Het Vaticaan overbodig

Toespraken naar gezegden van Jezus uit het Thomas Evangelie.

Jezus zegt:
‘Als je jezelf kent, zul je gekend worden
en zul je weten dat je de zonen bent van de levende vader.
Maar als je jezelf niet kent,
dan leef je in armoede en ben je armoede.’

Luister, het koninkrijk is binnen in je. Dan worden alle tempels overbodig, omdat je zelf de tempel bent. Dan bén je de kerk. Dan wordt het Vaticaan overbodig, dan is Rome een druk. Dan is er geen behoefte aan een Mekka en Medina, aan een Girnar en Kashi.
Jij bent de tempel, de levende tempel van God. Hij is binnen in je. Waarom zou je dan een priester, een bemiddelaar nodig hebben? Dan verliest dat hele beroep zijn betekenis.

Jezus ondergraaft de fundamenten van alle kerken, tempels, priesters en bemiddelaars. Hij zegt: ‘Hij is binnen in je.’
Maar hij zegt ook iets heel kostbaars en moois, hij zegt ook: ‘En hij is buiten je.’

Er zijn drie soorten van godsdienst; de ene zegt ‘God is buiten je.’ Mohammedanen zeggen met nadruk dat God buiten je is.
Dan is er een andere soort religie die zegt: ‘God is binnen in je.’ Jains en boeddhisten zeggen dat jij God bent, maar ze zeggen nooit dat God buiten je is, nee.
Jezus zegt: ‘God is binnen in je en buiten je.’ Dat is de belangrijkste synthese, de hoogst mogelijke synthese. Hij kiest geen uiterste.

Het ene uiterste zegt: ‘God is buiten je.’ Daarom keren Mohammedanen zich zo sterk tegen je als je zegt: ‘Ik ben God.’ Ze willen je doden omdat dat een van de ergste dingen is die je kunt zeggen; het is blasfemie. Ze denken dat het van gebrek aan respect getuigt als je beweert: ‘Ik ben God,’ want dat houdt in dat een schepsel, een geschapen ding, beweert: ‘Ik ben de schepper.’

De tegenpool wordt gevormd door de Jains. Ze zeggen dat God binnen in je is; je ziel is de hoogste God en er is geen andere God. Ze zijn in het andere uiterste vervallen, ze vereren geen enkele God; verering heeft voor hen zijn betekenis verloren, ze kunnen niet bidden. Tot wie zouden ze moeten bidden? En toch is het gebed zoiets prachtigs; maar het heeft zijn betekenis verloren.

Kijk eens naar een biddende Mohammedaan. Hij is mooi. Hij kan bidden omdat God er is. Als je een gebed wilt zien, kijk dan naar een biddende Mohammedaan; hij ziet er zo onschuldig uit, zo volkomen in overgave – maar toch is hij gevaarlijk. Want als jij beweert dat je God bent, zal hij je doden.
Jains kunnen niet bidden, ze kunnen niet aanbidden; voor hen zijn gebed en aanbidding eenvoudigweg verdwenen. Zij kunnen alleen maar mediteren. Meditatie is toegestaan omdat God binnen in je is; je hoeft niet anders te doen dan je ogen te sluiten en te mediteren.

Jezus komt tot de hoogste synthese. Hij spreekt hier één van de belangrijkste waarheden uit: God is binnen je en buiten je. Gebed is mogelijk, meditatie is ook mogelijk; je kunt in extase jubelen over wat buiten je is, je kunt in extase stil zijn om wat binnen in je is – hij is overal.

Uit Osho: Het mosterdzaad #13.
Bron: Osho Dancing Buddhas.

Image by Nimrod Oren from Pixabay