Quotes van Osho over de Sanskriet taal.
Alfabetische talen zijn simpel. Je moet zesentwintig woorden leren. Het Sanskriet heeft het grootste aantal letters, tweeënvijftig, twee keer zoveel als het Engels. De uitdrukkingskracht ervan is ook twee keer zoveel, de schoonheid en de poëzie ervan ook. Het is niet te geloven dat medische boeken in het Sanskriet in poëzie geschreven zijn, het is niet te geloven dat boeken over astrologie in poëzie geschreven zijn. In het Sanskriet kun je alles in poëzie schrijven, zelfs wiskunde. Het heeft zo’n poëtisch zoemend geluid dat elk woord op zichzelf deel van een poëtische regel is.
Osho, Christianity, the Deadliest Poison #5 vraag 1.
Sanskriet, Prakrit en Pali, drie talen die in het verleden gebruikt zijn door de verlichte mensen van dit land, hebben een hele rijke woordenschat wat betreft innerlijke ervaringen. Het Westen heeft tegenwoordig een hele exacte taal om uitdrukking te geven aan wetenschappelijk onderzoek, ontdekkingen, uitvindingen en technologieën, maar de Oosterse talen hebben dat niet. Evenwel, voor zover het de innerlijke ervaring aangaat, zijn de Oosterse talen enorm rijk terwijl de Westerse talen absoluut arm zijn. Van deze drie talen is het Sanskriet gebruikt door de Upanishads en de Hindoe mystici, het Prakrit is door Mahavira en alle Jaina mystici en meesters gebruikt, en het Pali is door Gautam Boeddha gebruikt.
Alleen al voor het woord ‘leraar’ hebben ze vele woorden, allemaal met kleine verschillen. Het eerste woord is SIKSHAK, dat betekent iemand die alleen informatie geeft. Misschien weet hij het, misschien weet hij het niet – dat is van geen belang. Maar zijn informatie klopt, hij is een man van de mind.
Het tweede woord, dat iets dieper in de ervaring gaat, niet alleen informatie, is ADHYAPAK. Die leraar geeft niet alleen informatie, maar hij is zelf geïnformeerd. Voor hem is het niet alleen iets mentaals, het maakt ook een deel -maar alleen een deel- van zijn hart uit.
En het derde woord is UPADHYAY, wat nog weer iets dieper in de ervaring gaat. De informatie van deze leraar is levendiger dan de beide andere. Hij heeft over het pad gereisd, maar hij heeft het doel niet bereikt.
En dan tenslotte de ACHARYA, die het doel heeft bereikt, en die informatie die hij geeft is zijn eigen ervaring. Hij is zijn eigen autoriteit, zijn eigen argument. Heel zijn tegenwoordigheid is heel het bewijs.
Maar in het Engels is er maar één woord, leraar, wat voor allerlei soorten mensen wordt gebruikt. Het andere woord is meester, wat niet zo vaak wordt gebruikt door de Engelssprekende mensen zelf. Maar ik zou graag het woord meester willen gebruiken, equivalent aan het woord acharya: iemand die weet, niet alleen door de mind, maar door ervaring.
Osho, Bodhidharma, The greatest Zen Master #3.
Meer: Sanskriet.
Een bijdrage van Antar Marc.