Boekbesprekingen

Een echte authentieke goedlachse man

A Real Authentic Man of Laughter, uitgegeven in 1994 in eigen beheer door de schrijver, Sardar Gurudayal Singh.

Soms vind je iets dat je niet had gezocht, maar blijkbaar toch heel graag wilde hebben. Serendipiditeit is het dure woord voor dit verschijnsel. Het overkwam me onlangs toen ik het in de titel vermelde boekje van Sardar Gurudayal Sing in handen kreeg. Sardar, de lachende swami, afkomstig uit de wereld van de Sikhs uit de Punjab, die altijd met een tulband liep, is degene die door Osho in de laatste twee jaren dat hij lezingen gaf, bijna dagelijks liefdevol op de hak genomen werd. Nooit heeft Osho enige sannyasin zó vaak in de schijnwerper gezet. 

   Sardar Gurudayal Singh

Dat verliep dan ongeveer als volgt: na een betoog van twee, drie uur, pauzeerde Osho even, bladerde wat in zijn aantekeningen (een verzameling moppen die door een driekoppig team die dag voor hem bijeen was gezocht) en nadat de spanning in die stilte was opgevoerd, zei hij: ‘It is time for something serious…’
Of: ‘Now is the time for Sardar Gurudayal Singh…’ 

Dan klonk er plotseling een luide, diepe lach, afkomstig van Sardar, die als enige in het gehoor al  begon te lachen om wat weldra zou komen. Deze voorpret vond bij de talrijke andere aanwezigen dan onmiddellijk weerklank in de vorm van lachsalvo’s die heel Gautama the Buddha Auditorium tot de nok vulden. En dan moest Osho, met een glimlach van oor tot oor, met zijn eerste mop nog beginnen!

Meer: Een echte authentieke lachebek

Boekbespreking door Swami Anand Frank.

Eerste catalogus van Osho boekenproject is klaar

De Vrienden van Osho willen Osho’s boeken beschikbaar blijven stellen via het Osho boekenproject. Daarom zijn we begonnen met een catalogus aan te leggen van boeken in bezit van particulieren of Osho centra. Het Wajid Osho Meditatie Centrum in Den Haag heeft als eerste bijgedragen aan onze catalogus. 163 boeken van en over Osho zijn geprijsd volgens een kwaliteitsbepaling (hiervoor is al een lijst van 16 items ontworpen, lopend van ‘als nieuw’ tot ‘zwaar beschadigd’). 
Zie: Wajid boeken.

Deze boeken zijn nu te bestellen via info@vrienden-van-osho.nl.
Als je zelf Osho boeken beschikbaar wilt stellen of anderszins wilt meewerken aan dit Osho boekenproject, neem dan contact met ons op via bovenstaand e-mail adres.
Meer: Osho Boekenproject.

Desiderata

Wees kalm te midden van het lawaai en de haast
en bedenk welke vrede er in de stilte kan zijn.
Sta op goede voet met alle mensen, zonder jezelf te verloochenen.
Spreek kalm en duidelijk jouw waarheid en luister naar anderen,
ook naar hen die dom en onwetend zijn, want ook zij hebben hun verhaal.

Vermijd luidruchtige en agressieve mensen, zij zijn een kwelling voor de geest.
Wanneer je jezelf met anderen vergelijkt, kan je ijdel of verbitterd worden;
er zullen immers altijd mensen zijn die groter of kleiner zijn dan je zelf bent.
Geniet zowel van wat je hebt bereikt als van je plannen.

Blijf geïnteresseerd in je eigen werk, hoe eenvoudig dat ook moge zijn,
want in de wisselvalligheden van de tijd, is dat een werkelijk bezit.
Wees voorzichtig bij het zaken doen, want de wereld is vol bedrog.
Maar laat dit je niet verblinden voor de deugd die er wel is,
veel mensen streven immers hoge idealen na en het leven is vol heldenmoed.

