Museumpark Orientalis in Nijmegen presenteert een expositie over de mystieke dichter Rumi. Een verhaal over inspiratie, de schoonheid van poëzie, ontmoetingen tussen culturen en een zoektocht naar je innerlijk.
Zaterdag 6 juli t/m zondag 15 september.
Zaterdag 19 oktober t/m zondag 3 november.
Zie: Rumi – De mystieke dichter.
Vandaag, zoals elke dag,
worden we leeg en bang wakker.
Open de deur van de studeerkamer niet
om te gaan lezen.
Pak een muziekinstrument.
Laat de schoonheid die we liefhebben
zijn wat we doen.
Er bestaan honderden manieren
om te knielen en de grond te kussen.
Jalaluddin Rumi: Masnavi.
Ga naar binnen, maar ga niet op de manier waarop angst je laat gaan.
Rumi
… de woorden van Mevlana Rumi zijn immens veelbetekenend. Er zijn maar weinig mensen geweest die zoveel harten hebben bewogen en getransformeerd als Jalaluddin Rumi.
In de wereld van de soefi’s is Mevlana* Rumi de keizer. Zijn woorden moeten niet louter als woorden begrepen worden, maar als bronnen van diepe stiltes, echo’s van innerlijke en de innerlijkste liederen.
Osho: Om Shantih Shantih Shantih #11
* Mevlana betekent ‘onze geliefde meester’.
De grote soefimeester Jalaluddin Rumi schreef deze drie regels als zijn eigen grafschrift. Niet meer dan drie woorden:
Mijn hele leven is samengevat in deze drie woorden:
Ik was rauw, nu ben ik gekookt en verbrand.
Dit is de dood die wederopstanding brengt. Ik was rauw, nu ben ik gekookt en verbrand. Jalaluddin, de grootste soefi, zegt: ‘Deze drie woorden bevatten mijn hele leven.’
Als je afgescheiden bent, ben je rauw. Als je je verenigt met het bestaan, ben je gekookt. En als je helemaal verdwijnt, zonder ook maar een schaduw van je ego achter te laten, ben je verbrand. Patanjali noemt deze staat NIRBEEJ SAMADHI: zaadloze samadhi, wanneer het zaad verbrand is. Nu zal er geen ellende meer zijn, geen komen en gaan, geen voortdurende verandering van vorm. Nu zal je als eeuwig verblijven in het eeuwige.
Jalaluddin zegt ook:
Luister naar het riet. Het klaagt.
Het vertelt over afscheiding en zegt:
‘Sinds ze me van het riet hebben gerukt,
heeft mijn klaagzang man en vrouw tot tranen bewogen.’
Iedereen die ver van zijn bron is achtergelaten, verlangt terug naar de tijd van vereniging. ‘Luister naar het riet…’
Iedereen die ver van zijn bron is achtergelaten wenst terug naar de tijd van vereniging. We zijn allemaal op zoek naar onze bron. We zijn allemaal als riet op zoek naar het rietveld waaruit we zijn losgerukt.
Jalaluddin had een speciale liefde voor de rietfluit. ‘Vraag niet waarom God de fluit schiep,’ zegt een volksliedje. ‘Hij wilde dat de mensen Rumi zouden begrijpen.’
Hoe zouden de mensen Rumi anders hebben begrepen? Daarom heeft Hij de fluit geschapen. Wanneer een mens het ultieme bereikt, wordt hij een fluit.
Een lied wordt geboren: een lied dat maar door blijft gaan.
Osho: Unio Mystica Vol. 1 #7
Mohamed (D)Jalal ad-Din (of al-Din) Balkhi Rumi of Roemi
(Perzisch: مولانا جلال الدین محمدالبكري البلخي رومی)
(Balch, 30 september 1207 – Konya, 17 december 1273)
was een filosoof en dichter van Perzische afkomst en soefi-mysticus.
Wikipedia.