ego volledig loslaten.
Om echt een schilder te zijn, moet het ego opzij worden gezet.
Alleen dan kan God door je heen stromen.
Alleen dan kan hij je handen en je vingers en je penseel gebruiken.
Alleen dan kan er iets van buitengewone schoonheid ontstaan.

Osho

Afbeelding: www.meera-art-foundation.com

Van jezelf houden

Eerst moet je leren van jezelf te houden,
want alleen als je van jezelf houdt,
kun je van de ander houden.


Je moet zoveel van jezelf houden dat de liefde over begint te stromen.
Misschien is dat waar je nu bent; je hebt de ander nodig.
Dat is de tweede fase van liefde.

Van de ander houden is een moeilijke zaak.
Van jezelf houden is simpel.
Want de ander hoeft niet bij je te passen,
hoeft niet aan je verwachtingen te voldoen;
de ander kan machtsspelletjes gaan spelen,
ego-spelletjes, van alles en nog wat.

En je zal genoeg liefde nodig hebben
om niet gedomineerd te worden,
om niet vernietigd te worden door de ander;
anders vernietigt de ander het altijd.

Osho

Het leven een goddelijk geschenk


Probeer het leven te zien als een goddelijk geschenk.
Het is van onschatbare waarde.
Alleen al het feit dat we bestaan is een zegen,
maar door onze klagende en mopperende mind
zien we nooit de schoonheid die er al is.
We zien nooit de rijkdom die ons al is overhandigd.

Osho

Image by Gerd Altmann from Pixabay.

Vrienden van Osho duinwandeling

Duinwandeling 
Start: Bezoekerscentrum Kennemerduinen
Zeeweg 12, Overveen.

Zaterdag 24 januari 10.30.

Ik ben Mudra Knook, voor insiders Swami Prem Sagarmudra. Ik vind het leuk om een activteit te organiseren voor sannyasins en vrienden van Osho. Zorba the Buddha is al een tijdje dicht en het is vandaag de dag niet meer zo vanzelfsprekend om sannyasins te ontmoeten, tenminste dat geldt voor mij. 
Daarom – gesteund door de Vrienden van Osho – wil ik een wandeltocht organiseren op 24 januari. Als wandelaar ben ik bevoorrecht om in Zandvoort te wonen, waar de natuur welig is en ruig en natuurlijk dicht bij zee.


Ik stel voor om bij het Bezoekerscentrum Kennemerduinen te beginnen en door te lopen naar Parnassia, een beroemde strandtent. Deze wandeling duurt ongeveer anderhalf uur. Dan kunnen we daar een lekker kopje koffie drinken en dan ofwel de wandeling vervolgen of terug gaan met de bus die daar in de buurt is.
Het begint om 11 uur en eindigt wanneer je wilt.
Natuurlijk is deze activiteit gratis en ook niet sannyasins zijn van harte welkom.
Komt allen de zee nodigt je uit..

Graag even een berichtje of je komt.
Dat kan per telefoon 06-12120768
of per mail p.c.knook@gmail.com

Image by Dutch Lady from Pixabay.

Een echt Osho vliegtuig

Osho is groot in India en Nepal. Er zijn veel meditatiecentra in steden over het hele land, regelmatig worden Meditation Camps gehouden en zelfs Prime Minister Modi staat positief tegenover Osho, al is het maar om politieke redenen.


Modi met Swami Arun in Khajuraho.

En nu is er zelfs een echt Osho vliegtuig…

Een berichtje van Donna:
‘Even een leuk nieuwtje…. over een echt Osho vliegtuig, met een foto op de de staart, zoals we dat in Rajneeshpuram hadden.

Flights will begin between Nepal and Malaysia from December 11th, featuring a picture of Sadhguru Osho. BB Airways is owned by Osho’s sannyasi, Shri Bhavan Bhatt. 

Vanaf 11 december Osho’s birthday zijn er vluchten van Nepal naar Maleisië in een Osho vliegtuig, foto op de staart van de machine…..fantastic!!!!!’

De angst voor de dood

Op Osho TV een vraag over de angst om onbewust te sterven:
Sermons in Stones #18 vraag 2.

Een paar dingen… ten eerste bestaat er geen dood als zodanig. Dood is de grote illusie, want het gebeurt altijd bij de ander, het gebeurt nooit bij jou, dus kijk je er altijd van de buitenkant tegenaan.