Wees jezelf.
Veins vooral geen genegenheid.
Wees ook niet cynisch over de liefde,
want bij alle dorheid en ontgoocheling is zij eeuwig als het gras.
Aanvaard blijmoedig de wijsheid der jaren,
doe met gratie afstand van de dingen van je jeugd.
Bouw aan je mentale veerkracht om je bij onverwachte tegenslag te beschermen.
Kwel jezelf niet met spookbeelden.
Vele angsten worden geboren uit vermoeidheid of eenzaamheid.
Leg jezelf een gezonde discipline op, maar wees daarbij vriendelijk voor jezelf.

Je bent een kind van het universum,
niets minder dan de bomen en de sterren.
Je hebt het recht om hier te zijn.
En of je het nu begrijpt of niet, toch zal het universum zich ontvouwen zoals het zich ontvouwt, en zo is het goed.

Leef daarom in vrede met God, welk beeld je ook van Hem hebt.
En wat je werk en streven ook moge zijn,
bewaar in de luidruchtige maalstroom van het leven de vrede met je ziel.
Met al zijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen blijft dit toch een mooie wereld. 
Blijf opgewekt.
Streef naar geluk en tevredenheid.

Desiderata (Latijn voor ‘dingen waarnaar verlangd wordt’) is een gedicht in proza uit 1927 van de Amerikaanse schrijver en dichter Max Ehrmann (1872–1945).

Een bijdrage van Antar Marc.

In het boekje Guida Spirituale geeft Osho commentaar op het gedicht ‘Desiderata’. Het boek in de uitgave van 1998 is nog verkrijgbaar via het Osho Boekenproject.
Zie: Guida Spirituale.

Allah to Zen

Allah to Zen, uitgegeven in 2000 door Diamond Pocket Books, India, is het Indiase equivalent van Hoe Osho in mijn leven kwam. Het boekje van 200 pagina’s is tweedehands nog te verkrijgen, o.a. bij Wajid OMC in Den Haag.
Je kunt het ook bestellen bij het Osho Boekenproject van de Vrienden van Osho: info@vrienden-van-osho.nl

Het is mooi dat er zo veel verhalen beschikbaar zijn – en nog steeds komen – van mensen die hun ervaringen met Osho hebben willen delen. Sommigen van hen maakten hun meester van heel nabij mee, en dat soms jaren lang, bij anderen was de fysieke afstand groot of zelfs niet overbrugbaar omdat ze pas met Osho in aanraking kwamen nadat hij overleden was.
Sommige auteurs waren al erg bekend voor zij Osho ontmoetten, zoals Jan Foudraine toen hij in 1978 in Poona aankwam en daarna diverse boeken over Osho en andere verlichten publiceerde. Anderen bezaten niet deze status of die bijzondere gave van het woord, maar drukten zich uit in de vorm van enkele anekdotes of gedichten.
Beide manifestaties van het woord zijn even waardevol. Het zijn pogingen om dat wat nooit definitief te formuleren is – wat betekent Osho voor jou? – tóch tot uitdrukking te brengen. En daarmee bij de lezer misschien een snaar te raken, een deur te openen, een vonk van inspiratie over te brengen.

Allah to Zen is zo’n verzameling van 44 korte en langere verhalen van de bekende en minder bekende sannyasins van overal vandaan die de al maar groeiende wereld van Osho bevolken. Er is altijd iets nieuws over Osho te zeggen door degenen wier leven hij heeft geraakt.
‘Ik ben als een rivier, die stroomt en stroomt en die die elke andere rivier wenkt om mee te stromen,’ vertelde Osho eens. ‘Het leven kent geen eindpunten, geen puntkomma’s, het gaat steeds maar verder en het zal smaken toevoegen waar we nu nog geen weet van hebben. En dat is goed. Het betekent dat ik je iets levends geef, iets dat zal doorgroeien, zelfs na ons zal het zijn eigen groei doormaken.’

Het boek stond onder redactie van Ma Chetan Unmani en Swami Chaitanya Keerti. Laatstgenoemde heeft veel over Osho geschreven, o.a. The Osho Way, in Romance with Life (2003) en Mindfulness: The Master Key (2016).
Een interview met hem is op deze website te vinden, zie: Interviews.

Boekbespreking van Anand Frank.

Driemaal notitie nemen

De Apotheek voor de Ziel is een compilatie van korte teksten van Osho: ‘101 meditatie- en bewustzijnsoefeningen voor ontspanning en emotioneel welbevinden’.
Het boekje is tweedehands nog te verkrijgen bij bol.com of Amazon.

