Als je een relatie hebt met anderen, word je op duizend en één manieren geprovoceerd, uitgedaagd en verleid. Keer op keer leer je je valkuilen kennen, je beperkingen, je woede, je lust, je bezitterigheid, je jaloezie, je verdriet, je geluk – alle stemmingen komen en gaan, je verkeert voortdurend in een staat van verwarring. Maar dit is de enige manier om te ontdekken wie je bent.

Zelfkennis is niet de kennis van een dood zelf; zelfkennis is de kennis van het proces van het zelf. Het is iets levends. Het zelf is geen ding, het is een gebeurtenis, het is een proces. Denk nooit in termen van dingen; het zelf bevindt zich niet zomaar in je, alsof het een voorwerp is dat in je kamer ligt te wachten. Het zelf is een proces: het verandert, beweegt, bereikt nieuwe hoogten, begeeft zich naar nieuwe niveaus, dringt dieper door in nieuwe diepten. Elk moment is er veel aan de hand en de enige manier om dit zelf te ontmoeten, is door het te ontmoeten in een relatie.
Osho: Tao, The Pathless Path, Vol. 2 #6
Image by StockSnap from Pixabay.