… enkel een revolutie kan je vrijmaken van de angst voor de dood. Overigens heb je bij je geboorte de dood ervaren, dus heb je er enig idee van. Je verloor je paradijs. Je geboorte is misschien een periode van viering geweest voor anderen maar niet voor jou. Voor jou was het een vreselijke ervaring.

En wanneer je weer aan de dood denkt, is het heel natuurlijk te concluderen dat de komende dood een omvangrijker verschijnsel zal zijn dan de dood die je kende bij je geboorte. Je hebt maar negen maanden in de baarmoeder geleefd en wat voor leven was het? Hoewel het comfortabel was, luxueus, was er geen avontuur, geen verandering; je vegeteerde bijna.

Gedurende zeventig jaar leef je, ervaar je vele dingen, en dan komt opnieuw de dood. Dat is de cirkel die rond wordt – je komt terug bij hetzelfde nulpunt waar je je leven begon. Deze dood die voor je opdoemt, lijkt gevaarlijker, want nu ben je ervaren. Je hebt honger gezien, verhongering, dood, en het veroorzaakt een diepe angst: ‘Op een dag zal ik er niet meer zijn om de zon te zien opkomen. De zon zal blijven opkomen en de bloemen zullen blijven bloeien, en de sterren zullen er altijd zijn, wachtend aan de hemel, wachtend, maar ik zal nooit meer terugkomen.’ De dood vernietigt al je zintuigen.

Je hebt een paar momenten van schoonheid geproefd, enkele momenten van liefde, enkele momenten van vreugde – maar een paar momenten, maar een enkel moment van vreugde is genoeg, en gelijk aan de eeuwigheid want op het moment van vreugde vergeet je de tijd.

Je angst is ieders angst. En omdat je de dood van buitenaf waarneemt, veroorzaakt dat het hele probleem. De mens sterft niet, want niets sterft. De dood als zodanig heeft nooit plaatsgevonden.

Meer: Sermons in Stones #18 vraag 2

Image by Fifi from Pixabay.

De kunst van het sterven is ook de kunst van het leven

Terwijl je leeft, wees dan zo levendig
dat zelfs de dood je niet kan doden wanneer die komt.
Een echt levend persoon overstijgt de dood.

De dood overkomt alleen dode mensen.
Ik herhaal: de dood overkomt alleen dode mensen.
Alleen mensen die al dood zijn, worden door de dood getroffen.
Een echt levend persoon overstijgt de dood, gaat boven de dood uit.
De dood komt, maar mist zijn doel.

Hoe kun je iemand als Boeddha doden?
Hoe kun je iemand als Jezus doden?
Hoe kun je Krishna doden met de fluit aan zijn lippen?
Onmogelijk. De dood zelf zal om hem heen gaan dansen!
Zijn leven is zo uitbundig dat de dood zelf verliefd op hem zal worden.

Osho

Image by Agung Setiawan from Pixabay.

Rani Willems 1951-2025

Rani is op woensdag 3 december heengegaan.
Ze was al een paar weken aan het wegglijden
en heeft uiteindelijk in de vroege ochtenduren
stilletjes haar weg gevonden.

Van haar website:

Tussen 1981 en 1986 studeerde ik aan een therapeutisch centrum in Nederland bij Denny Yuson, waar ik in 1986 afstudeerde als Humaniversity-therapeut. Ik was nu veel beter toegerust en leidde verschillende groepen op het gebied van lichaamsbewustzijn, emotionele ontlading en relaties, evenals een gezondheidscentrum voor holistische genezing. Op persoonlijk vlak had ik nog steeds geen gemoedsrust, waardoor ik weer op zoek ging naar een meditatieleraar. Die vond ik in Osho, een Indiase mysticus.

Ik ging naar India om meditatie te studeren aan de Multiversity in Pune, waar ik ook veel extra trainingen gaf op het gebied van humanistische psychologie (cursussen in Primal, Co-dependency, Zen Koans, Tantra en enkele meer esoterische benaderingen).

In 1998 had ik een groot inzicht in de ware aard van mezelf en de wereld. Ik ontdekte het rijk van het zijn, van non-dualiteit. Dit veranderde me voor altijd, het opende mijn ogen op zo’n enorme manier dat ik daarna nooit meer dezelfde was. Ik realiseerde me dat alles één is en dat we allemaal één zijn.