In het boeddhisme hebben ze een bijzondere methode, die ze ‘driemaal notitie nemen’ noemen. Als er een probleem oprijst – bijvoorbeeld als iemand een seksueel verlangen krijgt, of plotselinge hebzucht voelt, of woede – moeten ze er driemaal notitie van nemen dat een dergelijk gevoel aanwezig is. Als er sprake is van woede, moet de leerling innerlijk driemaal zeggen: ‘Woede… woede… woede…’ – alleen om er verdraaid goed nota van te nemen, zodat het niet aan het bewustzijn ontgaat. Dat is alles – dan gaat hij gewoon verder met waar hij ook maar mee bezig was. Met de woede doet hij niets, maar hij neemt er simpelweg driemaal notitie van.

Het is geweldig mooi. Zodra je de woede gewaar wordt en er notitie van neemt, is zij weg. Ze krijgt geen grip op je, omdat zoiets alleen kan gebeuren wanneer je onbewust bent. Dit driemaal goed opletten maakt je innerlijk zo bewust, dat je los staat van de woede. Je kunt er een voorwerp van maken, omdat het dáár is en jij bent hier.
Boeddha zei tegen zijn leerlingen dat ze dit met alles moesten doen.
Gewoonlijk hebben alle culturen en beschavingen ons geleerd om problemen weg te drukken, zodat we er langzaam maar zeker onbewust van worden – en wel in die mate dat je ze vergeet, je bent van mening dat ze niet bestaan.
Precies het tegenovergestelde is de juiste manier. Maak ze absoluut bewust, en door je ervan bewust te worden en je erop te focussen, smelten ze weg. 

Osho, Apotheek voor de ziel, p. 161-162.

De buik ontspannen

De Apotheek voor de Ziel is een compilatie van korte teksten van Osho: ‘101 meditatie- en bewustzijnsoefeningen voor ontspanning en emotioneel welbevinden’.
Het boekje is tweedehands nog te verkrijgen bij bol.com of Amazon.

Wanneer je ‘s morgens stoelgang hebt gehad, neem dan daarna een droge ruwe handdoek en wrijf daarmee over je buik. Trek de buik in en wrijf stevig. Begin in de rechter hoek en maak een ronddraaiende beweging -ga precies om de navel heen maar raak de navel niet aan- flink wrijven zodat het je een goede massage geeft. Trek je buik in zodat alle darmen gemasseerd worden. Doe het steeds wanneer je stoelgang hebt – tot twee of drie keer per dag.

Ten tweede: overdag tussen zonsopgang en zonsondergang -nooit ‘s nachts- haal je zo diep adem als je maar kunt, zo vaak als mogelijk is. Hoe vaker je ademhaalt hoe beter, en hoe dieper je ademhaalt hoe beter. Knoop één ding goed in je oren: het moet buikademhaling zijn en geen borstademhaling, zodat bij het inademen de buik omhoog gaat – niet de borst. Als je inademt zet de buik uit, en als je uitademt trekt de buik in. Laat de borst erbuiten alsof die er niets mee te maken heeft. Haal alleen maar adem vanuit de buik, zodat dat de hele dag een subtiele massage is.

Kijk hoe een klein kind ademt… dat is de juiste en natuurlijke manier van ademen. De buik gaat op en neer en de borst blijft volkomen onaangedaan door de luchtcirculatie. Zijn hele energie is geconcentreerd in de buurt van zijn navel.
Langzaam maar zeker verliezen wij het contact met de navel. We raken steeds meer vast in het hoofd en de ademhaling wordt oppervlakkig. Dus steeds wanneer je er overdag aan denkt, adem dan zo diep mogelijk in – maar maak gebruik van je buik.
Iedereen haalt tijdens de slaap op de juiste manier adem, omdat dan de mind die altijd tussenbeide komt er niet is. De buik gaat op en neer en de ademhaling wordt automatisch diep. Je hoeft hem niet te dwingen om diep te gaan. Blijf gewoon natuurlijk en de ademhaling wordt diep. De diepte is het gevolg van het feit dat hij natuurlijk is.

