Nieuw

21 juli: Guru Purnima

Guru Purnima (Sanskriet: गुरुपूर्णिमा, geromaniseerd: Gurupūrṇimā) is een religieus festival gewijd aan het bieden van respect aan alle spirituele en academische goeroes. Het wordt als festival gevierd in India, Nepal en Bhutan door hindoes, jains en boeddhisten. Dit festival wordt traditioneel gevierd om iemands gekozen spirituele leraren of leiders te eren.
Het wordt gevierd op de dag van volle maan (Purnima) in de maand Ashadha (juni-juli) volgens de Hindoekalender. Het festival werd nieuw leven ingeblazen door Mahatma Gandhi om eer te bewijzen aan zijn spirituele goeroe, Shrimad Rajchandra. Het staat ook bekend als Vyasa Purnima, omdat het de geboortedag markeert van Veda Vyasa, de wijsgeer die de Mahabharata schreef en de Veda’s samenstelde.
Etymologie
Het woord goeroe is afgeleid van de Sanskriet grondwoorden gu en ru. Gu betekent ‘duisternis’ of ‘onwetendheid’, en ru betekent ‘verdrijver.’ Daarom is een goeroe de verdrijver van duisternis of onwetendheid.
(Wikipedia)


De volle maan (Purnima) in de maand Ashadha (juni-juli):
De maan symbolise
ert het licht van de goeroe
en de wolken van de moessonmaand de onwetendheid van de discipel. 

Krishnamurti zegt dat een goeroe helemaal niet nodig is. Dit idee appelleert aan het intellect en aan het redeneren. Waarom zou ik de goeroe willen introduceren, aangezien ik uit God geboren ben, net zoals de goeroe? De mind keurt de goeroe niet goed; dus draait er een menigte egoïsten om Krishnamurti heen. Wat hij zegt is helemaal juist, dat er geen behoefte is aan een goeroe – tenminste als je in staat bent om je ego zelf te vernietigen.
Maar het is net zo moeilijk om het ego zelf te laten vallen als om jezelf aan je schoenveters op te tillen. Het is net zoals een hond die zijn staart probeert te vangen. Hoe sneller hij ronddraait, hoe verder zijn staart wegzwiept. Als iemand echter capabel genoeg is, dan heeft Krishnamurti helemaal gelijk dat er geen goeroe nodig is.

Maar hier schuilen alle moeilijkheden. Zo gauw je op de een of andere manier je ego overwonnen hebt, zul je zeggen, ‘Ik heb mijn ego laten vallen’, en daar breng je een nieuwe vorm van ego binnen die nog gevaarlijker is dan de oude. De goeroe is nodig om dit nieuwe ego niet geboren te laten worden. Zelfs als je zegt ‘Bij de gratie van de goeroe’, kan je door je gedrag overbrengen: ‘Kijk eens hoe nederig ik ben! Niemand kan nederiger zijn!’ 
En nu worden deze nieuwe paden door het ego gegrift. Tot gisteren was je trots op je rijkdom; vandaag ben je trots op de verzaking ervan en je nederigheid. Het touw is verbrand, maar de kronkels zijn gebleven. Hoe kan deze arrogantie vernietigd worden? Vandaar dat Nanak de nadruk legt op de goeroe.

Het is niet moeilijk om God rechtstreeks te bereiken, want hij bevindt zich vlak voor je. Waar je ook gaat, daar is hij. Maar de enige moeilijkheid is dat je in jezelf staat, en hoe moet je die bemoeial verwijderen? Vandaar, ‘de gratie van de goeroe’. De zoeker kan wel zijn best doen, maar de verwezenlijking zal altijd bij de gratie van de goeroe zijn. Dit concept van de gratie van de goeroe zal niet toelaten dat je ego zich vormt. Het zal het oude ego vernietigen en voorkomen dat het nieuwe zich vormt; anders bevrijd je jezelf van de ene kwaal en kweek je een andere.

