Osho: Het Boek der Geheimen – techniek 34. Een geheime methode.
De volgende kijktechniek: Luister terwijl het ultieme mystieke inzicht wordt aangereikt. Ogen onbeweeglijk, zonder te knipperen, en wordt dan ineens volkomen vrij.
In deze esoterische tantra reikt de meester jou het inzicht in het geheim aan. Is de discipel er klaar voor dan wordt de mantra, het opperste geheim, aangereikt, aan hem doorgegeven. Het wordt gewoon in zijn oor gefluisterd.
Als de meester heeft bepaald dat je er nu klaar voor bent, het geheim van zijn eigen ervaring kan worden overgedragen, hij je het onzegbare kan zeggen, alleen dan moet je deze techniek gebruiken. Wanneer de meester zijn geheim fluisterend in je oor aan het aanreiken is, laat dan je ogen totaal bewegingloos zijn, want dat betekent dat de mind stil moet zijn, gedachteloos. Zelfs geen lichte beweging, dat geeft vanbinnen een verstoring. Het bewustzijn wacht eenvoudig om bevrucht te worden, enkel open, ontvankelijk, passief, geen activiteit van zijn kant. Wanneer dit statische, niet dynamische moment plaatsvindt, wanneer alles is gestopt, de tijd stilstaat en de mind totaal afwezig is – wordt het no-mind, en alleen daarin kan de meester onthullen. En hij gaat geen lange toespraak houden, hij reikt enkel één, twee of drie woorden aan, die in die stilte tot je diepste kern, diepste centrum doordringen en daar een zaadje worden. In dit passieve gewaarzijn, in deze stilte – wordt dan ineens volkomen vrij.
Vrij worden kan enkel door vrij worden van de mind. Er is geen andere vrijheid. De mind is het gebonden zijn, de slavernij, de onderworpenheid. Dus de discipel moet met de meester op het juiste moment wachten. Hij kan niet vragen, in afwachting zijn, want dat betekent verlangen, condities, de mind. Hij moet gewoon afwachten en wanneer hij daarin totaal is, er klaar voor is, kan de meester alles doen. En gewoonlijk, zelfs als een Shiva blijft spreken over 112 methoden, gebeurt er niets, want de voorbereiding is er niet.
Je kunt zaadjes op stenen gooien maar er gebeurt niets. Het zaadje is niet de fout, want het juiste seizoen, de goede grond is nodig. Soms werken hele triviale dingen. Bijvoorbeeld, Lin Chi werd verlicht terwijl hij gewoon op de veranda van zijn meester zat, en deze naar buiten kwam, hem in z’n ogen keek en lachte, luidruchtig. Lin Chi ging ook lachen, boog voorover en ging weg. Hij had daar 6 jaar gewacht en de meester kwam dagelijks en keek niet eens naar hem. Na 2 jaar keek hij voor het eerst naar hem en 2 jaar later gaf hij hem een schouderklopje. Lin Chi heeft vast deze techniek gedaan: luister terwijl het ultieme mystieke inzicht wordt aangereikt. Ogen onbeweeglijk, zonder te knipperen, en wordt dan ineens volkomen vrij.
De meester keek en gebruikte lachen als een medium en er gebeurde iets in Lin Chi, die aan iedereen vertelde dat hij bevrijd was, hij niet meer was. Jij wordt niet bevrijd, je wordt bevrijd van jezelf. Lin Chi vertelde gewoonlijk hoe het gebeurde, wachten gedurende 6 jaar. Door gewoon 6 jaar te wachten, val je in meditatie. Als je niet iedere dag voedsel geeft aan de mind stopt hij geleidelijk, want zonder nieuwe stimulansen stopt het denken.
Stilzwijgend wachtte hij, dag in dag uit, zomer en winter, en was vast de tijd vergeten. En op een dag keek de meester Lin Chi diep in de ogen en die moeten plotseling statisch, onbeweeglijk geworden zijn. En dan die bulderende lach van de meester, die diep vanbinnen bij de absolute kern gehoord moet zijn.
Toen hem dat werd gevraagd, zei Lin Chi: ‘Ik besefte plotseling dat de hele wereld een grap, een drama is en alle ernst verdween. Wie verkeert dan in gebondenheid en wie moet vrij worden? Er was helemaal geen knechtschap, ik dacht dat ik gebonden was en daarom probeerde vrij te zijn en toen, plotseling, lachte de meester en de gebondenheid viel weg.’
Er zijn vele Zen verhalen. Een zen meester werd bewust toen op de gong werd geslagen en iets spatte in hem uiteen. Een zen non werd verlicht, 2 emmers met water dragend, toen plotseling het bamboe brak en de emmers vielen. Het geluid van het breken en het eruit stromende water bracht haar verlichting. Haar meester had gezegd: ‘Deze avond geef ik je het geheim. Ga en neem een bad en breng 2 emmers water voor mij. Ik neem ook een bad en reik jou het geheim aan waarop je hebt gewacht.’
Zij moet zich extatisch gevoeld hebben – het moment was gekomen. Het was volle maan en net toen ze over het voetpad liep van de rivier naar de ashram brak plotseling het bamboe. Toen ze aankwam, keek de meester naar haar en zei: ‘Nu is het niet meer nodig, het is gebeurd. Nu heb ik niets meer over te dragen, je hebt het al ontvangen.’
De non zei vaak: ‘Toen het bamboe brak, was er ook iets in mij dat brak. De emmers die vielen, die gebroken aarden potten, en ik zag mijn lichaam gebroken. Ik keek naar de maan. Alles was stil, sereen en ik werd stil en sereen. Vanaf dat moment was ik er niet meer, ik besta niet meer.’ Dit is wat bevrijding, vrijheid betekent.
Verzameld en vertaald door Prem Abhay.