Osho, Apotheek voor de ziel, p.21-22. 

Rond tuimelen in het gat van de leegte

Hyakujo, the Everest of Zen, met Basho’s Haiku’s.

In Hyakujo the Everest of Zen bespreekt Osho het begrip ‘plotselinge verlichting’ (‘sudden enlightenment’) van de Chinese Zen meester Hyakujo. Dit verschijnsel kan plaatsvinden doordat een geleidelijke voorbereiding de juiste voedingsbodem heeft gecreëerd. Er vindt dan in de omgeving die ontstaan is een verlichting of een inzicht plaats waardoor men na jaren van zoeken als door een lichtflits getroffen wordt. 
Hyakujo’s tweede markante bijdrage aan Zen was het stichten van kloosters om de omgeving te creëren waar men het boeddha-zijn kon realiseren. Het waren plekken waar duizenden mensen bij elkaar gekomen waren met een hele duidelijke richting, met een diepe drang om de boeddha te worden.  Werk en meditatie gingen er hand in hand, er heerste een klimaat om de realisatie te laten gebeuren, er heeft zich een energieveld voor verlichting gevormd. Hyakujo creëerde ook de Chinese theeceremonie waarbij iets gewoons als thee drinken een meditatie werd. Deze structuur gaat in zen kloosters tot op de dag van vandaag door.

Osho illustreert Hyakujo’s inzicht met het volgende beeld . ‘Als je een huis, een tuin, een schildering of een gedicht wilt realiseren, gaat dat tijd kosten. Er is echter een ding dat geen tijd kost omdat het de tijd voorbij is en dat is je boeddha-zijn. Je springt gewoon uit de tijd en je ontdekt jezelf zoals je altijd geweest bent en je altijd zult zijn – je intrinsieke natuur.’
Osho wijst er daarom in dit boek op dat iedereen al een boeddha is. Geen meester, zo zegt hij, kan je iets geven; hij kan alleen je valse overtuigingen wegnemen. 

Hyakujo had in zijn tijd te maken met wijze mensen die vol waren van de geschriften van Gautama de Boeddha. Ze maakten daar stevig studie van en stonden zeer sceptisch ten opzichte van zen. Zo sprak een van hen zich als volgt uit tegen Hyakujo: ’Jullie zen meesters tuimelen veel rond in het gat van de leegte.’
Osho geeft aan dat deze geleerde hiermee al zijn scepticisme uitdrukt. En hij vervolgt: ‘Geleerden denken altijd dat mensen die mediteren hun tijd verdoen door gewoon stil te zitten en niets te doen. Geleerden denken dat ze groots werk verrichten door geweldige denk- en filosofiesystemen te creëren en deze mediterenden zitten gewoon met hun ogen gesloten. Voor de geleerden lijken mensen die mediteren gewoon luie mensen die een goed woord gevonden hebben, meditatie, alleen om hun luiheid te verbergen. Deze geleerden kwamen dan bij Hyakujo met zogenaamde geïnteresseerde en intelligente vragen, maar in werkelijkheid wilden ze hem belachelijk maken.

Echter, zij konden Hyakujo echt niet klein krijgen. Die wist hen maar al te goed van repliek te dienen. En hij gebruikt daarbij de woorden van de geleerde zelf. Zonder beledigd te zijn zegt Hyakujo tegen de geleerde dat zij het juist zijn die in het gat van de leegte rond tuimelen. Immers: wat zijn geschriften anders dan papier met inkt? Het zijn woorden die door iemand anders gesproken zijn, maar die woorden zijn altijd leeg. Zodra ze het papier bereiken en de inkt, hebben ze totaal geen leven meer in zich.
Daarna wijst Osho erop dat we er niet op uit zijn om in leegte rond te tuimelen, maar dat we bezig zijn om leegte te worden. We genieten van leegte omdat leegte onze natuur is. 

