Nieuw

De poëzie van het vrouwelijke

Op Osho TV gaat het over de vraag: ‘Waarom is het nog steeds zo moeilijk voor mij de waarde van mijn vrouwelijke kwaliteiten te zien? Er is nog steeds iets in mij wat ze als zwak veroordeelt en een gevoel van niet in staat zijn te overleven. Kunt u alstublieft hier iets over zeggen?’ Zie: Sermons in Stones #17.


Het is de lange veroordeling van de vrouwelijke kwaliteiten dat diep in het bloed en merg van de vrouw is gegaan. Het is de samenzwering van de man om zich superieur te bewijzen naar vrouwen – – wat hij niet is. De man is zich diep van binnen bewust van het feit dat vrouwen iets hebben wat hij niet heeft. Op de allereerste plaats is de vrouw aantrekkelijk voor hem, ze ziet er mooi uit. Hij wordt verliefd op de vrouw, de vrouw wordt bijna een verslaving voor hem — en dat is waar de moeilijkheid begint. Het gevoel van afhankelijkheid naar vrouwen, wat elke man voelt, maakt dat hij op zo’n manier reageert dat hij de vrouw tot slaaf probeert te maken – – spiritueel een slaaf. Omdat ze mooi is, is hij ook bang… ze is niet alleen voor hem mooi, ze is mooi voor wie ook naar haar kijkt, wie ook met haar in contact komt.  Grote jaloezie ontstaat in het mannelijke egoïstisch chauvinistische denken.

Wat Machiavelli politici heeft aangeraden, heeft hij met vrouwen gedaan — Huwelijk is ook politiek. Machiavelli stelt voor dat aanval de beste verdediging is, en dat idee heeft de man eeuwenlang gebruikt, eeuwen voordat Machiavelli het als een basisgegeven in politieke sferen herkende. Waar ook een vorm van dominantie is, is aanval zeker de beste vorm van verdediging, je bent al terrein aan het verliezen; je hebt jezelf al als de verloren partij geaccepteerd. Je bent jezelf alleen maar aan het beschermen.
In India zijn honderden indringers gekomen — kleine groepjes maar ze hebben dit enorme land, wat een subcontinent is, overwonnen, het is een wereld op zich.  Tegen het einde van deze eeuw zal één op de vier Indiaas zijn. Het is één vierde van de mensheid. Er zijn in dit land heilige geschriften zoals manusmriti, vijfduizend jaar oud, die suggereren dat het absoluut noodzakelijk is om je vrouw van tijd tot tijd een flink pak slaag te geven, als je vrede in je huis wilt hebben. En zo heeft zij geleefd, in verschillende culturen, verschillende landen, maar haar gevangenschap is bijna hetzelfde geweest. En omdat de man zich als superieur wilde bewijzen …. Onthoud, het betekent dat je het niet bent   wanneer je jezelf steeds wil bewijzen. Ware superioriteit heeft geen bewijs nodig, geen blijk, geen getuige, geen argument. Ware superioriteit wordt door eenieder met enig intelligentie onmiddellijk herkend. De ware superioriteit heeft zijn eigen magnetische kracht.

 Omdat de man de vrouw heeft veroordeeld — ze moesten haar wel veroordelen om haar onder controle te houden – tot lager dan mens-zijn hebben ze haar bijna gereduceerd. Welke angst heeft de man hiertoe aangezet? Want het is je reinste paranoia… De man vergelijkt continu en bevindt de vrouw superieur. Bijvoorbeeld, een man is erg inferieur in het bedrijven van de liefde met de vrouw omdat hij per keer maar één orgasme kan hebben, terwijl de vrouw tenminste een half dozijn kan hebben, een keten — meervoudig orgasme. De man voelt zich uiterst hulpeloos.  Die orgasmes kan hij niet aan de vrouw geven. En dit heeft één van de meest ellendige dingen ter wereld gecreëerd: omdat hij geen meervoudige orgasmes kan geven, heeft hij geprobeerd haar niet eens de eerste te geven. De smaak van orgasme kan gevaar voor hem creëren. Als de vrouw orgasme kent, zal ze zich zeker bewust worden dat één orgasme haar niet zal bevredigen; integendeel, ze is dorstiger. Maar de man is op. Dus de slimste manier is om de vrouw niet te laten weten dat er in de wereld zoiets als orgasme bestaat.

