‘Goed Burgerschap’ wordt beter door meditatie

Het kabinet wil betere lessen ‘Goed Burgerschap’. Dit wil men realiseren door de lessen te verbeteren, maar het zou zinvoller zijn om meditatie te leren. De basis van zogenaamd ‘Goed Burgerschap’ kan alleen liggen in jezelf goed kennen, bewust leven en dan ben je vanzelf een ‘goed burger’ in universele zin, dat wil zeggen: een goed mens. Kortom: meditatie kan de beste uitbreiding zijn voor lessen in ‘Goed Burgerschap.’


Onderzoek van de University of Westminster heeft uitgewezen dat de experimentele groep door meditatie een grotere emotionele intelligentie had, een scherpere waarneming van zichzelf en zichzelf beter wist in te schatten in leidinggevende capaciteiten. 
De minister: Waar moet het burgerschapsonderwijs zich in ieder geval op richten?
– respect voor en kennis van democratische en rechtsstatelijke waarden en mensenrechten;
– het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving;
– het onderwijs moet zorgen voor een schoolcultuur, in overeenstemming met deze waarden.
(Bron: Wetsvoorstel ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen). 
Meditatie kan aan deze 3 aspecten een diepgaande ondersteuning bieden.
Dus: waar wachten we op? Meditatie op school kan jongeren niet anders dan een waardevolle basis voor hun totale leven geven.