In dit boek staan ook verschillende haiku’s waar Osho een groot liefhebber van is, vooral van die van Basho. Er staan weinig woorden in een haiku, er wordt met die woorden een beeld geschilderd dat veel meer zegt. 
Bijvoorbeeld deze, van Basho:

For this morning tea
a monk sits in utter silence –
confronted by chrysanthemums

Voor zijn ochtendthee
zit een monnik volkomen stil –
geconfronteerd door chrysanten

Het boek Hyakujo the Everest of Zen is verkrijgbaar via internet en als audiobook.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Ben je er nog?

De Apotheek voor de Ziel is een compilatie van korte teksten van Osho: ‘101 meditatie- en bewustzijnsoefeningen voor ontspanning en emotioneel welbevinden’.
Het boekje is tweedehands nog te verkrijgen bij bol.com of Amazon.

Zenmeester Obaku had er een gewoonte van gemaakt om ‘s morgens vroeg als eerste te vragen: ‘Obaku, ben je er nog?’
Zijn volgelingen zeiden dan: ‘Als buitenstaanders u zo horen zullen ze wel denken dat u niet goed snik bent! Waarom doet u dat toch?’
En dan zei hij: ‘Omdat ik ‘s nachts alles vergeet… Een hoofd vol stilte, geen gedachten, geen dromen… Als ik wakker word moet ik mezelf er steeds aan herinneren dat Obaku er nog steeds is. Aan wie kan ik het anders vragen? Ik kan het alleen aan mezelf vragen: ‘Obaku, ben je er nog steeds?’ 
En hijzelf was dan gewend om te zeggen: ‘Ja, mijnheer!’

 
Manpuku-ji tempel in Kyoto, Japan

Een mens moet diep respect hebben voor zichzelf. Het is voor jou een geweldige discipline, liever dan de naam van Rama en Krishna te herhalen, om aan jezelf te vragen… roep je eigen naam en vraag ‘Ben je er nog steeds?’ Trek je er niets van aan dat er misschien iemand anders is die dat hoort, en zeg: ‘Ja, mijnheer!’

Als je alleen dit nu maar doet, zul je eens zien wat voor geweldige stilte er volgt. Wanneer je zegt: ‘Ben je er nog steeds?’ en jijzelf antwoordt: ‘Ja, mijnheer!’ volgt er een diepe stilte. Het is tevens een herinneren van je eigen wezen – en eerbied, een vorm van dankbaarheid dat jou weer een dag gegeven is, dat de zon weer opkomt, dat je weer minstens een dag in staat bent om de rozen te zien bloeien.
Niemand die het verdient, maar het leven houdt niet op om vanuit zijn overvloed in jou te schenken.

Osho, Apotheek voor de ziel, p. 96-97.

Afbeelding: https://en.wikipedia.org/wiki/Ōbaku

De pelgrimstocht… van hier naar hier

The Great Pilgrimage from Here to Here

In het boek ‘The Great Pilgrimage’ beantwoordt Osho door middel van verhalen en grappen veel vragen van toehoorders. Centraal staat dat het de realiteit is, dat we in feite geen kant op kunnen. Het leven is Hier en Nu.

Osho spreekt over diverse thema’s in dit boek. Zo heeft hij het over de babyboomers als ze het begin van de middelbare leeftijd onder ogen zien. Osho beantwoordt vragen variërend van zwaardvechten tot muziek, van verlichting tot conditionering, van seks tot leeftijd, van vrouwenrechten tot psychologie. Maar wat het onderwerp ook is, verweven met zijn grappen en verhalen, met de wijsheid en de verpletterende helderheid van al deze gesprekken, is meditatie – hij presenteert het als het wonderingrediënt om transformatie in je leven tot stand te brengen. 

Een interessant thema in het boek is wat Osho naar voren brengt over het ‘vragen om aandacht’. ‘Het is een van de menselijke zwakheden, een van de diepgewortelde zwakheden, om aandacht te zoeken,’ geeft hij aan en hij vervolgt: 
‘De reden dat iemand aandacht zoekt, is omdat men zichzelf niet kent. Alleen in de ogen van andere mensen kan men zijn gezicht zien, in hun mening kan hij zijn persoonlijkheid vinden. Wat ze zeggen, doet er enorm toe. Als ze hem geen aandacht aan hem schenken, hem negeren, voelt hij zich verloren. Als je voorbij loopt en van niemand neemt enige notitie van je, zul je beginnen te verliezen wat je als je persoonlijkheid hebt geconstrueerd. Het is iets dat je hebt samengesteld. Je hebt het niet ontdekt, het is niet natuurlijk. Het is heel kunstmatig en heel willekeurig.’