Pas in déze eeuw hebben we erkenning gegeven voor een bepaalde staat van orgasme tijdens het bedrijven van de liefde. Geen enkel seks handboek, in het oosten noch het westen, vermeldt in artikelen over seks zelfs maar het woord orgasme. Het lijkt wel een samenzwering. Vatsyayana, de eerste man in de geschiedenis die over seksuele energie schrijft, door het op een wetenschappelijk manier te onderzoeken, schreef de eerste verhandeling over seksuologie vijfduizend jaar geleden — Kamasutra– aforismen over seks. Vanuit alle hoeken is hij zo diep mogelijk in het onderwerp gedoken. Hij heeft niet het kleinste detail gemist. Hij beschrijft achtenveertig standjes van het liefdesspel. Je kunt het niet verbeteren; je kunt geen achtenvijftigste positie vinden, hij heeft diepgaand werk verricht. Maar zelfs Vatsyayana heeft het niet over orgasme. Dat is gewoon ongelofelijk — dat een man die zo diepgaand seks onderzocht heeft, niet het feit van orgasme is tegen gekomen. Nee, mijn gevoel is dat hij een feit achterhoudt — het is een misdaad om wat voor feit dan ook achter te houden, want het betekent dat je het onechte als waarheid door laat gaan. Het is niet zomaar een feit over chemie of geografie; het is iets wat het belangrijkste in het menselijke leven is. De orgastische ervaring geeft je niet alleen maar het ultieme genot waar het lichaam toe in staat is, het geeft je ook het inzicht dat dit niet alles is. Het opent een deur. Het maakt je bewust dat je onnodig naar buiten hebt gekeken, je ware schat ligt binnenin.

Mensen met diepe orgastische ervaringen hebben meditatie ontdekt. Meditatie is een bijproduct van orgastische ervaringen. Om meditatie te vinden is er geen andere manier. Orgasme brengt je op een natuurlijke manier in een staat van meditatie: tijd stopt, denken verdwijnt, het ego is niet meer. Je bent pure energie. Voor het eerst begrijp je het: je bent niet het lichaam en je bent niet het denken; je bent iets dat beiden transcendeert — een bewuste energie.  Wanneer je eenmaal in de wereld van de bewuste energie stapt, zul je de meest prachtige ervaringen van het leven hebben, de lichtste, de kleurigste, de meest poëtische, de meest creatieve. Aan de ene kant geven ze je — wat het lichaam, het denken en de wereld betreft — vervulling en voldoening. Aan de andere kant, creëren ze een enorme, goddelijke ontevredenheid.  Want wat je ervaren hebt is groot, maar juist de ervaring ervan maakt je er zomaar zeker van dat er grotere ervaringen voor je moeten liggen. Voorheen wist je niets van orgasme, je had er nog nooit over gedroomd; nu ken je het. Dit zal een stimulans worden om op zoek te gaan: is er ook maar iets sappiger (vetter), gelukzaliger, meer psychedelisch dan welk psychedelicum je ook maar kan geven? De zoektocht heeft de mens tot meditatie gebracht. Het was een simpel inzicht in de ervaring van orgasme.

Meer: Sermons in Stones #17 vraag 1

Image by Jill Wellington from Pixabay.

Open de bloembladen van het hart

Soms is het hart er wel, maar is het als een knop, niet als een bloem. Toch kan de knop een bloem worden. Je hoeft dan maar één ding te doen: begin met de volgende ademhalingstechniek.


Doe het steeds wanneer je een lege maag hebt, ofwel voordat je gaat eten of drie uur nadat je gegeten hebt. Werp alle lucht eruit – adem diep uit, trek je buik in en gooi alle lucht eruit. Als je voelt dat alle lucht eruit is, houd de lucht dan zo lang als je kunt buiten, twee of drie minuten lang.

Drie minuten is het beste. Het is moeilijk, maar langzaam maar zeker gaat het je lukken; je gaat compleet naar lucht snakken en dan komt het naar binnen vliegen. Die instroming maakt je heel blij, je voelt grote vitaliteit en dat instromen helpt je hart opengaan.

