Zegt Sosan:
WANNEER DE DIEPE BETEKENIS DER DINGEN NIET WORDT BEGREPEN,
WORDT DE WEZENLIJKE VREDE VAN DE MIND TEVERGEEFS VERSTOORD.
En je wint er niets mee, je komt nergens, je raakt gewoon verstoord. Waar ben je terechtgekomen? Wat heb je gewonnen met je bezorgdheid, spanning, verstoordheid? Wat ben je? Waar beweeg je je naartoe? Er is niets bereikt… TEVERGEEFS.
Zelfs als er iets gewonnen wordt… misschien lijkt het alsof je iets wint door verstoord te zijn. Je wint niets. Integendeel, je verliest. Je verliest de kostbare momenten die gelukzalig kunnen worden, de kostbare tijd, energie, leven, waarin je had kunnen bloeien. En je kunt niet bloeien.
Maar je denkt altijd – dit is het standpunt van onwetendheid – je denkt altijd: “De hele wereld is verkeerd, en als ik iedereen kon veranderen dan zou ik gelukkig zijn.” Je zult nooit gelukkig zijn, je KAN NIET gelukkig zijn – dit is de basis van het ongelukkig zijn. Zodra je begrijpt dat het niet aan jou is om de hele wereld te veranderen, is het enige wat je kunt doen jezelf veranderen.
Bayazid, een soefi mysticus, heeft in zijn autobiografie geschreven: “Toen ik jong was dacht ik en zei ik tot God, en in al mijn gebeden was dit de basis: ‘Geef me energie zodat ik de hele wereld kan veranderen.’ Iedereen keek me raar aan. Ik was een revolutionair en ik wilde het gezicht van de aarde veranderen.
Toen ik wat volwassener werd, begon ik te bidden: ‘Dit wordt me te veel. Ik raak de grip op het leven kwijt – de helft van mijn leven is bijna voorbij en ik heb nog geen mens veranderd, en de hele wereld is te veel.’ Dus zei ik tegen God: ‘Mijn familie zal genoeg zijn. Laat me mijn familie veranderen.’
En toen ik oud werd,” zegt Bayazid, “besefte ik dat zelfs de familie te veel is, en wie ben ik om hen te veranderen? Toen besefte ik dat het genoeg zou zijn als ik mezelf kon veranderen, meer dan genoeg. Ik bad tot God: ‘Nu ben ik op het juiste punt gekomen. Sta me tenminste toe dit te doen: Ik wil mezelf veranderen.’
De God gaf als antwoord: ‘Nu is er geen tijd meer. Dit had je in het begin moeten vragen. Toen was het nog mogelijk.'”
Uiteindelijk vraagt iedereen dit. Iemand die het in het begin vraagt, heeft de aard van de dingen begrepen. Hij begrijpt dat het zelfs niet gemakkelijk is om jezelf te veranderen. Je bent een hele wereld in je; je draagt de hele wereld mee. Alles wat bestaat, bestaat in jou. Je bent een heel universum, niet iets kleins – als deze verandering kan plaatsvinden heb je het bereikt. Anders:
WANNEER DE DIEPE BETEKENIS DER DINGEN NIET WORDT BEGREPEN,
WORDT DE WEZENLIJKE VREDE VAN DE MIND TEVERGEEFS VERSTOORD.
DE WEG IS VOLMAAKT ALS DE UITGESTREKTE RUIMTE
WAAR NIETS ONTBREEKT EN NIETS TEVEEL IS.
HET KOMT INDERDAAD DOOR ONZE KEUZE OM TE ACCEPTEREN OF TE VERWERPEN
DAT WE DE WARE AARD VAN DE DINGEN NIET ZIEN.
Alles is zoals het zou moeten zijn; alleen moet je je er in settelen, je bent alleen onrustig. Alles is zoals het moet zijn… NIETS ONTBREEKT EN NIETS IS TEVEEL.
Kun je een beter universum bedenken dan dit? Als je wijs bent niet, als je een dwaas bent wel. Niets kan beter zijn dan dit, zoals het is. Het enige probleem is dat je er niet in gesetteld bent. Wees erin gesetteld en DE WEG IS VOLMAAKT ALS DE UITGESTREKTE RUIMTE en NIETS ONTBREEKT EN NIETS IS TEVEEL. Alles is in evenwicht. Alleen jij bent het probleem; de wereld is helemaal niet het probleem.
Dit is het verschil tussen een politieke mind en een religieuze mind, en jullie zijn allemaal politieke minds. Een politieke mind denkt: “Ik ben absoluut in orde, al het andere is verkeerd.” Dus begint hij de wereld te veranderen – een Lenin, een Gandhi, een Hitler, een Mao.
De politieke mind denkt, “Alles is verkeerd. Als alles geregeld is, zal het mooi zijn.”
Een religieuze mind denkt: “Alleen ik ben niet geregeld. Anders is alles zo perfect als het maar zijn kan.”
Osho: Hsin Hsin Ming – The Book of Nothing #2