Osho: The True Name #1

Ten eerste is een goeroe geen leraar; een goeroe is iemand die een religieuze levenswijze heeft bereikt. Religie is geen informatie, het kan niet onderwezen worden omdat religie een manier van leven is. De aanwezigheid van de goeroe zelf is een communie. En aan iemand die in contact met hem leeft, wordt iets meegedeeld – zij het niet door woorden. De relatie is zo intiem dat ze minder lijkt op die van leraar en leerling en meer op die van minnaar en geliefde.
De goeroe moet zelf verlicht zijn, hij moet het zelf bereikt hebben, want je kunt niet communiceren wat je niet verwezenlijkt hebt. Religieuze ervaring kan alleen gecommuniceerd worden als ze uit de eerste hand is. Een leraar hoeft niet van zichzelf verwezenlijkt te zijn, maar een goeroe moet dat wel zijn. Een leraar kan uit de tweede hand informatie geven uit geschriften of tradities, maar een goeroe kan dat niet. Een goeroe is iemand die de waarheid verwezenlijkt heeft. Nu is hij de oorspronkelijke bron; hij heeft zelf de werkelijkheid ontmoet, hij staat er oog in oog mee. En de leerling komt in contact met een weten uit de eerste hand, want wat er ook gezegd of aan hem meegedeeld wordt door de goeroe is op zijn eigen gezag.

Ten tweede is een goeroe zich niet bewust van zijn goeroe-schap; dat kan hij niet zijn. Een goeroe kan geen aanspraak maken op het feit dat hij een goeroe is – zo’n aanspraak bestaat niet. Iemand kan alleen weten of hij al dan niet aan de voorwaarde van egoloosheid heeft voldaan; anders kan hij de waarheid niet tegenkomen. Waarheid wordt alleen ontmoet wanneer het ego absoluut afwezig is.
Ik zeg altijd dat in religie, in spiritualiteit, alleen discipelen bestaan – omdat de goeroe niet aanwezig is, hij is slechts een aanwezigheid. Zijn niet-aanwezigheid, zijn niet-egoïstische, niet-onderwijzende houding en zijn leven van de waarheid vormen de communie.
Dus iemand die beweert een goeroe te zijn, is alleen maar een leraar, hij is geen goeroe.

Osho: The Great Challenge #7

De goeroe van de rijke
Ik ben de meester van hen wiens hart rijk is aan liefde. Ik ben de meester van hen die de rijkdom van meditatie kennen. Ik ben de meester van hen in wie de dorst naar waarheid is ontstaan, de dorst om de rijkdom van de waarheid te zoeken. Als je me ‘de goeroe van de rijke’ wilt noemen, dan ben ik dat zeker – maar dan moet je mijn definitie van ‘de rijke’ begrijpen. Zij die enkel klompen goud en zilver hebben, noem ik arme bedelaars. De rijke is iemand in wiens hart er vrede is, gelukzaligheid, vreugde; in wiens hart er een dans is en in wiens adem een lied is. Alleen hij in wie een glimp van goddelijkheid is opgevangen, is rijk. De overigen zijn allemaal arm.

Osho: The Diamond Sword # 14.

De seks-goeroe
Ik ben de meest anti-seks persoon in de wereld, maar het is zo’n krankzinnige wereld dat niemand helemaal wil begrijpen waarom ik voor seks ben, waarom ik zeg: ‘Wees expressief, leef het uit en wees er klaar mee. Hoe eerder je het doet, hoe beter, zodat je tenminste een paar jaar een transcendentaal leven kunt leiden dat volledig gewijd kan worden aan meditatie.’ 
De omschrijving dat ik een seksgoeroe ben, is absoluut absurd. Maar de journalisten blijven de mensen leveren wat de mensen willen – sensatiezucht. Ze verzinnen dingen, vinden dingen uit.

Osho: Socrates Poisoned Again after 25 Centuries # 3.

Image by Didier from Pixabay 

The Monk and the Gun

The Monk and The Gun is een verhaal waarin een van de jongste democratieën ter wereld, Bhutan, centraal staat. Het afgelegen Himalaya koninkrijk Bhutan staat wereldwijd bekend om zijn buitengewone schoonheid en de nadruk op Bruto Nationaal Geluk.