Je hebt iets nodig dat je hart doordringt. Dit kun je doen wanneer je maar wilt. Doe het niet meer dan zeven maal achter elkaar. Je kunt het drie, vier of vijf maal daags doen of zelfs meer; dat is geen probleem. Maar denk er wel om dat je het met een lege maag doet, zodat je de lucht er werkelijk uit kunt gooien.

Laat de lucht dan zo lang mogelijk eruit. Wees maar niet bang, je gaat niet dood. Wanneer het onmogelijk wordt het vol te houden, is het met je beheersing gedaan en dan haast de lucht zich naar binnen. Van lieverlee raak je in staat drie minuten lang geen adem te halen en als het dan naar binnen vliegt, gaan de bloembladen van het hart open. Dit is een van de middelen die het allerbelangrijkst is om het hart te openen.

Osho: De apotheek voor de ziel, p. 71-72.

Image by Leopictures from Pixabay.

Ishq Allah

La Illaha Ill Allah. Er is geen God behalve God.
Dit is de fundamentele essentie van de weg van de soefi’s. Dit is het zaadje. Uit dit zaadje is de Bodhiboom van het soefisme gegroeid. In deze kleine verklaring is alles wat waardevol is in alle religies vervat: God is en alleen God is.


Sufi Whirling in Buddha Grove in Pune

Deze uitspraak maakt God synoniem met het bestaan. God is het wezen zelf van alles wat is. God staat niet los van zijn schepping. De schepper is in zijn schepping; er is geen dualiteit, er is geen afstand, dus alles wat je tegenkomt is God.

De bomen en de rivieren en de bergen, het zijn allemaal manifestaties van God. Jij en de mensen van wie je houdt, en de mensen die je haat, het zijn allemaal manifestaties van God.

Deze kleine uitspraak kan je hele leven veranderen. Het kan de gestalt van je visie veranderen. Zodra je beseft dat alles één is, ontstaat er vanzelf liefde. En liefde is soefisme.

Soefisme bekommert zich niet om kennis. Het gaat alleen om liefde, intense, hartstochtelijke liefde: hoe word je verliefd op het geheel, hoe stem je je af op het geheel, hoe overbrug je de afstand tussen de schepping en de schepper.

De zogenaamde georganiseerde religies van de wereld leren een soort dualiteit dat de schepper gescheiden is van de schepping, dat de schepper hoger is dan de schepping, dat er iets mis is met de schepping, dat deze moet worden verloochend.
Soefi’s verloochenen niet, zij verheugen zich.

En dat is wat ik je hier leer: verheug je! Mijn sannyas is een weg van vreugde, niet een weg van verloochening.  Rumi heeft gezegd:

   Als je niet één bent met de Geliefde
   Zoek!
   En als je in Eenheid bent,
   Verheug je!

Deze bijeenkomst is een soefi bijeenkomst. Jullie zijn mijn soefi’s, de soefi’s van het nieuwe tijdperk. Ik laat jullie kennismaken met de wereld van de liefde. Ik initieer jullie in de wegen van de liefde.

Soefi’s hebben het over twee soorten liefde. De ene noemen ze muhabbah; dat betekent gewone liefde, lauwe, tijdelijke, gedeeltelijke liefde. Het ene moment is ze er, het andere moment is ze verdwenen. Ze heeft geen diepte, geen intensiteit.

Je noemt het hartstocht, maar het is niet hartstochtelijk. Het is niet zo’n vlam die je kan verbranden. Je raakt er niet van in vuur en vlam; het blijft iets wat je onder controle hebt. Je raakt er niet door bezeten, je verliest jezelf er niet in. Je blijft de controle behouden.

De andere soort liefde, de echte liefde, de authentieke liefde, noemen soefi’s ishq;
ishq
betekent liefde met totale intensiteit. Je raakt erdoor verloren, je raakt erdoor bezeten.

Osho: The Secret. Discourses on Sufism #1.

Sufi Whirling is een van de oudste technieken, een van de krachtigste.
Het is zo diepgaand dat zelfs een enkele ervaring je totaal kan veranderen.
Je moet met open ogen wervelen, net zoals kleine kinderen blijven ronddraaien,
alsof je innerlijke wezen het middelpunt is geworden
en je hele lichaam een wiel is geworden dat beweegt, 
een pottenbakkerswiel dat beweegt.
Je bevindt je in het middelpunt, maar je hele lichaam beweegt.

Osho

Afbeelding: Osho International Foundation.