Een zak met goud op de brug

Wat er ook met je gebeurt, het komt door jezelf.
Uitwendige oorzaken zijn secundair, inwendige oorzaken zijn primair.

El Mahdi Abassi beweerde dat het verifieerbaar was dat, ook al wilde je iemand helpen, iets binnenin diegene dat zou kunnen dwarsbomen. Omdat bepaalde mensen bezwaar hadden gemaakt tegen deze theorie, beloofde El Mahdi dat hij een demonstratie zou geven.
Toe iedereen dat voorval vergeten was gaf El Mahdi iemand de opdracht om een zak goud midden op een brug te leggen. Iemand anders werd gevraagd om een ongelukkige die in de schulden zat naar de ene kant van de brug te brengen en tegen hem te zeggen dat hij de brug over moest steken.

Abassi stond met zijn getuige aan de andere kant van de brug. Toen de man aan de overkant kwam vroeg Abassi aan hem: ‘Wat heb je midden op de brug gezien?’
‘Niets,’ zei de man.
‘Hoe dat zo?’ vroeg Abassi.
De man antwoordde: ‘Zodra ik de brug begon over te steken kwam de gedachte in me op dat het misschien leuk zou zijn om dat met mijn ogen dicht te doen. Dus heb ik dat gedaan…’

De mens draagt het zaad van zijn ellende of geluk, hel of hemel, binnen zichzelf met zich mee. Wat er ook met je gebeurt, het komt door jezelf. Uitwendige oorzaken zijn secundair, inwendige oorzaken zijn primair. En transformatie zal niet mogelijk zijn als je dit niet begrijpt.
Want de mind gaat wel door met jou te misleiden, de mind wijst altijd naar buiten: de oorzaak zit ergens anders – ofwel van je ellende, ofwel van je blijdschap. Als de oorzaak buiten je zit, dan bestaat er geen mogelijkheid tot vrijheid, dan bestaat er geen mogelijkheid tot moksha, enige toestand van bevrijding. Oorzaak van buiten, dan zit je voor eeuwig vast in slavernij. Want wat kun je nou aan die uitwendige oorzaak doen? En als je wat aan die ene kunt doen, komen er miljoenen anderen.

Dit is het verschil, het wezenlijke verschil, tussen een religieuze en een niet-religieuze mind. Communisten zullen precies het tegenovergestelde vinden. Marx zal het niet eens zijn met wat El Mahdi in dit verhaal beweert. Marx zegt dat de oorzaak buiten de mens ligt. De mens leeft in ellende omdat er oorzaken van buiten zijn die de ellende geven. De mens zal gelukkig zijn als de oorzaken veranderd, vervangen worden. Er is een revolutie nodig, volgens Marx, in de buitenwereld.
Volgens Mohammed, Jezus, Mahavir, Krishna, klopt die hele diagnose niet. Oorzaken zitten vanbinnen. Die van buiten zijn alleen maar uitvluchten. Je kunt de buitenkant veranderen, maar als het van binnen hetzelfde blijft zal er niets veranderen.
De binnenkant zal steeds weer hetzelfde patroon creëren, wat de situatie van buiten ook is, want de mens leeft van binnen naar buiten.

Osho, Until You Die – Discourses on the Sufi Way, pp. 130 – 132.

Uit de serie 1001 verhalen, verzameld door Shanti. 
Eerder verschenen in het Engels in Osho News, www.oshonews.com.  

Afbeeldingen:
http://media.istockphoto.com/photos/sack-full-of-gold-euro-coins-in- outdoor-setting-picture-id482747823?k=6&m=482747823&s=170667a&w=0&h=2F6LJdzMEJLdQHEJKRWkis CzJsdWQZomEcFA0HfcMyc=
http://ichef-1.bbci.co.uk/news/1024/media/images/81216000/jpg/ _81216517_57437025.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/ Pyramid_of_Capitalist_System.png