Osho geeft aan dat dit op grote schaal het geval is bij de huidige mensheid.
‘Het is niet alleen jij die een bedelaar om aandacht is; bijna iedereen is dat. En de situatie kan niet veranderen totdat je je authentieke zelf ontdekt dat niet afhankelijk is van iemands mening, aandacht, kritiek of onverschilligheid, dat niets te maken heeft met iemand anders. Omdat er maar heel weinig mensen hun werkelijkheid hebben kunnen ontdekken, is de hele wereld vol bedelaars.’

‘Diep van binnen proberen jullie allemaal aandacht te vinden; het is voeding voor je persoonlijkheid. Zelfs als mensen je veroordelen, je bekritiseren, tegen je zijn, is dat acceptabel, want ze letten tenminste op je; als ze vriendelijk en respectvol zijn, is dat natuurlijk veel beter, maar je kunt als persoonlijkheid niet overleven zonder enige vorm van aandacht. Het kan negatief zijn, het kan positief zijn, dat maakt niet uit. Mensen moeten iets over je zeggen; respectvol of respectloos, beiden vervullen hetzelfde doel.‘ Osho

Het is een indringende eyeopener die Osho hier aanreikt. En het vergt een diepgaand proces van bewustwording en de-conditionering om hiervan bevrijd te raken.

Het boek is zeldzaam geworden. Mogelijk is het tweedehands te vinden op internet
Het is wel verkrijgbaar als audiobook.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.

Ik groet de Boeddha in jou

The Heart Sutra
Door middel van meditatie een Boeddha worden.

In het boek The Heart Sutra heeft Osho het over stagneren van de mensheid.
Osho heeft er al vaak op gewezen hoe belangrijk het is om op te groeien. De mensheid existeert al zo lang op een kinderlijk niveau, compleet met verstarde godsdienstbeleving en bijgeloof; sannyasins moeten toch tenminste zorgen, dat ze volwassen worden. ‘You should grow up and not grow old.’ zoals Osho dat uitdrukt.  

Osho begint de Heart Sutra met: ‘Ik groet de Boeddha in jou.’ We zijn allemaal Boeddha’s of we ons dat nu bewust zijn of niet. In feite kun je zelfs niets anders zijn, je Boeddha zijn is de kern van je wezen. Maar we zijn allemaal vast in slaap, dus we herkennen niet dat we Boeddha’s zijn. We moeten weer uit onze eigen bron gaan putten, bij ons zelf naar binnen kijken. En als je jezelf gaat zien, kan het niet anders dan dat je (weer) ontdekt dat je een Boeddha bent. 
En hoewel je dat nu nog niet echt zo ziet, kun je toch beginnen met een zaadje in je eigen hart te zaaien. Laat het diep in je hart zinken dat je een Boeddha bent. Ook al vind je het maar een vage veronderstelling, ook al vertrouw je het niet helemaal.
Laat het idee, dat je een ontluikende Boeddha bent, er toch als een minuscuul begin zijn. Je hebt de potentie in je en met zo’n vruchtbaar uitgangspunt, zal het zeker ooit gerealiseerd worden. Je zult dan geen bedelaar meer zijn, maar een vorst en er ligt een wereld aan je voeten.

Maar die moet je dan wel claimen. Als je er van uit blijft gaan dat je een bedelaar bent, een zondaar waarover gedurende de eeuwen zo vaak is gepredikt, dan kun je je Boeddha-zijn niet claimen. Een zondaar te zijn, is geen goed uitgangspunt en toch zit dat diep in ons. We zijn er door gehypnotiseerd en die hypnose moet doorbroken worden.
Dus begin met het juiste idee, het juiste klimaat om je heen, de juiste visie. En accepteer jezelf, laat schuldgevoelens varen. Ook schuld is bij ons aangekweekt. Eerst moeten we ons schuldig voelen en dan is God er om ons te vergeven. Het is een omslachtige constructie. In naam van God wordt ons schuld aangepraat en vervolgens worden we in naam van God vergeven.

