La Illaha Ill Allah. Er is geen God behalve God.
Dit is de fundamentele essentie van de weg van de soefi’s. Dit is het zaadje. Uit dit zaadje is de Bodhiboom van het soefisme gegroeid. In deze kleine verklaring is alles wat waardevol is in alle religies vervat: God is en alleen God is.

Sufi Whirling in Buddha Grove in Pune
Deze uitspraak maakt God synoniem met het bestaan. God is het wezen zelf van alles wat is. God staat niet los van zijn schepping. De schepper is in zijn schepping; er is geen dualiteit, er is geen afstand, dus alles wat je tegenkomt is God.
De bomen en de rivieren en de bergen, het zijn allemaal manifestaties van God. Jij en de mensen van wie je houdt, en de mensen die je haat, het zijn allemaal manifestaties van God.
Deze kleine uitspraak kan je hele leven veranderen. Het kan de gestalt van je visie veranderen. Zodra je beseft dat alles één is, ontstaat er vanzelf liefde. En liefde is soefisme.
Soefisme bekommert zich niet om kennis. Het gaat alleen om liefde, intense, hartstochtelijke liefde: hoe word je verliefd op het geheel, hoe stem je je af op het geheel, hoe overbrug je de afstand tussen de schepping en de schepper.
De zogenaamde georganiseerde religies van de wereld leren een soort dualiteit dat de schepper gescheiden is van de schepping, dat de schepper hoger is dan de schepping, dat er iets mis is met de schepping, dat deze moet worden verloochend.
Soefi’s verloochenen niet, zij verheugen zich.
En dat is wat ik je hier leer: verheug je! Mijn sannyas is een weg van vreugde, niet een weg van verloochening. Rumi heeft gezegd:
Als je niet één bent met de Geliefde
Zoek!
En als je in Eenheid bent,
Verheug je!
Deze bijeenkomst is een soefi bijeenkomst. Jullie zijn mijn soefi’s, de soefi’s van het nieuwe tijdperk. Ik laat jullie kennismaken met de wereld van de liefde. Ik initieer jullie in de wegen van de liefde.
Soefi’s hebben het over twee soorten liefde. De ene noemen ze muhabbah; dat betekent gewone liefde, lauwe, tijdelijke, gedeeltelijke liefde. Het ene moment is ze er, het andere moment is ze verdwenen. Ze heeft geen diepte, geen intensiteit.
Je noemt het hartstocht, maar het is niet hartstochtelijk. Het is niet zo’n vlam die je kan verbranden. Je raakt er niet van in vuur en vlam; het blijft iets wat je onder controle hebt. Je raakt er niet door bezeten, je verliest jezelf er niet in. Je blijft de controle behouden.
De andere soort liefde, de echte liefde, de authentieke liefde, noemen soefi’s ishq;
ishq betekent liefde met totale intensiteit. Je raakt erdoor verloren, je raakt erdoor bezeten.
Osho: The Secret. Discourses on Sufism #1.
Sufi Whirling is een van de oudste technieken, een van de krachtigste.
Het is zo diepgaand dat zelfs een enkele ervaring je totaal kan veranderen.
Je moet met open ogen wervelen, net zoals kleine kinderen blijven ronddraaien,
alsof je innerlijke wezen het middelpunt is geworden
en je hele lichaam een wiel is geworden dat beweegt,
een pottenbakkerswiel dat beweegt.
Je bevindt je in het middelpunt, maar je hele lichaam beweegt.
Osho
Afbeelding: Osho International Foundation.




