In mijn kindertijd waren er veel kinderen in mijn familie. Ik had zelf tien broers en zusters, dan waren er nog de kinderen van een oom, en de kinderen van een andere oom… en ik zag het gebeuren: wie gehoorzaam was, werd gerespecteerd. Ik moest één beslissing nemen voor mijn hele leven — niet alleen voor het zijn in mijn familie of voor mijn kindertijd — dat ik me niet kan ontplooien als individu als ik op welke manier dan ook naar respect of eerbiedwaardigheid verlang. Vanaf mijn kindertijd heb ik het idee van respectabiliteit laten vallen.
Een deel van Osho’s familie met in het midden links zijn moeder Ma Amrit Saraswati (23 november 1913-17 mei 1995) en rechts zijn vader Swami Devateerth Bharti (21 maart 1908-8 september 1979).
Ze trouwden volgens de traditie in 1921, toen Saraswati 7 jaar en Babu Lal 12 jaar oud waren.
Ik zei tegen mijn vader: ‘Ik moet een bepaalde verklaring aan u afleggen.’
Hij was altijd bezorgd als ik naar hem toe ging, omdat hij wist dat er problemen zouden komen. Hij zei: ‘Dit is niet de manier waarop een kind tegen zijn vader spreekt — “Ik ga een verklaring tegen je afleggen.”‘
Ik zei: ‘Het is een verklaring voor u aan de hele wereld. Op dit moment is de hele wereld niet voor mij beschikbaar; voor mij vertegenwoordigt u de hele wereld. Het is niet alleen een kwestie tussen zoon en vader; het is een kwestie tussen een individu en de collectiviteit, de massa. De verklaring is dat ik afstand heb gedaan van het idee van respectabiliteit, dus vraag nooit iets van mij uit naam van respectabiliteit, anders zal ik juist het tegenovergestelde doen.
Ik kan niet gehoorzaam zijn. Dat betekent niet dat ik altijd ongehoorzaam zal zijn, het betekent alleen dat het mijn keuze zal zijn om te gehoorzamen of niet te gehoorzamen. U kunt iets verzoeken, maar de beslissing zal bij mij liggen. Als ik voel dat mijn intelligentie het ondersteunt, zal ik het doen; maar het is geen gehoorzaamheid aan u, het is gehoorzaamheid aan mijn eigen intelligentie. Als ik het gevoel heb dat het niet juist is, zal ik het weigeren. Het spijt me, maar u moet één ding duidelijk begrijpen: als ik niet in staat ben om nee te zeggen, is mijn ja zinloos.’
En dat is wat gehoorzaamheid doet: het verlamt je — je kunt geen nee zeggen, je moet ja zeggen. Maar wanneer iemand niet meer in staat is om nee te zeggen, is zijn ja gewoon zinloos; hij functioneert als een machine. Je hebt iemand in een robot veranderd. Dus ik zei tegen hem: ‘Dit is mijn verklaring. Of u het ermee eens bent of niet, dat is aan u; maar ik heb besloten, en wat de gevolgen ook zijn, ik ga het volgen.’
Het is zo’n wereld… In deze wereld is het bijna onmogelijk gemaakt om vrij te blijven, om alleen te denken, om met je eigen bewustzijn te beslissen, om vanuit je eigen geweten te handelen. Overal — in de kerk, in de tempel, in de moskee, op school, op de universiteit, in het gezin — overal wordt van je verwacht dat je gehoorzaam bent.
Osho: Beyond Psychology # 4 vraag 3
Jullie hele samenleving en de geest van jullie samenleving is gebaseerd op dingen die alleen geloofd kunnen worden, maar niet uitgelegd kunnen worden; vandaar de noodzaak van gehoorzaamheid; vandaar de boze reactie van je ouders als je ongehoorzaam bent. Dat was ook een probleem voor mij in mijn kindertijd. Mijn hele familie ging naar de Jain tempel en ik was ertegen. Ik was er wel toe bereid — als ze konden uitleggen waar het allemaal om ging. Ze hadden geen uitleg, behalve: ‘Het is altijd al gedaan, en het is goed om je ouders te volgen, om de oude generaties te volgen, om het oude erfgoed te volgen… het is goed.’
Maar dat is geen uitleg!
Osho: Beyond Psychology # 12 vraag 3