Over de mysticus Jezus volgens het Thomas Evangelie
Jezus zei:
‘Als je dát baart wat in je is,
zal wat je hebt je redden.
Als je dat niet in je hebt,
zal wat je niet hebt je doden.’
Jezus zei:
‘Laat hij die zoekt,
niet ophouden met zoeken voordat hij vindt.
En als hij vindt zal hij verontrust zijn,
hij zal zich verwonderen,
en hij zal over alles heersen.’
En Jezus zei:
‘Wie de verklaring van deze woorden vindt
zal de dood niet proeven.’
We zijn op zoek naar onszelf. Wat je ook zoekt, in wezen zoek je jezelf erin. En daarom blijkt alle zoeken in de buitenwereld tenslotte zinloos. Misschien streef je naar rijkdom, maar je zoekt jezelf. Want als je eenmaal rijk geworden bent, ga je beseffen dat het zinloos was; je blijft onvoldaan. Je zocht helemaal geen rijkdom, je begaf je in de verkeerde richting, je koos ervoor verder bij jezelf vandaan te gaan , en je was op zoek naar jezelf.
Wat wil een mens nu precies met rijkdom bereiken? Hij zoekt door de rijkdom het leven, meer leven, overvloedig leven. Het verstand zegt: ‘Hoe kun je zonder rijkdom leven?’ Het denken zegt: ‘Hoe kun je je zonder rijkdom tegen de dood beschermen?’ Rijkdom is een bescherming tegen de dood, je zoekt het leven. Maar als je rijk bent geworden, dan wordt het je plotseling duidelijk dat rijkdom je niet kan beschermen. Nee, je zocht in de verkeerde richting.
Een ander is uit op macht, aanzien. Wat zoekt hij? Hij wil oppermachtig worden, hij wil zo machtig worden dat de dood hem niet kan vernietigen. Vandaar de paradox dat je uiteindelijk altijd een gevoel hebt van mislukking als je slaagt in deze wereld. Ik zeg steeds weer dat niets zo teleurstelt als succes. Als je niet slaagt, kun je de illusie blijven koesteren, dan denk je: ‘Op een goede dag zal ik slagen en bereiken wat ik wil.’ Maar hoe kun je die illusie blijven koesteren als je slaagt? Het is je gelukt en toch blijft de innerlijke leegte hetzelfde. Eerder het tegendeel, door het contrast voel je de leegte nog sterker. Je wordt omgeven door rijkdom en binnen in je heerst armoede. Je wordt omringd door leven en binnen in je is de dood. Daarom worden in een welvaartsmaatschappij, vol rijkdom, religies plotseling zo belangrijk.
In een arme maatschappij kunnen religies niet zo belangrijk worden, want de mensen hebben nog niet gefaald. Ze denken dat alles goed zal komen als ze maar een klein beetje geld hebben. Een arm mens kan in een illusie leven, maar een rijke niet. En als je een rijke ontmoet die nog illusies heeft, bedenk dan dat hij nog steeds arm is, hij is nog niet geslaagd.
Een Boeddha laat zijn paleis achter, een Mahavir laat zijn koninkrijk achter. Ze waren geslaagd en het succes stelde hen teleur. Ze gingen in tegengestelde richting: ze waren koningen en ze werden bedelaars; ze waren gekleed in de meest kostbare gewaden en ze gingen naakt lopen. Het werd een bekering: succes stelt teleur en de teleurstelling wordt een bekering.
Maar waarom stelt succes teleur? Het stelt teleur omdat je niet op rijkdom uit was, je was niet op macht uit, je was niet op veiligheid en zekerheid uit. Je zocht geen huis, je zocht het eeuwige thuis waaruit je niet meer vertrekt. Je zocht een vrede die altijd voortduurt, die niet tijdelijk is. Daarnaar zoek je, je zoekt je thuis.
Dit leven wordt vernietigd. Je bent er ieder ogenblik bang voor. Hoe kun je dit leven leven als het lijkt alsof je op een vulkaan leeft? Ieder moment kun je de dood vinden.
Een paar jaar geleden begonnen geleerden over dit probleem na te denken, omdat we het leven van de mens nu zo lang kunnen rekken als we maar willen. Dat is altijd een van de grootste wensen geweest: de dood te overwinnen, het leven naar wens te kunnen verlengen.
Een paar jaar geleden stuitten de geleerden op dit feit. Nu kan het, maar er is een nieuw probleem ontstaan. Men dacht dat als dit mogelijk was iedereen gelukkig zou zijn en de angst voor de dood zou verdwijnen. Maar nee. Toen ze over het probleem nadachten gingen ze beseffen dat een mens die zeventig jaar leeft, zeventig jaar lang bang is voor de dood. Als hij driehonderd jaar leeft, zal hij driehonderd jaar lang bang zijn voor de dood. Hoe kan die angst verdwijnen?
Je zoekt naar een bestaan zonder dood. En dat bestaan is binnen in je, jij zit binnen in je. Je zoekt naar dit innerlijke wezen – en dat innerlijke wezen is almachtig. Geen macht kan het vervangen. Je kunt een Napoleon worden of een Hitler of wie je maar wilt, maar je blijft machteloos. Zolang je geen Boeddha of Jezus wordt kun je niet almachtig worden, kun je niet oppermachtig zijn. Je kunt een Einstein worden, maar je kunt niet alwetend worden. Je kunt zoveel mogelijk informatie vergaren, maar je innerlijke onwetendheid blijft gelijk, tenzij je een Jezus wordt, een Zarathoestra – dan word je alwetend.
Je zoekt almacht, alwetendheid, alomtegenwoordigheid. Houd deze drie woorden in gedachten. Ze zijn afgeleid van een Sanskriet woord, Aum. In het Sanskriet is Aum het symbool voor het hele universum. Het bevat drie basisklanken: A-U-M. Uit deze drie basisklanken zijn alle andere ontstaan. Daarom is Aum de grondklank, de synthese van de drie basiselementen. Daarom hebben de hindoes altijd gezegd dat Aum de geheime mantra is, de belangrijkste mantra, omdat deze het hele bestaan omvat.
Uit Osho: Het Mosterdzaad #21
Bron: Osho Dancing Buddhas.
Image by Thanapat Pirmphol from Pixabay