Over de maatschappij zegt Osho het volgende in de Heart Sutra: 
‘Voor mij bestaat de maatschappij niet, er zijn alleen maar individuen. De maatschappij is gewoon een functionele structuur. Die structuur is nuttig, die is bruikbaar. Een maatschappij kom je echt niet tegen. Heb jij ooit de maatschappij ontmoet? Ben je ooit de overtuiging van de hindoes tegengekomen of van de islam? Nee, je komt ook dan het afzonderlijke individu tegen.
Maar mensen hebben geprobeerd om de maatschappij te verbeteren; ze wilden een ideale maatschappij vormen. En de pogingen van die mensen zijn rampzalig gebleken. Ze hebben iedereen misleid. Want, omdat ze het alsmaar over de ideale maatschappij hadden, zijn mensen zich schuldig gaan voelen, ze hebben elk zelfrespect verloren. Iedereen voelt zich schuldig, niemand die echt gelukkig is, precies zoals hij nu is. Want je kunt schuldgevoelens in iemand op gang brengen om letterlijk niets. Heb je dat eenmaal gedaan, dan krijg je de touwtjes in handen: breng schuldgevoelens teweeg en je krijgt macht.
En die macht bestaat eruit, dat degene die je schuld aanpraat ook precies degene is die je van die schuld kan bevrijden.

Dus: de pastoor schept eerst schuld in je en dan moet jij naar de kerk gaan om te biechten. Dan kan de pastoor je in de naam van God vergeven. Eerst zorgt hij in naam van God dat jij je schuldig voelt en dan schenkt hij je vergiffenis in de naam van God.
De volgende grap maakt deze truc nog eens glashelder.
Calvin werd door zijn moeder op iets betrapt wat volgens haar een doodzonde is. En ze stuurde hem daarom onmiddellijk naar de kerk om te gaan biechten.
“Vader” zei Calvin “Ik was met mezelf aan het spelen.”
“Waarom deed je dat?” riep de pastoor boos uit.
“Ik had niets beters te doen” zei Calvin.
“Als straf hiervoor moet je vijf Onze Vaders en vijf Weesgegroetjes opzeggen” zei de pastoor.
Een week later betrapte Calvins moeder hem nogmaals en hij werd weer weg gestuurd om te gaan biechten. En Calvin gaf de pastoor hetzelfde antwoord, namelijk dat hij met zichzelf zat te spelen omdat hij niets beters te doen had. Dus moest hij op dezelfde manier boete doen. De week daarna werd Calvin opnieuw schuldig bevonden.
“Je gaat maar weer naar de pastoor” zei zijn moeder “En neem deze chocolade cake mee voor de goede Vader”
Terwijl hij in de lange rij voor de biechtstoel zat te wachten, begon Calvin de cake op te eten.
In de biechtstoel zei hij: “Vader, Mam heeft een chocolade cake voor u mee gegeven, maar ik heb hem zelf opgegeten toen ik op mijn beurt zat te wachten.”
“Waarom heb je dat gedaan?” vroeg de pastoor.
“Ik had niets beters te doen.”
“Waarom ging je dan niet met jezelf zitten spelen? ” was de barse wedervraag van de pastoor.
Zo gaat dat dus in zijn werk. De pastoor heeft geen interesse in jou, maar in chocolade cake. Hij heeft duidelijke belangen.

“Maar” zegt Osho “We hebben helemaal geen pastoor nodig om ons te redden. Hij redt ons alleen nadat hij ons eerst schuld heeft aangepraat. Want, let op de boodschap van Boeddha: Je bestaat al. Je hoeft niet gered te worden. De redder hoeft niet op te komen draven, want je bent helemaal niet schuldig. Er bestaat geen lijden. Lijden heeft geen begin; en dus er is ook geen uitweg uit het lijden. Er bestaat alleen Niet Lijden; Niet Lijden is je eigenlijke natuur.”

Het boek ‘The Heart Sutra’ is als e-book en als boek in de Nederlandse boekhandel te bestellen.

Boekbespreking van Donna van der Steeg.