Meer: Rani Birgit Willems.

Rani was heel bijzonder voor mij, ik heb veel geleerd van onze relatie.
Ze zal altijd een plekje in mijn hart hebben. 
Narayani



Foto’s van Rani’s website en Narayani’s collectie. 

Het vermogen om alleen te zijn


Het vermogen om alleen te zijn
is het vermogen om lief te hebben.

Het lijkt misschien paradoxaal, maar dat is het niet.
Het is een existentiële waarheid:
alleen mensen die in staat zijn om alleen te zijn
zijn in staat om lief te hebben, om te delen,
om tot in het diepste van een ander door te dringen,
zonder de ander te bezitten,
zonder afhankelijk te worden van de ander,
zonder de ander te reduceren tot een ding,
en zonder verslaafd te raken aan de ander.

Ze geven de ander absolute vrijheid,
omdat ze weten dat als de ander weggaat,
ze net zo gelukkig zullen zijn als nu.

Hun geluk kan niet door de ander worden weggenomen,
omdat het niet door de ander wordt gegeven.

Osho

Image by Sasin Tipchai from Pixabay.

De poëzie van het vrouwelijke

Op Osho TV gaat het over de vraag: ‘Waarom is het nog steeds zo moeilijk voor mij de waarde van mijn vrouwelijke kwaliteiten te zien? Er is nog steeds iets in mij wat ze als zwak veroordeelt en een gevoel van niet in staat zijn te overleven. Kunt u alstublieft hier iets over zeggen?’ Zie: Sermons in Stones #17.


Het is de lange veroordeling van de vrouwelijke kwaliteiten dat diep in het bloed en merg van de vrouw is gegaan. Het is de samenzwering van de man om zich superieur te bewijzen naar vrouwen – – wat hij niet is. De man is zich diep van binnen bewust van het feit dat vrouwen iets hebben wat hij niet heeft. Op de allereerste plaats is de vrouw aantrekkelijk voor hem, ze ziet er mooi uit. Hij wordt verliefd op de vrouw, de vrouw wordt bijna een verslaving voor hem — en dat is waar de moeilijkheid begint. Het gevoel van afhankelijkheid naar vrouwen, wat elke man voelt, maakt dat hij op zo’n manier reageert dat hij de vrouw tot slaaf probeert te maken – – spiritueel een slaaf. Omdat ze mooi is, is hij ook bang… ze is niet alleen voor hem mooi, ze is mooi voor wie ook naar haar kijkt, wie ook met haar in contact komt.  Grote jaloezie ontstaat in het mannelijke egoïstisch chauvinistische denken.

Wat Machiavelli politici heeft aangeraden, heeft hij met vrouwen gedaan — Huwelijk is ook politiek. Machiavelli stelt voor dat aanval de beste verdediging is, en dat idee heeft de man eeuwenlang gebruikt, eeuwen voordat Machiavelli het als een basisgegeven in politieke sferen herkende. Waar ook een vorm van dominantie is, is aanval zeker de beste vorm van verdediging, je bent al terrein aan het verliezen; je hebt jezelf al als de verloren partij geaccepteerd. Je bent jezelf alleen maar aan het beschermen.
In India zijn honderden indringers gekomen — kleine groepjes maar ze hebben dit enorme land, wat een subcontinent is, overwonnen, het is een wereld op zich.  Tegen het einde van deze eeuw zal één op de vier Indiaas zijn. Het is één vierde van de mensheid. Er zijn in dit land heilige geschriften zoals manusmriti, vijfduizend jaar oud, die suggereren dat het absoluut noodzakelijk is om je vrouw van tijd tot tijd een flink pak slaag te geven, als je vrede in je huis wilt hebben. En zo heeft zij geleefd, in verschillende culturen, verschillende landen, maar haar gevangenschap is bijna hetzelfde geweest. En omdat de man zich als superieur wilde bewijzen …. Onthoud, het betekent dat je het niet bent   wanneer je jezelf steeds wil bewijzen. Ware superioriteit heeft geen bewijs nodig, geen blijk, geen getuige, geen argument. Ware superioriteit wordt door eenieder met enig intelligentie onmiddellijk herkend. De ware superioriteit heeft zijn eigen magnetische kracht.

