Sosan

Deze weken, vanaf de eerste aflevering op 24 april, staan in het teken van Osho’s commentaar op Hsin Hsin Ming – het Boek van Niets van de Chan meester Sosan,
de derde patriarch van Zen.

Sosan is de Japanse naam van Sengcan.

    Jianzhi Sengcan

Sengcan, 496? – 606.
Jianzhi Sengcan staat bekend als de derde Chinese patriarch van Chan* na Bodhidharma, en de dertigste patriarch na Siddhārtha Gautama Boeddha.
(* Chan komt van het Indiase woord dhyan, meditatie. Toen deze vorm van Mahayana Boeddhisme Japan bereikte werd het Zen. Dhyan-Chan-Zen).
Hij wordt beschouwd als de Dharma-opvolger van de tweede Chinese patriarch, Dazu Huike. Sengcan is het best bekend als de vermoedelijke auteur van het beroemde Chan gedicht, Hsin-hsin Ming, waarvan de titel ‘Inscriptie in de mind op vertrouwen’ betekent.

Huike
Er wordt beweerd dat Sengcan meer dan veertig jaar oud was toen hij Huike voor het eerst ontmoette in 536 en dat hij zes jaar bij zijn leraar bleef. (Dumoulin, p 97). Het was Huike die hem de naam Sengcan (Edelsteen Monnik) gaf.
Het artikel over Sengcan in Transmission of the Lamp begint met een koan-achtige ontmoeting met Huike:

Sengcan: ‘Ik ben door en door ziek. Verlos me alstublieft van mijn zonde.’
Huike: ‘Breng je zonde hier en ik zal je vergeving schenken.’
Sengcan (na een lange pauze): ‘Als ik mijn zonde zoek, kan ik ze niet vinden.’
Huike: ‘Ik heb je vergeving geschonken. Je moet leven volgens de Boeddha, de Dharma en de Sangha.’

Er zijn tegenstrijdigheden over hoe lang Sengcan bij Huike verbleef. The Transmission of the Lamp vermeldt dat hij ‘twee jaar lang Huike bezocht’ waarna Huike het kleed van Bodhidharma en Bodhidharma’s Dharma (algemeen beschouwd als de Lankavatara Sutra) doorgaf, waardoor hij de Derde Patriarch van Chan werd.

   Bodhidharma en Huike

Volgens Dumoulin zeggen de verslagen dat hij in 574 met Huike naar de bergen vluchtte vanwege de boeddhistische vervolging die op dat moment aan de gang was. Echter, de Lamp verslagen beweren dat Huike, na de Dharma overdracht aan Sengcan, Sengcan waarschuwde om in de bergen te blijven. ‘Wacht op de tijd dat je de Dharma aan iemand anders kunt overdragen.’ Dit was vanwege een voorspelling gedaan aan Bodhidharma (Huike’s leraar) door Prajnadhara, de zevenentwintigste Chan voorouder in India. Hij had een komende ramp voorspeld.

Na het ontvangen van de overdracht, leefde Sengcan ondergedoken op de Wangong berg in Yixian en vervolgens op de Sikong berg in het zuidwesten van Anhui. Daarna zwierf hij tien jaar rond zonder vaste verblijfplaats.

Bron: Wikipedia.

Sosan weet dat het niet gezegd kan worden, want wanneer je het zegt, moet je onderscheid maken. Wanneer je iets zegt, moet je een woord kiezen. Telkens wanneer je iets moet zeggen, verkies je het ene boven het andere en komt de mind binnen.
Maar niemand heeft het beter geprobeerd dan Sosan. Hij is onvergelijkbaar. Je kunt geen andere man vinden die die stilte zo mooi onder woorden heeft gebracht. Zelfs een Boeddha zal jaloers zijn. Deze Sosan is echt een meester – meester van de stilte en meester van de woorden. Hij heeft iets in DEZE wereld gebracht wat niet tot deze wereld behoort. Hij heeft de diepe stilte van zijn ervaring in woorden omgezet.
Luister naar zijn woorden – niet alleen luisteren, in je opnemen. Laat ze smelten in je hart. Leer ze niet uit je hoofd. Laat ze in je bloedsomloop komen en je bloed en botten worden. Neem ze in je op, eet ze, verteer ze en vergeet ze. En ze hebben een enorme kracht om te transformeren.

Osho: Hsin Hsin Ming – The Book of Nothing #5.

Voor alle afleveringen op deze website, zie: Het Boek van Niets.