Koninkrijk Bhutan, 2006. De modernisering is eindelijk gearriveerd. Bhutan wordt als laatste land ter wereld verbonden met internet en televisie, en de grootste verandering van allemaal: democratie. Om de mensen te leren stemmen, organiseren de autoriteiten schijnverkiezingen, maar de lokale bevolking lijkt niet overtuigd. Reizend naar het platteland van Bhutan, waar religie populairder is dan politiek, ontdekt de verkiezingstoezichthouder dat een monnik een mysterieuze ceremonie plant voor de verkiezingsdag.

De film ‘The Monk and the Gun’ is in de bioscoop te zien in Amsterdam, Eindhoven, Haarlem, Nijmegen, Apeldoorn, Hoorn, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Alkmaar en 17 andere steden. Zie: bioscoopagenda.

Vishwa 1948-2024

Swami Deva Vishwa
2 september 1948 – 3 juli 2024

Op 11 juli jl. hebben we afscheid genomen van Vishwa (Theo Schuurmans). Het was een ontroerend afscheid van deze liefhebbende, altijd optimistische, veelzijdige man, die van het leven genoot en hield van de natuur.


Vishwa 2015

Nadat hij was afgestudeerd van de Sociale Academie ging Theo werken in de pas geopende Therapeutische Gemeenschap (TG) voor ex-verslaafden in Rotterdam. Veeresh had het concept van de TG vanuit New York geïntroduceerd in Nederland.
In 1976 nam Vishwa daarom deel aan een workshop met Veeresh in het Engelse Osho meditatiecentrum Tushita. Wandelend in de tuin gedurende een pauze, liep Theo Veeresh tegen het lijf. Die vroeg wat hij aan het doen was. ‘I am looking for some work,’ meldde Theo, waarop Veeresh hem een mala omhing.

Thuisgekomen schreef Theo een brief aan Osho om zijn sannyasnaam te vragen. Ook ging hij al zijn kleren oranje verven.
Theo en ik hadden net twee maanden een relatie. Ik was verliefd geworden op deze man met zijn stralende ogen en lieve lach.
Al snel kwam er antwoord uit Poona met zijn nieuwe naam: Deva Vishwa (goddelijk universum).
De daarop volgende lente, in april 1977 vlogen we samen naar Poona om Osho persoonlijk te ontmoeten. Ook ik werd sannyasin.


Leaving darshan 1978 Devabodhi en Vishwa

Terug in Nederland, in Breda waar we toen woonden, bezochten wij het jaarlijkse Jazz-festival, beiden gekleed in knaloranje. Toch leken weinig mensen daar op te letten, Osho was op dat moment nog niet algemeen bekend in Nederland.
In oktober 1978 gingen we weer een paar weken naar Poona om deel te nemen aan verschillende groepen. En in januari 1980 vertrokken wij ‘voorgoed’ naar India. Enkele maanden later eindigde onze relatie en ging Vishwa terug naar Nederland. Daar vestigde hij zich in Heerlen, Limburg waar hij werk vond in een TG aldaar.

Hij ontmoette er Nancy. Met haar kreeg hij zijn dochter Marieke, een lang gekoesterde wens. Vishwa was een trotse, liefdevolle vader die goed voor zijn dochter zorgde en er altijd voor haar was. Nancy en hij gingen na een tijd uit elkaar, maar zij zijn tot het einde goede vrienden gebleven.
Vishwa was een familieman en zag elk jaar uit naar de reünie met zijn 3 broers, zijn zuster, hun partners en kinderen en kleinkinderen. Afgelopen mei voor het laatst.

Op 60-jarige leeftijd kreeg hij een hartaanval. Een zware operatie volgde en een defibrillator werd geïmplanteerd.
Desondanks bleef Vishwa actief. Hij trok met z’n scooter, die hij had gewonnen bij een prijsvraag van de Hema, de natuur in. Maakte mooie foto’s, tekeningen en schilderijen en bespeelde verschillende instrumenten.
Februari jl. kreeg hij een hersenbloeding, die hem verzwakte en zijn vrije leven ernstig beperkte.
Klaar om te gaan, ‘vervuld van liefde’ (zoals hij zei), verliet hij zijn lichaam op 3 juli 2024.

Dag Vishwa, ik ben heel dankbaar dat je Osho in mijn leven hebt gebracht.
Devabodhi


Vishwa 1977