 Omdat de man de vrouw heeft veroordeeld — ze moesten haar wel veroordelen om haar onder controle te houden – tot lager dan mens-zijn hebben ze haar bijna gereduceerd. Welke angst heeft de man hiertoe aangezet? Want het is je reinste paranoia… De man vergelijkt continu en bevindt de vrouw superieur. Bijvoorbeeld, een man is erg inferieur in het bedrijven van de liefde met de vrouw omdat hij per keer maar één orgasme kan hebben, terwijl de vrouw tenminste een half dozijn kan hebben, een keten — meervoudig orgasme. De man voelt zich uiterst hulpeloos.  Die orgasmes kan hij niet aan de vrouw geven. En dit heeft één van de meest ellendige dingen ter wereld gecreëerd: omdat hij geen meervoudige orgasmes kan geven, heeft hij geprobeerd haar niet eens de eerste te geven. De smaak van orgasme kan gevaar voor hem creëren. Als de vrouw orgasme kent, zal ze zich zeker bewust worden dat één orgasme haar niet zal bevredigen; integendeel, ze is dorstiger. Maar de man is op. Dus de slimste manier is om de vrouw niet te laten weten dat er in de wereld zoiets als orgasme bestaat.

Pas in déze eeuw hebben we erkenning gegeven voor een bepaalde staat van orgasme tijdens het bedrijven van de liefde. Geen enkel seks handboek, in het oosten noch het westen, vermeldt in artikelen over seks zelfs maar het woord orgasme. Het lijkt wel een samenzwering. Vatsyayana, de eerste man in de geschiedenis die over seksuele energie schrijft, door het op een wetenschappelijk manier te onderzoeken, schreef de eerste verhandeling over seksuologie vijfduizend jaar geleden — Kamasutra– aforismen over seks. Vanuit alle hoeken is hij zo diep mogelijk in het onderwerp gedoken. Hij heeft niet het kleinste detail gemist. Hij beschrijft achtenveertig standjes van het liefdesspel. Je kunt het niet verbeteren; je kunt geen achtenvijftigste positie vinden, hij heeft diepgaand werk verricht. Maar zelfs Vatsyayana heeft het niet over orgasme. Dat is gewoon ongelofelijk — dat een man die zo diepgaand seks onderzocht heeft, niet het feit van orgasme is tegen gekomen. Nee, mijn gevoel is dat hij een feit achterhoudt — het is een misdaad om wat voor feit dan ook achter te houden, want het betekent dat je het onechte als waarheid door laat gaan. Het is niet zomaar een feit over chemie of geografie; het is iets wat het belangrijkste in het menselijke leven is. De orgastische ervaring geeft je niet alleen maar het ultieme genot waar het lichaam toe in staat is, het geeft je ook het inzicht dat dit niet alles is. Het opent een deur. Het maakt je bewust dat je onnodig naar buiten hebt gekeken, je ware schat ligt binnenin.

Mensen met diepe orgastische ervaringen hebben meditatie ontdekt. Meditatie is een bijproduct van orgastische ervaringen. Om meditatie te vinden is er geen andere manier. Orgasme brengt je op een natuurlijke manier in een staat van meditatie: tijd stopt, denken verdwijnt, het ego is niet meer. Je bent pure energie. Voor het eerst begrijp je het: je bent niet het lichaam en je bent niet het denken; je bent iets dat beiden transcendeert — een bewuste energie.  Wanneer je eenmaal in de wereld van de bewuste energie stapt, zul je de meest prachtige ervaringen van het leven hebben, de lichtste, de kleurigste, de meest poëtische, de meest creatieve. Aan de ene kant geven ze je — wat het lichaam, het denken en de wereld betreft — vervulling en voldoening. Aan de andere kant, creëren ze een enorme, goddelijke ontevredenheid.  Want wat je ervaren hebt is groot, maar juist de ervaring ervan maakt je er zomaar zeker van dat er grotere ervaringen voor je moeten liggen. Voorheen wist je niets van orgasme, je had er nog nooit over gedroomd; nu ken je het. Dit zal een stimulans worden om op zoek te gaan: is er ook maar iets sappiger (vetter), gelukzaliger, meer psychedelisch dan welk psychedelicum je ook maar kan geven? De zoektocht heeft de mens tot meditatie gebracht. Het was een simpel inzicht in de ervaring van orgasme.

Meer: Sermons in Stones #17 vraag 1

Image by Jill Wellington from Pixabay.