Ik heb bijna alle honderdtwaalf methoden (van meditatie) geprobeerd. Deze lijst is uitputtend, het is niet mogelijk om er nog één methode aan toe te voegen. Je kunt een methode van combinaties maken, maar die honderd en twaalf zijn uitputtend. Uit al deze methoden heb ik ‘getuige zijn’ gekozen, omdat de meeste methoden hier op verschillende manieren op gebaseerd zijn.
Lakshmana Tantra Temple, Khajuraho, UNESCO World Heritage.
Als je bijvoorbeeld tijdens het vrijen ook getuige bent, wordt het tantra. Tantra heeft één methode genomen, heeft die gebruikt voor de liefde en daarmee de hele seksuele energie veranderd in iets spiritueels. Dat is waar ik het over heb gehad en ik ben door bijna iedereen verkeerd begrepen. Ze denken dat ik vrije seks leer. Ik leer meditatieve seks en zij denken dat ik vrije seks leer. Ik onderwees eenvoudigweg dat als je seks tot een object van meditatie kunt maken, je er vrij van kunt worden — omdat met meditatie de energie steeds hoger begint te bewegen.
Mijn sannyasins die bij me zijn geweest zijn verbaasd dat ze alle interesse in seks hebben verloren. En de mensen die mij veroordelen — dat is hun eigen verbeelding, hun eigen creatie, het hele idee van vrije seks. Maar het is sensatie, vooral in een land dat erg repressief is over seks.
Voor mij is seks net zo natuurlijk als al het andere. Als we van slapen een meditatie kunnen maken, als we van eten een meditatie kunnen maken, waarom zouden we seks dan weglaten? En seks is zo krachtig dat het niet weggelaten moet worden; anders zal dat verstoring veroorzaken. Het zou opgenomen moeten worden in je totale meditatieve proces. Het zou een organische eenheid moeten worden.
Osho: The Last Testament, Vol. 4 #15.