Preken zijn saai. Daarom gaan alleen oude mensen die al bijna dood zijn naar religieuze lezingen. Je ziet ze in alle kerken en tempels. Maar als mensen deze ashram komen bezoeken zijn ze verbaasd om zoveel jonge mensen te zien. Het is ongelofelijk omdat jonge mensen niet op zulke plaatsen horen te zijn. Alleen oude mensen, dood, verrot, die een soort postuum bestaan leiden, worden verondersteld op zulke plaatsen te zijn. Zoveel jonge mensen – wat doen die jonge mensen hier?
Ze zijn hier niet voor de preken of sutra’s.
Ik ben hier voor de sutra’s, zij zijn hier niet voor de sutra’s. Dus hebben we een compromis gesloten: zij moeten naar een paar sutra’s luisteren en ik moet een paar moppen vertellen. Zij zullen hier zijn voor de moppen, ik ben hier voor de sutra’s. Als ik geen moppen meer vertel, gaan ze weg. Als ik alleen moppen moet vertellen, zal ik niet nodig zijn. Ik kan een grote verzameling moppen achterlaten en iemand kan de moppen voorlezen; dan hoef ik hier niet meer te zijn. Als je wilt dat ik hier ben, zul je een paar sutra’s moeten horen, en als ik wil dat je hier bent, moet ik ook een paar moppen vertellen. Dat is begrepen, dit is een contract.
Grappen zijn in zekere zin heel belangrijk. Grappen zijn geen eenvoudige verschijnselen; ze zijn echt mysterieus, hun mechanisme is mysterieus. Je weet niet hoe een grap werkt, hoe hij diep in je binnenste doordringt, hoe hij je doet lachen, hoe hij je wakker maakt. Het mechanisme is mysterieus. Een grap werkt bijna als een seksueel orgasme. Het is niet toevallig dat veel moppen over seks gaan. Grappen als zodanig zijn in wezen seksueel, om de eenvoudige reden dat de grap een opeenhoping van energie in je teweegbrengt, een grote nieuwsgierigheid naar wat er gaat gebeuren, want een grap is pas een grap als er iets onverwachts gebeurt, als hij zo’n plotselinge wending neemt die je logischerwijs niet had kunnen bedenken; het was ondenkbaar. En het neemt zo snel en zo plotseling een wending dat je niet genoeg tijd hebt om erover na te denken. Want er is geen tijd om na te denken… De mind heeft tijd nodig. De mind blijft naar het zuiden gaan en draait dan plotseling naar het noorden: je mind blijft naar het zuide gaan, maar de grap heeft zo plotseling een wending naar het noorden genomen dat de mind stopt. In die stilstand is er een ervaring van stilte, van meditatie.
Hetzelfde gebeurt bij een seksueel orgasme: er wordt een zekere energie in je opgebouwd, een zekere spanning in je opgebouwd. Je blijft omhoog gaan, omhoog, omhoog, en dan komt er een plotselinge ontspanning, een plotselinge bevrijding. Het is zo plotseling – het gebeurt in één enkel moment – dat de mind stopt, dat de mind even verdwijnt. Het is niet denkbaar voor de mind. De mind heeft tijd nodig.
Als je de grap begrijpt, mis je het hele punt. Als je begrijpt waar het heen gaat, wat het logische einde ervan zal zijn, dan zal het voor jou geen grap zijn. Wat je vanaf het begin begrijpt, zal niet het einde zijn; het einde zal absoluut onvoorspelbaar zijn. Dat is het mooie van een grap; hij schokt je, schudt je wakker. Het is onmogelijk om te blijven slapen als er een mooie grap wordt verteld, dus bij deze:
Een vliegtuig naar Florida met tweehonderdveertig passagiers aan boord kreeg motorpech. Het vliegtuig zou zeker neerstorten, dus de piloot waarschuwde alle bemanningsleden voor deze trieste stand van zaken en zei dat ze allemaal een parachute moesten pakken en uit het vliegtuig moesten springen.
Een jonge steward vroeg aan de kapitein: ‘En de passagiers dan, meneer?’
‘Fuck de passagiers!’ antwoordde de kapitein.
Waarop de steward vroeg: ‘Hebben we daar nog tijd voor?’
Osho: Tao, The Golden Gate, Vol 1 # 10