De taal van gezondheid ontgaat je gewoon

Veel zal moeten worden begrepen. Het is niet zo dat er maar heel weinigen de top bereiken. Er zijn er veel, maar je hebt niet de ogen om ze te zien. Wanneer je om je heen kijkt, zie je dat wat je kunt zien. Hoe kun je zien wat je niet kunt zien? Je vermogen om te zien bepaalt veel. Je hoort wat je kunt horen, niet wat er is.
Als een Boeddha voorbij komt, ben je misschien niet in staat om hem te herkennen. En je was er echt wel toen Boeddha voorbijging, maar je hebt hem gemist. Je was er wel! Jullie waren erbij toen Jezus nog leefde, maar jullie hebben hem gekruisigd.

Het is moeilijk om dat te zien, omdat je op je eigen manier kijkt. Jullie hebben concepten, categorieën en houdingen. En daar doorheen kijk je naar een Boeddha en een Jezus. Jezus zag er voor jou uit als een misdadiger. Toen Jezus gekruisigd werd, werd hij gekruisigd met twee andere misdadigers; aan elke kant was er een dief. Drie personen werden tezamen gekruisigd en Jezus zat precies tussen twee dieven in. Waarom? Hij werd op de een of andere manier beschouwd als een immorele crimineel en jij was daar om te oordelen. Zelfs als Jezus nu zou komen, zullen jullie weer op dezelfde manier gaan oordelen, want jullie oordeel, jullie criteria, zijn niet veranderd.

Jezus leefde en verbleef bij iedereen. Hij verbleef in het huis van een prostituee en het hele dorp ging tegen hem tekeer. Maar zijn waarden waren anders. De prostituee kwam, waste zijn voeten met haar tranen en zei: ‘Ik ben schuldig. Ik ben een zondares en u bent mijn enige hoop. Als u naar mijn huis komt, zal ik van mijn schuld verlost worden. Ik zal weer levend worden. Als Jezus naar mijn huis kon komen, dan was ik geaccepteerd.’
Dus ging Jezus. Hij bleef daar, maar de hele stad was tegen hem. Wat is dat voor een man die bij een prostituee blijft? Maar voor Jezus ging het om liefde, en niemand had hem ooit zo liefdevol uitgenodigd. Hij kon geen nee zeggen. En als Jezus nee had gezegd, had hij geen verlichte kunnen zijn. Dan zou hij alleen maar op zoek zijn geweest naar sociaal aanzien. Hij was NIET op zoek naar aanzien.

In een ander dorp kwam de hele stad naar Jezus met een vrouw die gezondigd had. In het Oude Testament staat dat iemand die zondigt gestenigd moet worden. Het is niet HIJ die gestenigd moet worden, maar ZIJ, want alleen vrouwen zondigen; mannen zondigen nooit – want al deze geschriften zijn door mannen geschreven. En dit was een groot probleem, dus legden ze het aan Jezus voor.
Ze groeven een valkuil, want als Jezus had gezegd ‘Nee, dood deze vrouw niet, oordeel niet’, dan hadden ze kunnen zeggen: ‘U gaat tegen de geschriften in’. En als Jezus zou hebben gezegd ‘Ja, dood deze vrouw, stenig haar,’ dan zouden ze zeggen: ‘Waar is uw boodschap gebleven “Heb uw vijand lief” en waar is uw boodschap gebleven “Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt?”‘

Dus groeven ze een valkuil. Ze creëerden een dilemma – een logisch dilemma. Wat Jezus ook gezegd zou hebben, hij zou in de val gelopen zijn. Maar je kunt een verlicht mens niet in de val lokken, onmogelijk. Het is onmogelijk, en hoe meer je probeert hem in de val te lokken, hoe meer je bij hem in de val zult lopen.
Dus zei Jezus: ‘De Schrift is absoluut correct. Maar kom alleen naar voren zij die nooit gezondigd hebben. Neem deze stenen in je handen en vermoord deze vrouw, maar alleen zij die nooit gezondigd hebben.’
De menigte begon uiteen te gaan. Degenen die vooraan stonden gingen naar achteren, want wie zou deze vrouw nou gaan stenigen? Maar zij werden wel vijanden van Jezus.

En als ik zeg ‘zij’, dan bedoel ik jullie. Jullie zijn hier altijd geweest. Je kunt het niet herkennen, je kunt het niet zien. Jullie zijn blind! Daarom heb je altijd het gevoel dat de wereld slecht is en dat er geen verlichting is – dat iedereen pathologisch is. Dat is niet zo, maar je kunt alleen pathologie zien omdat je pathologisch bent. Je kunt ziekte begrijpen omdat je ziek bent. Je kunt gezondheid niet begrijpen omdat je nooit gezond bent geweest. De taal van gezondheid ontgaat je gewoon.

Osho: Vigyan Bhairav Tantra, deel 2 # 8. De potentie van het zaad.

Image by Albrecht Fietz from Pixabay